שוברים מחסומים חשמליים וגונבים רכבים: כנופיות משטחי הרשות הפלסטינית מצאו שיטה חדשה לגניבת כלי רכב מבנייני יוקרה במרכז הארץ. על פי החשד הם מגיעים בלילות עם ג'יפים או רכבי ארבע על ארבע בעלי לוחיות זיהוי מזויפות, מאתרים בנייני יוקרה, שוברים מחסומים, נכנסים לחניונים התת קרקעיים וגונבים מתוכם כלי רכב חשמליים.
בסוף השבוע האחרון חברי הרשת פשטו על שכונות כפר גנים א' וב' בפתח תקווה וגנבו מהן שמונה כלי רכב. הם תועדו במצלמות האבטחה בזמן מעשה.
"הם מגיעים לפה בעיקר בסופי שבוע כשאין הרבה פעילות משטרתית באזור. הם שוברים את השערים החשמליים, נכנסים לחניונים ומבצעים את הגניבה תוך זמן קצר כאשר הם נעזרים במחשבים מיוחדים שהם קיבלו ממשחטות ובעלי מוסכים משטחי הרשות", הסביר אחד התושבים.
בשנה האחרונה גנבי כלי הרכב השתכללו עוד יותר כשהחלו להשתמש במשאיות גרר לצורך הגניבה וזאת מבלי להיתפס ע"י המשטרה או החיילים במחסומים.
"השיטות של הגנבים משתכללות כל הזמן. בזמן המלחמה הייתה ירידה דרמטית בגניבות בגלל תגבור היישובים בשוטרים וחיילים ובגלל הסגר שהיה בשטחים. הגנבים משטחי הרשות חששו שהחיילים יחשבו שהם מחבלים ויירו עליהם אז הם לא לקחו סיכונים", הסביר קצין חקירות.
מנתוני חברת 'איתוראן' עולה כי מתחילת 2023 ועד ה-6 באוקטובר נרשמה עלייה של 87% בגניבות כלי רכב לעומת שנת 2022, כאשר בכל שנת 2023 נרשמה עלייה של 60% בגניבות.
לדברי מנכ"ל החברה, ניר שירצקי, העלייה במספר הגניבות נובעת ממחסור בחלקי חילוף. הוא ציין כי החברה הובילה למעצר 636 חשודים בגניבות כלי רכב - גידול של 128% לעומת שנת 2022. מעצר חוליות הגנבים חסך למשק הישראלי לא פחות מ-3.5 מיליארד שקלים.
מפילוח כלי הרכב הגנובים עולה כי העדיפות של הגנבים היא לג'יפים או רכבי שטחי (44%), לאחר מכן לרכבים פרטיים (27%) אופנועים (14%), רכבים מסחריים (8%), משאיות (6%) ולציוד מכני כבד המשמש לעבודות תשתיות ועפר (1%). עוד עולה כי המכונית המבוקשת ביותר ע"י הגנבים היא טויוטה היברדית