ענקית הריהוט השבדית איקאה התנצלה על פרסום הקטלוג בישראל המכוון לאוכלוסיה החרדית, שבו מופיעות תמונות של גברים בלבד.
הקטלוג כולל פריטי ריהוט שזוכים לביקוש גבוה במיוחד במגזר החרדי, כמו עגלות תינוק, מיטות קומותיים ומדפים לספרי קודש. הקטלוג הופץ בחינם בגירסה מודפסת, וכן זמין באינטרנט.
המגזר החרדי בישראל מהווה 11% מהאוכלוסיה הכוללת, לפי נתונים מ-2014, וידוע בכח קנייה חלש מהממוצע בקרב משפחות ישראליות, הודות לריבוי ילדים והכנסה נמוכה יחסית.
החברה מסרה כי הקטלוג הופק בידי הסניף הישראלי ולא עבר אישור של איקאה העולמית. דוברת איקאה ג׳וזפין תורל מסרה כי הקטלוג ״הוא לא משהו שעבר דרכנו״ וציינה כי ״אלה לא מסוג הדברים שאיקאה עומדת מאחוריהם״.
תורל מסרה לסוכנות הידיעות השבדית TT כי הסניף הישראלי ״ניסה להגיע לקהל יעד צרכני מסוים אבל עשה טעות״.
איקאה הציגה בשבוע שעבר קולוג ייעודי לציבור החרדי, עם עיצובים ודמויות בהתאמה לאורח החיים החרדי. אולם במאות דפי הקטלוג מופיעים אך ורק דוגמנים ממין זכר - גברים וילדים. הקטלוג ספג ביקורת רבה ברשתות החברתיות ובתקשורת והפך לדוגמא בולטת נוספת להדרת נשים במרחב הציבורי.
מאיקאה ישראל נמסר: ״קטלוג איקאה, המופץ בישראל בכ- 1.7 מיליון עותקים, זהה לקטלוג בכל מדינות העולם. במסגרת פרסום מקומי, חילקה איקאה ישראל עלון למגזר החרדי המותאם לאורח החיים והמנהגים הנהוגים בו. אנו מבינים כי יש מי שנפגע מהתמונות בעלון ואנו מצטערים על כך. בעתיד נוודא שהפרסום יהיה נכון לכולם ויתחשב ברגשות כלל המגזרים, שהם לקוחותינו״
הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker
לכתבות נוספות באתר:
השפית רותי רוסו רוצה שתדעו שהאוכל שדוחפים לכם הוא גרוע - ושאפשר גם אחרת