אקזיט מהיר לסטארט-אפ הישראלי IvyMark. חברת Houzz, שאותה הקימו זוג הישראלים אלון כהן ועדי טטרקו, הודיעה היום על רכישת הסטארט-אפ התל-אביבי - שפיתח כלי לניהול עסק בתחום של עיצוב פנים. Ivy הוקמה ב-2014 וב-2016 שינתה את המוצר שלה וגייסה 3 מיליון דולר. לפי ההערכות כעת היא נרכשה בכ-30 מיליון דולר.
עוד בערוץ עיצוב הבית:
זהו אקזיט מעניין מבחינת שייכותו לישראל – אף כי שני המוצרים אינם זמינים לישראלים באופן ישיר. הרוכשת האוזז הוקמה ב-2008 על ידי זוג ישראלים לשעבר בפאלו אלטו בקליפורניה, אך היא אינה חברה ישראלית. היא מעסיקה 1,800 עובדים בכל העולם – מתוכם כ-40 בישראל, אך מצבת העובדים בארץ מתוכננת לגדול עם המעבר לעזריאלי - למשרדים שיכולים להכיל כ-100 עובדים. האפליקציה של האוזז אמנם אינה זמינה מסחרית בישראל - ולעסקים ישראליים אין נגישות אליה, אך ניתן להשתמש בגרסה האמריקאית שלה מכל מדינה. את האוזז ייצגו בעסקה עורכי הדין שרון אמיר, ענת איגנר ומור קדוש ממשרד נשיץ ברנדס אמיר.
האוזז פיתחה אפליקציה לעיצוב בתים שבה מוצגים על פי קטגוריות עיצובים שונים, אזורים אישיים של מעצבי פנים ואדריכלים, וכן אפשרות לרכוש את המוצרים המוצגים או כאלה הדומים להם, ישירות דרך האפליקציה. החברה צמחה במהירות בשנים האחרונות, נבחרה לפני כשנה לאפליקציה הטובה ביותר בחנות האפליקציות של גוגל, וביוני 2017 דיווחה על כוונה לגייס כ-400 מיליון דולר לפי שווי של 4 מיליארד דולר.
הנרכשת אייבי (Ivy) היא סיפור כמעט הפוך לחלוטין. את הסטארט-אפ הקימו שתי יזמות יהודיות לי רוטנברג האמריקאית ואלכס שכינזי השווייצית, שהכירו בתל אביב ובחרו להקים סטארט-אפ בישראל. השתיים, בעלות רקע בתחום האמנות והעיצוב, הקימו ב-2014 את Artsetters – זירת מסחר ליצירות אומנות ועבודות עיצוב, אך שנתיים לאחר מכן ערכו שינוי במוצר בליווי המשקיעים טל ברנוח מקרן דיסרפטיב, קרן פיטנגו ו-NFX של גיגי לוי. "ארטסטרס אמנם גדלה, אך השינוי האסטרטגי הציג אופק גדול יותר", אומר ברנוח. "פרויקטים של עיצוב פנים הם ענקיים, ואם הם לא מנוהלים נכון אפשר לאבד את הידיים והרגליים – ולהפסיד המון כסף".
על בסיס הטכנולוגיה הקיימת השיקו השתיים את הפלטפורמה אייבי, שנועדה לנהל את תהליכי העבודה של מעצבים. "נתקלנו בקשיים של מעצבי פנים בארה"ב שטובים בעיצוב, אך את ניהול העסק מבצעים בטבלאות אקסל בצורה לא יעילה", הן אומרות. הפלטפורמה מאפשרת למעצבים לנהל את העסק שלהם בצורה פשוטה יותר, החל מחיפוש ובחירת מוצרים, הערכת עלויות, ניהול החשבונות ועד לניהול הרכש והלקוחות. בתוך כשנה הצטרפו כ-2,400 לקוחות משלמים לאייבי - שהחלה להראות צמיחה. היום מעסיקה החברה 17 עובדים - עשרה מהם בתל אביב, שכעת יצטרפו לעובדי האוזז במגדל עזריאלי. לדברי שכינזי ורוטנברג הצוות צפוי לגדול משמעותית.
"האמת שאף פעם לא חשבנו על האקזיט", הן אומרות ל-TheMarker. "היינו מאוד מרוכזות בבניית החברה ובהכנות לקראת יציאה לסבב גיוס נוסף. כאשר האוזז הופיעו יצא לנו להכיר את הצוות, התרבות הארגונית והחזון לתעשייה של העיצוב - אז הבנו שהחיבור הוא טוב. האנלוגיה הטובה ביותר תהיה מחיי הזוגיות – את הפרטנר הטוב ביותר מוצאים כשלא מחפשים".
לדברי כהן, מייסד שותף ונשיא האוזז, הכל החל בפגישת היכרות פשוטה בין החברות. "כשבחנו כל מני הזדמנויות בשוק הסתכלנו גם על אייבי. פנינו אל היזמיות והן באו לפגישה חברית. הכימייה וההתאמה היתה מאוד טובה מההתחלה, ומיד הבנו שאנחנו צריכים לבדוק את זה יותר לעומק.
"יש שלוש סיבות לקבלת ההחלטה לרכוש את החברה", הוא אומר. ראשית היעוד שלה מתאים למטרה שלנו - להפוך את חוויית העיצוב ושיפוץ הבתים לנעימה יותר, גם מצד הלקוח וגם מצד בעלי העסקים. הסיבה השנייה היא איכות המוצר. דיברנו עם לקוחות של החברה כחלק מבדיקת הנאותות, והבנו שיש שביעות רצון גבוהה. והסיבה השלישית היא הצוות. זה התחיל עם אלכס ולי, אבל המשיך עם עוד ועוד אנשים שפגשנו – וראינו שיש התאמה".
>> רוצים עוד? עשו לייק ל-living בפייסבוק
לדברי רוטנברג ושכינזי, מרגע שהגיעה ההצעה זה היה ברור להן שהחיבור מתבקש. "זה חלום שמתגשם עבורנו, עבור המשקיעים, עבור העובדים ועבור הלקוחות כי האוזז כעת תאפשר לנו לגדול תחת ערוץ ההפצה הענקי שלהם. המסע של אייבי רק מתחיל", הן אומרות.
הכתבה פורסמה במקור באתר The Marker
>> אפקט אמזון: מחסן ענק לחבילות מאסוס - והשירות החדש לצרכן הישראלי
ברנוח, שהיה מהמשקיעים הראשונים בחברה יחד עם קרן פיטנגו, מסר כי המפגש עם שתי היזמיות נעשה באמצע 2014 עם המוצר של ארטסטרס. "לי ואלכס הציגו כבר ב-2014 חזון כובש ומרחיק לכת, ששכנע אותי להשקיע בהן עוד בשלב התכנית על נייר. רמי ברכה, שותף מנהל בפיטנגו הוסיף כי "החברה הרשימה ביכולותה לקרוא את הדינמיקה בשוק, ולאמץ שינויים בזמן אמת. אנחנו גאים בלי ואלכס על ההישג. מלבד זאת, העובדה שהאוזז מתכוונים לגייס כמות משמעותית של עובדים למטה המקומי בישראל רק מגבירה את תחושת ההישג".