בכל שנה נערכות בעולם עשרות תערוכות הנוגעות לתחום העיצוב. חלקן מתמקדות בקטגוריות ספציפיות כגון טקסטיל או ילדים וחלקן מוכרות וידועות בסקירת עולם העיצוב על גווניו ומחלקותיו, ובהן תערוכת Maison & Object בפריז שבה ניתן לשוטט בשמונה אולמות מלאים בתוכן עולם העיצוב ו-Salone de Mobile במילאנו הסוקר טרנדים ומגמות. גם בשטוקהולם בירת שבדיה נערכת אחת לשנה Stockholm furniture fair או בקיצור SFF- תערוכה המציגה את המגמות העדכניות ביותר בתחום הריהוט, ולכולן גורם משותף אחד- שורשים נורדיים.

הרבה נכתב על הזרם הנורדי והפריצה שלו לעולם המערבי בעשור האחרון. כדי לסקור את הגוונים והרבדים שהוצגו בתערוכה, חשוב לציין את העקרונות המנחים של העיצוב הסקנדינבי- בראש ובראשונה הכבוד לטבע והמודעות לסביבה. עקרונות אלו הם גם הסיבה שהסגנון מאופיין בניקיון עיצובי, כיוון שלחומר חשיבות וביטוי מרכזי. הקווים הנעימים, המודרניים, מתאימים מאוד לצורך הולך ומתחזק בעידן שלנו - להישאר בתחומי הבית, לקנן. יש משהו ברהיטים ובחפצים הסקנדינביים, גם אם הם מיוצרים באופן תעשייתי, שנותן הרגשה של סיפור שאפשר להתחבר אליו ולכן לא בכדי ביקרו בתערוכה האחרונה יותר מ-40 אלף איש מ-60 מדינות ברחבי העולם.

תערוכה שטוקהולם (צילום:  יחצ  & TRADITION)
& Tradition. ביתן יצירתי | צילום: יחצ & TRADITION
תערוכה שטוקהולם (צילום:  יחצ  & TRADITION)
צילום: יחצ & TRADITION
תערוכה שטוקהולם (צילום: יחצ JAIME HAYUN)
הביתן של המעצב חיימה חיון. אורח הכבוד של התערוכה | צילום: יחצ JAIME HAYUN
תערוכה שטוקהולם (צילום: יחצ JAIME HAYUN)
. | צילום: יחצ JAIME HAYUN

תערוכה שטוקהולם (צילום: יחצ JAIME HAYUN)
. | צילום: יחצ JAIME HAYUN

עוד בערוץ עיצוב הבית: 

חיימה חיון, אורח הכבוד

במונחים של גודל, זו אינה תערוכה גדולה. אם משווים אותה לתערוכות המובילות שהזכרנו, בפריז או במילנו, מדובר בסדרי גודל שונים לגמרי. התערוכה נערכת במרכז ירידים שנמצא במרחק נסיעה קצרה ממרכז שטוקהולם, ומתפרשת על פני שלושה אולמות. בחלל המחבר בין האולמות הוקם מבנה שבלט בייחודיותו, בעיצובו של המעצב הספרדי הבינלאומי חיימה חיון (Jaime Hayon). חיון, המעצב שהוא השם החם בעולם העיצוב, הוגדר כאורח כבוד של התערוכה והבחירה בו רק מחזקת את התפתחות הענפים היצירתיים מתוך השורשיות הנורדית החזקה. פנים החלל עוצב כתערוכה בפני עצמה ובו הוצגו מיטב העבודות ופריטי העיצוב המגוונים המייצגים את המעצב.

באולמות התערוכה עצמה, הציגו חלק נכבד מהמותגים הגדולים והמוכרים. למשל HAY עם ביתן שהציג את דגמי הדגל שלו יחד עם קולקציית ריהוט חוץ ששומרת על איפוק אך מגישה גם נגיעות צבע בולטות. גם המותג & Tradition הציג ביתן יצירתי ובו גם פריטים שעיצב עבורו חיימה חיון, שטיחים א-סימטריים של המותג all the way to paris ומערכות ישיבה של סטודיו space Copenhagen.

תערוכה שטוקהולם (צילום: יחצ HAY STOCKHOLM)
HAY. ביתן שהציג את דגמי הדגל | צילום: יחצ HAY STOCKHOLM
תערוכה שטוקהולם (צילום: יחצ HAY STOCKHOLM)
קולקציית ריהוט חוץ ששומרת על איפוק | צילום: יחצ HAY STOCKHOLM
תערוכה שטוקהולם (צילום: יחצ GUBI SFF)
GUBI. פרשנויות מעניינות לכיסא קלאסי | צילום: יחצ GUBI SFF
תערוכה שטוקהולם (צילום: יחצ GUBI SFF)
צילום: יחצ GUBI SFF
תערוכה שטוקהולם (צילום: יחצ GUBI SFF)
צילום: יחצ GUBI SFF
FERM LIVING SFF תערוכה שטוקהולם (צילום: יחצ Ferm living)
Ferm living. בשנים האחרונות המותג משתנה ומתרחב | צילום: יחצ Ferm living
FERM LIVING SFF תערוכה שטוקהולם (צילום: יחצ Ferm living)
צילום: יחצ Ferm living

FERM LIVING SFF תערוכה שטוקהולם (צילום: יחצ Ferm living)
צילום: יחצ Ferm living

התבגרות ורצון למתוח גבולות

אחד הביתנים המרשימים היה זה של המותג Gubi שהשתרע על פני שטח גדול המחולק למפלסים. המותג, שמשתייך לזרם מוקפד ומסורתי בעולם העיצוב הסקנדינבי, הציג בשורה משמעותית בדמות ורסיות נגישות לדגמים האיקונים ובמרכזן חמש גרסאות שונות לכיסא Beetle - שילובי חומרים וצבעוניות מעושנת יצרו פרשנויות מגוונות ומרתקות לפריט המרשים.

המותג האהוד ferm living המשיך את המגמה של העמקת הקולקציה אל מעבר לפריטים משלימים והציג קולקציה ענפה של ריהוט ותאורה במקביל למתיחת פנים לדגמים קיימים. המטרה בשינוי ובהתרחבות של המותג בשנים האחרונות היא להציג פן בוגר המאפשר ל-ferm living לתת מענה למגוון רחב יותר של פרויקטים וקהלי יעד.

בין המעצבים הסקנדינבים הבונים לעצמם שם בינלאומי ישנם לא מעט צעירים הממשיכים את המסורת הנורדית אך מוסיפים לה רבדים חדשניים. בגזרת המותגים הצעירים, בלט המותג Handvark שחשף קולקציה עשירה וייחודית שבמבט ראשון נראית לא אופיינית, אבל שיחה עם המעצב הבהירה לחלוטין את מקורות ההשראה ואת הרצון למתוח מעט את הגבולות שלה אל מעבר לשפה הסקנדינבית המסורתית עם השפעות איטלקיות מובהקות. שימוש בשיש כחומר מרכזי בקולקציה בגוונים עמוקים וייחודיים, מערכת ישיבה מודולרית, נינוחה, מפנקת ועשירה (מה שפחות מאפיין את המינימליזם ואף את קנה המידה הסקנדינבי), Day Bed (ספת לאונג' ללא מושב) בפרופורציות מוגדלות שתופסות נוכחות משמעותית בחלל.

תערוכה שטוקהולם (צילום: יחצ HANDVARK SFF)
Handvark. השפעות איטלקיות מובהקות | צילום: יחצ HANDVARK SFF
תערוכה שטוקהולם (צילום: יחצ HANDVARK SFF)
צילום: יחצ HANDVARK SFF
_OBJ_OBJ

_OBJ

סגנון משפיע ומושפע

מותג מעניין נוסף הוא WOUD, מותג צעיר בן שנתיים ששם לעצמו מטרה להציג קולקציה איכותית תוך חיבור עמוק לשורשים הנורדיים. המותג עובד עם מעצבים צעירים וותיקים ממדינות רבות בעולם כאשר הקו המחבר ביניהם הוא סגנון מודרני, נקי וקוהרנטי עם מקורות הסגנון הסקנדינבי.

ההצלחה הגדולה של העיצוב הסקנדינבי אמנם חלחלה החוצה אל עבודותיהם של מעצבים ברחבי העולם, אך מצד שני ניכרת בשנים האחרונות גם פתיחות של מעצבים סקנדינבים כלפי טרנדים וזרמים גלובליים - השפעות יפניות ואיטלקיות הן רק חלק מהשיח המרענן שמתקיים בין המקורות הסקנדינביים לאחרים. בו בזמן, ניכר כי החיבה לעיצוב פונקציונלי ונקי לא מונעת מהסקנדינבים להתפרע כשהזדמנות מתאימה נקרית על דרכם.

לזרם הסקנדינבי פנים רבות ומרתקות, ולמרות השורשיות החזקה, שהיא חלק בלתי נפרד מהתרבות, הפתיחות וההתפתחות ניכרים והדיאלוג הדו צדדי, פנימה והחוצה, מייצר שפה עיצובית ייחודית חדשה ומרתקת._OBJ_OBJ_OBJ_OBJ

_OBJ

רוני קרן ומעיין כרמל הן בעלות מותג העיצוב Pas Normal

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?