את חג סוכות חוגגים, בין השאר, לזכר הושבתם של בני ישראל בסוכות ארעיות בזמן נדודיהם במדבר. אבל מסורת הישיבה בסוכה מסמלת גם את הפיכתם של שבטי ישראל לחקלאים ואת הישיבה שלהם בסוכות ממש בסמוך למקום העבודה בזמן האסיף – מה שבעצם חסך להם זמן יקר בהגעה לעבודה. בניגוד לסוכות של פעם, שנבנו בסמוך למקום העבודה, באסטות ודוכני מכירה ארעיים מודרניים הפכו למקום העבודה עצמו ובעליהם מביאים אותם לכל מקום שבו הם נדרשים. לרגל החג, אספנו כמה באסטות מפתיעות ומעוצבות.
עוד באתר לעיצוב הבית:
- המזווה בסלון, הספה במטבח: בית ברמת פולג
- 10 בקתות מבודדות שעושות חשק לברוח
- כך ייראו הבתים בעתיד? פרויקט אקולוגי בנורבגיה
שוק בנמל: מאפשרים לשוק לצמוח
שוק הנמל בהאנגר 12 בתל אביב הוא השוק המקורה הראשון בארץ, והוא דומה במתכונתו לשווקים מובילים בעולם. השוק בן שתי קומות, חלקו פתוח וחלקו סגור, והוא צופה לים הפתוח. במרכזו הוקמו דוכני ירקות טריים כמו גם דוכני פרחים, מיצים, לחמים ומוצרי מזון מסוגים שונים. בקומת הגלריה מוקמים בימים אלה קפה-גלריה וספרייה שתוקדש כולה לספרי בישול וספרות גסטרונומית מקצועית מהארץ והעולם.
נסיבות וייחודיות: "החזון שלנו מבוסס על השראה שקבלנו משווקים מקורים בעולם, שגם הם נמצאים לא פעם בנמלים המתחדשים של ערים מרכזיות", אומר אדריכל רועי חמד, מעצב ומיזמי הפרויקט, "בשוק הנמל, כמו בשוק האיכרים, האג'נדה הירוקה היא עמוד התווך העיקרי, ולכן ניסיתי לבנות את המבנה בצורה אקולוגית ולנצל את משאבי האור ואוויר הים שמצויים במקום. זהו הבניין המסחרי האקולוגי הראשון בישראל, וכרגע אנו עובדים עם עיריית תל אביב על הקמת גג סולארי והתקנת שלוש טורבינות בגג שיעשו שימוש ברוחות הים להפקת חשמל למתחם. מעבר לכך, אין בשוק מקום לאריזות פלסטיק ולניילונים, וחינוך סביבתי הוא חלק ממה שמניע אותו".
הרעיון העיצובי: "האתגר המרכזי היה להכניס בשטח קטן יחסית מגוון גדול של ביתני אוכל. רצינו להכניס לשוק חנות אחת לפחות מכל סוג של חומר גלם, והמשימה לא היתה פשוטה. כך, כל קיר, כל נישה, כל דוכן, מתוכננים לפרטי פרטים. "אזורי אוויר", שאי אפשר לנצל להצגת חומרי גלם, הפכו לאזורי תצוגה".
תרומת העיצוב: "שוק מטבעו הוא דינמי מאוד, ולכן, למרות ההקפדה הגדולה, חשוב שעומק ההתערבות של המתכנן יהיה מדוד. היה חשוב לייצר פלטפורמה טובה ולהשאיר לכל חנות להבליט את הצרכים, המצרכים והערכים שלה. ניסיתי לייצר פלטפורמה שתאפשר לשוק לצמוח לתוכה. הדוכנים המרכזיים אינם מגיעים לתקרה, וכך מתקבלת תחושה של זרימה שמעצימה גם בקשר בין פנים וחוץ".
Onepiece1: נוף אחר בכל יום
"הקרוון" הוא בוטיק אופנה על גלגלים שמגיע למקומות שאין בהם מתחמי אופנה וכך משמש פתרון מקורי ומפתיע, כמו גם אטרקציה עם אינטראקציה מיוחדת עם לקוחות שלא צריכות להתרחק מהבית. "הבחירה בסגנון ארעי באה ממקום של חופש", מסבירות היזמיות ליבי קינן ורויטל יהודה, "הקרוון, שמצויד בבירה ושמפניה, כמו גם במוזיקה ושאר דברים טובים, מקנה אווירה של טבע וחופש. זה לא משנה היכן נמקם אותו, הוא תמיד ישמש כתפאורה מעניינת ויעביר את התחושה של חופש הבחירה".
נסיבות וייחודיות: "שתינו באות ממקומות עבודה שגרתיים, ולכן חיפשנו משהו שונה, מיוחד וכזה שיעביר את ההוויה שלנו כאדוניות לעצמנו שלוקחות החלטות באופן עצמאי. המכירה באמצעות קרוון היא דבר חדש בנוף הצרכנות הישראלית, וכך חווית הקנייה שאנחנו מספקות חדשה ורעננה לרוב הקונים שלנו. הייחוד בסגנון שבחרנו טמון בנגישות וביכולת להגיע כמעט לכל מקום בארץ, הכיף להכיר אנשים חדשים ומגוונים ולפתוח את הבוטיק כל בוקר במקום אחר, כשנוף אחר משתקף מדלת הקרוון".
הרעיון העיצובי: "הדבר הראשון שהוביל אותנו בעיצוב החיצוני של הקרוון היה להיות בולטות בדרכים, לשדר אופנתיות ולהפוך את הקרוון הלבן והפשוט למשהו אחר, נשי וסקסי שמקרין כלפי חוץ את מה שנמכר בפנים. יחד עם רויטל הכט, יועצת השיווק שליוותה אותנו בתהליך המיתוג, ועם ליזי חקק-גורן, שעיצבה ומיתגה את הקרוון בוורוד עז, יצרנו בוטיק קונספטואלי לא שגרתי, בולט ומסקרן. על עיצוב הפנים אחראי מעצב החנויות שי קלדרון שעמד בפני אתגר ניצול השטח המרבי כך שהקרוון יכלול תצוגה, תא מדידה ומכירה".
תרומת העיצוב: "העיצוב קומפקטי ומלא מרחב בו זמנית. חווית הקנייה הופכת לחוויה מפתיעה, והימצאותנו במקומות שונים הופכת את הקנייה לספונטנית ומרגשת, שכן לעתים הקרוון מגיע עד פתח הבית של הלקוחות. האווירה הופכת קלילה, אינטימית וחופשית, והחוויה ייחודית ויוצאת דופן".
יאללה באסטה: נוחות הלקוחות בראש סדר העדיפויות
חברת תיירות השווקים יאללה באסטה קמה כפלטפורמה אינטרנטית לשוק מחנה יהודה, אך למעשה מדובר במיזם תיירות חדשני המציע דרכים חדשות וטעימות להכיר את הנפלאות ההיסטוריות והקולינריות של השווקים בישראל.
נסיבות וייחודיות: "מהר מאוד התחלנו לקבל פניות בבקשה להצטרף לסיורים בשוק, וכך הגינו את כרטיס הטעימות האישי שמעניק למטיילים סיור טעימות אישי ואינטימי בשוק הכולל גם מדריך תוכן", מספרים היזמים מיכאל וייס וראובן פילו, "הכרטיס, שמקורו בעבודת תחקיר מעמיקה ובבחירות מדוקדקות שערכנו, מאפשר למבקרים לערוך סיור קולינרי אותנטי בין סמטאות השוק וכן ללמוד על ההיסטוריה והסיפורים של המקום בעזרת 'המדריך למטייל העצמאי', המצורף ברכישת הכרטיס. הצלחת המיזם הביאה לכך שסיורי הכרטיסיות התרחבו לשישה שווקים נוספים ברחבי הארץ: שוק העיר העתיקה בירושלים, שוק הפשפשים, שוק הכרמל, שוק לוינסקי, שוק רמלה והשוק בנצרת".
הרעיון העיצובי: "מעבר לאיכות הטעימות יש חשיבות גבוהה לאין ערוך לפן העיצובי והאסתטי של הבאסטות. המטייל רוצה להשיג את החוויה האותנטית ביותר, ולכן היה חשוב שבעלי הבאסטות יציגו את הסחורה שלהם בצורה המעניינת ביותר שניתן להעלות על הדעת. הנוחות של הלקוחות בהגיעם אל הבאסטות עומדת בראש סדר העדיפויות, והפן החזותי של הבאסטות הוא חלק חשוב. בכלל, בעקבות העלייה בפופולריות של השווקים בארץ ובעולם, יש עלייה במודעות של בעלי הבאסטות לאופן שבו הם מציגים את מרכולתם, החל מהירקנים דרך האופים וכמובן חנויות הבוטיק שמייחדות את השווקים".
תרומת העיצוב: "אנחנו בוחרים באסטות שונות זו מזו כשהרעיון הוא לייצר ארוחה מלאה באמצעות כרטיס הטעימות. מנות פתיחה כדוגמת מאפי גבינה, מנות עיקריות בשריות כדוגמת קובה, קפה משובח וקינוחים כדוגמת גלידה. מובן שתבלינים נמנים עם המוצרים החזקים בשווקים, ולכן הם חלק מכרטיסי הטעימות".
Liliz: כמו לחזור עם חיוך מאוטו גלידה
בוטיק הפרחים הנייד Lilliz של לילך זרצקי הוקם כמענה לחלום על חנות פרחים עם טוויסט. "הערכים שמשדר עסק נייד התאימו בדיוק למה שחשבתי שצריך לעמוד מאחורי חנות פרחים: מרגש, מזמין ונגיש", מסבירה זרצקי, "התחברתי לחוויה הנוסטלגית של קניית פרחים אישית. כמו שילדים חוזרים עם חיוך מאוטו גלידה, רציתי שאנשים ייגשו לבוטיק הפרחים שלי מחויכים ומופתעים".
נסיבות וייחודיות: "התחלתי בהקמת העסק כשנה מסיום הלימודים באוניברסיטה, והרעיון שהעסק שלי ייסע איתי לאן שאבחר ממש קסם לי. קיבלתי השראה מתרבות ה- food truckבחו"ל, ובמשך כשנה חקרתי את הנושא לעומק עד שהתחלתי בחלק המעשי. מלבד היתרונות הטכניים של גמישות גיאוגרפית, עלויות נמוכות יותר וגישה לקהלים שונים, קיים יתרון בתחושה שהעסק הנייד מעורר בלקוחות. ההתרגשות והסקרנות סביב הקונספט הנייד מבדלות אותו. מאחר שמדובר בתחום חדש בארץ, זה מאפשר לי גמישות ויצירתיות באופן ההגשה והמכירה. אני תמיד מביאה פרחים לא שגרתיים, ומרגישה שהלקוחות פתוחים לשינוי ולחידוש ומוכנים להתנסות".
הרעיון העיצובי: "הדבר העיקרי שהוביל אותי הוא שהעיצוב של הבוטיק יסובב ראשים ושאנשים ירצו לחצות את הכביש כדי לראות במה מדובר. התעקשתי על רקע כהה למשאית שכמו מקפיץ את הפרחים הצבעוניים. היה חשוב לי שבניגוד למתקתקות המאפיינת את התחום, הסגנון יהיה קצת מחוספס וכפרי. אני מאוד אוהבת את העובדה שלוח הגיר חזר לאופנה, והוא משמש כרקע בלוגו ובמשאית שלנו".
תרומת העיצוב: "העובדה שמשאית הפרחים יפה מבחוץ ולא רק מבפנים נותנת ערך מוסף בכל מקום שבו היא חונה, וכך היא מהווה אטרקציה באירועים שונים. לקוחות מעריכים את העובדה שגם ברכישה תחת כיפת השמים ניכרת השקעה בעיצוב ובפרטים הקטנים. על המדפים בחוץ אני מציבה כלים מיוחדים עם פרחים שתורמים לאווירה ושמהם ניתן לשאוב השראה. אנשים רואים את הבוטיק וניגשים בידיעה שמצפה להם חוויה ססגונית ושונה ממה שלמדו להכיר".
Yooletta: מתאימים את הדוכן בכל פעם מחדש
הדוכנים של המותג "Yooletta – מוצרי נייר איכותיים וייחודיים" משתנים מתערוכה לתערוכה בהתאם לקולקציות העדכניות המוצגות בהן ולמסר שברצונם של עמי גואטה ואסף יולזרי, בעלי המותג, להעביר. "כל הבחירות שלנו הן בחירות קונספטואליות, כך שאנחנו מכינים את עצמנו לפרטי פרטים מראש ומתאימים את הסגנון והחומריות למותגים שאנחנו מציגים ולקונספט העיצובי שבחרנו", הם מסבירים, "כך למשל, בתערוכה הראשונה שהצגנו, כל הדוכן היה עשוי מחומרים ממוחזרים, כמו עץ, קרטון ונייר".
נסיבות וייחודיות: "אנחנו כמובן מתאימים בכל פעם את הדוכן מחדש אבל דואגים שלא להתפשר בכל הנוגע לעיצוב שלו ולקשר שלו למוצרים שאנחנו מציגים. למעשה, רוב המוצרים שלנו עשויים חומרים אקולוגיים, ולכן אנחנו בוחרים להשתמש במוצרי עיצוב ממוחזרים כמו ריהוט יד שנייה שעובר התאמה וכונניות שנלקחו מבתי ספר לעיצוב".
הרעיון העיצובי: "אם להתייחס למשל לדוכן שעיצבנו בלבן כשרטוט היקפי של בית מגורים, הרי שהמטרה היתה להדגיש את המוצרים כך שיבלטו בצבעוניות שלהם. חשוב היה לנו לתת פלטפורמה נקייה, וכן להראות כיצד ניתן לשלב את המוצרים בחדרי הבית השונים".
תרומת העיצוב: "רוב המוצרים שלנו שטוחים ודו ממדים. עיצוב הדוכנים מהווה בעצם מקור משיכה ראשוני לבוא, להיכנס, לגעת ולהרגיש אותם. הקושי הגדול ביותר הוא בהפיכת המוצרים למשהו חי, ולכן בכל תערוכה או יריד אנחנו מחפשים דרכים מקוריות להציג אותם בצורה הנכונה ביותר שתחמיא להם ככל האפשר".
הסילו של עדילי: נותנים כבוד לנוסטלגיה
הסילו של עדילי, שמשמש כסטודיו וחנות לאופנה ואקססוריז, נבנה בתוך סילו עתיק ששימש בעבר כמחסן לאחסון תבואה במרכז היבולים 13 בכפר הס. "שיפוץ הסילו נעשה מתוך רצון לשמר את המבנה בעל הערך ההיסטורי והנוסטלגי לוותיקי כפר הס תוך כדי ביצוע שינויים קלים בלבד", אומרת עדילי לב, מעצבת ובעלת המקום.
נסיבות וייחודיות: "מרבית האביזרים ששימשו לבניית הרהיטים ועיצוב המקום נלקחו מהאזור הקרוב למבנה והוסבו לתפקידים חדשים כמו שולחנות תצוגה, דלפקי עבודה, ואמצעי תלייה במראה כולל של דוכני מכירה ארעיים שמזכירים באסטות בשוק. קרשי בנייה ישנים שהפכו לארון מדפים ענק ומגרפות ישנות משמשות כמתלה לשרשראות. אחד השיקולים בבחירת הסגנון העיצובי הוא כמובן כלכלי. השימוש בחפצים ישנים ומחזורם הוא זול אבל גם שומר על מסורת של חפצי העבר ונותן כבוד וערך לנוסטלגיה שלנו".
הרעיון העיצובי: "המקום משתנה כל הזמן. מכיוון שההשקעה בריהוט כמעט אפסית, ניתן לשנות הכל בכל עת ובהתאם לכל פריט שאנחנו רוצים להציג. מעבר לכך, בניית אביזרי התצוגה מקרשים מאפשרת לנו לפרק אותם ולבנות אותם בכל פעם מחדש. ככלל, כל הזמן פריטים זזים או מוחלפים מבלי שהדבר יגרום לנו צער כלשהו. הבחירה שלנו בעיצוב הזה קשורה בטעם האישי שלנו, שרחוק מאוד מעיצוב מודרני בקווים נקיים. אנחנו אוהבים עומס של דברים, צבעוניות ונטייה קלה לקיטש. כך קיבלנו מראה חמים ונעים, שמזכיר במעט שוק פשפשים. אפילו בקופה יש לנו משקל, כמו שהיה נהוג להציב בבאסטות של פעם".
תרומת העיצוב: "אנשים מאוד מתחברים למקום ולאווירה בו. המפגש עם החפצים מהעבר משדר חמימות נוסטלגית נעימה שגורמת להם לבקר שוב ושוב".
Fun Flower: מזמינים את הלקוחות לגעת
דוכן הפרחים Fun Flower של מעיין מידויצקי הוקם במטרה להביא את חנות הפרחים למקומות בלתי צפויים וליצור מפגש שונה עבור הלקוחות עם עולם הפרחים. המפגש עם הדוכן, בעיקר בחתונות, יוצר הזדמנות לחוויה מקורית עבור האורחים במקום בלתי צפוי לחלוטין.
נסיבות וייחודיות: "החלטתי לשלב את הידע שהיה לי בתחום האירועים עם החלום להקים חנות פרחים. הייחוד של הדוכן הוא בכך שלא כמו בחנות פרחים רגילה, אנו שוזרות מגוון קישוטי פרחים שכולם יכולים לענוד כמו כתרי פרחים, צמידים, סיכות, קשתות לשיער וזרים קטנטנים לקישוט דש הבגד. לרוב, בחנות פרחים המוכרים מאוד חרדים לפרחים כשלקוחות נוטים לגעת בהם, ואילו בדוכן שלנו אנו מזמינות לגעת, לבחור, לקטוף ולהשתעשע עם הפרחים".
הרעיון העיצובי: "הדוכן מעוצב בסגנון שוק כפרי ובעיקר מה שבולט בו הוא הצבעוניות העזה. אני תמיד משתדלת להביא פרחים ממגוון סוגים וצבעים על מנת שהדוכן יהיה ססגוני ומושך לעין".
תרומת העיצוב: "הדוכן הססגוני הופך להיות חלק מהעיצוב הכולל באירוע ומשרה אווירה מיוחדת ושונה. סביב הדוכן ישנה אווירה כיפית ומיוחדת ובעיקר מפתיעה לאורחים שמוזמנים להתקשט בפרחים".
דרור גולן. שומע [חושב] עושה: יוצרים התקהלות
דרור גולן עיצב ובנה את הבסטות הראשונות שלו כחלק מעיצוב כולל של אירוע לפני כארבע שנים, לרגל חתונה שהתקיימה בבית אריזה לתפוחי אדמה. "הרעיון היה להשתמש בחומרי גלם ראשוניים וזמינים, והמחשבה היתה לקחת עולם תוכן שאינו מזוהה בשום אופן עם חתונה ולייצר חיבור בין אירוע חגיגי ואלגנטי לחומריות שמגיעה ממקום שונה לגמרי. המטרה היתה לייצר חוויה שקרובה כמה שיותר לשווקים אמיתיים כפי שהם מוכרים לנו מהמציאות", מסביר גולן, "מאז אותה חתונה עברו הבאסטות שינויים, התפרקו ונבנו מחדש, והיו חלק מחוויה של אורחים באירועים רבים".
הרעיו העיצובי: "הבאסטות שלי כבר לבשו עולמות תוכן רבים. החל משוק ישראלי אותנטי, שוק בצ'יינה טאון בניו יורק ועד מסיבת רחוב לבת מצווה שכללה הפיכת חלק מהבאסטות לדוכנים פעילים בסגנון לונה פארק. הבאסטות בנויות משילוב של לוחות בניין ובמבוק, והן מגיעות עם גגות במבוק או גגות מפוספסים בדומה לדוכנים".
תרומת העיצוב: "כדי ליצור מראה אותנטי, כל אחת מהבאסטות מעט שונה מהשנייה. אירועי השוק שאני מעצב מאופיינים באווירה דינאמית, נראים כמו רחוב ראשי של שוק, יוצרים התקהלות ומושכים את תשומת לב המוזמנים. בכל אירועי השוק חלק מהבאסטות מוקדשות להגשת מזון וחלקן משמשות כתפאורה ועמוסות בפירות, ירקות, תבלינים, כובעים, וכל העולה על הדמיון. אחד היתרונות הוא שבאמת ניתן לחבר עולמות תוכן רבים ולהכניסם לרחוב הראשי של השוק".
סטודיו פטיט: מתאימים לילדים בגודל ובשפה העיצובית
"אני זוכרת עצמי כילדה משחקת משחקי סחר מכר כל הזמן", אומרת עופרה רון מזור, בעלת סטודיו פטיט, "אלו היו משחקי הילדות האהובים עלינו, וכך היינו קוטפים תותי עץ ומוכרים לשכנים או מקימים דוכני לימונדה בשכונה. לכן, כשבגרתי והקמתי את הסטודיו, חיפשתי מוצר שישרת את החוויה הזו של 'כמו גדולים', והחלטתי לעצב דוכן שוק שתואם את הדבר האמיתי אבל בקטן. מקור ההשראה לעיצוב הוא כמובן מדוכני השוק האמיתיים, רק שהוא מותאם בגודל ובשפה העיצובית לילדים. מעבר לכך, חשוב לי שחוויית המשחק תשתנה כל הזמן ולכן הדוכן יכול לשמש כדוכן גלידה, דוכן פרחים, באסטת ירקות או כל מה שעולה בדמיון".