"אני לא מאמין, תראה זו יא-גו-אר," אמר הילד הירושלמי בן ה-8 לחברו שמיהר בינתיים לזרוק את מה שהיה לו ביד ורץ לראות את התגלית. הריצה לכיוון המכונית הסיטה את הכיפה שעל ראשו הצידה והיא נפלה על עינו השמאלית. "כמה היא עלתה לך?" צרח דרך החלון הסגור. "בבקשה תגיד כמה עולה?" שני הילדים השתתקו. "מיליון שקל," ניסיתי להשוויץ. "בלי עין הרע," אמר שמוט הכיפה. וחברו הוסיף, "ישתבח שמו". "תקנה לי כזו?" שאל אותי, "אני רוצה כזו לחתונה. תקנה לי?" הנהנתי לכיוונו וחייכתי. שמחתי לגלות שגם בעולמה של תורה יש זמן להתעסק עם הבלי היום-יום. ופה, האמינו לי מדובר בהבל הבל.
שוב פעם המכונית הצילה את חייו של הכתב שלנו
היגואר הוא פנתר שאפשר להיתקל בו בעיקר ביערות הגשם של דרום אמריקה. החתלתול הזה הוא למעשה טורף די מיומן. לאחר הריגת הקורבן שלו הוא יאכל לו בהנאה את הצוואר ורק אז את החלקים הפנימיים. בדרך כלל הוא יתחיל בריאות ואחר כך יאכל את הלב. מעניין אם היצרן הבריטי ידע את כל זה כשהחליט לקרוא למכוניות שיורדות מפס הייצור שלו יגואר. בכל מקרה בכל מה שקשור ללאכול את הלב – הצליח לו.
כיאה למכונית במעמדה, היגואר מצוידת במיטב הצעצועים שיש היום לתעשיית הרכב היוקרתי להציע: בורר ההילוכים הוא סוג של כפתור גדול מצ'ופר בהרבה ניקל הנבלע בתוך הקונסולה – הזזתו שמאלה וימינה תשנה את מצב ההילוכים של המכונית; פתחי האוורור (גם מניקל) נפתחים אוטומטית עם הפעלת המזגן; ואפשר להגדיר למכונית את המרחק שעליה לשמור מהמכונית לפניה. אם המרחק הזה מופר על ידי נהג חצוף, חתול מסטול, או כל מתאבד סדרתי אחר, המכונית תבלום עצמה לבד לפני שתספיק להגיד טוטל לוס.
וכך בירידה לכביש 6 הפעלתי את מערכת שמירת המרחק האדפטיבית הזו. לא חלפו 20 מטרים וכבר המערכת נאלצה להיכנס לפעולה. זה קרה לאחר שמאזדה 3 היי-טקיסטית להחריד החליטה לחתוך ליגואר את האף. אני לא יודע מה הפתיע אותי יותר – המאזדה המתפרצת או היגואר הבולמת עצמה בבלימת חירום עצמאית – אבל תוך כדי שאני מנסה להבין מה קרה כאן לעזאזל, היגואר כאילו נסוגה לאחור ואפשרה למאזדה להתרחק מאיתנו תוך כדי הפגנת גינוני נימוס בריטיים מאופקים. חבל, חשבתי לעצמי. ביחד עם הברקס שדפקנו היה נחמד אם היגואר הייתה מוסיפה איזה צפצוף ארוך, ביחד עם איזו קללה עסיסית. משהו כמו סססססעמק.
במרכז הקונסולה מותקן צג מגע המשמש לפיקוד על מערכת השמע האיכותית וגם לשליטה על מכשיר הטלפון, שמתחבר בקישוריות בלוטות' למכשיר הנייד ומשמש כדיבורית לכל דבר. ביגואר יש כמובן גם מערכת בקרת שיוט, והתנעת המכונית או פתיחת הדלתות מתבצעות ללא כל צורך במפתח – המכונית מזהה את השלט ונפתחת כשאתה מתקרב אליה.
לחיצה על כפתור ההתנעה והג'אג על כל 8 הצלינדרים שלה ומנוע ה-4.2 ליטר המריץ אותם, מתעוררת לחיים. המנוע הזה עם 298 כ"ס ו-41.9 קג"מ מריץ את החתלתולה מ-0 ל- 100 בתוך 6.5 שניות. המהירות הסופית – 250 קמ"ש מוגבלת אלקטרונית. עם נתוני צריכת הדלק – 9 ק"מ לליטר – המכונית לא תזכה כנראה בפרס גרינפיס על שמירת איכות הסביבה, אבל תודה שעם מנוע מפלצתי כזה, ליטר על כל 9 קילומטר נשמע כמו עסק לא רע בכלל.
כבר אין חתול, אבל היא עדיין נמרה
היגואר מאפשרת לנוהג בה ולנוסע שלידו נסיעה שקטה ונוחה. סביבת המחייה מלפנים היא נעימה ומשופעת בעץ ובעור. מערכת השמע המצוינת (המופעלת על ידי הוראה קולית) תהפוך כל נסיעה לחוויה. מומלץ להתחיל עם נעימות ג'ז מרגיעות. במהירות של עד 80 קמ"ש תעבור להאזין לצ'ארלי פאקר ביחד עם דיזי גילאספי, להימתח לאחור ולהירגע מעוד יום קשה על מגרש הגולף. אם הרגל שלך מעט כבדה כדאי להחליף את המוזיקה למשהו קצבי יותר, אולי יו-2 או דפש מוד. אם בזמן הזה כבר חצית את מחסום ה- 140 קמ"ש, תשמע בוודאי מוזיקה אחרת, מוזרה, בטונים עולים ויורדים. זהו כנראה הצופר של ניידת משטרת התנועה שהפעילה עליכם את הדבורה.
מאחור הסיפור מעט קשה יותר. מבנה הקופה של המכונית אינו מאפשר לנוסעים בגובה ממוצע ומעלה להידחק מאחור ולשבת מבלי לרחרח את הגג בעל כורחם. ילדים קטנים נמוכים ונמוכים זה סבבה, אבל כל דבר מעבר לזה גורם לך לחשוב שאולי היא לא שווה את המחיר. מצד שני, מדובר פה במקדם דאווין מאוד גבוה. ברגע שאתה רוכש לעצמך יגואר חדשה אתה אוטומטית משויך לקבוצת אנשים לא גדולה במיוחד ששיחקה אותה. היגואר היא לא המכונית היפה ביותר, ובוודאי לא הטובה ביותר, אבל יש בה משהו שבכל זאת אין במכוניות אחרות: ייחודיות.
"תגיד איזה ב.מ.וו זה?" שאל אותי נהג מונית בכניסה לת"א. "זה יגואר," אמרתי במבוכה. "וואלה? יגואר. פשששש. אז איפה נו, הזה, החתול... זה שיושב על המכסה מנוע? דפקו לך אותו?"
בשנת 2008 מכרו הבריטים את סמל גאוותם לקונצרן טאטא ההודי, ועם ייצורן של המכוניות החדשות נעלם גם חתול הניקל מעל מכסה המנוע של המכונית. אז לנהג המונית שברח שמאלה לפני שהספקתי לענות לו אומר, "לא אח שלי, לא דפקו לי את החתול, זה הכול בגלל ההודים. חוץ מזה, הנמר אולי ברח ממכסה המנוע אבל תאמין לי שהוא חי ובועט שם בפנים".
יגואר XF
נפח המנוע בסמ"ק: 4196
הספק מירבי כ"ס/סל"ד: 298/6000
מומנט מירבי קג"מ/סל"ד: 411/4100
יחס דחיסה: 1:11.0
תיבת הילוכים: אוטומטית, 6 הילוכים
נפח מיכל דלק בליטרים: 69.5
צמיגים: 19"
תצרוכת דלק (בינעירוני): 7.6
תאוצה מ-0 ל-100: 6.5 שניות
מהירות מרבית בקמ"ש: 250 (מוגבלת אלקטרונית)
מחיר: 439-579 אלף