"מסע טעימות" בסופר הוא תופעה מוכרת. לקוחות שמושיטים יד ומנשנשים ממוצרי תפזורת, כמו פיצוחים או חמוצים, או מנשנשים גבינות ונקניקים במשקל עד ההגעה לקופה. אך התופעה התמימה לכאורה, מטרידה את בעלי הרשתות: "זה קורה על בסיס יומי, במצטבר זה יכול לגרום נזק של עשרות אלפי שקלים בשנה. הישראלים למדו שיטה איך לאכול על חשבון הסופרים".

"יש מצלמות אבטחה בכל פינה בסופר, אבל אי אפשר לעקוב אחרי כל הלקוחות", מציין אלכס (שם בדוי) קצין ביטחון באחד מסניפי רשתות המזון. ואמנם, התופעה לא נחשבת למעשה פלילי. "על מה נזמין להם משטרה? על זה שאכלו פרוסה גבינה צהובה או לא שילמו על שקית שוקו?", מסביר רפי (שם בדוי) קצין ביטחון נוסף, "במקרים קיצוניים אנחנו מזמינים משטרה, אבל מרבית התיקים נסגרים מחוסר עניין לציבור".

למרות תשומת הלב ש"מסע הטעימות" מושך מקציני הביטחון, הוא רחוק מלהיות הבעיה העיקרית של רשתות המזון, שמתמודדת עם דרכים מתוחכמות שפיתחו גנבים. כך לדוגמה, שיטת העגלות הריקות.

נשים צעירות שמגיעות לסופר עם עגלת תינוק ריקה ומרופדת בשקיות אלומיניום מיוחדות, שנועדו לנטרל את הצפצוף של גלאי המתכות ביציאה מהקופות. "לרוב הן מכסות בשמיכות את החלק העליון של העגלה, כדי שלא נבחין שאין שם תינוק", מציין נתי, מאבטח ברשת מזון באחד מיישובי השרון, "הן מעמיסות לעגלה אוכל תינוקות, מוצצים וגרבר ובסוף משלמות בקופה על קופסת מטרנה אחת".

פרטים במכולת (צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90)
צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90

נתי מוסיף כי במקום שבו הוא עובד הצליחו לעלות על השיטה לאחר שאחד המאבטחים הבחין שעגלת התינוק של אחת הלקוחות נעה באיטיות רבה. "ניגשתי לשאול אם היא צריכה עזרה והיא החלה לגמגם", הוא מספר, "לקחתי את העגלה לכיוון הקופות והרגשתי שהיא כבדה אז ביקשתי לערוך חיפוש. היא החלה להיכנס ללחץ, והייתה לה סיבה טובה. גילינו בעגלה עשרות קופסאות של גרבר, שמונה קופסאות מטרנה ומוצצים. היא ביקשה סליחה אבל החלטנו לערב את המשטרה, כדי להילחם בתופעה הזו".  

שיטה נוספת נפוצה בקרב חובבי האלכוהול, לקוחות שאוהבים לשתות וויסקי, יין או וודקה ששווים מגיע למאות שקלים בודדים. רשתות המזון והסופרים השכונתיים מצמידים אל המוצרים זמזם שנועד למנוע את הגניבות, אך גם כאן הגנבים מצאו פרצה. בעזרת מכשירים מאולתרים שיצרו בכמויות מוגבלות עבריינים בארגוני פשע, הם מצליחים בפחות מדקה להסיר את הזמזם מהבקבוקים ולגנוב אותם מבלי להיתפס.

"זו מכה של ממש", מסביר קצין ביטחון ברשת גדולה הפועלת בתל אביב, "רק בחודש האחרון היה בסניף שלנו נזק של עשרות אלפי שקלים מגניבת בקבוקים אלכוהול. הוספנו עוד מצלמות ומאבטחים כדי לאתר את המכשירים הללו במהלך הבדיקה הביטחונית בכניסה לסופר".

קונים בסופר-מרקט (אילוסטרציה: Christian Vinces / shutterstock)
אילוסטרציה: Christian Vinces / shutterstock

בחסות הסתיו המתקרב הגנבים מכניסים את הבקבוקים למעילים או ג'קטים, ומשלמים על בקבוק בירה אחד או שניים כדי שהקופאיות או המאבטחים לא יחשדו בהם. "כשאני רואה מישהו נכנס לסופר עם בגדים ארוכים, למרות שחם בחוץ, אנחנו עוקבים אחריו ישר", ציין מאבטח בסופר גדול בבאר שבע, "היו כאלו שנתפסו, אבל ברחו לנו לפני הגעת המשטרה".

את האפשרות להחביא מוצרים מתחת לבגדים מנצלות גם נשים, שמגיעות עם שמלות ארוכות לסניפי הסופר, וגונבות מכל הבא ליד. "יש מקרים שהן תופרות בתוך השמלה כיסים פנימיים, חלקם עטופים באלומיניום כדי לנטרל את הצפצוף", מסיבר קב"ט של רשת ארצית, "אני מעריך שהמצב הכלכלי הקשה גורם ללקוחות לגנוב מזון בכל דרך אפשרית".

גם גניבה מחנויות בעזרת שקיות אלומיניום היא לא תופעה חדשה, אך נראה שבצל מלחמת חרבות ברזל היא הולכת ומתפשטת. על פי החשד, הגנבים קונים שקיות אלומיניום בפחות משני דולר באתרים סינים, משתמשים בהן כדי לגנוב מוצרים וגורמים נזק מטורף לרשתות. קציני ביטחון בסניפי הפארם ורשתות המזון מדווחים כי מאז תחילת המלחמה חלה עלייה דרמטית בגניבות מצד אחד, אך ירידה גדולה בתפיסות של גנבים שמשתמשים בשקיות אלומיניום.  

"רואים יותר ויותר תעוזה אצל גנבים", מוסיף קצין הביטחון, "לא מזמן לקוח גנב מוצרים בשווי יותר מ-1,000 שקל בתיק גב וברח. רדפנו אחריו והוא נכנס למכונית, נתן גז ונעלם".