כשחזרו לארץ לאחר שהות ארוכה בחו"ל, החליטו בני זוג, שלהם תינוק קטן, להשתקע במרכז תל אביב ולנסות לשלב בדירת 95 מ"ר את כל החלומות שלהם, פלוס הציוד הרב שנשאה עבורם המכולה. "בעל הדירה הנו איש אשכולות בעל מגוון רחב של תחביבים", מספרות האדריכליות יעל גלעד וגלית שיף, שתכננו מחדש את הדירה, "החל מבישול ברמה מקצועית וכלה באמנות, סרטים ומוזיקה. לזוג ציוד רב, ומגוון שכולל בין היתר חמישה זוגות אופניים שהיה צריך להנדס בחוכמה בדירה. לאחר תיעדוף סדרי העדיפויות, הוחלט לעשות ויתורים, למשל - לא לבנות חדר רחצה נוסף בצמוד לחדר השינה".
סלון בקצה המסדרון
השיפוץ המקיף של הדירה, בעלות של כחצי מיליון שקל, כלל הריסת כל המחיצות הפנימיות מלבד שלד הדירה, החלפת חלונות, שינוי וארגון מחדש של כל החלל והחלפת תשתיות. שטח החלונות בדירה נמוך ביחס לגודלה, והשאיפה היתה לארגן אותה באופן שימקסם את הפוטנציאל של האור הטבעי והיציאה למרפסת. "נבחנו הרבה מאוד חלופות לארגון הדירה", מסבירה שיף, "ובסופו של דבר נבחר תכנון שאינו סטנדרטי ומקובל בארץ: מהכניסה לבית נפרש מסדרון דרכו הגישה לחדרי השינה, חדר הרחצה וחדר העבודה, ורק בקצה המסדרון החלל הציבורי - חלל מגורים ומטבח, הפונים אל חזית הבניין".
את המטבח נוהגים בעלי הבית לכנות "מטבח איטלקי": מטבח המאורגן סביב שולחן אוכל גדול, שיכול לארח בנוחות את ארוחות הגורמה המוכנות בו וכולל יציאה למרפסת. המטבח הותאם לציוד המקצועי של בעליו - מטחנת בשר וקפה, כיריים אינדוקציה שיושבות על משטח העבודה, אוסף סכינים מרשים ועוד. "בעיצוב המטבח שולבו ארונות של חברת DADA האיטלקית המיובאים לארץ על ידי חברת טולמנ'ס, בשילוב עם מדפי מתכת פתוחים מהסוג הפשוט ביותר", מסבירה שיף. " זהו שילוב שאנחנו אוהבות - בין יקר לזול, עיצוב 'גבוה' ו'נמוך'. מדפים אלו חוזרים שוב מהצד השני של חלל המגורים, ומכילים את אוסף הקלטות, הספרים ומערכת האודיו והרמקולים בסלון. השימוש במתכת חוזר גם בשולחן הנירוסטה וכסאות פינת האוכל שנותנים קונטרסט מוצלח למטבח והרצפה הכהה.
בתקרת חלל המגורים שולבה קורת גבס המכילה באופן סמוי מסך נגלל שיורד, על פי הצורך, בשעת הקרנת סרטים.
בנייה ירוקה: אור ללא קרינה
בתכנון הדירה שולבו אלמנטים של בנייה ירוקה המאפיינים את עבודת המשרד של האדריכליות (גלעד-שיף אדריכלות), כדוגמת מחזור חומרי בנייה קיימים, שימוש במאווררי תקרה בכל חללי הבית, הכנסת אור טבעי ללא קרינה מהגג ועוד.
"אנחנו, כמו גם בעלי הדירה, התאהבנו באריחי הבטון המצוירים המקוריים בדירה", אומרת שיף, "וההחלטה היתה לפרק את האריחים, לשמור ולשקם את אלו שבמצב טוב ולשלבם מחדש בין אריחי בטון חלקים בצבע אפור. הדוגמה של האריחים אפשרה מגוון רחב של שילובים, כך שהשימוש באריחים משתנה באזורי הבית השונים - אזור הכניסה, חדר הרחצה, שירותי האורחים והמרפסת - ומקנה לכל אזור אופי שונה. דגש מיוחד ניתן ל'שטיח' האריחים במסדרון הכניסה, שדרש ליווי אישי של הרצפים בזמן העבודה".
אחד האילוצים לאופטימיזציה וניצול מקסימלי של החלל, היה חדר העבודה ללא חלון. "לאור טבעי קיימת חשיבות פסיכולוגית שהיא מעבר לחיסכון בעלויות צריכת החשמל", מסבירה שיף, "ומכיוון שהדירה ממוקמת בקומה האחרונה עלתה המחשבה להחדיר את האור דרך החזית החמישית - הגג. סקייליט הינו פתרון מקובל, אבל חסרנו שיחד עם האור הטבעי הוא מכניס פנימה קרינה (תלוי כמובן בסוג הזכוכית ו/או אם יש הצללה) והרבה, במיוחד בקיץ כשהשמש גבוה בשמיים. ולכן הוחלט להתקין במקום סקייליט מערכת סולהטיוב שבאמצעות טכנולוגיה אופטית - של שבירות והחזרות, אור השמש מוגבר, והוא מועבר פנימה מבודד מחום וללא קרני אולטרה ויולט".
המערכת היושבת על הגג, מורכבת מכיפה עם עדשות השוברות את האור ושרוול המוביל את האור פנימה (במקרה זה, הפתח מתחת לגג, אבל אפשר להגיע איתו גם לעומק של שלוש קומות). הפתח הקטן בתקרה, בקוטר 25 ס"מ, מאפשר להציף את החדר באור טבעי מבלי לחממו. כל הדלתות לאורך המסדרון נעשו בסגנון של פעם, כשבדלתות של חדר העבודה שולבו זכוכיות רשת (עם רשת מתכת פנימית) המאפשרות לאור הטבעי שנכנס מהסולהטיוב לזלוג גם למסדרון.
אופניים תלויים מהתקרה
מכיוןו שהדירה קטנה (באופן יחסי) כל חלל וחלל תוכנן בקפידה. לדוגמה, תקרת חדר העבודה הגבוהה נוצלה לתליית חלק מזוגות האופניים. משני צדי המבואה לחדר השינה של ההורים שולבו ארונות שירות שדלתותיהם נכנסות פנימה, בכדי לאפשר שימוש פונקציונאלי ונוח מבלי להפריע למעבר. חלל הרחצה הותאם גם הוא לצרכים ולהעדפות הבעלים, עד לפרטים הקטנים ביותר, כגון אפשרות לעשות כביסה ביד בכיור, שילוב רמקולים סמויים בתקרת הגבס ועוד.
דגש מיוחד ניתן לעיצוב ארון הספרים בכניסה לבית, שנעשה על ידי נגר על פי תכנון של האדריכליות. הארון משלב כוורת ספרים פתוחה ויחידות סגורות שבחזיתן דלתות מראה, שלוטשו ב-45 מעלות, כך שבמתקבלות שבירות מפתיעות במראות המשתקפים במראה.
"גופי התאורה, שחלקם הובאו מחו"ל על ידי הדיירים וחלקם נרכשו בארץ, מקנים לעיצוב הדירה רובד נוסף", מוסיפה שיף. "חביב עלינו במיוחד זוג גופי התאורה הדרמטיים במעבר, של luceplan, המתכתבים היטב הן עם דוגמת הריצוף למטה והן עם המראות בארון הכניסה".
תכנון ועיצוב פנים: אדריכליות יעל גלעד וגלית שיף, "גלעד-שיף אדריכלות ועיצוב".