אם יש משהו שהקורונה לימדה אותנו, זה שאנחנו חייבים להשקיע בבית שלנו. בילינו בבית, בחנו מה יש ומה חסר, והבנו שכדאי לשדרג את המרחב הביתי. הנתונים מעידים על עלייה בהוצאות בכל התחומים הקשורים לעיצוב הבית – ריהוט, גינון, אקססוריז וגם אמנות. כן, גם תחום זה, שעדיין מרתיע רבים, נעשה יותר ויותר נגיש בזכותם של מיזמים שהופכים רכישת עבודות אמנות לפשוטה וזולה יותר.
עוד בערוץ עיצוב הבית:
>> שוהם: הבית הישן הפך לווילה כפרית מטריפה
>> מנקים את האמבטיה עם אקונומיקה? כדאי שתפסיקו
עלייה ברכישת אמנות אונליין
תהליך ההנגשה של רכישת יצירות אמנות מתבטא בכך שיותר ויותר עבודות אמנות נרכשות אונליין. "זו מגמה עולמית שראינו מהסגר הראשון", אומר שרון תובל, אוצר עצמאי ומנהל אוספי אמנות. "הגלריות סגורות ויש עלייה של כ-15 אחוז ביחס לתקופה המקבילה אשתקד ברכישת עבודות אונליין. זה מפתיע, כי קשה לקנות ציור בלי לראות אותו פיזית, אבל אנשים רוכשים. העלייה הזו נובעת מפיצוי – אנשים לא טסו, לא יצאו, לא בילו, אז הם משקיעים בבית שלהם. ומי שהיה לו כסף לפני, לא נפגע בדרך כלל".
ההשפעה על האמנים עצמם מורכבת יותר, הוא אומר: "מי שכבר יש לו שם ומוניטין - עלה בתקופה הזו, ומי שעדיין לא – פחות נחשף. בעיקר המיינסטרים הצליח לשגשג".
אירית חיון מאמינה שאמנות היא חלק בלתי נפרד מעיצוב החלל, והיא לא חייבת להיות יקרה או בלתי מושגת. חיון הקימה לפני כמה שנים את גלריה 1of135 ובה מבחר ענקי של יצירות של אמנים ישראלים בלבד. השם נובע מהקונספט: לכל יצירה מודפסים עד 135 הדפסים, ממוספרים וחתומים על ידי האמן. בגלריה יש גם מחלקת one of a kind ובה נמכרות יצירות מקוריות או יצירות המודפסות בעותקים בודדים. המחירים בגלריה מתחילים ב-300 שקל, ומשתנים בהתאם לגודל, לטכניקה ולשיטת המסגור.
"קירות יכולים לדבר. רק צריך לתת להם נושא לשיחה", אומרת חיון, "תהליך עיצוב חלל עובר דרך כמה תחנות חשובות של בניית שפה. הוא מתחיל בתכנון אדריכלי מוקפד, עובר למערך הריהוט, הסטיילינג והתאורה. בחירה נכונה של הלבשת הקירות היא כמו נקודה בסוף משפט. היא זו הקושרת ומשלימה את כל המאפיינים החזותיים בחלל".
אתר נוסף שבו אפשר לקנות עבודות הוא פרפלו של המעצבת עינת פרומוביץ ובו עבודות אבסטרקטיות באווירה נורדית מודרנית. "התחלתי את דרכי בעולם העיצוב בתור מעצבת פנים, בוגרת שנקר. בסיום עיצוב בתים לא מצאתי פתרון להלבשת הקירות באופן שיענה על כל הבקשות שלי. חיפשתי משהו שיהיה אפשר לשחק איתו, משהו עם מבחר גדול, בגדלים שונים, גמיש, צבעוני לפעמים, שחור-לבן לפעמים, ובמחיר שאפשר לעמוד בו, וכך נולד המיזם שלי הפונה גם למעצבות וגם לקהל הרחב", היא מספרת.
"הציורים נעשים ידנית, עוברים סריקה ונוספים להם אלמנטים דיגיטליים, וכך נוצר שילוב בין שתי הטכניקות", מסבירה פרומוביץ, "אפשר לשחק עם הגדלים לכל גודל או פרופורציה, לשחק עם צבעים בהתאמה אישית, ועוד. יש לנו שירות ההדמיה חינמי, שמאפשר להתרשם מהתוצאה הסופית. לאחרונה השקנו קישוטי קיר גיאומטריים, לא שגרתיים, מלאים בסטייל, עשויים שכבות של עץ חשוף, בשילוב עץ צבוע בצבעי פסטל, נבנים בשכבות ויוצרים תבליט תלת מימדי מהקיר".
פריטי אמנות ועיצוב מגוונים אפשר לרכוש גם בפלטפורמה הדיגיטלית של יריד צבע טרי 2020, ובשנים האחרונות אפשר לרכוש ברשת גם ישירות מאמנים מוכרים. ניר ארצי, צייר ואמן פלסטי בוגר בצלאל והאקדמיה San Carlos בספרד, יוצר ציורים ופסלים בסגנון הנע מפיגורטיבי-ריאליסטי ועד אבסטרקטי. "לפני כל יצירה אני עושה תחקיר ויזואלי, אוסף חומרים ויוצא משם לעבודה", הוא מספר.
האם אתה חושב על הקהל הפוטנציאלי?
"המטרה שלי היא לא לצייר למגירה. אני שואל איפה זה פוגש את הקהל ואני מודע לכך שהדרייב שלי ליצור הוא בכדי שהציור יהיה תלוי על קיר של מישהו. אמנים צעירים בועטים מתנסים ועם הזמן מוצאים את הקהל. לאמנים בוגרים יותר כבר יש קהל. כשאני מצייר יש מחשבות שמפלחות את המוח - יאהבו או לא יאהבו?".
מי רוכש את הציורים שלך?
"אני פונה לשכבה במעמד סוציו-אקונומי גבוה, כי ברמה הסוציו-אקונומית הבינונית אמנות מקורית נתפסת אקסטרה, מותרות. המחשבה היא להנגיש ולמכור את האובייקט".
עם זאת, הוא מציין, ההצלחה המסחרית לא קשורה בהכרח באיכות העבודה. "יש מכלול אינטרסים שלא קשורים ליצירה עצמה", הוא אומר.
איך לבחור? איפה לתלות?
בבחירת עבודות אמנות לבית, חיון מציעה "להתחיל מהלב של הבית - מהחללים המרכזים שבהם נמצאים יחד, כמו סלון, פינת אוכל וכדומה. בחללים האלו אפשר לבחור אם לעשות קיר גלריה ובו מקבץ עבודות, או לתלות עבודה אחת גדולה שתכתיב את הטון והאופי. לאחר מכן, תמשיכו לשאר המקומות בבית. חשוב להיות קשובים לתחומי עניין אהובים, לגישה ויזואלית, העדפות ודרישות. חשוב לבחור עבודת אמנות שתעורר את הסקרנות והיצירתיות גם בעוד שנים".
בשנים האחרונות פופולרי מאוד קיר גלריה, ובו תלויות מגוון עבודות. "בקיר גלריה אפשר לשחק, לשנות, להרכיב ובעיקר ליהנות מהתהליך. אפשר לבנות קירות שלמים המשלבים כמה עבודות ולייצר אקלקטיות בעלת עומק ועושר", אומרת חיון.
איך עושים זאת נכון?
"כשמחליטים למקם קומפוזיציה חשוב מאוד להתייחס לגודלו של הקיר, גובהו, מרחק הצפייה אליו ואף למקורות האור (תאורה טבעית או מלאכותית). לכן לפני שאתם מחליטים על סגנון, צלמו את הקיר מרחוק כך שיהיה אפשר לראות גם פרטים נוספים מסביב (ריהוט, תאורה או אפילו חלונות). התמונה תאפשר לכם לבחון האם היצירות שבחרתם מוסיפות כוח לחלל ומחזקות את הנוכחות של שאר הפריטים בחדר או שאולי הן לא מדברות מספיק.
"אם בחרתם בקומבינציה של יצירות, בדקו איזו יצירה היא העוגן. מומלץ להתחיל במיקום שלה ולשלב את האחרות מסביבה בהדרגה. אל תצמידו את היצירות או תעמיסו. אפשר לרווח בצורה שונה או שווה, אבל רווחים גדולים מדי יצרו תחושה של תלישות מסוימת. הרווח המומלץ הוא סנטימטרים בודדים בין יצירה ליצירה, מקסימום 7-5 ס"מ. נסו למצוא מוטיב חוזר שהופך את המקבץ ליצירה אחת ומרשימה. התייחסו לצבע וחומר. חישבו על צבעים, טקסטורות, חומר. ערכו רשימה של הקיים אל מול הרצוי. האם החלל הוא קר וברצונכם לחמם את האווירה? או להיפך? האם החלל מרגיש עמוס או דל? האם אתם רוצים להוסיף או להפחית?".
קומבינציה מעניינת יכולה לכלול יצירות בטכניקות שונות (צילום, איור, ציור או טיפוגרפיה), גדלים שונים, צבעים שונים ומסגרות שונות. "בחירה נכונה תיצור תחושה שהשלם גדול מסך חלקיו", מסכמת חיון.
>> רוצים עוד? עשו לייק ל-living בפייסבוק
גלריה ביתית
בסוף השבוע (6-3 בדצמבר) תערוך קרן בר-גיל, יועצת לרכישת אמנות ואוצרת עצמאית, תערוכה בביתה, כפי שהיא עושה מדי שנה. "פעם בשנה אני עורכת בביתי ברמת השרון סלון אמנות ומציגה יצירות של אמנים שאני מלקטת, הטובים ביותר בסצנה בארץ, רובם אמנים ותיקים וחלקם אמנים צעירים", מספרת בר-גיל (האירוע יתקיים בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הכניסה בהרשמה מראש בלבד).
"המטרה היא להציג אמנות ויזואלית במרחב הביתי ולהראות שגם בבית עם ילדים, כלבים ותרנגולות בחצר אפשר לתלות אמנות טובה", מוסיפה בר-גיל. באירוע יוצגו יצירות של אמנים כמו קרן שפילשר, אוהד מטלון, יפעת בצלאל, גיא גולדשטיין, אורן פישר, סיון שטרנבך, רונן שהרבני ועוד.
"אף שאמנות היא דבר יקר כי זה one of a kind, השנה המחירים מתחילים ב-500 שקל ומגיעים עד כ-30 אלף שקל, כולל יצירות של אמנים מוכרים ומדוברים שהסכימו להוריד מחירים ברוח התקופה", אומרת בר-גיל.
"באירוע לפני שנה היו כאלף איש, שזה המון בכל קנה מידה, אבל השנה יהיו הרבה יותר, זה מעיד על ביקוש וצמא מצד הקהל", היא מעריכה בסגר הראשון אנשים הסתגרו ולא רכשו כמעט, אבל אחרי שאנשים הבינו שחסר להם משהו בבית, החל פרץ של רכישות".