אנחנו חיים בתקופה של חוסר ודאות, שלימדה אותנו לחיות את הכאן ועכשיו. במקום ובזמן שבהם אנו חיים קשה לנו מאוד לתכנן את העתיד הרחוק ואנו מסתפקים בתכנון מהיום למחר. טרנד חנויות הפופ אפ שמציף את החללים המסחריים שסביבנו ואת הניוז פיד שלנו בתקופה האחרונה הוא כנראה עוד סימפטום של התופעה. חנויות זמניות באות, הולכות, נודדות, קמות ומתפרקות בתדירות מסחררת, שיכולה אולי ליצור הרבה בלבול ובלגן אך דווקא מאפשרת עושר, התפתחות וצמיחה של מותגים קטנים ומעצבים בתחילת דרכם.
גם הוותיקים יותר, העוסקים בתחום כבר כמה שנים, מאשרים כי מדובר בתופעה שהולכת ומתחזקת בתקופה האחרונה. הלקוחות מחפשים בכל פעם משהו חדש, והמעצבים מחפשים עוד פלטפורמות שבהן יוכלו להציג את מרכולתם. עם פריחת התחום זכה המונח פופ אפ ללא מעט פרשנויות שונות, שהמשותף להן הוא שכולן בוחנות באיזשהו אופן את המונח 'זמני'. בחלק מהמקרים מדובר בצוות קבוע, שנודד בין לוקיישנים שונים ובונה בכל פעם חנות חדשה בקונספט משתנה, ובמקרים אחרים מדובר בחלל מסחרי קבוע, שבו בכל פעם מוכרים מעצבים אחרים לתקופת זמן מוגבלת.
עוד באתר לעיצוב הבית:
- מילאנו בכיכר מילאנו: דירה תל אביבית שתרצו לגור בה
- בחנו את עצמכם: האם יש לכם בית שווה?
- מטבחים יפים בפחות מ-10,000 שקל
טבילת אש הכרחית
מוכרים: עבור המעצבים המציגים ומוכרים בחנויות מדובר בטרנד המשמש אותם כמהלך שיווקי בדרך לצמיחת העסק והמותג האישי שלהם. הסטודנטים לעיצוב והמעצבים הצעירים, המתחילים והאמנותיים, שיש להם לפעמים רק מוצר אחד או קולקציה קטנה, מחפשים דרך כלשהי להגיע ולפגוש את הקהל באופן בלתי אמצעי. בלי פייפאל, מיילים ומשלוחים אלא בעזרת מפגש אישי. "היתרון הגדול במכירה בחנויות פופ אפ הוא המפגש בין המעצב ללקוח. האינטראקציה מאפשרת למעצב ללמוד ולאפיין את קהל לקוחותיו. דבר שמתפספס במכירה אינטרנטית ודרך חנויות קבועות", מסבירה עדי בקשי, מעצבת אופנה צעירה שהקימה מותג הנושא את שמה לפני כשנה וחצי. עוד היא מפרטת כי קיים כאן שיקול כלכלי משמעותי. "פה אין צורך להתחייב לשכירות שנתית, לשלם לעובדים, חשמל, מים וארנונה. משלמים שכירות לאותה התקופה ואין הוצאות מעבר. מעצב צעיר יכול לדעת היכן ההוצאה מתחילה והיכן היא מסתיימת. בנוסף לכך מדובר בקרש קפיצה, מעין טבילת אש והתנסות לקראת פתיחת חנות עצמאית".
משכירים: מבחינת בעלי הנכסים היתרון המשמעותי בקונספט הוא הרענון הבלתי פוסק, שמושך תנועה ערה וקהל רב רחב של קונים, החל ממבקרים קבועים, שמחפשים לשבור את שגרת הקניות המוכרת להם, ועד לקוחות שמגיעים באופן ספציפי עבור המותג המציג בחנות באותו הזמן. לצד השיקול הכלכלי קיים כאן גם רצון גדול לתמוך בעסקים קטנים. בעלי העסקים מתגאים מאוד בהצלחה של המעצבים המוכרים אצלם ורואים את חנות הפופ אפ כמרכיב מהותי בהצלחתם. למשל אורלי, שמפעילה חנות פופ אפ ברחוב שינקין בתל אביב, מספרת שמאז הקמת החנות כבר שלושה מותגים שונים שהתארחו בה הקימו חנויות קבועות ברחוב.
ברור אם כך שהמוטיב העיקרי של חנויות הפופ אפ הוא חדשנות. מעצבים טריים המציגים עיצובים מפתיעים בלוקיישנים משתנים ולזמן מוגבל. גם לכם נפתח התיאבון? הנה שש חנויות פופ אפ שישמחו לארח אתכם, מהרו לפני שייסגרו.
הנודדות
נבחרים בפינצטה: אנשים, מעצבים, מוצרים
למי מכם שעוד לא מכיר, קרן שביט היא מעצבת, בלוגרית ויזמית, שאחראית בין השאר לירידי עיצוב גדולים ומצליחים. כעת היא עוברת מהפקת אירועי ענק ליצירת חוויית קניות חדשה, בצורת חנות קונספט נודדת. היא מתמקמת בכל פעם במקום חדש, ויחד עם צוות מיומן הופכת אותו לחנות מוזיאון, שאליה היא אוספת תמצית של עיצוב משובח ממעצבים מוכשרים מרחבי הארץ.
איפה ומתי: החנות הבאה תתקיים בבייסיק באודים, בתאריכים 27.3-15.3
בוגרות ומגובשות: Shoplifters
בין חלוצות התחום תוכלו למצוא את היזמיות והמפיקות של שופליפטרס, שהתחילו בארועי פופ אפ קטנים כבר לפני תשע שנים וגדלו לארועים קונספטואליים המשלבים בין אופנה, עיצוב ואמנות. באירועים שלהן הן יוצרות אווירה מיוחדת, עם קונספט מגובש ומהודק שמתחיל מהגרפיקה וממשיך בעיצוב החלל, בבחירת הקולקציות ובשקית שאיתה יוצאים הלקוחות. כעת הן עובדות על קונספט מסקרן חדש, בבית קבוע שבו התצוגה תשתנה, שיאפשר להן לחשוף את הקהל לעוד הרבה מוצרים מיוחדים ומעניינים. שווה לעקוב.
מכאן לשם: מעצבים מכאן
חברת רגבה משתפת פעולה עם יזמי העיצוב גיל רויטר וגלית רייסמן בסדרת אירועים שמטרתם לחשוף עיצוב ישראלי, מקורי, צעיר ואיכותי לקהל הרחב בסניפי החברה בחיפה ובבאר שבע. האירועים יימשכו בכל פעם שלושה ימים ויהפכו את סניפי הרשת למתחם מכירות של מעצבים ישראלים מתחומים שונים, כדי להעלות את המודעות ליצירה ישראלית בייצור מקומי, דווקא מחוץ למרכז הארץ.
איפה ומתי: הארוע הראשון יתקיים בסניף חיפה בתאריכים 22.3-24.3. האירוע הבא מתוכנן בתאריכים 12.4-14.4 ויתקיים בסניף באר שבע.
המתחלפות
באור הזרקורים: Spotlight
חנות במרכז רחוב שינקין התל אביבי, שמהווה פלטפורמה קבועה ומודולרית למותגים מתחלפים. עיצוב החנות לבן ונייטרלי, כך שכל מותג יכול להביא את עצמו את הצבעים שלו ולהתבלט בה. את החנות מפעילה אורלי, שמעודדת את המציגים להפתיע עם עיצוב מרענן ואף יזמה תחרות בין המותגים שהתארחו בחנות, כדי לתמרץ אותם להשקיע גם במראה החיצוני שלה כלפי הרחוב. בתאריכים 29.3-10.4 תאגד החנות את ה-Best sellers שהתארחו בה במשך השנה. סמנו ביומן.
איפה: שינקין 33, תל אביב.
דוחפת קדימה: Boost
בעלת החנות רוני פרידמן מספרת שהחנות היתה בבעלותם של הוריה משנת 1964 והיא החליטה לחדש את פניה וללכת לכיוון פחות שגרתי. את החנות היא מאפשרת להשכיר גם ליום אחד או אפילו למכירה לילית, כדי לאפשר למותגים המתארחים אצלה חופש וגמישות, ואף לוקחת חלק פעיל ומשמעותי בשיווק החנות. את החנות עיצבה מעצבת הפנים דלית ויינשטוק בסגנון חדשני וצבעוני עם חבלים ונדנדות המשמשים כתפאורה בוויטרינה.
איפה: דרך רמתיים 74, הוד השרון.
בצנטרום של הפיילה: דיזנגוף סנטר
במרכז הקניות העמוס של מרכז תל אביב החליטו כבר לפני כמה שנים להקדיש חלק מהנכס יקר הערך עבור תצוגה מתחלפת של מעצבים צעירים. הם התחילו מחנות אחת בקומה העליונה, ראו כי טוב והמשיכו להשכיר אותה למעצבים בתחילת דרכם ואף לתרום את החלל לפעילות חברתית. כרגע אמנם החנות מושכרת לטווח ארוך יותר, אך בקרוב הם ישיקו קונספט חדש, של חנות פופ אפ פתוחה ומודולרית שתוכל להתמקם בכל אחת מהרחבות הפתוחות ברחבי הסנטר.