כמה פעמים חזרתם הביתה עם צבע שקניתם וגיליתם שזה בכלל לא מה שהתכוונתם? הצבע יצא כהה לעומת המניפה, בהיר יותר משחשבתם על משטח גדול, אפור שרציתם יצא ורדרד, תכלת יווני יצא סגול בייבי ועוד כל מיני הבדלים לא מתוכננים ומכעיסים? בואו נעשה קצת סדר בבלאגן. רוב רובן של הסטיות בגוונים נובעות מחוסר ידע ומשימוש לא נכון במניפת הגוונים.
מאחר שאני נתקלת שנים בקושי של אנשים לקרוא את מניפת הגוונים שהיא כלי העבודה המרכזי, ובתחושות הבלבול והתסכול שגורמות לרתיעה מהנושא, אספתי ומצאתי שיטות ברורות ללימוד תמיכה והקלה, והרי הן לפניכם:
עוד בערוץ עיצוב הבית:
מבנה המניפה הבסיסי
לכל מניפה יש סדר בסיסי פנימי, שאם רק נתייחס אליו, נוכל כבר להתחיל לאבחן גוונים ביתר פשטות. לדוגמה: מניפת טמבור מסודרת בחלוקה לגוונים בהירים ואז לחלוקה פנימית של צבעים.
אדומים, כתומים, צהובים, ירוקים, כחולים, סגולים וניטרליים. בתוך כל חלוקה מסתתרת תת חלוקה מהותית.
לצורך הדוגמה נתמקד בכחולים. תת החלוקה הפנימית היא לקשתות צבעים חוזרות. מתכלת טורקיז ועד לתכלת סגלגל, ושוב ושוב. כך שבתוך קטגוריית הכחולים יש בעצם חמש קשתות חוזרות. ההבדל ביניהן הוא שהן הולכות ונהיות עכורות. כלומר הקשת הראשונה היא הזרחנית ביותר, יש בה גוונים שיש בהם יותר אור והקשת האחרונה של גוונים שיש בהם יותר שחור, יותר "מעושנים". כלומר כל קשת הולכת ונהיית פחות זרחנית ויותר מעושנת מקודמתה.
איך ההבחנה הזאת יכולה לעזור?
עיקר הקושי שלנו הוא בבחירת הגוונים הבהירים, קשה לנו לתפוס את אופי הגוון. אם נדע לשייך אותו על פי המבנה למעושן או זרחני, יותר או פחות, בהתאם למיקומו במניפה, כבר נבין משהו מאוד משמעותי על הבחירה. בחדר ילדים, למשל, בדרך כלל נעדיף צבע יותר "שמח" אז צבע מואר יותר יהיה יותר נכון, ואם נרצה דווקא הפוך, ליצור יותר אווירת שינה ושקט, נבחר בגוון יותר "שקט" ועמום.
דיוק באבחנה של גוון בהיר
כדי לאבחן את הגוון הבהיר, שלרוב איתו אנו יותר מתקשים, אפשר להיעזר בגוון הכהה ביותר באותו מדרג גוונים וכך להבין בצורה בהירה יותר מה מאפייניו של הגוון הבהיר. כלומר: הצבע הכהה שבתחתית המניפה הוא הגוון המשפיע על הצבע הבהיר שמופיע למעלה.
מתי הכלי הזה ממש יכול לעזור? כשתרצו לבחור גוון לבן "שבור", "מלוכלך", או כל הגדרה אחרת ללבן בהיר שיש בו מעט גוון. שם נמצא עיקר הקושי תמיד. לדוגמה: צביעת מטבח בלבן. אני תמיד מסבירה שלבן אבסולוטי אינו בהכרח נכון מכיוון שהוא מייצר קונטרסטים קשים מדי בחלל. חשוב לרכך אותו במעט ועדיין התחושה תהיה של לבן אבל הוא יתמזג יותר עם הסביבה (הריצוף, החיפוי ועוד). אז איך עושים את זה נכון? מאתרים את גוני הריצוף, החיפוי והשיש שיהיו כהים במדרג במניפה, ומשם נגזור את הגוון הלבן.
מבודדים מהשפעות צבעוניות מטעות
השפעה צבעונית יכולה להתרחש כבר ברגע בחירת הגוון בחנות. מספיק שבחרנו גוון מהמניפה על השולחן האדום של המוכר וכבר זיהינו גוון ששונה ממה שיצא במציאות. צבעים משפיעים מאוד זה על זה. הם מקרינים אורות שונים זה על זה וכך נוצר "פילטר" שמפריע לנו לזהות את הגוון בבירור. אז מתחילות הצרות. מה שמוגדר "סטייה בגוון" ברוב המקרים נובע מהשפעות צבעוניות שמקרינות על הגוון ומשבשות לנו את ההבחנה המדויקת.
גם אם נסתכל רק על מדרג אחד במניפה, כל המדרג כולו משפיע על הגוון שעליו אנחנו מסתכלים ולעולם לא נוכל לזהות אותו בבירור או את דרגת הכהות שלו. לכן הטיפ הבא הוא אולי החשוב ביותר בכל הכתבה הזו. מה עושים? מבודדים! מנטרלים כל "רעש" צבעוני מהגוון שרוצים לבחון. החל מהמשטח שעליו הוא מונח, דרך בידוד בתוך המדרג עצמו ועד "סילוק" כל יתרת המניפה מטווח העין.
את בידוד הגוון כדאי לעשות עם ניירות לבנים. הלבן האבסולוטי של הנייר מחזיר אור בצורה הנקייה והחדה ביותר וכך נוכל להבחין טוב יותר בדרגת הכהות של הגוון (ללא השפעת המדרג) ובאיפיוני הגוון (האם הוא יותר ירוק או כחול?). שיטה זו יכולה גם מאוד לעזור כשאנחנו מנסים לשחזר גון שכבר צבענו איתו בעבר. בידוד גוון מסוים מהמניפה בצמוד לגוון הקיר יאפשר להגיע לזיהוי הקרוב ביותר.
השפעות צבע בחלל כולו
גם בחלל יכולות להיות השפעות צבעוניות משמעותיות שלא הובאו בחשבון וליצור "סטיות" משמעותיות בגוון הנבחר. אם ראיתם צבע שממש אהבתם אצל השכן, ייתכן שבביתכם הגוון ייראה שונה לגמרי. אם לשכן ריצוף צהבהב ואצלכם ריצוף אפור, אותו גוון על הקיר לעולם לא ייראה זהה.
למטבח שבתמונות הבאות הייתי צריכה לבחור גוון בהיר, שאינו שמנת צהבהב. בחלל יש הרבה השפעות צהובות סביב: החיפוי, הריצוף, גוון הקירות והתאורה, הכל מקרין צהוב. לכן הייתי צריכה לאבחן היטב גוון שאין בו צהוב וממש להקפיד שהגוון יצליח "לקרר", לא להיות מושפע ועדיין לייצר מראה חם יחסית.
כמובן שלהשפעת גוונים קיימים בחלל יש גם אפקט חיובי שצריך להתייחס אליו ולהתחשב בו בבחירה. לדוגמה, אתייחס לגוונים אהובים בחלל (ברהיטים, בחפצים, בריצוף או אחר) ואחפש צבע שידגיש אותם בצורה הטובה ביותר, ישפיע עליהם לטובה ו"יוציא" מהם את התכונות האהובות.
השפעות תאורה
השפעה נוספת מהותית שעלולה לייצר פערים בין הגוון שבחרנו לגוון בפועל, היא התאורה. פעמים רבות יוצאים עם מניפת הגוונים להתבוננות באור היום. אך האם יש לנו אור יום בבית? ברוב המקרים לא. מצד שני, לרוב גם אין בבית ניאון כמו בחנות או ספוטים חזקים המקרינים אור צהוב. אם כן, כדאי להימנע מהנטייה הזו להעמיד את המניפה תחת התאורה הלא משקפת הזו.
חשוב לחשב את התאורה בחלל שבו צובעים ולנסות לדמות אותה בחנות. לדוגמה, אם אני רוצה לצבוע קיר שיש בו חלון, לרוב הוא הקיר החשוך יותר בחלל, מכיוון שהאור נזרק מהחלון קדימה. במקרה כזה ננסה לבחון את הגוון במניפה במקום מעט מוצלל או חשוך, למשל בינות המדפים ולא תחת הזרקור המצוי. אם יש בחלל תאורה צהבהבה או חמה, יש להתחשב בנתון הזה ולהביא בחשבון שיהיה עוד "פילטר" צהבהב על הגוון.
דוגמאות צבע
ואם אתם חוששים שאין לכם את היכולת המקצועית לחישובים שכאלו, ואין לכם תקציב להזמנת ייעוץ – יש אפשרות נוספת: שימוש בדוגמאות צבע שניתן להזמין ממרכזי הצבע. בעזרתן אפשר לבחון את הגוון שבו בחרנו בחלל עצמו, בתאורות השונות הקיימות ותחת ההשפעות הצבעוניות של הריצוף והפריטים. חשוב לבחון כל דוגמה בנפרד מהשאר כדי שלא תשפענה זו על זו.
בטמבור ניתן לרכוש גם דוגמיות צבע ברבע ליטר ולצבוע דוגמת צבע על הקירות ברחבי הבית. גם כאן חשוב לבדוק את הגוון במספר מקומות בחלל, מוארים יותר ופחות כדי לקבל את הרושם המציאותי ביותר.
ועם כל זאת, אם עדיין אתם מאוד מתקשים וחוששים מטעויות, תוכלו כמובן להזמין ייעוץ צבע בחלל עצמו, להשקיע קצת כסף "קטן" אבל למנוע בזבוזי כסף גדול, חוסר דיוק ועגמת נפש, הייעוץ יסייע לכם לבחור את מערך הצבעים המדויק ביותר עבורכם במקום החשוב ביותר, המשפיע על כל אורך חייכם, הוא הוא ביתכם.
הגר יואלי, מומחית לשדרוג הבית בצבע, בעלת עסק בוטיק לצביעה אמנותית ידנית על מטבחים, רהיטים, דלתות ועוד. מתמחה במתן ייעוץ ובבניית תוכניות אדריכליות בצבע ומעבירה הדרכות וסדנאות לצביעה ולשדרוג רהיטים.