א', תושב דרום הארץ, ניסה במשך תקופה ארוכה למכור את המכונית שלו אבל לא הצליח. היא לא הייתה מבוקשת בשוק המכוניות, המחיר שלה ירד דרמטית ועקב המצב הכלכלי הקשה שאליו נקלע הוא היה חייב כסף בכל מחיר כדי לכסות חובות ולשרוד כלכלית.

הוא יצר קשר עם צעיר פלסטיני המתגורר באחד הישובים ביהודה ושומרון והציע לו "לגנוב" את המכונית שלו סמוך למחסום תמורת 2,500 שקל כדי שיוכל לדווח לחברת הביטוח על הגניבה ולקבל את כספי המכונית. לפני כשלושה שבועות, בסיוע של קרוב משפחה, הוא הביא את המכונית שלו סמוך לאחד הישובים הגובלים באיו"ש, העביר את המפתחות לגנב הפלסטיני שהבריח את המכונית ליישוב שבו הוא מתגורר ומכר אותה לבעל מוסך מקומי.

כעבור כמה ימים א' דיווח לחברת הביטוח על גניבת המכונית שלו וביקש לקבל במרמה כספי הביטוח עבורה, שווי של עשרות אלפי שקלים. בחברת הביטוח חשדו שמדובר בביום גניבה, הפעילו חוקרים פרטיים ואלו חשפו שהנהג וקרוב משפחתו ביימו את הגניבה כדי לקבל את כספי הביטוח. הוגשה תלונה במשטרה, והחוקרים עצרו לחקירה את בעל המכונית ומקורבו. הם נחקרו בחשד למסירת ידיעה כוזבת. בסיום החקירה שוחררו בתנאים מגבילים.

"נהגים שנקלעו למצוקה כלכלית ולא הצליחו למכור את המכוניות שלהם שאין להם 'שוק' נאלצים לביים את הגניבות, לרמות את חברות הביטוח כשהם נעזרים בעבריינים פלסטינים שיבריחו להם את כלי הרכב לשטחי הרשות הפלסטינית ולאחר מכן מגישים תלונה למשטרה ודרישה לחברת הביטוח לקבל את דמי הביטוח", ציין קצין משטרה שמעורה בתהליך התרמית הידועה. "בגלל המצב הכלכלי הקשה התופעה הזו רק הולכת ומתגברת. אנשים לא מבינים שהם מסתבכים בעבירות פליליות ושייפתחו נגדם תיקים והם יועמדו לדין".

בשנה האחרונה היו עשרות מקרים של ביום גניבת מכוניות, אך לא בכולם המשטרה הצליחה לאתר בעלי המכוניות ולהעמיד אותם לדין. "יש לא מעט נהגים שעושים הכול כדי להיפטר מהמכוניות שלהם בכל מחיר כדי להונות את חברות הביטוח. חלקם גדול כן מצליח כי הם משתמשים בשיטות מתוחכמות וקשה להוכיח שהם מעורבים בעוקץ", הודה גורם בחברת ביטוח גדולה. "אנחנו מפעילים חוקרים פרטיים לא פעם כדי להילחם בתופעה ולהרתיע אחרים שלא לבצע את ההונאה".