יוסי קצב (38) נחשב לאחד ממעצבי הגברים הבולטים והמסקרנים ביותר של העשור האחרון. מדובר באבא של המותג המצליח 'קסטרו מן', שגם היה המעצב הראשי במחלקת הגברים של 'פוקס' ואפילו הספיק לעבוד אצל דונה קארן בניו יורק – או במילים אחרות: רוב הסיכויים, שחלק נכבד ממה שאתה לובש בעשר שנים האחרונות, עוצב על ידי קצב.
לפני שנה, לאחר יותר מעשור של עיצוב עבור מותגים גדולים, החליט קצב להגשים חלום ולהקים מותג קטן משלו. לפני חודש זה קרה והוא יצא לדרך עם חברת אופנה חדשה בבעלותו בשם Sketch. שתי החנויות הראשונות נפתחו בימים אלה במתחם התחנה בתל אביב ובקניון G הכפר סבאי. החנויות המעוצבות בקפידה משתרעות על שטח של 50 מ"ר וההשקעה הכוללת בחנויות נאמדת ב-3 מיליון שקלים.
יצאתי לברר עם יוסי מה דעתו על תרבות הלבוש של הגבר הישראלי, מה הוא יכול להציע לו בכדי לשדרג קצת את ההופעה ומה החידוש הגדול במותג הגברים החדש אותו הוא עיצב.
על הגבר הישראלי: "נמאס לראות נהגי משאיות עם נצנצים ופייטים"
בקולקציה החדשה למותג האישי החדש Sketch, ניכר כי חלה תפנית בקו המקושקש, שכל כך אפיין את בגדיו של יוסי קצב בעבר. ניסיתי לברר איתו למה.
מה מאפיין בעיניך את אופי הלבוש של הגבר הישראלי הטיפוסי?
"חוסר פורמאליות. אין קוד לבוש. מה שנכון לשעות היום, נכון גם ליציאה בערב".
ממה הגבר הישראלי חייב להיפטר בעינייך?
"קרוקס! גם מדגמ"חים למיניהם. זה פאסה. נורא מיליטנטי".
אז איזה שינוי היית רוצה שיקרה?
"בשנת 2000 'קסטרו' הביאה איתה את השינוי הגדול הראשון. לאורך כל העשור האחרון המדיה דאגה לטפח את תדמית המטרוסקסואל. בעיקר בשלושת השנים האחרונות מורגשת הגזמה בכל העניין - הטי שירטס נהיו צמודות מדי והמכנס נמוך בצורה מוגזמת".
אבל אתה בישלת את הדייסה הזאת. זה משהו שאתה עזרת להחדיר לתודעה.
"נכון, אבל עכשיו הלכתי על משהו שונה. בדיוק הפוך. יותר קלאסי, יותר אורבאני ובעיקר יותר נקי. נמאס לראות נהגי משאיות עם טישרטים מלאי נצנצים ופייטים".
מי הוא קהל היעד שאליו פונה המותג החדש?
"גיל 24 פלוס, ממעמד סוציו-אקונומי ממוצע ומעלה. הקו שלי פונה לגבר, שאוהב בגדים איכותיים, קלאסיים וייחודיים. אחד שיודע להעריך בגד מינימליסטי שיש בו נגיעה בעיצוב הפרטים הקטנים. הבגדים שלי הם לא טרנד חולף – הם טיימלס".
מי מגיע יותר? סטרייטים או גייז?
"האמת שהבגדים הם די סטרייטים. המראה המכובד והאלגנטי פחות מדבר אל הגייז בארץ. באירופה זה אחרת, כמובן".
אפרופו אירופה - מה לגבי טווח המחירים?
"גם בחורים שאין להם הרבה כסף ימצאו מה ללבוש אצלי. יש בגדים יקרים, אבל יש גם ממש לא. מי שאוהב מותגים בינלאומיים יוקרתיים, אבל לא יכול להרשות לעצמו אפילו חגורה של ארמאני, ימצא אצלי בגדים מחומרים איכותיים לא פחות".
על הקולקציה: "מה שכולם עושים - אני עושה הפוך"
לזכות הקולקציה יאמר שהיא בהחלט נראית כמו חומר מיובא ולא עוד עיצוב ישראלי, ונעים לגלות, שמישהו בארצנו הקטנטונת מעצב קו כל כך נקי ואלגנטי עם ניחוח ניו יורקי.
לאלו שמנסים לברוח מהמותגים הפופולריים והזולים (קסטרו, זארה), אך ההמוניים עד כאב, אין ממש אופציות מילוט. הקונספט המנחה של Sketch הוא לתת מענה לגברים, שמחפשים אופנה מוקפדת ויקרה יותר מאופנת רשתות, אך זולה יותר ממעצבים בינלאומיים - תחום כמעט חסר מענה בשוק הישראלי.
הקולקציה כוללת מעיל טרנץ' שחור בעל כפתורים זהובים, חליפות בלייזרים מחויטות או חולצות טי בהדפסים גיאומטריים ועוד פריטים אלגנטיים בגזרות מעודכנות. זוהי קולקציה לבישה מאוד, שאינה נכנעת לפשטנות הפרובינציאלית המוכרת. סתם שתהיו בעניינים, ג'ינס של Sketch יעלה לכם 500 שקלים, חולצת טי בסביבות 250, סריגים 300 ובלייזר עלול להגיע עד מעל 1,000 שקלים. לא זול אבל גם לא מאוד יקר.
מה לדעתך מייחד אותך כמעצב?
"אני בעד להסתכל החוצה מהקופסה. לא להיות מקובע. אם עכשיו כולם הולכים עם הזרם המרכזי - כל הקשקושים והנצנצים - אני הולך על כמה שיותר נקי. מה שכולם עושים אני עושה הפוך".
למה אין לך פרזנטור רשמי למותג?
"אני מאמין שתם עידן הפרזנטורים. אני בעד לשים את המותג ואת הבגדים עצמם בפרונט. לא למשוך פוקוס עם הדוגמן וגם לא להיות מזוהה רק עם פרזנטור אחד".
איזה סלבס מתלבשים אצלך?
"הראל סקעת, גם הלבשתי אותו לאירוויזיון. יש כל מיני. ספי שקד, נדב אבוקסיס, הסטייליסטים ראובן כהן וגל אפל".
איך אתה בעצמך מתלבש ביום יום?
"מסמרטוטים ועד הלבשה גבוהה. תלוי ביום ובשעה. לאחרונה אני די מחויט כמו בקו העיצובי שלי".
ואת הבגדים שאתה מעצב אתה גם לובש?
"אני לא הולך כל יום עם Sketch, אבל מסתובב מספיק עם בגדים מהקולקציה".
מה בחיים לא תסכים לעצב?
"בגדי נשים. אין לי זיקה לנשים בכלל. 15 שנה כנראה מספיקות בשביל לדעת במה אני טוב. כל אחד צריך לעשות מה שהוא הכי טוב בו, לא?".