מה עובר עליכם כשאתם קמים בבוקר ומדמיינים את המשך יומכם בעבודה? האם חיוך מתפשט על פניכם, או שמא תחושת מחנק משתלטת עליכם. לסביבת העבודה השפעה קריטית על מצב רוחנו, הפרודוקטיביות שלנו, על תחושת שביעות הרצון וכמובן גם על הבריאות. בביקורי האחרון בניו יורק, החנות הראשונה שפקדתי בעיר הייתה Antropologie. קשה מאוד להישאר אדיש מול חנות שכזו ומכיוון שגם תאוריית הפנג שואי מושתתת על השפעת הסביבה, בחרתי להביא לכם דוגמה יפיפייה של עסק שהחליט לשנות את מקומו, לעצב אותו בצורה ססגונית וחכמה, ולהרוויח מכך בגדול.
משנה מקום, משנה עיצוב
בשנת 2006 החליטו בהנהלת מותגי ההלבשה והלייף סטייל Urban outfitters ,Antropology ו-Free Poeple לשנות את מקום משרדי המטה שלהם שהיו ממוקמים עד אז במרכז העיר פילדלפיה, פנסילבניה. החברה מנתה באותו הזמן כ-600 עובדים ומשרדיה התפרשו בין שישה מבנים שונים במרכז העיר. מנכ"ל ובעל החברה Richard Hayne הבין שעל מנת למקסם את ביצועי החברה שלו, עליו להעביר את משרדי המטה למתחם אחד שיעניק קורת גג לשלושת המותגים ויאפשר סביבת עבודה פורה ותומכת.
למי שלא מכיר, מדובר ברשת קמעונאית של שלושה מותגים נפרדים ומצליחים של חנויות לייף סטייל, בגדי נשים ואביזרים, ריהוט לבית, מתנות ופריטים דקורטיביים. החברה ידועה בעיצוב החנויות שלה, המתאפיינים ביצירתיות ובססגוניות רבה. הסגנון הוא אקלקטי, מתוחכם, המשלב בין אתניות ורטרו שיק. החברה שמה דגש על יצירת סביבות עבודה ואורח חיים שיחזקו את הקשר הרגשי של הלקוחות לחברה.
עם שלושה מותגים גדולים היה זה הגיוני עבור הנהלת החברה לחפש מקום אחד מרווח למקם בו את משרדי המטה של כולם יחד בקמפוס אחד גדול. לאחר חיפוש ממושך עבור מקום שישקף את האסתטיקה והרגישות העיצובית של חנויות הרשת, הוחלט לרכוש חמישה מבני תעשייה נטושים ששימשו בעבר כמספנה של חיל הים האמריקאי מחוץ לעיר והתקציב לשיפוץ וחידוש המבנים עמד על 100 מיליון דולר. משרד האדריכלים שנבחר לתכנן את הפרויקט היה Scherer&Rockastle, המתמחה בחידוש מבנים היסטוריים, במטרה להפוך את המבנה התעשייתי המחוספס לסביבת עבודה מעוררת השראה עבור עובדי החברה.
חושפים את ההיסטוריה של המבנה
בין העקרונות המנחים שליוו את צוות האדריכלים, היה חשוב להם ליצור סביבה שתהלום את רוח המותגים, ואת סגנונם הצבעוני והשיקי. הם החליטו לשמר את סימני הזמן שחיל הים הותיר במבנים, חשפו את פיסות ההיסטוריה שמספר המבנה והוסיפו אלתורים עיצוביים מתוך הקיים. הסגנון שרצו להשיג היה מחוספס בקפידה ובד בבד אסתטי. צבע ישן נותר על הקירות ונעשה שימוש חוזר בחומרים שנותרו במקום. גרמי מדרגות יוצרו מקורות עץ שהיו במקום, חלונות מקוריים זוגגו והורכבו מחדש, קורות פלדה שויפו על מנת לחשוף אותה ולאפשר לה להחליד בגוון כתום.
אין ספק שעבור חברה שמהותה עיצוב וסגנון חיים, ההצלחה תלויה ביצירתיות ובחדשנות עובדיה. ואכן בעיצוב המקום הוקדשה מחשבה רבה לכך והתוצאה מדברת בעד עצמה. ג'פרי שרר וג'וש סטוורס הצליחו לערבב ישן עם חדש, להחיות את המבנים וליצור בהם סביבת עבודה מגרה ומפרה. תוכננו חללים פתוחים ורחבים המאפשרים כניסה מקסימלית של אור טבעי ומאפשרים דינמיקה של חוויה ויצירתיות.
צוות האדריכלים הקפידו שלכל סטודיו ומשרד יהיה עיצוב שיאפשר לדמיון לפרוח. המטרה הייתה ליצור אווירת סדנה, דיון פתוח, ביקורת הדדית פורה. המתחם כולל חדר כושר, גינת כלבים, סטודיו ליוגה, קפיטריה ושוק איכרים המוסיפים לאווירה התוססת והבלתי פורמלית. הגינון החיצוני עוצב על ידי סטודיו DIRT.
בעקבות המעבר, שביעות רצון העובדים עלתה, תחלופת העובדים ירדה ב-11 אחוז ובאופן דומה, גם ניצול ימי מחלה. העובדים מדווחים שמאז המעבר הם יותר שמחים להגיע לעבודה. במקביל, היכולת לאתר כישרונות חדשים עלתה וזמן תהליך גיוס מנהלים בחברה ירד ב-41 אחוז.
מבחינה עסקית, ההשקעה במעבר הצדיקה את עצמה. רווחיות החברה ב-2008 עלתה ב-22 אחוז לשיא של 1.8 מליארד ונפתחו 49 חנויות נוספות ברשת. בראיון שנתן העיד Hayne: "הייתי עושה זאת שוב, אנשים מוצלחים רוצים לבוא לעבודה, מה יכול להיות טוב מזה?". גם אני הייתי שמחה לבוא, מה דעתכם?
במדור הקודם: איך לחמם את הבית בחורף
לכל הכתבות במדור פנג שואי