"בפעם האחרונה שהלכתי לבדוק אותו, פתחתי את הדלת ומיד הבחנתי בשקט חריג. ראיתי שהמיטה שלו ריקה. אז חשבתי, טוב, אולי הוא קם ושיחק או התחבא מאחורי הדלת. פתחתי עוד את הדלת, וממש מולי, ראיתי שהשידה התהפכה. הרמתי את השידה והתחלתי לחפש בתוך ערימת מגירות. מצאתי אותו בתחתית, כשהוא לא מגיב", מספרת ג׳נט מקגי ממינסוטה, שבנה טד נהרג לאחר שנפלה עליו שידת Malm של איקאה.
עוד בערוץ עיצוב הבית:
>> ברשת צוחקים על קישוטי חג המולד של קים וקניה
>> ת"א: בדירה הזו יש מטבח לבן מושלם
העבירו את האחריות לצרכנים
סיפורו של טד מקגי, שהיה בן פחות משנתיים במותו, מופיע בסדרה התיעודית Broken שעלתה בחודש שעבר בנטפליקס ומציגה את התוצאות המחרידות שעלולות להיות להזנחה והונאה בייצור ושיווק של מוצרי צריכה, בפרק השלישי המוקדש לאיקאה. לפי הנאמר בסדרה, בעיה בעיצוב השידה הובילה לכך שהפעלת כוח על מגירה פתוחה הייתה עלול לגרום להתהפכות הרהיט. זאת, בניגוד לתקן הקובע שהשידה צריכה להיות מעוצבת כך שאפשר לפתוח את כל המגירות או לפתוח מגירה אחת בכל פעם ולהניח עליה משקל של 23 ק"ג בלי שהשידה תיפול. מכיוון שהתקן הוא וולונטרי בענקית הריהוט בחרו שלא לעמוד בו.
ג'נט ובעלה ג'רמי יחד עם שתי משפחות אמריקאיות נוספות שילדיהן נהרגו כתוצאה מהתהפכות השידה הגישו תביעה נגד איקאה בגין מוות ברשלנות. התביעה הסתיימה בפשרה שבה שילמה החברה 50 מיליון דולר שיחולקו בין שלוש המשפחות. כדי למנוע אסונות נוספים בחרה החברה, לפי הסדרה, להעביר את האחריות לצרכנים והודיעה שיש לקבע את השידות לקיר. מומחים המרואיינים בסדרה טוענים שהפתרון אינו מספק מכיוון שגם אם הצרכנים יקבעו את השידה לקיר הם עלולים לעשות זאת בצורה לא בטוחה או תקינה.
בעקבות הביקורות הוקמה באיקאה ועדה מיוחדת והחברה קראה ללקוחות להחזיר לה (ריקול) 29 מיליון שידות ומגירות. בפועל, נאמר בסדרה, רק חלק זעיר הוחזרו ומיליוני שידות עדיין נמצאות בבתי הצרכנים. בסופו של דבר הסכימו בחברה לתכנן מחדש את שידת Malm כך שתעמוד בתקן המחמיר ביותר. ההורים שאיבדו את ילדיהם בארצות הברית הקימו ארגון למניעת אסונות דומים ובין השאר הופיעו בפני ועדת ועדת הבטיחות למוצרי צריכה בארצות הברית. חשוב לציין כי בישראל לא נרשמו תקריות שבהן נפגעו ילדים או מבוגרים מהשידה המוזכרת בסדרה.
נכנסים בשביל פריט אחד - ויוצאים עם עגלה
מלבד נושא הבטיחות הקריטי, הפרק על איקאה עוסק גם בהיסטוריה של ענקית הריהוט השוודית ובשיטות הייצור והמכירה שלה. את החברה הקים ב-1943 אינגוואר קמפרד בעיירה הקטנה אלמהולט. החברה, מספרים בסדרה, שינתה את כל מה שידעו על ריהוט והציגה גישה חדשה: ריהוט זול שאפשר להחליף כל כמה שנים. כיום בבעלות איקאה יותר מ-420 ביותר מ-50 מדינות, והכנסתה השנתית היא כ-43 מיליארד דולר.
ומה לגבי שיטת המכירה? לדבריו של יוהאן סטנבו, שהיה מנהל בכיר באיקאה במשך עשרות שנים, הכל מתחיל ונגמר במעברים המפותלים והאין סופיים. בפרק הוא חושף כי המעברים בסניפים ישרים רק לאורך כ-20 מטר, בכל אחד מהם יש פינה חבויה ואז הם חוזרים בחזרה. כך הם בעצם מובילים אותנו, באופן לא מודע, דרך כל החנות כולה וכל המוצרים.
ויש עוד דרכים שבהם איקאה גורמת לנו לקנות עוד: "מהרגע שהנחת את המוצר הראשון בסל, מבחינה מנטלית פתחת את הארנק", אומר סטנבו בפרק. "אם באת לקנות שרפרף או נורה חסכונית, אתה יוצא מהחנות עם מוצרים בשווי מאתיים או שלוש מאות דולר".
לא באמת ירוקה
כדי לייצר את מיליוני הרהיטים שנמכרים ברשת השוודית החברה נמצאת במרדף תמידי אחרי עצים וחומרי גלם אחרים שיוזילו עלויות. "איקאה לוקחת אחוז אחד מכל אספקת העצים בעולם", מסביר סטנבו. "אנחנו מדברים על 13 מיליון קוב של עץ מלא".
>> רוצים עוד? עשו לייק ל-living בפייסבוק
בפרק מספרים כי העצים של איקאה מגיעים מעשרות מקומות שונים בעולם, בהם סין, אוקראינה, סיביר ורומניה. בסדרה מביאים את הטענות כי איקאה מנסה לטשטש את האמת על האופן שבו היא משיגה עצים, ועוקבים אחרי גבי פון, פעילי סביבתי רומני. פון נלחם כבר יותר מעשור בכריתת עצים לא חוקית ומספר בסדרה שהוא מתעד פעם אחר פעם את כורתי העצים העבריינים שמוכרים עצים לאיקאה. לדבריו של פון, הפארק הלאומי הגדול ברומניה היה בין הנופים המיוערים השלמים האחרונים באירופה, אך ב-20 השנה האחרונות הוא הולך ונעלם. מהסדרה עולה כי ההשפעה של הכריתה הלא חוקית ניכרת בכל הנוף הרומני - והכל בשביל ריהוט לבית.
ומה אומרים באיקאה?
קתרינה מארד לוונדלר, נשיאת החברה, אמרה בריאיון המופיע בפרק כי "אנו מנסים לעבוד עם הספקים ולפתור את הבעיות. אבל לפעמים נאלצים לסיים את הקשר, וכך עשינו עם ספק המשנה הזה. קיימות, כמובן, חשובה מאוד לאיקאה". בנוגע לילדים שנהרגו כתוצאה מנפילת השידה אמרה לוונדלר כי "אני לא יכולה להגיב להסדרי פשרה או תביעות משפטיות, בהתאם להסכם סודיות. אבל אני יכולה להגיד לכם שלבי יוצא אל המשפחות שספגו את האבדות הנוראיות האלה".
מאיקאה העולמית נמסר למאקו:
"הפרק המדובר בסדרה של נטפליקס מעלה על סדר היום נושאים חשובים. אנו מברכים על השיח שהחל בעקבותיו, ולכן גם בחרנו לקחת בו חלק. יחד עם זאת, אנו חולקים על הטענה המוצגת בפרק, כי מחיר המוצר משפיע על איכותו וכי מוצרי איקאה אינם בטוחים ואינם ברי קיימא. ההיפך הוא הנכון, איקאה הראתה כי באמצעות שמירה על עקרונות עיצוב, שימוש חכם בחומרי גלם, יעילות בייצור ולוגיסטיקה וכן בטיחות ועמידות מוצרינו שנמצאים בראש סדר היום שלנו - ניתן להציע מוצרים מעולים במחיר שווה לכל נפש.
"בטיחות לקוחותינו נמצאת לנגד עינינו בכל עת. החל מעיצוב המוצר, הספקים עמם אנו עובדים ועד לרמת צוות העובדים בחנויות שלנו. יש לציין, כי איקאה הייתה אחת מחברות הרהיטים הראשונות שהציגה תריסים ללא חוטים ואסרה את השימוש בכימיקלים מזיקים במוצרים. לאחרונה פיתחנו את GLESVÄR, שידה עם פונקציות בטיחות שנועדו להקטין את הסיכוי לנפילת רהיט. אנו ממשיכים לעודד בכל עת, בכל האמצעים העומדים לרשותנו, את כל לקוחותינו, לקבע רהיטים לקיר בהתאם להוראות ההרכבה, ולהסביר את הסיכון הטמון באי קיבוע של רהיטים.
"כך אנו פועלים גם בקיימות, המהווה חלק בלתי נפרד מהרעיון האיקאי. אנו יודעים כי אחד החסמים הגדולים ביותר לאורח חיים בר-קיימא - הוא תפיסת המחיר. לאיקאה תפקיד מכריע בשינוי התודעתי שנקרא 'בחירה באורך חיים בר-קיימא' והפיכתו לבחירה הרצויה; סבירה, אטרקטיבית ונגישה עבור אנשים רבים ככל האפשר.
"בנושא הבטחת מקורות העץ, אנו פועלים על פי הסטנדרטים הגבוהים ביותר הקיימים כיום בכל הקשור לניהול יערות אחראי. איננו מתירים בשרשרת האספקה שלנו שימוש בעץ ממקורות בלתי חוקיים, יערות בעלי ערך שימור גבוה או יערות באזורים עם קונפליקט חברתי ואנו פועלים כדי להבטיח זאת".