כמעצבת, אני רואה חשיבות גדולה לחשיפה וללמידה מתמדת בכל מה שקורה בעולם העיצוב בכלל ובתרבויות שהן שונות משלנו בפרט. אני מאוהבת קשות בעיצוב הנורדי וגם בסדרות הטלוויזיה הסקנדינביות, וכדי להבין מהו סודו של העיצוב הסקנדינבי, ביקשתי לראיין את האדריכל הדני ג'ונס בג'ר פולסן Jonas Bjerre-Poulsen, אחד השותפים, במשרד האדריכלים NORM שהוקם ב-2008 בקופנהגן.
לפני שנתחיל, אני חייבת להזהיר אתכם: אתם הולכים לצפות בתמונות מסנוורת בלבן. כל מי שקשה לו עם חללים לבנים, זה הזמן לעזוב או לאזור אומץ ולנסות להיחשף לדברים שונים. הצילומים בכתבה הם מביתו הפרטי של אדריכל שותף במשרד, הממוקם מחוץ לקופנהגן באסם אבן ישן אשר הוסב לבית. והוא מהווה דוגמה מעולה לכל הסגנון הנורדי: הניגודתיות בין רצפת הבטון הכהה, הקירות הלבנים, קירות האבן המקוריים, הפריטים בבית (חלקם בעיצוב NORM וחלקם אוסף פרטי של האדריכל) - יוצרים יחד יצירה הרמונית וזורמת, המתאימה למשנה אותה מטיפים בעלי המשרד.
"להגיע למקסימום מראה עם מינימום ביטוי"
העיצוב הנורדי מושפע מהאקלים ומאורח החיים במדינות סקנדינביה. האם נראה לך כי זה יכול לעבוד במדינות כמו מדינות הים התיכון וישראל בפרט?
"העיצוב הסקנדינבי אכן מושפע מאוד ממזג האוויר והעובדה שאנחנו אנשי בית, אנחנו מארחים הרבה יותר מאשר נפגשים במקומות בילוי, מה שהופך את הבית שלנו לחלק גדול מהזהות העצמית שלנו. הסגנון הסקנדינבי מושפע מאוד גם מהתרבות הצנועה וחסרת השפע שלנו. בעוד שמדינות אירופה הסובבות אותנו יש תרבות והיסטוריה של עיצוב ואדריכלות מפוארים, במדינות הסקנדינביות עיצבו בעיקר כלים שנועדו לשרת אותנו ולשמש אותנו פונקציונלית, וכל זה מלווה אותנו עד היום. מה עוד, שהממשלה במדינות סקנדינביה דאגה להפיץ את בשורת העיצוב ותומכת בו כמעט בכל אספקט אפשרי, מה שגרם לכך שאנשים במדינות אלו מכבדים עיצוב כדרך חיים".
מה בכל זאת מייחד את העיצוב נורדי?
"הדבר שמייחד את העיצוב הסקנדינבי הוא שהוא מתרכז בפונקציונלית, מתחבר לטבע גם בצורתו וגם בחומרים שלו. יש בו עדינות ורוך בביטוי המינימלי שלו. ניתן למצוא תכונות אלו בעוד תרבויות, כמו למשל בעיצוב היפני המסורתי, בתרבות השייקר בארה"ב וב'ארטס&קרפטס' (תנועה אמנותית שהתפתחה בבריטניה במאה ה-19). ולשאלתך: נראה לי שזה עובד בכל מקום בעולם ממש כמו האוכל האיטלקי".
כיצד היית מגדיר את הסגנון העיצובי של המשרד שלכם?
"מינימליזם סקנדינבי הוא לא סגנון מודרני בכלל. מינמליסטיות הייתה נורמה בתרבויות רבות בכל העולם מאז תחילת האנושות. שלמות וחסכנות הייתה המשימה של רוב האמנים והממציאים בכל הזמנים, התעלמות ממה שלא רלוונטי והבלטה של הדברים החשובים. הרבה פעמים אנשים חושבים על אדריכלות במושגים של תוספות, אבל לרוב פשטות והחסרה היא גדולתו של מבנה, החלל או המוצר.
"בעבדותנו אנו שואפים לטוהר גיאומטרי, פשטות טבעית, אותנטיות צנועה ותחושה של מנוחה ורגיעה. אנו רוצים להגיע למקסימום מראה עם מינימום ביטוי, לשתף את כל החושים: ראייה, מישוש, חושניות - על מנת ליצור חוויה מיוחדת אבל הרמונית. הסגנון שלנו? הוא על-סגנון. אנו שואפים לנצחיות בעבודות שלנו".
אתה חובב צילום, האם אתה מצלם את הפרויקטים שלך?
"תמיד צילמתי את הפרויקטים שלנו, אבל גם צלמים אחרים מצלמים פרויקטים שונים שלנו. אני משוכנע כי יש סינרגיה במיומנויות השונות שלי: לעבוד גם כמעצב גרפי, גם כמעצב מוצר, גם כאדריכל גם כצלם וגם כמעצב פנים בעת ובעונה אחת - ללא ספק משפיע על דרכי עבודתי. למרות שכל מיומנות שונה אחת מהשנייה, עדיין יש קו משותף ביניהן".
האם אתה רואה את עצמך כמעצב מהמקרו למיקרו או להיפך?
"אנחנו מתחילים עם הפרטים ולאחר מכן אנחנו מתקדמים מהפנים לחוץ. כשרק יסדנו את המשרד שלנו כל האדריכלים מהדור שלנו עבדו הפוך, חשבו על עיצובים גרנדיוזיים משולבים עם יסודות פוסטמודרניסטים שהתנגדו לנורמות ולסטנדרטים קלאסיים. הכל נראה כל כך מדהים מבחוץ אבל כשנכנסת פנימה לחלל בעצם המהנדסים עשו את כל העבודה וכל הפתרונות היו כל כך סטנדרטיים.
"הסיבה שהסטודיו שלנו נקרא NORM (נורמה) היא בגלל שאנחנו רוצים לצאת נגד כל זה ולהתמיד בנורמות ובעיצוב הסקנדינבים הקלאסיים והמסורתיים. הגוף האנושי הוא נקודת ההתחלה שלנו. בעוד שרוב האדריכלים חושבים ויזואלית, אנחנו מתכננים איך זה הולך להיראות במקום, איך יהיה להשתמש בזה ואיך זה מרגיש למגע ומה חווית הגוף שלנו בחלל מסוים".
ספר על איזה פרויקט אתם עובדים בימים אלו?
"אנחנו עובדים על כמה פרויקטים שונים במקביל: בתים חדשים, מסעדות, אולמות תצוגה, מגזין וספר. אבל שני פרויקטים חשובים לנו כרגע: מותג מדף חדש של ריהוט וגופי תאורה שעיצבנו עבור אחד היצרנים הגדולים בעולם Design Within Reach שמקורו בארה"ב. והשני, הוא עבודה במקביל לכמה מהמעצבים הגדולים בעולם כיום על מוצרים עבור חברת MENU".
מה הוא פרויקט החלומי שלך?
"אני עדיין חולם על לתכנון ולבנות את ביתי שלי, לתכנן ולעצב את הכיסא המושלם ולעצב מלון בוטיק קטן בו אעצב הכל, עד הפרט הכי קטן".
אם היית יכול לעבוד עם איש מקצוע מסוים, מי זה היה?
"שאלה קשה. הייתי שמח לנסות לעבוד עם קרלוס סקרפה, הארכיטקט האיטלקי, אבל אני מתאר לעצמי שקצת מאוחר מדי בשביל זה. הוא תכנן מבנים מדהימים ועבד על פרטים בצורה כל כך מושלמת והייתי שמח ללמוד ממנו".
אם לא היית מעצב ואדריכל מה היית עושה?
"מן הסתם הייתי מטייל בעולם כצלם. אני תמיד חולם על זה. אולי יום אחד זה יקרה".
כמו סוויטה במלון: שיפוץ דירה בקופנהגן
הקונספט אליו כיוונו האדריכלים מהמשרד NORM בשיפוץ הדירה זאת בקופנהגן היה ליצור את תחושת הנוחות הקיימת בסוויטת מלון. הלקוחות הם זוג דנים אשר מתגוררים בספרד ונמצאים הרבה בנסיעות ולכן המטרה היתה ליצור חלל מרגיע. חוץ מהרצפה והקירות החיצוניים, כל הבית תוכנן מחדש.
נעשה שימוש רב בנישות שנוצרו על ידי השיפוץ וכן, שימוש בתאורה נסתרת כמעט בכל החדרים בדירה, גם על ידי שימוש בנישות להטמנת גופי התאורה - מה שמוסיף למראה הנקי והפשוט כמו גם השימוש המועט בריהוט - כל אלו נותנים לבעלי הבית את החופש לעצב את ביתם בחופשיות וללא צורך להתייחס לחלל עצמו.
בבית יש מערכת חכמה השולטת על כל התאורה, כולל על האש אשר באח ומיזוג האוויר - כך שבלחיצת כפתור קטנה על מכשיר הטלפון שלהם יכולים הדיירים לחמם את הדירה כאשר הם נוחתים בקופנהגן הקרה.
תכנון ועיצוב: NORM. למגזין: norm_news.
יופי צחור: 11 טיפים מהממים לעיצוב בלבן
עיצוב יפני: בית לא מושלם הוא הכי יפה