ישראל, מתברר, היא השם החם ביותר בעולם בעיצוב מוצרי טקסטיל: לאחר שמאות מועמדים מרחבי העולם הגישו מועמדות להציג במתחם NEXT, המוקדש למעצבים מבטיחים בתחילת דרכם, בתערוכת ההום סטיילינג Ambienta הנחשבת בפרנקפורט, רק 14 נבחרו - מתוכם שלוש מעצבות ישראליות.
כ-130 אלף מבקרים יגיעו בין 12 ל-16 בפברואר לתערוכת הטרנדים הלוהטים ביותר בעולם העיצוב, ההום סטיילינג והחדשנות, שם יפגשו יותר מ-4,800 מציגים מ-90 מדינות, בהם גם נטע טסלר מסטודיו knots studio; תמר ניקס, בעלת המותג boodo; ואנה גיטלזון-קאהן, בעלת המותג anna). תפסנו את שלושתן לשיחה על סוד הטקסטיל המקומי.
עוד בערוץ עיצוב הבית:
- לכל הכתבות בערוץ living
- בדירה המשגעת של השפיות "הבנות אוהבות לאכול"
- עודף מ-100: 14 פריטים שישדרגו את הבית
חסך בתעשייה המקומית
שלושתן "שנקריסטיות" באופן כזה או אחר - אנה מרצה במחלקה לעיצוב טקסטיל בהתמחות בסריגה, תמר למדה שם תואר ראשון, ונטע, הצעירה בחבורה, סיימה את הלימודים רק לפני שנתיים. "לדעתי העלייה בקרב מעצבות הטקסטיל בארץ היא בעיקר בגלל שבמחלקה בשנקר יש יותר יכולת משחק - אתה יכול לצאת מהתלם ולהבין יותר למה אתה משתייך - לעיצוב אופנה או לעיצוב לבית", אומרת נטע. גם תמר מספרת כי כששבה לעבוד עם טקסטיל היא שלפה מהמגירות חומרים מימי הלימודים. "יש איזה עניין בטקסטיל בארץ בזמן האחרון", היא מספרת, "אולי זה קשור לחסך בתעשייה המקומית".
ההצלחה שלכן היא כבוד גדול למעצבות הטקסטיל הישראליות.
נטע: "זה מאוד מפתיע ומשמח, וגם כבוד גדול לתחום עיצוב הטקסטיל בארץ שהוא לא במצב הכי טוב יש בשנים האחרונות".
תמר: "זה באמת כבוד, מאות מעצבים מהעולם הגישו בקשות להשתתף בתערוכה".
אנה: "זה מאוד מפתיע, אני לא יודעת להסביר את זה. יכול להיות שזה קשור למציאות הישראלית, שכל אחד צריך להיות 'הכל', אז גם עיצוב הטקסטיל מקבל כיוון של גם וגם - כולנו מייצרות מוצר, זה לא עיצוב טקסטיל קלאסי".
נטע: "זה פשוט עניין של חדשנות. אני לא יודעת למה אנחנו הישראלים כאלה חדשניים, אבל אנחנו מצליחים להמציא דברים הרבה מעבר למה שמכירים. מעצבות כמו מיקה בר (מעצבת טקסטיל ישראלית מצליחה; י"ח) פשוט מצליחות לחדש ברמה כזו שהמוצר מאוד מפתיע, ורוצים לתת לו במה".
איך התגלגלתן דווקא לאמביינטה?
תמר: "חיפשתי תערוכה של מוצרים לבית שהיא חזקה ונחשבת. בפריז יש את תערוכת maison & objet הנחשבת, אבל התערוכה בפרנקפורט יש כמעט כפול מבקרים והיא פרושה על חלל עצום. חיפשתי מקום להגיע דרכו לקהל האירופי כדי לעשות קפיצה".
אנה: כשהצגתי ב-maison & objet המליצו לי על אמביינטה. הביתנים שלנו אמנם קטנים, אבל הם במקומות אסטרטגיים. זה גם חורף בגרמניה - אז הקהל הרבה יותר רציני ושונה מהקהל בפריז בסתיו".
נטע: "שמעתי על התערוכה הזו לפני שנתיים ולא הצלחתי להתקבל אליה בשנה שעברה. השנה החלטתי שאני עושה הכל כדי להתקבל - ממש הכנתי את עצמי לתערוכה. מאוד השקעתי במיתוג מחדש, רציתי להיראות הכי רצינית ומוכנה".
הן מספרות כי אין להן שאיפה לפתוח חנות משלהן, והתקווה הגדולה היא בעיקר להמשיך לעצב ולהפתיע. בזמן המועט שנותר עד התערוכה נערכות השלוש באינטנסיביות ומבטיחות שקולקציות חדשות ומסקרנות בדרך. אנחנו מבטיחים לעקוב.