המרתף הביתי הוא החדר הפחות מטופח בבית, וברוב המקרים הוא מעין חדר אחסון לאופניים, לצידניות, לאוהלים, לרהיטים שאינם בשימוש, לצעצועים ישנים ולכל פריט שלא נמצא לו מקום אחר בבית.
למרתף יתרונות וחסרונות; חסרונו הוא שהוא חלל בעל חלונות קטנים וצרים ולכן הוא חשוך רוב שעות היום. יתרונותיו הם שהוא בדרך כלל חלל רחב ידיים ומבודד משאר חלקי הבית ולכן שקט. זאת גם הסיבה שמומלץ להפכו לחדר פעיל ושימושי בהתאם לצורכי בני הבית; יש הזקוקים למשרד, יש הזקוקים לחדר כושר או לחדר משחקים, ויש הזקוקים לחדר מוזיקה או לקליניקה.
עוד באתר לעיצוב הבית:
לקבל את השינוי: משפחת לוי
גם המרתף בביתה של משפחת לוי היה חלל מוזנח ועזוב. כשבעלת הבית ביקשה להעתיק את מקום משחקם של שלושת ילדיה מהסלון אל המרתף, התבקשנו להבטיח לילדים הבוגרים שהמקום יהיה חמים ומזמין כדי שיסכימו לשתף איתנו פעולה ולקבל את השינוי הקרב ובא.
חילקנו את המרתף לשני אזורים: אזור שייוחד לצפייה בטלוויזיה ולמשחקי מחשב ואזור אירוח מרכזי שבו יהיו בר ושולחן ביליארד.
במרכז אזור הישיבה העמדנו ספת רי"ש מפוספסת בצבעים כחול ולבן (איקאה). צבענו את הקיר שבגב הספה בצבע חול והדבקנו עליו מדבקה של מפת העולם בכחול כהה. בחרנו להעמיד במרכז המרתף שידת קובייה קטנה שתשמש שולחן הגשה, וכך לא חסמנו את השטח המרכזי.
בחלקו השני של המרתף, אזור האירוח, העמדנו שולחן ביליארד ותלינו על הקיר שמאחוריו תמונות ממוסגרות שבני המשפחה צילמו בתקופת שהותם בנורבגיה. אם חשבתם שקורות העץ שבחלקו התחתון של הקיר נצבעו בתכלת – טעיתם! אמנם בדרך כלל אני מעדיפה את הדבר האמיתי, אך ברגע שנחו עיני על הטפט היפהפה המדמה לוחות עץ ישנים, בחרנו בו ללא היסוס.
בנישה הצרה שליד שולחן הביליארד הוספנו פלטה עשויה עץ אלון המשמשת בר. הוספנו כיסאות בר בעלי מראה צעיר, וכדי להוריד את הסבירות לכך שהילדים יעלו לחלל המרכזי בכל פעם שירצו לאכול או לשתות, הוספנו מקרר קטן ומצויד היטב.
פינה לכל ילד: משפחת שריד
את המרתף של משפחת שריד קיוותה ירדן, אם המשפחה, לחלק לשלושה אזורים: אזור לצפייה בטלוויזיה, אזור שבו יוכלו בני הבית להתאמן ואזור שבו יוכלו בנותיה ללמוד ולשחק "מורה ותלמידה". ירדן ביקשה ליצור לכל ילדה פינה פרטית שבה תוכל ללמוד, לשחק ולארח חברות, ואף הציעה לבנות קיר שיפריד בין הפינות.
התלבטנו ארוכות כיצד לעצב את המרתף כך שיתאים לבקשתה של ירדן; בדקנו והתייעצנו, מדדנו ושרטטנו, ולבסוף בחרנו לשמור על מראהו המרווח של המרתף, ולכן ויתרנו על בנייה של קירות מפרידים. חילקנו את המרתף לשני אזורים מרכזיים: אזור לצפייה בטלוויזיה ואזור ללמידה ולמשחק, ובמקום קירות שיפרידו בין הפינות של הבנות, החלטנו לתלות וילון; בכל אחת מהפינות האלה העמדנו שולחן כתיבה וכוננית אחסון. עיצבנו כוננית אחסון גדולה שהורכבה ממגירות צעצועים ומחלק עליון פתוח – פתרון נוח לאחסון בובות גדולות. חילקנו את הקירות שאליהם הצמדנו שולחנות כתיבה לשניים; על החלק העליון הדבקנו טפט ועליו איורים של מעטפות בצבעי פסטל עליזים, ואת החלק התחתון השארנו לבן. הפרדנו בין שני החלקים בעזרת קרניז לבן. בנישה תלינו שולחן כתיבה צף. על הקיר שלצדה תלינו יחידת כוורת צהובה עשויה מתכת (teewillingen); חלקה הפנימי הוא מגנט שאפשר להחליף בהתאם למצב הרוח. הוספנו עגלת מדפים קטנה בטורקיז (איקאה). עמדנו בהבטחתנו ליצור פינה שבה יוכלו הבנות לשחק "מורה ותלמידה"; סמוך למטבחון תלינו שני לוחות: לוח וגיר ולוח מחיק. הוספנו מתקן לטושים.
האזור השני במרתף יוחד לצפייה בטלוויזיה; בחרנו בצבעים שחור-לבן-אפור-תכלת, שילוב הממתן את הצבעוניות באזור הבנות ומסייע בחלוקה ברורה של החלל כולו. בחרנו בשטיח שחור-לבן (איקאה), הוספנו כריות תואמות ותלינו על הקיר שלוש תמונות בצבעים דומים.
את הקיר הניצב צבענו בצבע תכלת-אפרפר והדבקנו עליו ארבעה מלבנים עשויים קרניזים לבנים. תלינו מדף צף (איקאה), הוספנו שני כיסאות עץ שצבענו בשמנת ובתכלת-אפרפר, וכך יצרנו מעין בר קטן. בצדה האחד של הספה העמדנו שולחן קפה נמוך ועליו הנחנו מנורת אווירה, ובצדה השני תלינו מדף לאחסון שַלָטים. לסיום הוספנו הליכון שכּוון לטלוויזיה, תוספת קטנה שתעזור לבני הבית להתאמן כפי שביקשו.
לכתבות הקודמות של עידית
איך לעצב מטבח כפרי
איך לעצב חדר של נסיכות
הכותבת עידית זכריה, מעצבת וסטייליסטית בעלת הבלוג הבית של עידה