בשנים האחרונות נדמה ששוק הישראלי נפתח לעיצוב איכותי מהעולם, כזה שלא מוצאים בחנות הסמוכה לבית, אולי בזכות החשיפה הגוברת דרך נסיעות לחו"ל והרשתות החברתיות. הבשורה המשמחת האחרונה היא כניסתו של המותג הדני הנחשק HAY לשוק המקומי. המותג הנחשק, שהציג בשבוע העיצוב במילאנו תערוכה מפעימה בשיתוף יצרנית מערכות הסאונד Sonos וחברת שטחי העבודה השיתופיים WE WORK, משיק כעת את חנויותיו בארץ, שיפעלו כחנות בתוך חנות בסניפי רשת טולמנ'ס.
עוד בערוץ עיצוב הבית:
- לכל הכתבות בערוץ living
- חוץ מהמיטה: איפה זוגות הכי אוהבים לעשות סקס
- התאכזב שהחברה שלו לא שטפה כלים - ואז זה קרה
את המותג הקימו ב-2002 בני הזוג רולף ומטה האי ומאז הם מייצרים פריטים מעוצבים, איכותיים ופונקציונליים במחיר נגיש יחסית, מרהיטים ועד מנורות וכלי בית. במהלך השנים הם שיתפו פעולה עם מעצבים מובילים וגם עם איקאה, צעד שחשף אותם לראשונה לקהל בארץ. לרגל הגעת המותג לרשת טולמנ'ס ערכנו ריאיון עם רולף האי, המעצב הראשי של החברה.
איך התחלת את דרכך בתחום העיצוב?
"עבדתי בחנות בהאנובר שהתמחתה בריהוט מעץ אורן מארצות סקנדינביה. שם פגשתי את האיש ששינה את מהלך חיי, פיטר. הוא היה הבעלים של סוכנות רהיטים שייצגה חברות מרכזיות וחשובות מסקנדינביה – זו הייתה העבודה המשמעותית שמשכה אותי לעולם של עיצוב הרהיטים. הבנתי די מהר שזה הדבר עבורי. מאותו רגע ואילך העניין שלי בעיצוב ואסתטיקה רק גדל. כשחזרתי לדנמרק, התחלתי לעבוד בחברה המשפחתית הידועה GUBI. שם הכרתי את אשתי ושותפתי מטה. עיצוב הוא העניין הגדול בחיי מזה 25 שנה".
איך השפיע עליך כמעצב הסגנון הסקנדינבי מודרני?
"העיצוב הדני די פשוט, וייתכן שהפשטות הזאת מקושרת ישירות לאופן שבו אנחנו מתווכים את המוצרים שלנו. אנחנו שואפים להשתמש בחומרים הטובים ביותר שאפשר ולייצר ריהוט נוח באסתטיקה פשוטה ויפה – אין הרבה מה לומר מעבר לזה".
איזה משיתופי הפעולה שעשיתם ב-HAY היה המשמעותי ביותר בשבילך?
"אני לא יכול להצביע על שיתוף פעולה ספציפי. כל שיתופי הפעולה משמעותיים בשבילנו. אנחנו מאמינים ששיתופי פעולה צריכים לנבוע מסקרנות, כימיה ודנ"א משותף. מאוד חשוב לנו לראות את האפשרויות של שיתופי הפעולה מתוך פרספקטיבה חדשה".
כמעצב הראשי של מותג דני, מהו יחסך לעיצוב בר קיימא וידידותי לסביבה, ואיך זה מתבטא במוצרים ובחנויות של HAY?
"בשבילנו, זו היכולת להנגיש מוצרים נהדרים לאנשים רבים. כשאנחנו פוגשים את לקוחותינו, אנחנו פוגשים אותם עם גישה כנה ופתוחה, עם ידע נרחב ומקיף על המוצר, על החומרים, הייצור ועל נושאים סביבתיים. כשהם רוכשים מוצר שלנו הלקוחות יכולים להיות בטוחים שעשינו את המרב לספק להם מוצר באיכות גבוהה ובמחיר סביר.
"כשאני עובד על מוצר, אני עובד על אסתטיקה ונוחות. לייצר כיסא, זהו תהליך ארוך הדורש התמקדות רבה. העניין החדש מגיע מחומרים, אך במובנים רבים, זה אותו הדבר. אני חושב שזה הוגן לצפות שכיסא יהיה נוח. אני חושב שאין תירוצים - כיסא חייב להיות נוח. לכן, העניין הוא לשפר במעט, חייבים להוסיף משהו.
לכן, אני מאמין שלאסתטיקה יש תפקיד חשוב מאוד בעניינים סביבתיים, כי אם אכפת לך מהאסתטיקה של הפריט, הוא יחזיק מעמד בביתך למשך שנים רבות. אסור לנו לשכוח את זה, וזה אחד הדברים החשובים ביותר עבורנו - ליצור מוצרים שיכולים לשמש למשך שנים רבות".
מה אתה מציע למעצבים צעירים הלוקחים חלק בהתפתחות ובהתהוות של האסתטיקה המקומית?
"זה לא משנה אם אתם מישראל, מגרמניה או מדנמרק – הרעיון הוא העניין. אם יש לכם רעיון טוב שאתם יכולים ליישם ביעילות, אתם עשויים להצליח".
מאיפה אתה מקבל השראה?
"האנרגיה של העיר תמיד הייתה חשובה לנו. מטה ואני גדלנו באזור הכפר ואני מאמין שמי שמגיע מהכפר, יכול ליהנות מהעיר אפילו יותר. קופנהגן היא עיר יפהפייה, והיופי של העיר תמיד עורר בנו השראה".
לירון גונן, מעצבת פנים בערכי הבר קיימא, היא בעלת המדור האוספים שלי בליבינג והבלוג מיס גרות
>> רוצים עוד? עשו לייק ל-living בפייסבוק
טולמנ'ס מביאים את HAY לישראל וזה מאורע מרגש לחובבי העיצוב כאן. מה הערך המוסף ש-HAY מביאים לשוק המקומי?
"מההתחלה היה ברור לנו שאנחנו רוצים להביא מוצרים באיכות גבוהה ונגישים. זו עדיין המשימה שלנו - אנחנו רוצים לעשות מוצרים עם כמה מהמעצבים הטובים והמוכשרים ביותר, ושעדיין יישארו נגישים. אני חושב שההצלחה שלנו נובעת, באופן חלקי, מכך שאנחנו מוצאים ברחבי העולם שותפים מושלמים, שאנחנו חולקים עמם את אותו דנ"א, כמו טולמנ'ס בישראל".