על פי גורמים במשטרה, בחודשים האחרונים נגנבו עשרות רכבים חשמליים של המותג הסיני BYD על ידי רשתות מתוחכמות של גנבי רכב פלסטינים. מרבית כלי הרכב נגנבו מאזור המרכז - השרון והשפלה. רק בשבוע שעבר נגנבו שישה רכבי BYD מכפר סבא ונתניה.
מצלמות האבטחה בכפר סבא תיעדו את רגעי הגניבה, שבהם נראים שלושה גנבים, ככל הנראה תושבי השטחים, מצוידים במחשב, פורצים לרכב BYD באחד מרחובות העיר. לאחר שפרצו לרכב באמצעות המחשב, הרכב נלקח על פי הערכת המשטרה לפירוק בקלקיליה.
"הגנבים התלבשו על רכבי BYD והצליחו לאתר נקודת תורפה במערכת ההגנה של הרכבים ולפרוץ אותם מרחוק די בקלות", הסביר קצין משטרה, "השיטה פעלה כך: אחד הגנבים מפעיל את המחשב מרחוק, פורץ את מנגנון ההגנה של המכונית תוך פחות מדקה ואז הגנבים נכנסים פנימה, מניעים את הרכב, ובורחים לשטחים. הקושי שלנו הוא להגיע לאלה שמפעילים את המחשבים שכן הם מקבלים תשלום על פיצוח קוד ההגנה של המכונית ונעלמים. קשה להגיע אליהם. הם המוח מאחורי הפריצות המתוחכמות".
במשטרה מציינים כי לאחר חקירה מעמיקה שביצעו שוטרי יחידת אתג"ר בלהב 433 בנוגע לקלות שבה פורצים למכונית החשמלית הזו, החוקרים הגיעו למסקנה שהגנבים עלו על פרצת אבטחה בתוכנת ההגנה של המכונית.
"מיד כשהבנו את מקור הפריצה למכונית ה-BYD עדכנו את החברה ומסרנו לה את כל המידע שהיה לנו כדי לסייע להם למגר את גניבות המכוניות. הם הבינו שיש פה פרצת אבטחה ודאגו לעשות עדכון תוכנה", ציין קצין משטרה.
לטענת המשטרה, בעקבות עדכון התוכנה שהחברה העבירה לנהגים מספר הפריצות למכונית ה-BYD ירד לאחרונה באופן משמעותי מעשרות מכוניות בשבוע לשלוש עד חמש בשבוע.
"הנהגים שהורידו את עדכון התוכנה מוגנים מאוד. זה מקשה מאוד על הגנבים לפרוץ את המכוניות כפי שעשו עד לאחרונה. זה לא אומר שהם לא מצליחים אבל מבחינה מספרית הרבה פחות", הוסיף גורם בלהב 433, "מן הסתם הם ינסו לגנוב מכוניות חשמליות של חברות אחרות בשיטות מתוחכמות. הגנבים לא קופאים על שמריהם. הם כל הזמן משתכללים".
במשטרה מעריכים כי עבור כל גניבת מכונית חשמלית הגנבים מקבלים כ-20 אלף שקל. הגנב שמוביל את המכונית מישראל לשטחי רשות מקבל כ-1,000 שקל. ראש הרשת כ-10,000 שקל ושאר הכספים מתחלקים עם הגנב שפורץ לרכב מרחוק באמצעות המחשב ויתר הגנבים.
לאחרונה שוטרי יחידת אתג"ר התעמתו לא פעם עם גנבים שניסו להבריח את המכוניות לשטחי הרשות תוך שהם מסכנים את חייהם וחשופים לדריסות ופגיעות פיזיות מצד הגנבים. הם מציבים מחסומים ליליים במטרה לסכל את הגניבות.
"הגנבים מסוגלים לדרוס שוטרים כדי לא להיתפס. יש להם משימה מבחינתם שהרכב יעבור לשטחים והם ישתוללו ויסכנו חיי אדם ושוטרים בכבישים כדי לעמוד במשימה הזו", הוסף קצין בלהב 433.
מלבד רכבים חשמליים, במשטרה זיהו עלייה בגניבות רכבים צרפתיים - סיטרואן ופיג'ו - בעקבות הביקוש הרב שיש בשטחים לחלקי חילוף במשחטות. "יש מחסור בשטחי הרשות של חלקי חילוף למכוניות צרפתיות ולכן הגנבים קיבלו רשימה מבעלי המשחטות לגנוב פיג'ו וסיטרואן", הסביר קצין משטרה.
מתחילת השנה שוטרי יחידת אתג"ר עצרו מעל 1,800 גנבי כלי רכב. בנוסף, לאחרונה חוקרי היחידה למלחמה בפשיעה במחוז מרכז בשיתוף תחנת משטרת נתניה וטייבה עצרו כנופיה של גנבי כלי רכב שגנבו 18 מכוניות מאזור השרון. הגנבים היו תושבי קלנסווה וטייבה.