אוהבי המראה המינימליסטי לא יבינו ממה ההתפעלות, אבל המכורים לווינטג' מוכנים להשקיע לא מעט: לאסוף רהיטים שנזרקים לרחובות, לרפרש דפי אינטרנט עם מציאות ולנסוע לחו"ל רק בשביל שוקי פשפשים. אז שיש שאוהבים וינטג' ויש שסולדים ממנו, אבל רוב העוסקים בעיצוב הבית יסכימו שווינטג' - אפילו רק פריט אחד - מוסיף לבית נשמה וייחוד.
"התופעה של שילוב וינטג' בעיצוב הבית קיימת שנים רבות. ישראלים רבים משתמשים ברהיטים ובפריטים שעוברים במשפחה במשך עשורים, ואף מחפשים במיוחד פריטים ישנים כדי לשלב ישן עם חדש וליצור מראה ייחודי, אקלקטי, שישבור מעט את הקו המודרני", אומרת מעצבת הפנים יעל יעקבס. "יש פריטי וינטג' שלא יוצרו בייצור המוני, הם ייחודיים ומיוחדים, one of a kind, כאלה שלא ניתן למצוא בכל בית, וזה קוסם לרבים", היא מסבירה. "יש גם ערך נוסטלגי של פריטי וינטג', ההתרפקות על העבר, על חפצים של פעם, מסוגננים ומיוחדים יותר, אפילו רומנטיים, שאי אפשר שלא לתהות מה הסיפור מאחוריהם. לא בכדי יצרנים רבים של ריהוט, עיצוב הבית ואפילו מוצרי אלקטרוניקה, מוציאים ליינים חדשים של מוצרים בהשראת וינטג'".
>> לכל הכתבות בערוץ living
>> 200 אלף דולר לחודש: הישראלי שעיצב את בית הנופש החלומי של מסי
>> ב-715 שקל יפעת שדרגה בעצמה את שירותי האורחים
"חלק מרוכשי הווינטג' הם אנשים שמונעים מאידיאולוגיה של מיחזור וקיימות", אומרת מעצבת הפנים חן איתן, שעיצבה בית לאספנית רצינית של פרטי וינטג'. בנוסף, היא אומרת, "הרבה פריטים ישנים נעשו בזמנו מחומרים באיכות גבוהה יותר לעומת פריטים בני זמננו, והם ולא יוצרו בהמוניהם בפסי ייצור בסין ולכן התחושה היא שיש לך ביד משהו נדיר".
המעצבות סטפני יגן ונטע-לי זית מסטודיו סטפני ונטע-לי שילבו פריטי וינטג' שרכשו בשוקי פשפשים, ברשת ומאנשים פרטיים בדירת airbnb שעיצבו. "מה שהנחה אותנו הוא הפרקטיות", הן אומרות. "היה לנו חשוב שהכול יוכל להיפתח ולהיסגר כדי לחסוך מקום איפה שאפשר ועדיין להיות מעוצב. גילינו שמעבר לשווקי הפשפשים ביפו ובחיפה, שאנחנו מאוד אוהבות להסתובב בהם, יש עולם ומלואו של וינטג' שמור ומוערך ברשתות היד שנייה וששווה מאוד לבצע חיפושים ולמצוא דברים מעניינים, כמו המקרר שמצאנו ביד שנייה והכניס את כל העניין במטבח".
פייסבוק: שוק מציאות בלי לצאת מהבית
אז איפה משיגים פריטי וינטג' לבית אם אין לכם ירושות מהמשפחה? מתברר שיש לא מעט מקורות, ממציאות ברחוב ומכירות ביתיות בשכונה, דרך קבוצות פייסבוק ואתרי אינטרנט, ועד שווקים וחנויות ייעודיות. בכל הקשור לרחוב, אין חוקים. מישהו זורק כיסא, שולחן או מזנון שבור, שרוט או דהוי, מישהו אחר קולט אותו, ואם הוא בעצמו לא לקח את המציאה - סביר שמישהו אחריו יעשה את זה במקומו תוך דקות ספורות. בקבוצות פייסבוק כמו הג'אנקיה הגולשים מפרסמים תמונות ופרטים של חפצים שונים שנזרקים לרחוב - תריסים, קמינים, ארגזים ועוד - עם מיקום מדויק, כדי שאנשים יוכלו לאסוף אותם במקום שייזרקו לאתרי הזבל.
קבוצות אחרות בפייסבוק מאפשרות לחברים להעלות רהיטים ופריטים למכירה. היתרון של הקבוצות הוא ההיכרות (גם אם מוגבלת) בין המוכר לקונה, אבל שימו לב שלכל קבוצה יש חוקים שקבעו המנהלים וצריך לשמור עליהם. האפשרות לחפש בפוסטים בקבוצה מסייעת למצוא פריטים שאתם מעוניינים בהם (לפי סוג הפריט, שם החברה ועוד). קבוצה פופולרית למכורים הכבדים היא החברות של וינטג'ולי - קהילת וינטג' - זו לא רק קבוצה לקנייה ומכירה אלא גם מרחב שבו החברים חולקים מידע, מתייעצים ומשתפים בנושאים הקשורים לעיצוב וסידור הבית בסגנון וינטג', שימוש חוזר וקיימות.
עדיין במרחבי הפייסבוק, אחת הזירות החמות היום לקניית פריטי עיצוב וריהוט וינטג' היא זירת המסחר של הרשת החברתית - Facebook Marketplace. "אנשים שמוכרים שם את פריטי הווינטג' מתחלקים לשניים שדי קל להבחין ביניהם - אלה שיודעים מה הם מוכרים ואלה שאין להם ממש מושג", אומרת עדי סגל מעצבת פנים ומומחית מרקטפלייס. "מי שמוכר פריט וינטג' ויודע טוב מאוד מה הוא מוכר, יפרט מי המעצב, אם יש בולי מכס, מאיזו שנה, מה מצב הפריט ואם עבר רסטורציה כלשהי. בדרך כלל מחיר הפריט יהיה שקל, שזו דרך די פשוטה למשוך מתעניינים לשאול מה המחיר, ולמוכר יהיו הרבה דירוגים כי הוא מתעסק בכך לא מעט".
לעומתם, היא אומרת, יש מוכרים שפחות מכירים את התחום או המתעניינים בו. "אלה לרוב אנשים שלפעמים מפנים דירה של קרוב משפחה, רוצים להתחדש בריהוט יותר עדכני או סתם לפנות משהו ישן שמצאו או תופס להם מקום", היא אומרת. במקרים כאלה, המחיר יכול להיות מציאה. "ציידי מציאות הווינטג' אורבים למוכרים מהסוג השני, שכן עבורם הם 'טרף קל' והרבה יותר מספק לקנות פריט וינטג' כשהמחיר קטן וצנוע", היא מוסיפה. "זה כיף לא נורמלי למצוא וינטג' טוב, במצב טוב, במחיר טוב ואם הוא נדיר אז זה בכלל מוסיף לריגוש בוסט נוסף של אדרנלין".
סגל, שעיצבה את ביתה בעזרת המרקטפלייס, מפרסמת מדי ערב באינסטגרם שלה מבזקים טריים עם מציאות שוות שמצאה באותו יום במרקטפלייס וחוסכת לאחרים נבירה וגלילה אינסופית. היא ממליצה להיות מאוד ממוקדים ואם מחליטים שרוצים פריט, להעביר תשלום או מקדמה באפליקציית תשלום כדי שהיא לא תיחטף להם מתחת לאף. "המרקטפלייס הוא שוק לכל דבר וכל הקודם זוכה. מי שמתמהמה בוכה", היא אומרת. גם במרקטפלייס כדאי להיעזר באפשרות החיפוש וגם לנסות איותים שונים. כדי למצוא כיסא וינטג', למשל, אפשר לחפש "כיסא וינטאג'", "כיסאות וינטג", "כסא וינטג'" ועוד.
>> רוצים עוד? עשו לייק ל-living בפייסבוק
לצוד ברשת
גם מחוץ לפייסבוק יש לא מעט אתרי אינטרנט שבהם אפשר לחפש פריטי וינטג', בהם יד 2 - אתר המכירות הוותיק לקנייה ומכירה של דברי יד שנייה - ואתר אגורה שבו אנשים מוסרים פריטים בחינם. גם באתר מרמלדה מרקט נמכרים פריטי וינטג' בקטגוריה ייעודית, ואפשר גם לחפש באמצעות מילים כמו "אספנות", "וינטג'", "נוסטלגיה", "ישן" ועוד. "חלק מהחנויות מנוהלות על ידי אנשי מקצוע שעוסקים באספנות ואוצרות ולצד זה ברסטורציה ושיפוץ, וחלק הן חנויות וינטג' בסגנון קצת אחר שמנוהלות על ידי אנשים שאוהבים לאסוף דברים יפים והחנות היא עסק צדדי עבורם", מסבירה העורכת הראשית של האתר, מיכל גלר. "חנויות הווינטג' שלנו נהנות מקהל שאוהב את הז'אנר ויודע להעריך פיס אמיתי מהעבר הרחוק או הקרוב. בשנה האחרונה קטגוריית הווינטג' מהווה 10 אחוז מהמכירות".
אתרים בינלאומיים שבהם אפשר לחפש פריטי וינטג' הם אטסי ו-eBay. הביאו בחשבון את עלויות המשלוח וכן את המכס (בקניות מעל 75 דולר), והקפידו לקרוא את הביקורות על המוכרים.
טפט פרחוני, eBay:
ידית מברונזה, eBay:
לאחרונה, מספרת מעצבת הפנים חן איתן, יש גם טרנד של קבוצות ווטסאפ שהוקמו על ידי מוכרים שבהן הם מעלים מדי פעם פריטים למכירה. "לגבי המחירים יש לכאן ולכאן. אם מדובר על מוכרים פרטיים, שמעוניינים לרענן את הבית או למשל למכור פריטים מפינוי דירה של סבא סבתא, אז יש כאן משחק של רצון למכור מהר מול רצון להרוויח. ככל שמעוניינים במכירה מהירה, כך יותר גמישים במחיר. אני מניחה שהמחירים יותר יקרים מהשוק ומחנויות, אבל מצד שני לא מחפשים חניה, לא מכתתים רגליים ולא מזיעים בהתמקחות. למרות שכל אלה הם חוויה בפני עצמה", היא אומרת.