במדינות אחרות, שבהן האוצר וחברות הביטוח לא מתייחסים לכלי הרכב הדו-גלגליים כאל אויבי העם שיש להענישם באגרות כבדות, האופנוע נחשב לתחליף לגיטימי יעיל ומהנה למכונית. מדינות רבות בעולם רואות באופנועים ובקטנועים פתרון מבורך לבעיית גודש התנועה, להקטנת זיהום האוויר ולעלויות הדלק הכבדות, ומעניקות לרוכבים תמריצים ישירים ועקיפים.
בשנים האחרונות נהנה שוק הרכב הדו-גלגלי באירופה גם מ"הגירה חיובית" של בעלי מכוניות פרטיות שקצו במחירי הדלק הגואים. לצידם יש גם לא מעט בעלי ממון, הרוכשים אופנועים במחירים של מכוניות יוקרה, מסיבות של תדמית חברתית ועסקית; בעוד שנסיעה בפרארי או בפורשה בימים אלה של הידוק חגורה עלולה להתקבל בצורה מאוד לא חיובית, אופנוע - יקר, מסעיר ומהיר ככל שיהיה - נהנה מלגיטימציה.
לפיכך, על תערוכת האופנועים השנתית הבינלאומית של מילאנו, המגרש הביתי של התעשייה האיטלקית, לא שרו הדכדוך וראיית השחורות, המאפיינים כיום את האירועים המקבילים של תעשיית המכוניות, אלא היא הייתה במה להשקה של דגמים מסעירים ועיצובים פורצי דרך. הנה כמה מהם.
ב.מ.וו K1300R: כוחניות ללא גבול
חטיבת האופנועים של ב.מ.וו ממשיכה במאמציה לשבור את תדמית "הדודה היקית" ומפיקה אופנועים נועזים בשרשרת, מקוריים ומרתקים טכנולוגית. החידוש האחרון שלה הוא ה-K1300R החדש, המשתלב בקטגוריית האופנועים ה"ערומים" (naked). כמקובל בפלח הזה, העיצוב הוא המלך. ל-R החדש יש עיצוב בוטה וקשוח, עם מזלג קדמי בעיצוב יוצא דופן ומנוע ארבעה צילינדרים טורי, המפוסל לתוך השלדה. החרטום בנוי בצורה א-סימטרית, ותנוחת הישיבה מאצ'ואיסטית כמקובל בפלח. הכלי לא בנוי רק לעורר רושם אלא גם כדי לספק חוויית רכיבה רצינית. הוא אמנם שוקל 217 קילו, אבל המנוע החדש מייצר 174 כ"ס נכבדים ומעניק לכלי ביצועים בליגה של אופנועי ספורט יפניים. כפי שניתן לצפות מאופנוע של ב.מ.וו גם ה-R כולל שלל טכנולוגיות היי-טק, שנועדו להקל על חייו של הרוכב בעל האמצעים. ברשימה אפשר למצוא מתלים עם שיכוך אלקטרוני, המתכווננים מהכידון, ואפילו אופציה לתיבת הילוכים חצי אוטומטית, הנוטשת את המצמד לטובת כפתורי הילוכים על הכידון המספקים הורדה והעלאה חלקות של ההילוכים.
הוסקוורנה SMQ450: קונספט חדש
בדיוק כשנדמה היה לנו שכבר כל הנישות בעולם האופנועים הומצאו, מגיעה הוסקוורנה - לשעבר יצרנית שוודית גאה של אופנועי שטח וכיום חלק מאימפריית ב.מ.וו - ומציגה אופנוע קונספט מעוצב לתפארת, המבשר על נישה חדשה: שילוב שלדה רזה וקלילה של אופנוע כביש עם עיצוב של אופנוע עירוני ויכולת קרבית של כביש-שטח רציני. ה-SMQ450 החדש נראה שונה, ללא ספק, ובימינו זה כבר מספיק כדי לייצר מכירות. יש לו מנוע עם צילינדר יחיד, יחידת פנס קדמי המסתירה באופן מחוכם את הרדיאטור, ומהלך מתלים נדיב. האם הוא ייוצר? יש סיכוי טוב שכן.
בימוטה "אורונרו": למיליונרים שוחרי ריגושים
יצרנית האופנועים האקזוטיים בימוטה - המקבילה הדו-גלגלית לפרארי וללמבורגיני - מכנה את היצירה האחרונה שלה Oronero, זהב שחור, בתרגום לעברית. מקורו של הצבע השחור הוא בסיבי הפחמן, המרכיבים חלקים נרחבים מהשלדה של האופנוע, מהמתלים ומהחיפויים האווירודינמיים. החומר החזק והקל מאוד הזה מעניק לכלי קשיחות רבה, ובעיקר משקל מופחת. הכלי שוקל 164 קילוגרם בלבד, וזהו משקל נמוך להפליא בפלח הסופר ספורט. להנעה אחראי מנוע 1 ליטר של דוקאטי בהספק 164 כ"ס, המעניק לכלי את יחס ההספק/משקל הנכסף של כ"ס לכל קילוגרם. הביצועים בהתאם, וכך גם המחיר, שבהחלט מצדיק את השם: המאושרים שיוכלו לשים עליו יד יצטרכו לחכות בתור (הכלים מיוצרים בעבודה ידנית) ולשלם לא פחות מ-40 אלף אירו.
אפריליה מאנה GT: אופנוע אוטומטי
אפריליה האיטלקית אינה מיוצגת בישראל, אבל יש באמתחתה דגמים הנראים כאילו נתפרו לשוק המקומי. אחד מהם הוא ה-GT החדש של סדרת ה-MANA, שהושק בתערוכה. הכלי נראה כמו חלומו של המנהל הישראלי הטיפוסי: נוחות ושימושיות של אופנוע טיולים, כולל תא קסדה ננעל, מושב מרווח, חיפוי רוח ומנוע 840 סמ"ק עם 76 כ"ס ושפע מומנט; עיצוב שטח ספורטיבי-קרבי ומהלך מתלים נדיב דיו לנסיעות שטח מזדמנות. הצימוק שבעוגה הוא תיבת הילוכים אוטומטית. למאנה החדש יש תיבה רציפה מתוחכמת, המאפשרת העברת הילוכים אוטומטית לחלוטין לעצלנים ולשוכני פקקים. לחילופין, מוצע גם דגם עם העברה ידנית/רגלית של הרוכב, ללא צורך במצמד, בין שבעה הילוכים שונים. הרוכב גם יכול לבחור בין שלושה מצבי העברה: ספורטיבי, חיסכון/שיוט ומצב "חורף" הממתן את העברת הכוח. יש גם ABS, מתלים מתכווננים ושאר תכונות מעולמם של אופנועי המנהלים.
דוקאטי סטריט פייטר: מספיק רק להתבונן
מכנית, הסטריט פייטר ה"ערום" זהה כמעט לאחיו הסופר ספורטיבי 1196. הוא נשען על אותה שלדה, מצויד באותו מנוע ותיבת הילוכים ובאותן מערכות אלקטרוניות מתוחכמות, כולל בקרת שיוט. אבל העיצוב, העיצוב. לכלי יש שלדת צינורות מרהיבה, שאינה דורשת כל כסות מהודרת.
ההספק עומד על 155 כ"ס "בלבד", והמומנט שלו מכויל לשיוט רגוע יותר ולא רק להקפות חורכות מסלול. הוא אפילו מגיע עם אופציה לזיוודים לנשיאת מטען. יש להניח שלא מעט מהלקוחות שישלמו עליו 14 אלף דולר פלוס, יציבו אותו בסלון ביתם (או לפחות במרכז החניה התת-קרקעית המוגנת), ויתענגו על עיצובו.