לפני כשבועיים א', תושבת תל אביב, הגיעה למכון לשטיפת מכוניות על מנת לנקות הת הג'יפ שלה. היא מסרה את הרכב לעובדים במקום, תושבי יריחו ששהו בישראל באופן לא חוקי. "אחד העובדים ביקש ממני את הקוד של הג'יפ. כתבתי לו על פתק את מספר הקוד והלכתי לשתות קפה", שחזרה א' בעדותה במשטרת מרחב ירקון. כשעה לאחר מכן א' חזרה, קיבלה לידיה את הג'יפ נקי ומבריק, שילמה לבעל המכון על העבודה ונכנסה לרכב.
כמה שניות לפני שהניעה את הג'יפ היא הבחינה שבחלק הקדמי מותקן מכשיר איכון שלא היה שם קודם לכן. א' עזבה את המקום ונסעה הישר למשטרת מרחב ירקון, שם דיווחה על המכשיר שמצאה ברכבה. "אני חושדת שמישהו מהעובדים התקין את המכשיר כדי לדעת היכן אני גרה ולגנוב לי את הג'יפ", הסבירה א' לחוקרים. החוקרים הגיעו למכון השטיפה, ועצרו לחקירה שבעה שב"חים המועסקים במקום בחשד שהתקינו את מכשיר האיכון בג'יפ כדי לגנוב אותו מביתה של א'.
זו אינה הפעם הראשונה שבה נתקלים במשטרה במקרה כזה. השימוש במכשירי איכון לגניבת כלי רכב, בעיקר כלי רכב יוקרתיים, צבר תאוצה בחודשים האחרונים. יותר ויותר ג'יפים וג'יפונים נגנבו זמן קצר לאחר שיצאו ממכוני שטיפה.
"יש מכה של גניבות, בעיקר של ג'יפוני סוזוקי ג'ימני ושל ג'יפים יוקרתיים", ציין קצין משטרה. "העובדה שהגנבים גנבו את כלי הרכב זמן קצר לאחר שיצאו ממכוני שטיפה מעוררת את החשד שהגנבים התקינו מכשירי איכון כדי לאתר את המיקום שלהם ולגנוב אותם. ג'יפ של חצי מיליון נגנב בעשר שניות".
המהירות שבה נגנבים כלי הרכב ברחבי הארץ מדאיגה את משטרת ישראל, בשעה שהשיטות רק הולכות ומשתכללות. אחת השיטות כוללת העלאה של הרכבים הגנובים על משאיות גרר. הגנבים מעלים את הרכבים המבוקשים לגרר ונמלטים מהמקום. לרוב מדובר במכוניות חשמליות המבוקשות בשטחי הרשות, רכבי טויוטה, קיה פיקנטו וכלי רכב צרפתיים שבעבר לא עניינו את הגנבים.
"פתחתי את החלון כדי שתיכנס בריזה לבית. פתאום אני רואה שלושה חבר'ה עם גג של חברות הובלה של מכוניות מעמיסים כלי רכב חונים ליד הבניין. חשבתי שאני חולם אבל לא", שחזר מוטי (שם בדוי) תושב חיפה, "צעקתי עליהם 'מה אתם עושים?'. הם גמגמו, היו מופתעים מאוד. ברחו תוך שניות ובמקביל התקשרתי למשטרה כדי שיעצרו אותם. הבנתי שככה הם גונבים כלי רכב באמצעות גרר שלכאורה לוקח אותם לתיקונים במוסך".
שיטה נוספת היא באמצעות אתרי יד שנייה ורשתות חברתיות. הגנבים מתקשרים לבעלי מכוניות שפורסמו למכירה ברשת, תוך שהם מתחזים לקונים פוטנציאלים. הם עושים סיבוב על המכוניות כדי לראות שהן תקינות, מבטיחים ליצור קשר אבל למחרת המכוניות כבר נגנבות מחניות הבניינים.
"הגנבים מגיעים לכתובות שבהם מתגוררים בעלי המכוניות המבוקשות וגונבים אותן תוך פחות מדקה באמצעות מחשב מיוחד שמצליח לפצח את מערך המיגון של המכונית", ציין גורם במשטרה.
כדי לתעתע במשטרה, הגנבים היהודים והפלסטינים פועלים בשיטת "השיירות", כאשר הגנבים בתחילת השיירה ובסופה משמשים מעין תצפיתנים שמטרתם לדווח על כל תנועה חריגה או חשודה של ניידות משטרה או כוחות ביטחון בכבישים, כדי שיוכלו להבריח את המכוניות מבלי להיתפס.