טרנד הקוקטיילים ממשיך לדהור קדימה ומסרב לדעוך – עושה רעשים של משהו שיצליח להישאר בישראל כחלק מתרבות האלכוהול, בדיוק כמו ברחבי העולם. אבל עם הזמן צריך לחדש, לגוון ולהתפתח – לא כולם יכולים לשתות גרסה מתחכמת למחויטו או קוקטייל וודקה מתקתק. הרשו לנו להציג בפניכם גרסה משודרגת, שתעניק טעם דומיננטי יותר ופאסון למקדמים.
הכיוון המסקרן שתופס תאוצה גם בארץ הוא זה של קוקטיילים מבוססי קוניאק. מה ששמעתם – הברנדי האקסוקלוסיבי, שבעבר היית עלול להחשב לפושע עם ערבבת אותו עם משקאות אחרים, מתגלה כמרכיב מצויין, ולא רק למיטיבי לכת.
אם פעם הדימוי של המשקה היוקרתי הלך יד ביד עם אנשי עסקים בחליפות שלושה חלקים שמחזיקים כוסות סניפטר בארועים נוצצים או עם הסיגר לצד האח, כיום הוא תופס כמקום של כבוד בעולם המיקסולוגים. מדובר במהפך של ממש – המוצר שהיה מהאחרונים שנהגו לשתות נקי בלבד, נכנס חזק לעולם הקוקטיילים. לאחר שהוויסקי נכנס חזק לעסקי הערבובים, זה היה עניין של זמן עד שגם המעוז האחרון ייפרץ, והקוניאק אכן הגיע בעקבותיו..
קצת על קוניאק
הקוניאק הוא ברנדי המיוצר מענבים ומגיע מחבל קוניאק בצרפת בלבד, ונעשה תחת כללים נוקשים על מנת לשמר על מעמדו הרם והאיכותי. הזיקוק מתבצע רק בין אוקטובר למרץ, רק זיקוק דודי כפול במזקקת אלמביק מנחושת מתקבל על פי חוק, וחביות עץ האלון הצרפתי מגיעות מעץ שנכרת לא לפני שהגיע לגיל 70 שנה. כמו שאמרנו, חוקים נוקשים.
נסקור לרגע מספר דרגות יישון המסומנות ע"י אותיות לועזיות שכנראה יצא לכם לראות: VS) Very Special)- מינימום שנתיים יישון, VSOP) Very Special Old Pale)- מינימום ארבע שנות יישון, XO) Extra Old)- מינימום שש שנות יישון. הקוניאק מיוצר אך ורק משלושה זנים של ענבים לבנים- יוני בלאן, פוֹל בלאנש וקולומבאר.
המהפך התחיל למעשה לפני כעשור – הקוניאק היה ממותג כמשקה אקסקלוסיבי לחלוטין, ונהנה מפופלאריות בעיקר במזרח הרחוק ובקרב אוכלוסיה עשירה מאוד שראתה בו סמל סטטוס. כשהגיע המשבר הכלכלי במזרח, ספגו גם מכירות הקוניאק מכה קשה. כאשר קרוב לעשרים אלף איש בקוניאק שבצרפת מתפרנסים מתעשיית המשקה, ירידת המכירות בעולם פגעה בכיס שלהם והוציאה אותם לרחובות. המשקה האליטסיטי קיבל סטירה מצלצלת וקריאת התעוררות. החברות הבינו שמסוכן לשים את כל הביצים בסל אחד, והפניה לשוק המצומצם עלתה להם ביוקר.
המהפך המתבקש - מותר ואף רצוי לערבב
חלק מפתיע במהפך המיתוגי היה החיבור לעולם ההיפ הופ - הראפרים האמריקאים התאהבו בקניאק, שהיה סמל ליוקרה לצד הבלינג בלינג והקדילאק, והקפיצו את המכירות גם בקרב המעריצים.
חלק נכבד נוסף בהתאוששות ושינוי התפיסה של הקוניאק היה מהפכני- ההבנה שמותר לערבב את המשקה ולשלבו כבסיס לקוקטיילים. חברות הקוניאק הבינו שהן צריכות להגיע לקהל חדש וצעיר, ואם לפני כעשרים שנה הערבוב של המשקה היה נחשב לפשע וגורם לגברים עם סיגרים ברחבי העולם לעקם פרצוף, היום הוא חלק בלתי נפרד מעולם המיקסולוגיה.
כך לדוגמה בית הקוניאק Martell, אחד המותגים המובילים והוותיק בעולם (וגם המותג השני הכי נמכר), מציע באתר הבית שלו קוקטיילים יצירתיים ואופציות חדשניות. הקוניאק הותיק, שחוגג את יום הולדתו ה-300 ברחבי העולם, נוסד בשנת 1715 בשיא תקופת ה- Art de Vivre הצרפתית, שבה הגסטרונומיה והאומנות היו במרכז השיח הציבורי. לכבוד החגיגות השיקו במרטל פרוייקט מיוחד שבו יוכרזו 300 "אישים לדוגמה" ברחבי העולם, בתחומי הגסטרונומיה, האמנות, אופנה, אומנות, בידור וגם - קוקטיילים. לא מזיקה העובדה שמי שובילה את הפרוייקט היא השחקנית היפיפיה דיאן קרוגר.
לחברה מגוון סוגי קוניאק מלבד הקטגוריות הקלאסיות:Noblige, Cordon Bleu, Caracter, Distinction, Creation, Chanteloup Perspective, Chanteloup Creation, Cohiba, L’or de Jean Martell, Millesimes 1971. בולט ברשימה הקורדון בלו - מוצר הדגל של מרטל, קוניאק מהרמות הגבוהות במחיר נגיש ועם טעם ייחודי.
ביקור קצר באתר של מרטל מגלה חלק נרחב שמוקדש לקוקטיילים - מה שלא היה עולה על הדעת לפני כמה שנים - ויכול לתת השראה לסקרנים מביניכם. אפשר כמובן לשתות אותו רק עם תוספת - הרי אם וודקה ומשקה אנרגיה או ג'ין וטוניק הולכים ביחד, גם לקוניאק אין סיבה לא להתערבב בקלות עם משקה קל. אין חטא בלהוסיף למנת קוניאק מרטל VS מי טוניק או אפילו ג'ינג'ר אייל, 5-6 קוביות קרח בכוס גבוהה (היי בול), ויש לכם דרינק טעים ועשיר ביד במיוחד לקיץ שלפנינו.
דוגמה נוספת לאחד הקוקטיילים המפתיעים, שמתאים גם לקיץ הישראלי המתקרב:
-40 מ"ל מרטל VS
-15 מ"ל סירופ דבש
-10 מ"ל מיץ ליים
-150 מ"ל תה ירוק
מוזגים הכל לכוס היי בול עם קרח, ומקבלים קוקטייל מרענן שמדגיש את הארומה המיוחדת של הקוניאק. לרוויה!
עזר בהכנת הכתבה: יוני ישי