אנחנו תמיד מתמלאים גאווה כשאנחנו נתקלים בשחקן או בסטארטפיסט "משלנו", כלומר ישראלים, שמצליחים בחו"ל. אבל לא רק בתחום הבידור או ההייטק יש לנו במה להתגאות. גם בתחומי העיצוב יש לא מעט ישראלים שהצליחו לקבל הכרה בינלאומית, שזוכים בפרסים או משתפים פעולה עם מותגי על. חלקם התחילו בארץ בקטן וחלקם הפכו למוכרים בחו"ל ורק לאחר מכן קיבלו הכרה בישראל. כך או כך, כולם עושים דרך מיוחדת במינה וזוכים להצלחה רבה. הנה ארבעה סיפורים מעוררי השראה.
עוד בערוץ עיצוב הבית:
>> עמק יזרעאל: עברו לבית, חיכו כמה שנים ועיצבו אותו מושלם
>> הורגים עציצים? יש לנו פתרון מושלם בשבילכם
שירה ברזילי: "אינסטגרם זו מתנה משמים"
"בוקר אחד קמתי וראיתי שהאינסטגרם שלי מתפוצץ", מספרת שירה ברזילי, אמנית דיגיטלית, על היום שבו גל גדות שיתפה באינסטגרם ציור שלה. "אני לא מכירה את גל באופן אישי, מעולם לא ביקשתי או פניתי אליה כך שזה היה מפתיע ומרגש. אני אסירת תודה על זה. אין ספק שהשיתוף הוסיף עוד אלפי עוקבים ושהיה לזה אימפקט תדמיתי", היא מוסיפה.
ברזילי (37), המתגוררת בתל אביב, התחילה כמאיירת אופנה, היא עובדת כבר 13 שנה כמעצבת הגרפית של המגזין "גו סטייל" ומזוהה בעיקר עם "קוקטית" - הדמות המאוירת שיצרה ופיתחה למותג שלם. "כמאיירת אופנה בעצם עבדתי בלהמחיש רעיון של מישהו אחר - הלקוחות תיארו לי מה הם רוצים ואני המחשתי. יצרתי דמויות ריאליסטיות אופנתיות", היא מספרת. "עם הזמן הרגשתי שיש לי יותר ויותר צורך לבטא איזשהו קול פנימי שהיה בתוכי, שלא הייתי בטוחה לגביו עד שהוא הפך למובהק. זה הוביל אותי לחקור בצורה יותר עמוקה את היצירה שלי, לעדכון של שפה ולסגנון יותר מנימליסטי-אקספרסיבי, פחות נשען על משהו שמצופה, שחושבים שצריך להיות, יותר מה שאני מרגישה מבפנים. ברגע שהתחלתי לצייר אחרת, נפתח לי עולם שלם של אמנות לשם אמנות. אני יוצרת איורים שאפשר להדפיס, למסגר ולתלות בבתים או במשרדים. הצלחתי להגיע עם השנים למקום שהיצירה עומדת בפני עצמה. ולא משרתת דבר מלבד הקיום שלה. הרבה מזה בזכות האייפד שלי, הוא היד השלישית שלי, הולך איתי לכל מקום והוא פשוט כלי מצוין להעברת כל מה שקורה לי במוח, בתת מודע. צינור מעולה להעביר את מה שיש לי בפנים".
את מרגישה שהיצירה שלך מושפעת מהאינסטגרם?
"חד משמעית כן. התחלתי להעלות אימג'ים שמאוד משקפים את הקול הפנימי שלי ומעבירים את התחושות שלי בצורה הכי אישית שיש וזה יצר תהודה בלבבות של אנשים. בעצם פרצתי בשנה האחרונה ויותר עוקבים הגיעו. אין אלמנטים מסחריים באינסטגרם שלי ואני לא מרוויחה כסף על פוסטים. המטרה הייתה לעורר השראה. מה שכן, עמוד האינסטגרם שהוא הכי לא מסחרי מושך אליי לקוחות שאוהבים את הסגנון ומתחברים אליו. אפשר להגיד שהפלטפורמה היא כמו סוג של סוכן, כמו תיק עבודות דינמי. משמח אותי לראות עוקבים שעושים קעקועים של האיורים שלי ומתייגים אותי או מציירים בהשראתי. אני מרגישה שהאיסנטגרם שלי מנגיש את האמנות שלי".
מלבד האתר שבו היא מוכרת מיצירותיה, ברזילי שיתפה פעולה במהלך השנים עם לא מעט מותגים בינלאומיים גדולים. "עשיתי שיתוף פעולה עם אנתרופולג'י ו-Artfully walls. זה תהליך של חצי שנה שבסופו התקבלתי להציג שלושה פרינטים בקולקציית אמנים מכל העולם באתר העולמי. זה כבוד גדול עבורי", היא מספרת. "עיצבתי למותג האופנה הצרפתי Suncoo מוצרים של Travel wear לקולקציית קפסולה לקיץ סביב האמנות והאיורים שלי. שיתפתי פעולה עם מותג האופנה Desigual, ויצרתי ליין של טפטים עם המותג wallz הפריזא,ו ליין של קוסמטיקה של המותג Glass House מאוסטרליה. עיצבתי שער למגזין 'הרפרס בזאר סין' כחלק מפרויקט של מעצבים. בנוסף, התחלתי לעבוד עם Storm, סוכנות בריטית מובילה שמייצגת בין היתר את קרלה ברוני, סינדי קרופורד, מייקל בובלה ועוד".
View this post on Instagram
הפוסט של גל גדות, שבו שיתפה ציור של ברזילי
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
מה הלאה?
"אחד מהדברים שאני עושה זה אירועים לייב. אני מגיעה לאירוע ומאיירת את האנשים במקום. זו אטרקציה מהממת והייתי שמחה לעשות אותה גם בחו"ל, באירועים גדולים. בנוסף, פונים אליי היום לציור קיר. במקום טפטים אנשים רוצים צביעה ידנית על הקירות שזה גם משהו שמרגש אותי. אני מאוד אוהבת לטייל ואני שמחה שהעבודה לוקחת אותי למקומות שונים בעולם".
טיפים למי שרוצה גם?
"תתעסקו ביצירה של עצמכם, תפתחו קו שהוא לחלוטין שלכם שהוא מזוהה אתכם, תהיו עירניים למה שקורה מסביב אבל יותר מפוקסים על מה שקורה לכם בפנים. הפוקוס צריך להיות פנימה אם אתה אמן, ואם זה מדבר אליך באמת זה יגע גם באנשים. והתמדה - תשקיעו שעות במלאכה שלכם, לא מספיק כישרון או מזל, צריך להשקיע המון שעות. תשקיעו באינסטגרם, זה פותח דלתות, וזו מתנה משמים מהבחינה הזאת. ברצון שלי לתחזק אינסטגרם תרגלתי בעצם חשיבה יצירתית. הייתי צריכה לייצר רעיונות על בסיס יומי. כמו ללכת כל יום לחדר כושר. לעשות משהו כל הזמן זה בסוף עובד. אנשים שהצליחו הם אנשים שלא הפסיקו לנסות. זה הסוד. אין קיצורי דרך".
View this post on Instagram
ניר צ'חנובסקי ואיה ברין צ'חנובסקי: "לא היתה לנו זכות קיום אם היינו עובדים רק בארץ"
ב-2014 פרסמו ניר צ'חנובסקי ואיה ברין צ'חנובסקי באתר קיקסטרטר פמוט שטוח הנראה תלת מימדי. "ניהלנו את הפרויקט מהסטודיו בסלון תוך כדי העבודות ה'רגילות' שלנו", מספרים בני זוג. "בעקבות עבודת היח"צ העצמאית שעשינו, הוזמנו על ידי אתר designboom, שסיקר את הפרויקט, להשתתף במתחם מעצבים צעירים בתערוכה הבינלאומית Light And Furniture Fair בשטוקהולם. שם זיהו אותנו הקניינים של MoMA ניו יורק וחשפנו מולם את גופי התאורה החדשים שהיו ממש טריים. הם בעצם היו הקניינים הראשונים שלנו של גופי התאורה, ומאחר שהם מרכזיים בתחום, הגיעו אלינו המון פניות בעקבותיהם. מלון בפריז הכניסו את מנורת ZIGGi שלנו ליותר מ-100 חדרים ומלון בפורטוגל רכש את מנורת בנקי לכ-70 חדרים".
ניר (40) למד צורפות ועבד בעבודות שונות ובמקביל יצר את היצירות שהפכו לימים למוצרים פיזיים, ואיה (38) למדה תקשורת חזותית ועבדה במחלקות דיגיטל. היום הם הורים לשניים, מתגוררים בתל אביב ובעלי המותג Studio Cheha. "המנורות שלנו תמיד מתקבלות בחיוך. הקריצה בעיצוב שלנו בשילוב עם האיכות והגימור הטובים גורמים לקהל שלנו להתחבר למותג, לרצות שיישאר, לדמיין אותו אצלם בבית וזה תמיד כיף", הם מספרים. "אנחנו יכולים לקבל מייל מתייר משוודיה שראה את המנורה שלנו בדרום צרפת ותוהה איך הוא יכול להשיג אחת עכשיו".
בני הזוג התחילו לשווק את מוצריהם בארץ רק לאחר ההצלחה בחו"ל. "לא היתה לנו זכות קיום אם היינו עובדים רק בארץ", הם אומרים. את החשיפה הבינלאומית הם יוצרים בעזרת הרשתות החברתיות, אבל הם מוסיפים ש"יש עדיין ערך מאוד גבוה לתערוכות בינלאומיות, בהן רואים את האדם מאחורי המותג, רואים את העיצוב והחומר, אפשר לגעת בהם. ושם גם מסתובבים הקניינים".
מאז שמוצריהם נבחרו על ידי הקניינים של המומה הם הגיעו לעוד חנויות נחשבות ברחבי העולם, כמו החנות של מוזיאון פומפידו בפריז. "בארמון ורסאי בצרפת פתחו חנות חדשה לפני כשנה ובחרו את המראה המוארת שלנו MARRA לחלון הראווה. מוזיאון גוגנהיים ניו יורק מפרסם את מנורת ZIGGi כ-Guggenheim staff picks באינסטגרם. מנורת ZIGGi גם נבחרה לקולקציית החגים של חנויות הפופאפ STORY של מייסיס בניו יורק השיקו השנה. הם אפילו פרסמו את התמונה של על אוטובוס ממש לאחרונה", מספרים בני הזוג, ומוסיפים שלפי כמה שנים די.ג'יי אביצ'י רכש באתר את כל שמונה הדגמים שהיו קיימים באותו זמן. "הוצאנו לכבודו את דגם האוזניות ושלחנו לו במתנה".
תמר ניקס: "גם בעידן שלנו אין תחליף למפגש הבין-אישי"
"בהתחלה די הסתרתי את עניין הישראליות, פחדתי מהשפעות שליליות. לקח לי זמן עד שהבנתי שהלקוחות דווקא אוהבים את זה. במערב מוצרים ישראליים נחשבים אקזוטיים ומעניינים. בסין ישראל היא מותג חזק שמשמעותו איכות וחדשנות", מספרת מעצבת מוצרי הטקסטיל תמר ניקס.
ניקס (45), אמא לשלושה המתגוררת בחיפה, למדה תואר ראשון בעיצוב טקסטיל בשנקר, ותואר שני בעיצוב תעשייתי בטכניון. היא התחילה את הקריירה כמעצבת מוצר בחברת שרש, שם עיצבה מוצרי מטיילים, המשיכה לעוד כמה שנים כשכירה בחברת דלתא, שם עיצבה גרביים, ולפני כ-13 שנה פתחה סטודיו עצמאי. ב-2014 הקימה את המותג boodo by Tamar Nix. "חלק גדול מהמוצרים שעיצבתי ללקוחות הסטודיו שווקו בחו"ל מהרגע הראשון. כך יצא לי להכיר וללמוד על דרישות שונות ודרכי התנהלות מול לקוחות בעולם. נסעתי להרבה תערוכות בינלאומיות כדי לראות את המוצרים שלי מוצגים ולהכיר את לקוחות הקצה. זה תמיד מעניין ומרגש. גם המותגboodo הוצג במספר תערוכות בעולם. זאת אחת הדרכים לפתוח דלתות ולייצר היכרות. נראה שגם בעידן שלנו אין תחליף למפגש הבין-אישי שמתקיים בתערוכות ואירועים מסחריים אחרים", היא מספרת.
"כשהצגתי את המוצרים שלי בתערוכת Ambiente בגרמניה, הגיעו לביתן בעלים של חברה גדולה מסין, המייצרת חומרי גלם אדריכליים מסיבי טקסטיל. הם התלהבו מהקו שלי והציעו לי לפתח קולקציה של מוצרים עבור התחום שלהם ובטכנולוגיה שבה הם עובדים. זה היה חלום מאתגר ומרתק. נסעתי אליהם לסין להכיר מקרוב וללמוד את שיטות העבודה. לאחר מכן עיצבתי ופיתחנו יחד קולקציה שלמה של חיפויי קיר אקוסטיים תלת מימדיים, מחיצות, פרטי ריהוט ודקורציה. הכל ב'כתב היד' שלי כפי שהם ביקשו. שיתוף הפעולה הזה התחיל לפני שלוש שנים ומאז כבר עיצבתי עבורם עוד מוצרי המשך. הקו מיוצר ונמכר כמעט רק בסין.
"לפעמים מפתיע אותי איך יכול להיות שאני יושבת בחיפה, בסטודיו או אפילו בבית, ומעצבת מוצר שמיוצר בסין עבור חברה צרפתית ומשווק לקהל בארצות הברית. זה מדגיש לי תמיד כמה העולם בעצם קטן וכמה אנחנו בני מזל שבעידן שלנו הכל כל כך נגיש".
את ממליצה למעצבים לנסות את השוק הבינלאומי?
"אני חושבת שכל מעצב צריך לפעול באופן שמתאים לו. יש כאלו שנכון להם לעבוד בהיקפים קטנים עם לקוחות מעטים ועל פריטים מאד מיוחדים ורק בשוק המקומי. יש לזה מקום. אני באופן אישי אוהבת לראות הרבה אנשים נהנים מהעיצוב שלי ולכן מעניין אותי לשווק בכמה שיותר מקומות. השוק הישראלי מאד קטן, ואם רוצים לקיים מוצר שמבוסס על תעשייה בדרך כלל צריך לשווק אותו גם בחו"ל אחרת אין לו קיום. אין 'מתכון' אחד להצלחה, יש הרבה דרכים".
יש לך טיפים למעצבים שרוצים לפרוץ לשוק הבינלאומי?
"היום די פשוט להגיע לחשיפה בינלאומית, המדיה הדיגיטלית נותנת לנו הרבה כלים ואפשרויות. יחד עם זאת המגוון גדול ומבלבל – כדאי לתכנן ולפעול בצורה ממוקדת אחרת קל מאד ללכת לאיבוד. קורסים בתחום עוזרים מאד להתמקד ולמצוא את הערוצים הנכונים לכל מותג. אני ממליצה למעצבים שרוצים לצאת לדרך בינלאומית לפנות למכון הייצוא. יש להם מערך הכשרה מצוין בתחום ושלל שרותי ייעוץ ותמיכה. אפשר גם לפעול דרך מנהל סחר החוץ של מדינת ישראל בשיתוף נספחים כלכליים במדינות שונות".
>> רוצים עוד? עשו לייק ל-living בפייסבוק
איתי בר-און: הכל התחיל בבטון
"אחרי חמש שנים בישראל החלטנו להיכנס לשוק האמריקאי", מספר המעצב איתי בר-און. "המהלך הראשון היה מעבר לפלורידה לשלושה חודשים כדי ללמוד את השוק האמריקאי ולבחון כיצד הוא פועל. במהלך החודשים הראשונים נפגשנו עם אדריכלים ומעצבים שונים, ובחנו את הצרכים של השוק והרלוונטיות של המוצרים".
בר-און (40), אבא לילד המתגורר ביפו, מעצב מנורות וחיפויים. הוא מרבה לעבוד עם בטון מאז פרויקט הגמר שלו בלימודי עיצוב תעשייתי בשנקר בשנת 2007. "ההתעסקות בבטון התחילה בזכות אבא שלי שהוא קבלן שיפוצים כך שחומרי הגלם תמיד היו נגישים", הוא מספר. לאחר הלימודים עבד בחברות שונות לעיצוב מוצר ובהמשך פתח סטודיו יחד עם אחיו.
"ההתחלה בארץ הייתה מאתגרת וכללה אינספור טעויות שבעצם עיצבו אותי ואת העסק בכלל", הוא מספר. "אתה לומד מה נכון לך כמעצב, כיצרן, מה נכון לך מבחינה שיווקית ומכירתית. פרויקטים מעניינים שעשיתי היו בבר טיילור מייד בתל אביב, שם חיפיתי את הלובי באריחים שעשיתי לפרויקט הגמר בשנקר, וקיר של 100 מ"ר בלובי במגדל בשכונת צמרת בתל אביב".
הפרויקט הראשון שעשה בחו"ל היה חיפוי משולב בתאורה בלובי של משרדים. "כשלושה חודשים לאחר הנסיעה הראשונה החלטנו למכור ולהפיץ את המוצרים אצל משווק מקומי בעל שלושה סניפים בפלורידה", מספר בר און. "בהמשך התחלנו לעבוד כמפיץ בלעדי עם חברת ANNSACKS שזו חברת בת של הענקית KOHLER. הצגנו תחת חסותה קולקציות חיפויים משולבי תאורה בתערוכת KBIS באורלנדו בשנת 2017 והתגובות היו מעולות".
כמובן שגם בחו"ל היו לא מעט אתגרים. "עשינו חיפוי בריכה בבית פרטי, הכל תוכנן בצורה מושלמת עם המון מחשבה והשקעה עד הפרט הקטן, אבל מבחינת ביצוע זה לא היה מספיק טוב ולקחתי את זה ממש קשה, כי אכזבתי בראש ובראשונה את הלקוח וכמובן גם את האדריכל. עם הידע שיש לי היום זה לא היה קורה". מאז הוא ממשיך לשווק בחו"ל ואף זכה בפרסים כמו GOOD DESIGN Award לשנת 2017.
אתה מדגיש או מסתיר את הישראליות שלך או של המוצרים?
"על כל ארגז שאנחנו שולחים כתוב MADE IN ISRAEL".