"אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה", אומר הפתגם, ואנחנו אומרים: "הראה לי את דירתך ואומר לך מי אתה". בעונה הרביעית של "חתונה ממבט ראשון" שמגיעה לסיומה בקרוב, זכינו לראות את הדירות של חלק מהזוגות – ולמדנו דרכן לא מעט על המשתתפים עצמם. אז יצאנו לבדוק איך הדירה קשורה בנשמה של בעליה, איך בדיוק אפשר להפוך כל דירה לבית (במיוחד בשביל איתמר!), ומה אפשר ללמוד על הקשר מהאופן שבו הזוגות התנהלו בדירות השונות.
>> לכל הכתבות בערוץ living
דני ושני: שני חדרי שינה
שני יוסיפון ודני זיסקינד החליטו להתמקם בביתו של דני, ואפשר להבין אותם – הדירה שלו רחבת ידיים וכוללת שני חדרי שינה, סלון, מטבח שנמצא בשימוש תכוף ואף פינת עבודה מאולתרת. הבית של דני לא השתנה יותר מדי בעקבות כניסתה של שני, שבילתה לא מעט זמן במטבח וגרמה למקרר ולכיריים לעבוד שעות נוספות.
"לדני יש שני חדרי שינה, ואני חושבת שזה מלמד משהו עליו: בפוטנציאל הוא מאוד רוצה להכניס מישהי לחיים שלו, הוא מאוד רוצה למצוא זוגיות, בפוטנציאל הוא באמת רוצה משפחה. אבל כשזה קורה וזה קרוב זה מלחיץ אותו", אומרת היועצת הזוגית ורדגרנדיר פרוכטמן. "דווקא מהבחינה הזאת, היה משהו בדירה של דני שאיפשר את תקופות המשבר, כי אז שני הלכה לישון בחדר הנפרד, ואחר כך הם הצליחו להתקרב. אבל יש פער בין המופע שלו, שאומר שהוא רוצה זוגיות, ובין האדם שבסוף קרבת היתר מלחיצה אותו".
"דני אמר כמה פעמים שנורא כיף לו, אבל שהוא לא מצליח להתאהב", מוסיפה גרנדיר פרוכטמן. "ומה זה לא מצליח להתאהב? הוא לא מצליח להיות בכאן ובעכשיו. כי זוגיות זה ארוחות משותפות, זה אוכל במקרר, זה חברים טובים. זה לא תמיד ניצוצות וברקים".
"ניכר שהדירה עוצבה על ידי יד שהבינה דבר או שניים אי שם בשנת 1998, עם כמויות עץ מוגזמות כפי שהיו נהוגות אז", מעריכה מעצבת הפנים עדי אדליס. "היא מתאימה יותר לדודה בת 60 מאשר לרווק תל אביבי שמחפש זוגיות משמעותית. דני יכול להתאמץ עוד קצת בשדרוג חדר השינה. לוח ראש למיטה, למשל, לא חייב להיות יקר - אפשר להשתמש בלוח עץ מצופה בבד ריפוד או צבוע, כרית ארוכה וכדומה. גם מצעים לבנים וחלקים תמיד ייראו טוב יותר ורומנטיים יותר. כדאי גם לתת קצת יחס לפינת העבודה, שכנראה נכפתה עליו בפרוץ הקורונה. עזרה קטנה מסט התה היפהפה של שני - והוא שם".
מנו וניצן: יש מהפך
אי אפשר להתעלם מהדירה של מנו כהן, ובעיקר מהמהפך שעשתה בה ניצן שיק. הדירה הבלויה והקטנה שודרגה פלאים בזכות האהבה וההשקעה של ניצן. היא הוסיפה צמחים ותאורה, החליפה את הספוגים בכיור (תודה לאל!), ויחד עם עבודות האמנות של מנו, שנשארו כמובן על הקירות, נוצרה תחושה נעימה וביתית. וטוב שכך, כי מנו וניצן לא ממש חזקים בלצאת מהבית. בשלב הזה אנחנו עוד לא יודעים אילו מהזוגות החזיקו מעמד יחד, אבל העיצוב מחדש של הדירה של מנו והפיכתה לבית משותף לשניהם גורמים לנו לקוות לסוף טוב.
"דווקא מנו, הרווק הנצחי וההולל, הצ'ארמר של העונה, הוא היחיד שבאמת יצר מהדירה שלו בית", אומרת אדליס. "אמנם הדירה זקוקה לתיקוני טיח וצבע דחופים, שלא ממש ברור למה הוא לא טורח לעשות, וגם לא יזיקו לסלון וילון ושטיח ואולי איזו כורסה לצד הספה, אבל הדירה מדברת 'מנואית'. האיורים שלו הם אישיים מאוד ומלאי אהבה, והם לא נשארים במחברת הסקיצות. הם נתלים על הקירות בקומפוזיציה נכונה ונעימה".
"בכל דירה יש את המקום ש'נוחתים' בו. איתמר וקארין רוב הזמן על הספה, שני לא יצאה מהמטבח מהשנייה שהגיעה לדירה של דני, מעיין מצטנפת בכורסה, אבל למנו וניצן יש מרפסת", הוא מוסיפה. "אם יש משהו שלמדנו היטב בשנה וחצי האחרונות, זו משמעותו של שטח חוץ ואוויר צח שצמודים לדירה שלנו. נכון: המרפסת כעורה, בלתי מטופחת, מתחננת לכמה עציצים גדולים ואיזו גרילנדה פשוטה - אבל היא המקום השמח של מנו וניצן, והיא גם המקום השמח של הצופים בעונה הזו".
גרנדיר פרוכטמן קוראת את הסיטואציה אחרת לגמרי: "יש משהו בישיבה במרפסת שהוא לא להיות כל כולך בתוך הבית, על הרבדים היותר עמוקים של זה. אני בוחר לשבת במרפסת, זה אומר שאני עם רגל אחת בחוץ כל הזמן: אני נמצא ולא נמצא. אני נוכח ואני לא נוכח", היא מסבירה. "הבית של מנו קטן ופונקציונלי, ויש בו שפה חזקה של בליינות. הוא הרווק הנצחי. ניצן עשתה בחוכמה ונתנה טאצ'ים עדינים של נשיות בדירה, כדי לא לשבש את אותה אווירה בליינית".
אדליס ממליצה לא להזניח גם דירה שכורה: "גם אם הדירה לא שלכם, אתם אלה שגרים בה", היא מזכירה. "אין טעם לחכות שבעל הבית יצבע, יתקן סדק או יתלה מדף. בעלות מינימלית של דלי צבע וקצת זמן שיושקע בסרטון הדרכה ביוטיוב, אתם יכולים בסוף שבוע אחד להפוך את הדירה למקום שנעים לחיות בו".
את מה שניצן עשתה אדליס מציעה לעשות בכל דירה שכורה: "אפשר להוסיף חפצי נוי ברחבי הבית - עדיף מקובצים יחד כמו מקבץ האיורים של מנו. להוסיף עציצים קטנים על מדף, עציצים גדולים בפינת מרפסת או בפינת הסלון - הגננים במשתלה ידעו להצביע על עציץ נכון לכל אזור, רצוי כזה שמחזיק מעמד גם אצל רוצחי עציצים סדרתיים". טיפ נוסף של אדליס: תמיד עדיפה נורה צהבהבה על פני אור לבן.
>> רוצים עוד? עשו לייק ל-living בפייסבוק
קארין ואיתמר: בית או לא בית?
קארין שניידרמן ואיתמר עמי עברו יחד לדירתו של איתמר, הנמצאת בבניין דירות ממש מעל דיזנגוף סנטר. למרות שהבית לא גדול – ניכר שהוא השקיע בו. בסלון יש ספה גדולה ואפורה שמשמשת את איתמר וקארין לא מעט והדום תואם, ושולחן סלון קלאסי של איקאה משמש גם כשולחן אוכל. על הקיר תלויה רשת שחורה ועליה עציצים, לצד החלון עומדת מנורת רגל, ועל הרצפה פרוש שטיח כהה עם דוגמת מעוינים בלבן. המטבח של איתמר קטן וכולל חלון שמשקיף לעבר הסלון.
"קארין חזרה ואמרה כמה פעמים שהיא לא רגילה לבית, היא תמיד קוראת לבית שלה 'הדירה שלי'. אז מבחינת קארין לבוא לדירה של איתמר זה לחזור לדפוסים שהיא מכירה: הוא בעל הבית, זה הבית שלו, כללי המשחק הם שלו", גרנדיר פרוכטמן. "איתמר דווקא ניסה לתת לה להרגיש בבית, אבל הוא לקח את זה לקיצון. היה יפה לראות בקשר שלהם את הספה: כשהם רבו כל אחד הלך לקצה אחר של הספה, כשהם התפייסו הם היו צמודים מאוד על אותה הספה. הדירה של איתמר לא גדולה, אבל זוג שהוא קרוב לא באמת צריך חלל גדול, לא בשלבים הראשונים".
"הדירה שנדרשה להפוך לבית דווקא הפתיעה, והמטבחון שמשדר 'תזמינו וולט' הפיק לא מעט שקשוקות וארוחות ערב מרשימות", אומרת אדליס, ומוסיפה תהיה שנכונה לבנייני מגורים רבים: "מי מתכנן מגדל דירות יוקרה שבהן גודל המסדרון בין הדירות גדול מהדירה עצמה?"
אדליס ממליצה לאיתמר להשקיע במטבח כמו שהשקיע בסלון: "את החזיתות של ארון המטבח, וארונות בכלל, ניתן לשדרג פלאים על ידי צביעה או הדבקת טפט (באישור בעל הדירה כמובן). רצוי גם שיהיו פחות דברים על השיש: להשאיר מלח, פלפל ושמן זית, כל השאר - לארון. במיוחד במטבחים קטנטנים וצפופים".
עומרי ומעיין: לפעמים ספה היא לא רק ספה
מעיין רובין ועומרי קראוס אמנם סיימו את התהליך של "חתונה ממבט ראשון" ובחרו להיפרד, אבל הדירה של עומרי מסרבת לצאת לנו מהראש. שניהם גרים בדירות קטנות בפלורנטין, וגרנדיר פרוכטמן טוענת שהבחירה לעבור דווקא לדירתו של עומרי אינה מקרית. "מעיין עברה לדירה שלו, והייתה צריכה לצמצם את עצמה לדירה הקטנה מאוד כדי לרצות אותו. עמרי יצא מהבית הרבה, וגם בערבים הכי משמעותיים שלהם הלך לבלות עם החברים והגיע מותש. הייתה לו איזו הימנעות מלהיות בחלל המשותף", היא אומרת. "המרחב הקטן, בתוספת שני כלבים, יצר צפיפות שהייתה בלתי אפשרית בשבילו ולכן הוא בחר להיעלם. היא, לעומתו, הייתה מוכנה לצמצם את עצמה לתוך הדירה כדי לזכות בקשר – ואפילו הכניסה לבית נקודות קטנות שלה, אבל זה רק הלחיץ אותו".
גרנדיר פרוכטמן מדגישה כי גודל הדירה אמנם לא קובע – אבל דירה קטנה היא מבחן לזוגיות. "אנשים צריכים מרחב בתוך קשר, ולכן חלל מאוד קטן יכול לפגום במרחב הזוגי. מצד שני, גם עודף מרחב בתוך קשר גורם לריחוק ולזרות. אין ספק שבקשרים כמו הקשרים האלה, קשרים שהם עדיין בהתהוות, החלל לא באמת אמור להוות בעיה - כי זה עדיין השלב הצפוף, השלב שרוצים להיות ביחד. אם החלל הופך להיות מחניק, זו איזושהי מטאפורה לזוגיות הזו", היא אומרת.
בדירה הקטנטנה של עומרי יש מסדרון המוביל מדלת הכניסה לסלון, שם נמצאות שתי כורסאות, ורודה וצהובה, שזלונג אחד מפורסם, שולחן קטן ועגול שאף דירה שכורה לא שלמה בלעדיו, ושטיח משבצות קטן בצבעי שחור ולבן. במקום שולחן אוכל התקין עומרי דלפק עם שני כיסאות גבוהים, ועל הקיר תלויות שלוש תמונות מונוכרומטיות של דמויות נשים. ומה חסר? נכון, ספה.
"אני רוצה לראות אתכם נוחתים בפלורנטין אחרי החופים הזהובים של סיישל ונכנסים היישר לסלון המורכב משיירה של כורסאות. פלא שהמסכנה נבלעה מיד בוואנזי ולא יצאה ממנו כל העונה?", שואלת אדליס. "בנים, תשקיעו מחשבה ואהבה במקום אליו אתם מביאים בת זוג, יותר מזה - תעשו את זה למען עצמכם. אין טעם לשבת ולחכות שבת הזוג תיצור סביבת מגורים נעימה או בית".
אדליס ממליצה גם להוסיף לספה שתיים-שלוש כריות נוי ושמיכת טלוויזיה נעימה, "רצוי זוגית", וגם להתאים את גודל השטיח: "שטיח מגדיר את אזור הישיבה ותוחם אותו, והופך מיד את הסלון לחלל מגורים", היא אומרת.
כזכור, במהלך התוכנית יצאו מעיין ועומרי לחפש ספה, סיבוב קניות שהסתיים במפח נפש לאחר שעומרי בחר אחת ללא מעיין. לא זכינו לראות את הספה בתוך הבית, מפני שהשניים החליטו לעבור לדירה ניטרלית והתגוררו בה עד ההחלטה על הפרידה.