נכון שסטייל זה בסך הכל עניין של טיימינג, ואם נקפא על שמרינו מספיק זמן בלי לזוז נזכה לחזות באופנה חוזרת על עצמה? אז טה דה! יודעי דבר מכל קצוות הגלובוס מאותתים שהשיש חוזר לחיינו ובגדול.
אמנם ברבות השנים התגבשה לו תדמית זקנה, האימאג' המיידי שעולה לרובנו למשמע המילה שיש הוא מקדש יווני באקרופוליס במקרה הטוב (שיש לבן עם עורקים אפורים) ואולם אירועים מהאייטיז במקרה הרע (שיש שחור עם עורקים ירוקים), אבל אפשר להירגע עם המחמאות, כי לא רק שהשיש חוזר, הוא גם מאיים לפרוץ את גבולות חדר האמבטיה אל החללים הציבוריים של הבית ולהגיע אפילו לחדר השינה שלכם.
מזועזעים? קחו נשימה עמוקה. מתברר שהשיש, לכאורה חומר קר וכבד שנתפס כמתאים למוסדות ציבור או לחיפוי חיצוני, יכול לשוות חמימות ואפילו קלילות כאשר הוא מיושם נכון. במה זה תלוי? בדוגמה, בעובי שלו, בגוונים ובטקסטורה, וכמובן בשילוב מוצלח עם החומרים הסמוכים לו באותו החלל. עד כמה שאולי קשה לעכל את הקונספט, ההוכחות מדברות בעד עצמן.
עוד באתר לעיצוב הבית:
יוקרה ויוקר
יצרני שיש בעולם מדווחים על עלייה חדה במכירות בשנת 2014, ובראש הרשימה ניצב השיש האיטלקי. סתם שתדעו - מלבד איטליה, רוב השיש שמשתמשים בו לצורכי בנייה ועיצוב נחצב ממרבצים טבעיים שנמצאים בהודו, סין, פרו, ספרד, ויוון. ג'יימי הרננדורנה, מנהל השיווק של HeziBank, מסכם זאת כך:
"שיש הוא חומר יוקרתי, על זמני, רלוונטי תמיד. הגדולה שלו באה לידי ביטוי בשונות שלו, שמביאה את הטבע בהתגלמותו לחלל הבית. אם בעבר הוא היה נחלת המטבחים בלבד, כיום הוא פורץ גבולות לחללי רחצה, חיפויי רצפה ואפילו רהיטים. זהו חומר שתמיד ישדר יוקרה - בכל מקום שבו יהיה נוכח". כפי שנאמר יוקרה וגם יוקר, בחזיבנק ישמחו למכור לכם פלטות שיש טבעי ייחודיות במחירים שנעים בטווח הבלתי נתפס של 200 ועד 10,000 שקל למטר רבוע.
אז איך נראה יישום מודרני של שיש? כולנו מכירים את השימושים המסורתיים, אבל בפאזה החדשה והמודרנית הקריטריונים ברורים: שימוש בלתי צפוי (למשל, לא בחיפוי כי אם בעיצוב אלמנט עצמאי), יישום במינון מוגבל ותוך שילוב מאזן (למשל, עם עץ או מתכת או זכוכית), וכמובן הקפדה על קווי עיצוב מודרניים (למשל, א-סימטריה או משחקי תאורה). באופן כזה ברור מיד שמדובר באלמנט עיצובי בן זמננו ולא בשאריות מפעם שמשתרכות אחרי זמנן.
בתקופה האחרונה ניתן למצוא ברשתות וכמובן גם ברשת מגוון פריטי ריהוט ואביזרים משולבי שיש, כמו שולחנות קפה טרנדיים. מגמה בולטת נוספת היא מגוון של פתרונות דמויי שיש, כאלו שמנסים לחקות את הטקסטורה והתחושה של השיש בחלל הביתי. שתיים מהדוגמאות הבולטות לכך הן צבע לקיר דמוי שיש של מעודד צבעים ופרקט דמוי שיש של כרמל FLOOR DESIGN.
הגדולה של השיש
במקביל לעליית קרנו של השיש בחללים הלא-קונבנציונליים של הבית, הנוכחות המסורתית של השיש במטבחים ובחדרי הרחצה עדיין חזקה מאי פעם. לאור שפע האפשרויות והתחזקות הטרנד, נשאלת השאלה האם בחירה ב"דמוי" לטובת מראה מעודכן באמת מספקת את מלוא האפקט של השיש המקורי?
לדברי רינה אלקובי, מעצבת הבית של רשת דקור מטבחים: "כל פלח שיש שאבחר יהיה לעולם שונה ממשטח אחר, ופה טמונה הגדולה של השיש. הרבה חברות זנחו את השיש הטבעי והחליפו אותו בגרניט פורצלן, כדי להימנע מסימנים של קפה, לימון וכו', ששוקעים ושנשארים על המשטח. אבל למרות הפרקטיקה ולמרות שהעולם מתקדם והטכנולוגיה מתקדמת, אנחנו עדים לחזרה למוצר הישן, השיש הטבעי, שמגיע היישר מהטבע ומשובץ ממש כמו תכשיט או אבן חן בחלל הבית. יש לקוחות שלעולם לא יחליפו את הטבעי והמקורי – כי הוא היהלום שבכתר".
חברת אבן קיסר הישראלית לא עובדת עם שיש טבעי, אך מציעה כתחליף מגוון משטחי קוורץ שחלקם דומים להפליא לדבר האמיתי. המשטחים עשויים תערובת של קוורץ טבעי, פיגמנטים ופולימרים, אשר נכבשים בלחץ ומופקים כלוחות הומוגניים בעלי דוגמאות מעניינות.
באבן קיסר מתעניינים בחדשנות טכנולוגית ובפריצת גבולות החומר, ולכן בשנת 2014 שיתפה החברה פעולה עם המעצב סבסטיאן הרקנר, במסגרת תערוכת Hand Made של המגזין "Wallpaper" בשבוע העיצוב בניו יורק. במסגרת שיתוף הפעולה יצר הרקנר ספסל ושולחן עשויים ממשטחי אבן קיסר בשיטת שתי וערב – המשטחים שולבו זה בזה ללא שימוש בדבק אלא באמצעות טכניקות של חיתוך מדויק בלבד. הפרויקט המוצלח נכלל בספר הטרנדים השנתי לשנת 2015 של הטרנדולוגית וגורו העיצוב העולמית לי אדלקורט.
פריטים ייחודיים ומעוצבים
לפני כן, בשנת 2013, הוצג שיתוף פעולה עם סטודיו Nendo (ננדו) היפני במיצג Stone Garden, שכלל כ-300 משטחים מסודרים באופן שיצר אשליה של נוף מרחף. השולחנות, שעוצבו בצורת אבנים, נתמכו על ידי מוטות מתכת פשוטים ועוגנו במקומם הודות לחלקים החופפים ביניהם וללא צורך בחיזוק נוסף.
בהיבט המקומי, שיתפה החברה פעולה עם גלריית Design Space בפרויקט גם וגם, בו יוצרו ממשטחי קוורץ פריטים ייחודיים ומעוצבים לשימוש בחיי היום-יום, על מנת לבחון את יכולות המשטח המוכר כחומר גלם לכל דבר. בפרויקט השתתפו 11 מעצבים ישראלים מובילים בתחומם, וכל הפריטים הוצעו למכירה ללקוחות הגלריה ונחשפו במסגרת יריד צבע טרי האחרון. והמחירים? החל מ-120 שקל עבור הסרגלים של kuka ועד 21,500 שקל עבור השולחן המשובץ של איתי אהלי.
בקיצור, חזינו בשיש תופס בהדרגה את מקומו בכל המיצגים והקטלוגים הנחשבים בעולם וראינו אותו מפציע בכל החנויות השוות הקרובות למקום מגורנו (או מקלדתנו), ולכן נאלצנו להיכנע ולהודות שהוא מתקדם עקב בצד אגודל היישר לתוך הבית שלנו. קחו לכם רגע ותנו למידע לחלחל. השיש חוזר. הצעד הבא חייב להיות רכישה של פריט שיש מדליק שירים לכם את עיצוב הבית. הביאו בחשבון שפריטי שיש אמיתי יעלו לכם יותר, ויהיו פגיעים יותר לנזקי הסביבה (חומציות וכו'), אך פריטים דמויי שיש לא יישאו איתם את ההילה והיוקרה של הדבר האמיתי.