שבוע טוב, מקווה שאתם מבלים בסוכה שלכם. השבוע הייתה לי הארה: אין דבר כזה שאלות טיפשיות, יש מספיק בירה כדי לענות על כולן... מה שהביא אותי לשאלה הראשונה השבוע: "היי לאון, כל הזמן אנחנו מוצפים בפרסומות לבירה, רציתי לדעת אחת ולתמיד מהי באמת הבירה הכי פופולארית בעולם?" רני.
רני שלום לך, אני רואה שגם אתה קורבן של תעשיית השיווק האגרסיבית של הבירה. איך אפשר בלי בירה? אחד המשקאות הכי נפוצים בעולם, האנושות שותה בירה כבר לפחות 6,000 שנה והשרידים הראשונים של המשקה נמצאו ממש פה באזור המזרח התיכון. אבל מאז המשקה התפשט וכיום הוא תופס מקום של כבוד בעיקר באזור אירופה כאשר מדינות כמו צ'כיה, גרמניה, אירלנד ואפילו בריטניה כל הזמן מתחרות בניהן מי המדינה ששותה הכי הרבה בירה, צ'כיה לרוב מחזיקה במקום הראשון עם כ-130 ליטר לאדם בממוצע בשנה.
אבל כל הנתונים האלה ממש לא עוזרים לצ'כים להיות במקום הראשון בפופולאריות המותג כי במקרה שלנו עובדת תיאוריית ההיגיון הסיני. התיאוריה הזו אומרת בפשטות "אנחנו כל כך הרבה סינים, שאנחנו פשוט ננצח בהכול, חה חה תנו לי קערת אורז עכשיו". ובמקרה הזה הם באמת צודקים, הבירה הפופולארית ביותר בעולם, משמע זו שנמכרת הכי הרבה היא בירת snow. בתרגום למתקשים בירת 'שלג'. מותג סיני פופולארי ביותר שמיוצר כבר 20 שנה עם פחות מ-4 אחוז אלכוהול בבקבוק, אבל הוא פשוט מיוצר בכמויות אדירות לכל הסינים. ישנם בסין קרוב למאה מבשלות ענקיות של הבירה הזו שמייצרות יחדיו כ-75 מיליון חביות בירה בשנה, הנתונים של החברה עצמה מראים על מכירה של מעל מיליארד ליטר בירה בשנת 2012, שזה באמת יכול להשכיח לכם הרבה צרות ולשחוק כמה שלפוחיות שתן על הדרך.
"לאון שלום, אני קצין בקבע וכמו כל קצין צעיר יחסית אני עובד אל תוך הלילה בתנאי לחץ אדירים, לאחרונה שמתי לב שהשיער שלי ממש מלבין ואני סך הכול בן 22, מה שמדאיג אותי אבל גם מעלה לי את השאלה האם שיעור באמת הופך ללבן בגלל עבודה מלחיצה?"
שלום מר קצין, פריט המידע הזה ששיער מלבין בגלל לחץ כל כך נפוץ שיהיה קשה לומר שהוא לא נכון. קשה אבל מהנה מאוד.. כי אתה יודע מה אני הכי אוהב בעולם? (חוץ מלאסוף בבתי אבות שקיקי תה משומשים) נכון! אני אוהב לנפץ מיתוסים וכמה שיותר מושרש ככה יותר טוב, אז תקרא לחייל ממסדר הבוקר שלך שיתקע בחצוצרה כי צר לי לאכזב, כנראה שאתה מאפיר בגלל הגנטיקה שלך ופחות בגלל הלחץ. בוא נבין איך זה קורה:
בשיער שלך (שהוא אסופה של תאים מתים) ישנם פיגמנטים שנוצרים בשורש השערה. הם מיוצרים בעזרת אנזימים בשורש השערה ואז השערה צומחת עם הפיגמנטים בתוכה, ככה נוצר לך שיער עם צבע. אצל לבקנים לדוגמא, אין פיגמנטים מלכתחילה ולכן השערה צומחת ללא צבע מילדות. עם הזמן, ככל שאתה מתבגר, האנזימים האלה מיוצרים פחות ומתבלים כמו כל הגוף שלך מה שגורם לייצור מופחת של צבע, תחילה בכמה שערות בודדות, אבל לאט ובטוח זה מתפשט לכל שאר הראש. כמו שאתה מבין, הסיבה המרכזית שזה קורה היא תורשתית.
קשה מאוד לומר ש"לחץ" הוא גורם מכריע להלבנת שיער, כי מה זה לחץ ואיך אתה מתמודד איתו זה מאוד סובייקטיבי. הרבה מחקרים נעשו בנושא ואף אחד לא מצא קשר ישיר בין מידת הלחץ של האדם לבין הלבנת השיער בגיל צעיר. לעומת זאת, לגנטיקה תמיד היה קשר חזק מאוד.. אבל, רק כדי שלא תרגיש ממש רע עם עצמך אני אגלה לך שלאחרונה נעשה מחקר שדווקא כן מצא קשר עקיף בין הלבנת שיער בגיל צעיר לבין לחץ. אבל במחקר הזה אפשר גם לומר שכאשר אתה נחשף לרמות אדירות של לחץ ללא הפסקה הגוף שלך נחלש ומכאן שגם מצב השיער (יחד עם שיניים, עור ועוד איברים בגוף שלך) יורד. ומן הסתם גם רמת ייצור הפיגמנטים נפגמת. אבל בנינו מר קצין, מה אתה מתרגש? גבר עם שיער מאפיר נחשב כיום כדבר סקסי ובבחירות האחרונות הוא אפילו הצליח להשיג 19 מנדטים למועמד מסוים. אז אולי יש לך עתיד בפוליטיקה?
אחת השאלות הראשונות שקיבלתי עוד לפני שנה שאלה מאיפה הגיע הרעיון שלחתולים יש תשע נשמות? לאחרונה משום מה התחלתם לשאול את אותה שאלה שוב, אז יאללה, נביא בהסבר:
אתם יכולים לאוהב או לשנוא אותם, אבל אתם בטח שלא יכולים להתעלם מהם, במיוחד בעידן היוטיוב. חתולים זו חיה שפשוט מלווה את המין האנושי עוד ממצרים העתיקה וכבר שם התחיל סבך של אמונות שהתגלגל במשך אלפי שנים עד היום כשאנו שומעים אנשים שטוענים שלחתול יש תשע נשמות. אז נתחיל מעובדה קטנה, לחתול אין תשע נשמות. יש לו רק אחת ואני ממש לא אמליץ לכם לבדוק את זה בשום צורה בבית. עכשיו ננסה להבין את ההתחלה של המיתוס הזה: תחילה נסכים שהספרה תשע היא ספרה טיפולוגית. משמע מספר שרץ טוב מאוד בכל מיני סיפורי עם ואמונות דתיות, כך גם הספרה שבע, שאגב בתרבות הערבית נוכל למצוא הרבה חתולים שיש להם 'רק' שבע נשמות. אבל נתמקד בתשע, שזה מספר אהוב על המצרים הקדמונים שגם האמינו שהחתול היא חיה אלוהית וסגדו לה כי האמונה המצרית אמרה שכאשר חלק מהאלים יורדים לעולם האנושי הם לובשים צורה של חתול (ולא בקטע של תל אביביות מוזרות בפורים). כמובן שהאלים הם סוג של בני אלמוות, דבר שידבוק בחתול מאוחר יותר עם מספר הנשמות המרובות..
ממצרים העתיקה אנחנו ממשיכים להתגלגל עד לימי הביניים החשוכים בהם האמונות בשטן והמכשפות החליפו את האמונות העתיקות אבל החתול נשאר, הפעם כיד ימינו של השטן עצמו (כך גם הספרה 9 אגב). אם נוסיף את העובדה שלאורך כל ההיסטוריה בלי קשר לאמונה חתולים הצליחו לשרוד כל מיני מצבים מסכני חיים כשהידוע שבהם הוא נפילה מגובה רב אז ברור שזה מכיוון שמדובר במעשה קסמים, כישוף או בגלל שיש להם תשע נשמות, כי מי חשב אז שחתול פשוט יודע ליפול על הרגליים.. זה נשמע הרבה יותר מופרך מתשע נשמות..
לסיום אני אגיד לך שאפילו בשנים האחרונות חוקר משועמם מאוד אסף נתונים של נפילות של חתולים מעדויות של וטרינרים, זאת יחד עם סיפורים אחרים על נפילות ופציעות של בעלי חיים והוא הגיע למסקנה שחתול היא באמת חיה שיש לה יכולות שרידות גבוהות מאוד. דבר שרק מחזק את האמונה הרווחת על נשמות החתול. לסיום אני אנסה להתקיל אתכם חזרה בשאלה שעלתה לי בראש: אם לחתול יש תשע נשמות ולג'ינג'ים אין נשמה כלל.. כמה נשמות יש לחתול ג'ינג'י?!
השבוע ביקשתם לדעת בפשטות "מהי הפרסומת הכי יקרה שנוצרה אי פעם". אין בעיה, גם התשובה פשוטה, רק עם הרבה מאוד אפסים אחריה.
פרסומות זו בהחלט המכה של העולם המודרני, לא משנה כמה תנסו לברוח מזה היא תמיד תרדוף אתכם, אגב, שמעת על התחבושות האינטימיות החדשות של מאקו גברים? בכל מקרה, בשנים האחרונות המפרסמים משקיעים סכומי עתק כדי להיות הכי בולטים בשוק המטורף הזה שלא נח לרגע ונוצרה מאין תחרות לא מדוברת על מי ישלם יותר לפרסומת שלו, בלי קשר לקניית זמן השידור בכלל. אני מדבר רק על יצירת הפרסומת עצמה, עוד לפני שהיא משודרת.
אז בדרך כלל פרסומות יקרות מאוד כוללות שמות מפורסמים ויש לנו כדוגמא את הראפר אמינם שנתן את פרצופו וקולו לקרייזלר בפרסומת שעלתה סך הכל 9 מיליון דולר, זה ממשיך לעלות עם ברוס וויליס ששיחק בשביל אתר אמריקאי בפרסומת שעלתה מעט מתחת ל-14 מיליון דולר ויש גם את בירה גינס שמפציצה עם פרסומות בשווי 20 מיליון דולר כבר כמה פעמים ללא שימוש במפורסמים, בהחלט סכומים לא נורמאליים אבל המקום הראשון והבלתי הגיוני שמור לשאנל. כן כן, מותג הבושם של שאנל "NO.5" משאיר הרבה אבק למתחרים, כאשר הוא הוציא לא פחות מ-33 מיליון דולר על פרסומת בת 2 דקות בכיכובה של ניקול קידמן, הפרסומת מצולמת כולה כפרומו לסרט הוליוודי בו מסופר על סיפור אהבה בין הכוכבת לכותב פשוט שהיא פגשה במונית, הפרסומת מבוימת גם על ידי באז לורמן, עוד שם מפורסם של במאי ומפיק אוסטרלי רציני (בין סרטיו מולאן רוז', גסטבי הגדול). הפרסומת המדוברת שודרה ב-2004 וניקול קיבלה סכום של 3 מיליון דולר בשביל ההשתתפות. עכשיו לרוב אני לא נותן פה דעה אישית.. אבל באמת שהייתי מסכים לעשות את התפקיד בשביל הרבה פחות.. שאנל, קחו את זה לתשומת ליבכם.
נכון זה מעצבן שכל מיני עסקים מחליטים שהם סגורים עד אחרי החגים? אז גם אנחנו מוציאים את לאון לפגרה קצרה. בינתיים תחשבו על שאלות ושילחו לו בפייסבוק, אפשר גם בתגובות למטה או ב-men@mako.co.il ואנחנו נדאג שכשהוא יחזור הוא יצטער שהוא בכלל יצא לחופש.