בשנים האחרונות חצה הגוון האפור את חללי הבית ומחוצה לו. הוא היה הגוון הניטרלי שמתאים לכל עיצוב, לבנים ולבנות, לסלון ולחדר הרחצה, לספה ולמטבח, לרצפה ולפרופילי האלומיניום. אפילו ברחובות הערים עטו הבניינים אפור, עד שאפשר לזהות את תקופת הבנייה לפי הצבע. היותו ניטרלי אפשרה לחבר אליו צבעים שונים נוספים, רכים או עזים, להתאים אותו לסגנון מודרני מינימליסטי או לחמם אותו בעזרת תוספת נגרות בגווני עץ וטקסטיל רך. לא בטוח ששמתם לב, אבל גם לאפור שהחל לגדוש את הבתים, מתחיל להיווצר תחליף. הסלונים שנראים אותו דבר בבית הישראלי מעייפים את מי שרוצה להיות חדש ועד כמה שיותר מקורי, והנה הפציע גוון חדש שמאיים לכבוש את הזירה: אבן.
>> לכל הכתבות בערוץ living
>> הכי מוגזם: הטרנד החדש לארגון המטבח הפיל אותנו
מעצבת הפנים חני חמו מסבירה כי גוון אבן הוא בעצם סוג של לבן שבור, בין אפור לבז'. "הגרייז׳ גוון הרבה יותר חם וניטרלי מהאפור הקר יותר, שהתרגלנו לראות בשנים האחרונות". לדבריה, רואים אותו יותר ויותר בשנתיים האחרונות גם בריצוף, גם בגוון הקירות וכמובן בריהוט, נגרות וטקסטיל. בבית שעיצבה על טהרת גוון האבן אהבו הדיירים את הניטרליות שלו ואת העובדה שהוא משתלב מצוין עם כל גוון בעיצוב הבית. "כמובן, גוון אבן מתאים מאוד גם לגווני העץ למיניהם. הוא גוון חמים ומזמין, שמשדר רוגע ושקט שאותו אנחנו מחפשים בבית".
ב"סטון השרון", המתמחה במתן פתרונות לחיפויים, סבורים כי גוון האבן והטקסטורות שלה, שחזרו לקדמת העיצוב, מביעות יותר מכל את הכמיהה לאותנטיות ולמקוריות. "הנטייה הזו מתלכדת עם טכנולוגיות חדשניות ואיכותיות בתחום עיבוד והדפסת תמונות, ולעיתים קרובות אפילו נראה כי הדמיון והעיבוד עולים על המציאות", אומר שמעון ויצמן, הבעלים. בחנות ובמפעל הייצור מצביעים על חזרה מובהקת לגוונים שמנתיים ובז'ים עם ערפול אפרפר, שיוצר קשת גוונים המכונה גרייז'. "זוהי בעצם תערובת של בז' ואפור בעוצמות משתנות. היא מדמה את גווני האבן בכל מרחבי היקום. הצהרה עיצובית זו קוראת תיגר על גווני האפור ששלטו בעולם העיצוב בעשור האחרון".
גם בקונצרן האבן והשיש "קוסנטינו" מצביעים על התחזקות המראה הטבעי בעיצוב הבית. גוון האבן מעניק לדבריהם תחושת רוגע, יציבות ונוכחות אלגנטית ונעימה בבית: "שימוש בגוני האבן יוצר חלל הרמוני ומזמין, שמתקשר לקונספט של קיימות ואיזון. גווני האבן מגיעים במנעד רחב, מצבעים חמים ונעימים כמו חול וקרם ועד לגוונים קרירים יותר של אפור כהה וגרניט. מנעד זה מאפשר לשלב את הגוונים הללו במגוון סגנונות עיצוב - מבוהו שיק ועד מודרני ונקי". לדברי המשווקים, ניתן לזהות את המגמה בקרב לקוחות שמגיעים לאולמות התצוגה
"אני שומעת יותר ויותר דיירים שאומרים לי שנמאס להם מהצבע האפור", אומרת מעצבת הפנים אשרת גנץ. הפרויקט האחרון שסיימה לעצב כבר היה כולו בגווני אבן בהירה, שנוטה ללבן. היא מספרת כי הדיירים רצו דירה מוארת ולכן ביקשו צבעים בהירים וטבעיים בכל הבית, החל מהריצוף הבהיר בצבע גרייז', עבור במטבח בהיר, בשיש ובחדרי רחצה. "אפילו בצבע הקירות הדרישה הייתה שלא יהיה בו טיפת אפור".
חלל האירוח
בית משפחה של אוהבי מדבר ממוקם מעל ואדי מדברי עוצר נשימה, והנופים הנשקפים מהחלונות והחצר שלו שימשו כהשראה בעיצוב הפנים. הריצוף בגווני אבן חמים, כהים יחסית. קיר הטלוויזיה מחופה בלוחות אבן מדוקקת גמישים, המשלבים גווני קרקע במדבר יהודה. "הגוונים והחומרים משרים תחושה טבעית הנמשכת מן החוץ פנימה ומעניקים תחושת שייכות וחיבור אל הטבע הסובב", אומרת המעצבת ענבר בן צבי.
המותג NATURE DESIGN מתכתב עם הטבע בצבעים מדבריים ועיצוב מעוגל ומינימליסטי שמשרה הרמוניה. החלל נעטף בצבעוניות מונוטונית ובעיגולים נעימים.
הקולקציה החדשה מבית ראשיד של המותג BEFAME היא כולה רכות. עם ריפודים נעימים בגווני אבן טבעיים, הקולקציה האמורפית משרה רוגע ונעימות.
גופי תאורה של המותג האיטלקיIL FANALE עשויים ברזל בגוון מחוספס ולא אחיד, בעלי עיצוב תעשייתי-ים תיכוני. כל גוף תאורה בעיצוב מעט שונה, נראה כמו תכשיט מרחף.
חללים פרטיים
"גוון האבן משדר רוגע וחום, ומחבר אותנו לגווני הטבע", אומרת מעצבת הפנים הילה מזרחי. "הוא מתאים לכל סוגי החללים ובכל החומרים, בין אם בריצוף, בטקסטיל, בחיפויי קירות, בריהוט ועוד, בבית או במשרד". עיצוב חדר מאסטר בהובלתה נעשה מתוך מחשבה שבסופו של יום ארוך, כולנו רוצים להגיע לחלקת האלוהים שלנו, ורצוי שהיא תהיה מחבקת ומפנקת. "הגוונים שבחרתי למלא את הצורך הזה הם גווני אבן וחול, משום שמדובר בגוונים ניטרליים, בהירים ומלטפים, המעניקים מראה אלגנטי, אוורירי ופתוח", היא מסבירה, בניגוד לגוונים ניטרליים אחרים כמו לבן או אפור, הם אינם קרים ומשדרים חום, רוגע, יציבות וביטחון, ומשתלבים בקלות במגוון רחב של אלמנטים - טקסטיל, אריחים, חיפויים, נגרות, רהיטים. "אלו גוונים שמחברים אותנו לטבע, ובכך אנו מכניסים את החוץ פנימה. המיטה המרופדת משדרת רוך, ובשילוב עם גוון האבן הטבעי התקבלה תוצאה עדינה ויפהפייה". אותו קו נקי וטבעי ניתן לראות גם בנגרות שתוכננה לחדר השינה, וכך יצרה מזרחי מראה פתוח, נעים, מרגיע ועוטף.
בדירה על הכרמל עם נוף לים ולהר נגזרה פלטת הצבעים מהסביבה: ירוק, כחול, חול ואבן. בחדר השינה של בעל הבית, גרוש בשנות ה-50 המוקדמות, התבקשה תחושה של עומק, להיכנס לחדר ולצלול לתחושה עוטפת, לכן הגוון על הקיר הדומיננטי הוא ירוק כמו מעמקי הים, וקומפוזיציות א-סימטריות בתאורה ובווילונות מסתירות חלון לא ממורכז ומוסיפות עניין. "האבן הוא צבע ניטרלי עם נגיעה חמימה, על זמני, מאזן את הדומיננטיות של הירוק הכהה ויכול להחליף בקלות את הצבע הלבן על קירות וריהוט", אומרת קרן לוטם המעצבת.
עיצוב: שרון שגיא וקרן לוטם, Two Studio interior design
חדר מאסטר עוצב בסגנון קלאסי עם מוטיבים אירופאיים ים תיכוניים, שמאופיינים בפלטת גוונים רכה ובהירה בגווני אבן וגרייז' ובחומרי גלם טבעיים כמו פליז, עץ אלון מלא ופשתן. עיצוב: ליטר ויליגר
מעצבת הפנים דנה נבו בחרה לבית שעיצבה אריחים פורצלן בגוון אבן טרוורטין, שכן האיכות והדמיון שלהם מוצלחים ומחקים אבן טבעית גם בנראות וגם בטקסטורה. "וכל זה במחיר זול יותר מאבן, ובתפעול קל יותר מאבן טבעית", היא מוסיפה.
קולקציית החיפויים puzzle של המותג האיטלקי MUTINA משחקת עם החלל עם שילוב של גווני אבן היוצרים תחושה תלת ממדית. הקולקציה מהווה רקע לצבעוניות רגועה ומונוכרומטית.
בחברת הצבע "טמבור" מציגים הערכה מחודשת לחומרים במראה הטבעי שלהם כתחזית ל-2026-2025, כשהדבר בא לידי ביטוי ביופי חשוף וטבעי, עם צבעים עמוקים ועמומים וטקסטורות עדינות של טיח מינרלי במראה טבעי של בטון, אבן, חול ובדים טבעיים. מנהלת תחום עיצוב, ניבה יחיאב אלון, אומרת כי "מבחינה עיצובית, נראה בשנים הקרובות שינוי בגיאומטריה של החללים שלנו. שינוי צורני של ממש. חללים בעלי קווים ישרים וקירות לבנים וחלקים מפנים את מקומם לחללים עם חומריות מודגשת יותר, בעלי צורות אורגניות, מעוגלות ומעוקלות. נדמה לנו כאילו החלל מחבק אותנו, או כאילו עברנו לגור במערה. הטקסטורות של הקירות עשירות, מחוספסות ובעלות גימור מינרלי ולא אחיד – כאילו יד הזמן ויד האומן הותירו בהן את חותמן. החומריות של הרהיטים והטקסטיל עשירה ומלאת רבדים. יש כאן מעין דבר והיפוכו – אם רוב היום אנחנו נמצאים במרחב דיגיטלי, מציאות שאין בה כמעט מגע, אנחנו חוזרים הביתה אל מרחב שעוטף אותנו ו'נוגע' בנו, תרתי משמע".
עיצוב ואדריכלות: דורית סלע וניצן הורוביץ