בחודש הקרוב תחגוג מאי פולק החלפת קידומת וגם שנה לעסק שלה. פולק, עדיין רק בת 29, היא שותפה במיזם ההום סטייג'ינג MAYWAY מקבוצת כרמל גרופ ומנהלת אותו. הום סטייג'ינג הוא תהליך שמטרתו להשביח את הבית לפני מכירה, או כמו שפולק מסבירה: "אנחנו לוקחים דירות ריקות שעומדות למכירה ומוכרים אותן מהר יותר ובמחיר גבוה יותר ממחיר השוק. משכירים בליסינג את כל החבילה - החל בריהוט, אקססוריז, חפצי אמנות, ועד לרמת מפיצי ריח ומגבות מגולגלות בחדר הרחצה, במטרה ברורה לזרז תהליכים ולמקסם תוצאות - למכור את הנכס מהר יותר ובמחיר גבוה יותר ממחיר השוק". עד היום טיפלה פולק ב-18 נכסים שנמכרו בסכומים של 16-4 מיליון שקל. לא דבר טריוויאלי למעצבת צעירה בתחילת הדרך.
עוד בערוץ עיצוב הבית:
איך התגלגלת לתחום? זה לא הדבר הראשון שחושבת עליו כל מי שסיימה לימודי עיצוב פנים, ובטח לא בווליום כזה.
"לפני שלמדתי עיצוב פנים עבדתי בחברת קנדה ישראל כעוזרת האישית של הבעלים. נחשפתי שם לעולם של דירות וכבר אז זיהיתי פער גדול בין החלום למציאות. מוכרים חלום, בהרבה מאוד כסף, אבל בתכלס, כשמגיעים לדירה, היא עומדת שם ריקה ולא אטרקטיבית, לא מזכירה שום דבר חלומי. באותה תקופה לא עשיתי כלום עם התובנה הזאת והמשכתי כרגיל. ספר שהתגלגל לידיי, 'כמעיין המתגבר' של איין ראנד, הוביל אותי להחלטה שאני עושה שינוי והולכת ללמוד עיצוב פנים".
במהלך הלימודים פנה אליה חבר שרצה למכור את הדירה שלו בתל אביב. פולק, שבדיוק חיפשה דירה, שכנעה אותו שייתן לה לגור שם ובתמורה תסדר לו את הבית ותטפל במכירה. "לא ממש ידעתי מה אני עושה", היא מספרת. "קניתי ספה, לקחתי דברים מהבית של ההורים וסידרתי את הדירה עד שהיא נראתה כמו לופט ניו יורקי מהמם. כשהוא העלה תמונה שלה לפייסבוק התחיל הבאז הגדול, תור ענקי של אנשים שבאו לראות אותה השתרך בחדר המדרגות, וההצעות התחילו לזרום. תוך שבועיים היא נמכרה ב-400 אלף שקל יותר מהמחיר המבוקש.
"אז נפל לי האסימון שיש פה ביזנס. עוד לא ידעתי להגדיר מה בדיוק קרה פה או איך לקרוא לזה, אבל התחלתי לחקור ומהר מאוד גיליתי עולם מלואו. כאן אולי זה עוד לא מאוד מוכר או מקובל, אבל תחום ההום סטייגינ'ג מפותח מאוד בניו יורק, במערב אירופה, בקנדה ובאל.איי. לא תמצאי שם נכס יוקרה שעומד למכירה כשהוא ריק".
ועדיין, זה לא תחום חדש וזה לא שאף אחד בארץ לא שמע על הום סטייג'ינג לפני MAYWAY. יש כאן מעצבות שכבר עושות את זה שנים, אז מה בעצם את עושה שלא עשו לפנייך?
"זה נכון שלא המצאתי כלום, אבל השינוי האמיתי קרה ברגע שהבנתי, תוך כדי שאני לומדת את התחום, שבלי שותף אסטרטגי זה לא יוכל לעבוד. בטח שלא לצמוח ולהפוך לעסק רציני שמטפל בכמה נכסים במקביל. בחישוב פשוט, בכל דירה אני 'משכיבה' מינימום 200 אלף שקל שווי ריהוט, כשזה יכול להגיע גם לכפול מזה, תלוי בגודל הדירה ובמספר החדרים שאני מרהטת.
"מעבר לעניין הכספי, יש פה גם לוגיסטיקה מטורפת. אנחנו מעמידים דירות מרוהטות, עד רמת האגרטל על השידה, מאפס למאה תוך פחות מעשרה ימים. יש כאן הובלה, הרכבה, אנשי מקצוע, ים של תיאומים, הכל מלא פרטים קטנים ויש נושא מורכב של מלאי, של מחסנים. ההיערכות חייבת להיות סופר מדויקת ואין מקום לטעויות, יש לי עשרה ימים מתכנון לגמר ביצוע. למזלי מצאתי שותפים שגם מאפשרים לי לפעול בסדר גודל כזה וגם יש להם ריינג' רחב של מוצרים, כזה שנותן לי מענה מרמת הרצפה והריהוט המרכזי, דרך הטקסטיל ועד לאקססוריז הכי קטנים. זה מה שעושה את ההבדל. אף מעצב, מוכשר ככל שיהיה, לא יכול להרים דבר כזה לבד".
דברי אליי במספרים. כמה עולה ללקוח התענוג הזה?
"הלקוח משלם לפי מ"ר מרוהט, 250-170 שקל למ"ר מרוהט לחודש. החללים הכי חשובים הם המאסטר בד-רום, פינת האוכל והסלון – פחות מזה אני לא מרהטת. מעבר לזה, חדר ילדים, חדר עבודה וכו' - זה כבר נתון לשיקול הלקוחות".
לא רוצים לראות פנטהאוז ריק
פולק משדרת ביטחון מלא ונראה שנוח לה מאוד בנישה שאליה השתחלה. היא מקושרת היטב בענף הנדל"ן, דואגת לראות ולהיראות וממצבת את עצמה כאוטוריטה בתחום. כשהיא מכוונת גבוה, זה לא רק לפנטהאוזים.
מי הלקוחות שלך?
"באופן טבעי הלקוחות שלי הם אנשים שמבינים נדל"ן, שעוסקים בזה, שיש להם חשיבה פיננסית והם מחזיקים נכסים יקרים, בסדרי גודל של ארבעה מיליון ומעלה. הום סטייג'ינג עולה כאחוז ממחיר הנכס והערך עולה בערך בשישה אחוזים, אבל עדיין יש פה עניין של שינוי מחשבתי עמוק ושל חינוך שוק. אנשים, בטח בישראל, לא ממהרים להוציא כסף לפני שמכרו. חוץ מזה, בדירות היקרות זה יותר קריטי. תחשבי כמה כסף עולה להחזיק את הדירות האלה ריקות - ארנונה, ועד בית. קחי דירה במגדלי יו – 15 אלף שקל דמי ניהול בחודש. היא יכולה לעמוד ריקה שנה-שנה וחצי וכמו כלום זה מגיע ל 200 אלף שקל ומעלה רק על דמי ניהול. ברור ששווה להם לזרז מכירה. עשינו עכשיו פרויקט לשיכון ובינוי במגדלי טיים טאוור ברמת גן. דירה עמדה שם שנה בשוק. שבוע אחרי שנכנסנו היא נמכרה. זה רווח נקי.
"זה שוק גדול ואנחנו רק בהתחלה. מה שבארצות הברית הוא כבר סטנדרט, עדיין נתפס כאן כמותרות, אבל כשהכל פתוח ומגיעים משקיעים זרים, מתחילים לקרות דברים. הם לא רגילים ולא רוצים לראות פנטהאוז ריק, והיזמים והמשקיעים בארץ מתחילים להבין את זה".
הכי יקר שיצא לך לרהט?
"נכס מדהים במגדל ליבר בנווה צדק בשווי 16 מיליון שקל. רק הנוף לים ולשכונה המדהימה שווה מיליונים".
הלקוח חייב לשחרר
אחרי חצי שנה של פעילות וכמה דירות שעברו תחת ידיה טסה פולק לניו יורק, ללמוד הכל מאפס, אצל קארה וודס, מומחית בתחום הפועלת בקונטיקט וניו יורק. "הלימודים שם חידדו לי את מה שידעתי ועשיתי אינטואיטיבית", היא אומרת. "הקו המנחה הוא transitional style - שילוב של קלאסי עם טוויסט עכשווי. מצד אחד – קווים עגולים, רכים, עם כובד מסוים, ומצד שני - קווים מודרניים, ישרים, שימוש בחומרים קרים יותר כמו מתכות, זכוכיות. הכל מאוד סימטרי והרמוני. העיקרון בהום סטייג'ינג הוא לדבר אל קהל רחב עד כמה שניתן, ושילוב כזה מגביר את הסיכוי שזה יקרה. באותה מידה אני שומרת על פלטת צבעים ניטרלית, טבעית, רגועה, כזו שכל אחד יכול להתחבר אליה".
מה קורה אם בא לך לשבור את הכלים, להכניס איזה פיס מוטרף שהתאהבת בו?
"אין לי בעיה לשים פיס מוטרף או סופר יוניקי, זה תלוי מאוד באיזה פרויקט, אבל באופן כללי אני אשמור על איזון. זה לא בעייתי בעיניי כי אני מאוד אוהבת ניקיון בעיצוב וזה מתחבר טוב. את העניין אני מייצרת דרך שכבות, דרך השילוב הזה של קלאסי ומודרני, דרך טקסטיל. בעיניי לשים עכשיו ספה אדומה זה לא הקטע וזה חוטא למטרה. יש אינטרס ברור ואני נמצאת שם כדי לשרת אותו. ובתוך כל זה יש המון פסיכולוגיה שאי אפשר להתעלם ממנה".
זה נשמע קצת "עיצבתי אחת עיצבתי את כולן". קופי פייסט כזה.
"ממש לא. כל דירה זה קהל אחר. אמנם הנישה היא דירות יוקרה והקהל הוא קהל עמיד פלוס, אבל יש פרמטרים משתנים של אזור, מחיר מכירה וגודל דירה, והם אלה שמגדירים את הקונה הפוטנציאלי – צעירים, מבוגרים, תושבים מקומיים או תושבי חוץ, רווק, זוג או משפחה וכו'. משם מתחילים לפעול.
"כשחזרתי לארץ, החלטתי להרים הילוך ולייצר Custom made. לקבוצה שאני עובדת איתה יש יצרנים מקומיים בארץ ומחסנים לוגיסטיים של 10,000 מ"ר, ככה שאני יכולה לייצר מה שאני רוצה - ספות, כורסאות, מיטות, שידות. מבחינתי זו דרך מצוינת לחדש, לרענן ולהביא את עצמי לידי ביטוי בתוך התהליך".
במידה מסוימת זה גם יכול להיות יתרון - בלי לקוחות מתלבטים שתוקעים את התהליך, בלי פשרות שנובעות משיקולים פרקטיים. סוג של חופש.
"החופש הוא בהחלט חלק מהעניין. בהום סטייג'ינג הפרקטיות לא משחקת תפקיד. אני לא צריכה לדאוג למקומות אחסון, אני יכולה לרהט הכל בלבן בלי דאגות. מארצות הברית, למשל, לקחתי את נושא המראות. הם מאוד אוהבים לעשות שימוש במראות כדי להכפיל את החלל, ליצור אשליה של גודל. בארץ זה בכלל לא מקובל ואני עושה את זה המון. ושוב, זה ההבדל בין עיצוב פנים להום סטייג'ינג, כי בבית שלך סביר שלא תחיי עם מראות ענק בחלל המרכזי, אבל כשתיכנסי לחלל כזה, החוויה שתיווצר תהיה טובה ולשם אני מכוונת".
<< רוצים עוד? עשו לייק ל-living בפייסבוק
מה האינטראקציה שלך עם בעל הנכס? הוא נותן מפתחות ומאחל לך הצלחה או שהוא מעורב בתהליך?
"בעל הנכס לא מעניין אותי - לא ההעדפות שלו, לא הטעם שלו. מעניין אותי רק מי הם הקונים שהוא מדמיין. זה ההבדל העיקרי בין הום סטייג'ינג לעיצוב פנים. הלקוח חייב לשחרר. זה לא תמיד פשוט, אפילו שמדובר על דירה שהוא לא עומד לגור בה, אבל אני מאוד ברורה בעניין הזה ומגדירה את כללי המשחק מראש – 'אין לך שום סיי בעניין העיצוב'. לא משחרר – לא עושה. נקודה".
עד כדי כך שיצא לך "לפטר" לקוח?
"לא. כי אנחנו תמיד מגיעים להבנה שיש רק דרך אחת – MAYWAY or No way. לא סתם בחרתי בשם הזה. סוג של הצהרת כוונות".
מעוניינים לשדרג את הבית לפני המכירה? קבלו את הטיפים של פולק
ניקיון וסדר – כן, זה א"ב. חשוב להבין: אין הזדמנות שנייה לרושם ראשוני. כשהקונה הפוטנציאלי נכנס לבית הוא חייב להיות נקי. הקפידו להכניס את הבגדים לארונות ושימו לב שאין אבק וסימני נעליים על הרצפה.
היפטרו מחפצים – עומס של ספרים, כריות, משחקים וניירות גורם לבית להיראות מבולגן ומקשה על הקונה לראות את הפוטנציאל האמיתי של הנכס. תוציאו כמה שיותר חפצים – כך תיצרו הרמוניה בבית, הוא ייראה גדול ומרווח יותר והיתרונות שלו יקפצו לעיני המתעניינים.
צבעו את הבית – בית שנצבע לאחרונה נראה חדש יותר, מואר יותר ואטרקטיבי יותר מהבית השכן. אני ממליצה לצבוע את הבית בגוני לבן שנותנים יותר אור ופותחים את החלל.
חדר השינה - חדר השינה הוא בין גורמי המפתח בקבלת ההחלטה לקנות. התייחסו אליו כאילו הוא חדר בבית מלון: השקיעו במצעים חדשים בגוונים ניטרליים (קרם, אפור, לבן) ודאגו לפחות לארבע כריות (בדיוק כמו בית מלון). יש ביוטיוב סרטונים רבים שמסבירים איך לסדר את המיטה כמו בבית מלון - זה יעשה את העבודה במכירה.
חדר הרחצה – סדרו את כל כלי הרחצה ביחד וקפלו את המגבות. רצוי שהמגבות הגלויות לעין יהיו לבנות ולא צבעוניות.
הסלון – סדרו אותו באופן מקובל עם פינת ישיבה והשליכו על הספה בנונשלאנטיות שמיכת טלוויזיה מפנקת.
חדר העבודה – סדרו את הניירת ואם אפשר הכניסו את הניירות לקופסה.
ריח - אנשים רבים רגישים לריחות לכן עשו הכל שבבית יהיה ריח טוב. הקפידו לאוורר אותו לפני שמגיעים הקונים והדליקו נרות בזמן הביקור – הם מנטרלים ריחות רעים ויוצרים אווירה חמה ונעימה שתגרום לקונים לרצות להישאר בו זמן רב יותר. בשנות ה-80 היה נהוג לאפות עוגת תפוחים לקראת המכירה, אבל אני פחות ממליצה לבשל או לאפות לפני שקונים פוטנציאלים מגיעים.
פרחים טריים – שלבו זר פרחים קטן בסלון. זה ירענן את הבית וגם אתם תיהנו מאווירה קסומה.