אנחנו ממשיכים בסדרת הכתבות שהופכת גברים רציניים לנהגים רציניים. בחלק הראשון דיברנו על האיש שמאחורי ההגה, ועכשיו ניגע במכונית. עצם גדול מאוד שנע במהירות גבוהה מאוד, וצריך להתייחס אליו בהתאם. 

מכונית מודרנית היא יצור שלא דורש התעסקות יומיומית בתחזוקה, בדיקות ותיקונים. זה היתרון, וזו גם הבעיה. כי בתנאים רגילים, בנהיגה איטית בפקקים, גם מכונית שלא נמצאת בשיאה תעשה את העבודה. ביומיום אנחנו בדרך כלל לבד במכונית, והמהירות הממוצעת בנהיגה כזאת היא לרוב מתחת ל-30 קמ"ש. לעומת זאת, שיציאה לטיול במכונית עמוסה ציוד ובני משפחה – על אחת כמה וכמה בנהיגה בדרך בינעירונית מהירה – מאתגרת את מערכות המכונית. אם משהו לא תקין, סביר להניח שבתנאים האלו הוא גם יקרוס. זה עלול להוביל לתאונה, ומשם הכל יכול לקרות.

הנה 7 דברים שכל אחד יכול וצריך לעשות כדי למנוע מהמכונית להפוך לנשק.

1. בדיקת נוזלים. שמן מנוע, נוזל קירור, נוזל תיבת הילוכים אוטומטית והגה כוח, נוזל בלמים. אם אינכם יודעים איך לבצע את הבדיקות, גשו לתחנת דלק - ויותר טוב, למוסך הקבוע שלכם. חוסר בנוזל קירור עלול לגרום לרתיחה ונזק לא הפיך למנוע, וחוסר בנוזלים האחרים עשוי לגרום נזק או אפילו אבדן שליטה במכונית (נוזל בלמים, למשל). יש לזה חשיבות מכרעת. 

2. בלמים. אם אתם כבר במוסך, זו הזדמנות טובה לתת לחבר'ה להציץ על מצב רפידות הבלמים במכונית. רפידות ודיסקים שחוקים יתחממו מהר יותר ויאבדו את יעילותם באופן מבהיל, במיוחד במורד כביש הררי, כשהמכונית עמוסה והשימוש בבלמים ממילא אינטנסיבי יותר מאשר בנהיגה בכבישים מישוריים.

3. צמיגים. תפקידו של הצמיג הוא קריטי בבטיחות המכונית. צמיג ישן, אפילו כזה שנראה טוב, אוחז את הכביש פחות טוב בבלימה ובפניות. במצבי קיצון של נהיגה במהירות גבוהה – בעיקר במכונית עמוסה ובטמפרטורה חיצונית גבוהה - הוא עלול גם להתפרק ולגרום לאבדן שליטה פתאומי במכונית. אם אתם לא זוכרים מתי החלפתם צמיגים, אבל יכולים להעריך שעברו כבר יותר מ-60 אלף ק"מ ו/ או ארבע שנים מאז שהחלפתם אותם, אתם נוסעים על פצצה מתקתקת.

4. צמיגים, חלק ב'. אם אכן צריך להחליף צמיגים, אל תחסכו ותתקינו משהו זול ועלום שם. לאיכות הצמיג יש השפעה קריטית על בטיחות המכונית – ולא, זה לא סתם סיפור שמוכרים לכם כדי להוציא מכם עוד כמה לירות. תחשבו על זה ככה: חיסכון של כמה מאות שקלים מתגמד על פני תקופת שימוש של ארבע שנים.

5. לחץ אוויר. חובה! חובה לבדוק ולמלא אוויר בצמיגים פעם בחודש ולפני כל נסיעה ארוכה – ושיהיה ברור, לבדוק זה לא סתם לבעוט בצמיג ולעשות פרצוף של "בסדר". שוב, צמיג ללא לחץ אוויר מתאים ישרוד אולי בנהיגת פקקים משמימה, אבל יקרוס בנהיגה בינעירונית מהירה.

6. שמשות. הקפידו על שמשות נקיות ומילוי נוזל שטיפת שמשות במכל הייעודי. נשמע אלמנטרי, וזה אכן אלמנטרי: שמשה מלוכלכת פוגעת בשדה הראיה. במיוחד בשעות בין ערבים ובלילה.

7. חגורות בטיחות. לוודא שכולן תקינות, לדאוג למושבי בטיחות ולילדים בגילים הרלוונטיים (לא מכירים את ההמלצות? כל התשובות אצל ארגון "בטרם"), וכמובן לוודא שכולם חגורים. אין שחרורים, לכל מי שנמצא במכונית. כן, גם אלה שיושבים מאחור.

און יעקבסון הוא מבעלי בית הספר להדרכת נהיגה מתקדמת "דרייב ארט", עיתונאי רכב, פרשן ספורט מוטורי ומגיש תוכנית הטלוויזיה "טסט ראשון". יש גם דף פייסבוק.