לפעמים נדמה לי שאני יכולה לבלות את כל היום – את כל החיים, כלומר – בלהחזיר חפצים למקומם. המברשת למדף בחדר הרחצה, הצעצועים הבלתי נגמרים למגירות, המפתחות לקערה, הכביסה – הו הכביסה – לארון. מעגל בלתי נגמר של סידור ובלגון. החיים קצרים כל כך, האם באמת עלי לבזבז אותם במטלה המשמימה הזאת? בהתרוצצות חסרת תוחלת בין חדרי הבית רק כדי שלכמה רגעים הוא יחזיר לעצמו צלם אנוש? הלוואי שלא היו לי חפצים בכלל. שום כלום. בית עם רהיטים בלבד, כמה ספרים על המדף, מברשות שיניים, חמישה מלבושים ושני זוגות נעליים לכל אחד. פריטים הכרחיים בלבד. 

>> לכל הכתבות בערוץ living 

>> אחת שיודעת: העיר עם חנויות העיצוב הכי יפות שיש

>> במלון הזה לילה עולה 24,000 שקל. שווה?

בכל כתבה על טרנד המינימליזם מספרים לנו כמה חפצים יש לכך אחד מאיתנו, כמות בלתי נתפסת (נדמה לי 300 אלף אבל באמת לא חיוני לדקדק), בואו פשוט נסכם את זה בהרבה הרבה יותר מדי. ותמונות האשפה המכסה וממלאת ומאיימת לכלות את כדור הארץ, אחרי שגם זיהמה את דרכה די לחינם במטוסים ואוניות, הן בכלל מראות קשים מנשוא בשבילי.

בגלל זה אני עטה על כל הזדמנות להיפטר מחפצים. רק תנו לי שקית אשפה או ארגז ואני שם. תמציאו שיטת סידור ותכתבו עליה ספר ואני שלכם. אם זה "סוד הקסם היפני" של מארי קונדו, האומנות העדינה של ניקוי המוות השוודי" או "הבית האופטימי" של שירלי אבנון קרייזל – מה שנקרא, You had me at hello. ולכן כשנחו עיניי על ההזמנה של אתר העיצוב החביב עליי Apartment Therapy להצטרף לשבועיים של סידור הבית עם אתגר יומי ושלל טיפים בליווי מיטב המומחים, נרשמתי לאלתר.

אז תנו לי לסכם לכם את מלאי העצות והמשימות שחלפו שם, כי אתם יודעים מה אומרים, מי שגרם לנפש אחת להיפטר מהג'אנק בחייה ולהפוך קלילה וטהורה יותר, בייחוד בפרוס השנה החדשה ולקראת כיפור, כאילו הציל עולם ומלואו.

יום 1: 3 דברים שצריך לפני כל פרויקט סידור

מתחילים במשימה פשוטה: מצאו חלל פנוי והציבו בו שלושה ארגזים (או פחים או סלסילות או קופסאות או שקיות) – אחד לתרומה, שני ל"אולי" - פריטים שאתם לא בטוחים עדיין מה אתם רוצים לעשות איתם, ושלישי למכירה. אם אין לכם כוח להתעסק במכירות, כמוני, הסתפקו בשניים הראשונים. אני באופן אישי עורמת את הפריטים למסירה במה שהיה פעם מקלחת שנייה בבית. תתקלחו במקום אחר בבקשה. 

איש עם קופסת בגדים (צילום: ITTIGallery, Shutterstock)
חפצים למסירה | צילום: ITTIGallery, Shutterstock

יום 2: שני צעדים שיגרמו לכם להצליח בפרויקט

השלכת חפצים קשה לנו מאוד מבחינה מנטלית, לפיכך, טוענת ויישלי סאני (Vaishali Sahni), אחת המומחיות המלוות את האתגר, יש לקבוע עיקרון מנחה וכמה כללי יסוד לפני שצוללים למשימה. ב"עיקרון מנחה" הכוונה היא למילה, ביטוי או הצהרה, קלים וקליטים, שיעוררו מוטיבציה. למשל משפטים כמו "אם באמת רוצים לעשות משהו, מוצאים דרך. אם לא, מוצאים תירוץ" או "הדרך הקלה ביותר לארגן את הדברים היא להיפטר מרובם", או "לא צריך יותר מקום, צריך פחות דברים" (האהוב עליי) או "אנחנו צריכים לבחור מה אנחנו רוצים לשמור, לא ממה אנחנו רוצים להיפטר" הידוע של מארי קונדו. אפשר לכתוב את המשפט על דף ולתלות בבית, להפוך אותו למסך הבית בטלפון וכן הלאה.

החלק השני הוא לקבוע כמה כללי יסוד שיעזרו לקבל החלטות במהירות. הנה חמש שאלות שכדאי לשאול כשאתם מתלבטים לגבי פריט מסוים:

1. האם השתמשתם בפריט הזה בשנה האחרונה?

2. האם תשתמשו בו בשנה הקרובה?

3. האם הייתם קונים אותו שוב היום? האם פעיל ומתאים או שיש גרסה טובה יותר?

4. האם אפשר לתקן אותו? אם הוא בר תיקון, האם זה באמת שווה את זה? שקלו את העלות והתועלת של הקדשת הזמן לתיקון. אפשר גם לקבוע מועד אחרון לתיקון שאחריו אם הוא לא יתבצע תיפטרו ממנו.

5. האם תשמרו אותו אם תעברו דירה?

אם עניתם "לא" על רוב השאלות – אז ביי ביי. 

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by VAISHALI SAHNI- ORGANIZER (@tinyandtidy.co)

יום 3: איך להיפטר מהמגירה האיומה הזאת תוך 15 דקות

אתם יודעים על איזו מגירה מדובר - זאת שמתקבצים אליה כל הדברים הלא קשורים, מקבלות ועד סוללות. הוציאו את כל מה שיש בה, נקו אותה היטב, ואז עברו פריט אחר פריט ושאלו את עצמכם את חמש השאלות הנ"ל. את הפריטים ששרדו החזירו בצורה מסודרת, עדיף עם ארגונית.  

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Lori Holtorf (@auntie_lili)

יום 4: עוד אתגר של 15 דקות

שירה גיל מסן פרנסיסקו, מארגנת הבתים ומחברת הספר "מינימליסטה", מייעצת:

בחרו פרויקט אחד שדחיתם – גם אם הוא פצפון, למשל מגירת הגרביים או מדף המצעים בארון.

כוונו טיימר ל-15 דקות – והשתיקו בזמן הזה כל הסחת דעת כמו הודעות ווטסאפ.

אפשרו לעצמכם להתנגד – בכל פעם שאתם מרגישים את המאבק הפנימי, קחו נשימה עמוקה וקבלו אותו בלי התנגדות. אחרי שפיניתם לתחושה הזאת מקום המשיכו הלאה.

קדימה לעבודה – זכרו, יש לכם רק 15 דקות. מה שלא הספקתם יעבור ליום אחר.

אל תשכחו לחגוג את מה שהשגתם בזמן הזה.

יום 5: 20 דקות אפקטיביות במטבח

היום החמישי מוקדש לניקוי קצר של חלק אחד במטבח - ארון, מגירות, מקרר או מזווה.

חפשו דברים ששייכים לחדר אחר, פריטים שבורים, פריטים כפולים, דברים שאתם לא משתמשים בהם (מחומרי ניקוי וקופונים ועד מכשירים חשמליים), קופסאות פלסטיק מוכתמות או חסרות מכסה, ספרי בישול שאתם לא פותחים. מיינו אותם והחזירו למקום בצורה מסודרת.

במקרר ובמקפיא: תבלינים שפג תוקפם, שאריות מסתוריות, פריטים ישנים, דברים שניסיתם ולא אהבתם, דברים כפולים.

במזווה: פריטים שפג תוקפם, שימורים מיותרים, כל מה שניסיתם ולא אהבתם. 

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Home Decor & Interior Design (@hotpink_interiors)

  

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Organization (@kitchen.organization)

יום 6: שלוש דרכים להתמודד עם העומס בארון הבגדים

גם כאן יש להקדיש 20 דקות ללא הסחות דעת. מסדרת הבתים פיה תומפסון מייעצת:

התמקדו בקטגוריה אחת בכל פעם – לפי סוגי לבוש או לפי צבע.

בדקו מה גורם לכם להרגיש טוב – מדדו את הבגדים מול המראה וראו אילו בגדים גורמים לכם לחייך. אל תהיו סלחניים כלפי פריטים שגורמים לכם להרגיש רע עם עצמכם.

זהו את התכונות שאתם אוהבים – האם זה הסגנון, הצבע או איך שהפריט יושב עליכם? זה יעזור לכם לקבל החלטות בסידור הארון וגם בקניות העתידיות שלכם.

נכון, אין דבר משמח ממדפים אווריריים בארון, אבל אני דווקא אוהבת להשאיר כמה פריטים שאני אוהבת אך לא עולים עליי כדי לעורר מוטיבציה להשיל קילוגרמים מיותרים. אחרי החגים וזה. 

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Sarit Sela | KonMari, Minimalism & Everything in between (@minimalistmeblog)

  

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Kelly • Minimalist (@growingminimalist)

  

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by pia✨home organizer +joy finder (@sweet_digs)

יום 7: להיפטר מהניירת לתמיד

זה הזמן לאסוף את כל הניירת בבית לערמה אחת גדולה ואז למיין אותה לחמש קטגוריות

1. אשפה ומחזור
2. פריטים שדורשים מכם לעשות משהו, כמו חשבון שצריך לשלם. אלה צריכים להיות נגישים, ליד סביבת העבודה או בכניסה.
3. פריטים לטווח קצר: כמו קופונים שתוקפם יפוג בקרוב. גם הם צריכים להיות נגישים לכם.
4. פריטים לטווח ארוך: אותם אפשר לתייק.
5. קריאה בשעות הפנאי: קטלוגים ומגזינים ימוקמו באזור שאתם אוהבים לקרוא בו, כמו במחזיק מגזינים ליד הספה, בשירותי האורחים או על שולחן הקפה.

לאחר המיון והסידור, בדקו איך להקטין את כמות הניירת החדשה – לעבור לחשבונות במייל במקום בדואר, לבטל מינויים שמאסתם בהם וכדומה. 

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Professional Organizer | Britnee Tanner (@britneetannerhome)

יום 8: 20 דקות של סידור בחדר השינה

חדר השינה הוא המקום שבו אנחנו מתחילים ומסיימים את היום שלנו, כך שסדר ושלווה בו חיוניים במיוחד. לסביבה שבה אנו נחים ולאופן שבו אנו נרדמים יש השפעה על איכות השינה שלנו. זה כולל את הטמפרטורה, התאורה והסחות הדעת מסביב, כמו החפצים שמקיפים אותנו. וכמו בימים הקודמים, שימו לכם טיימר על 20 דקות שבהן תימנעו מהסחות דעת ופשוט תסדרו את כל הבלגן.

איפה לחפש? בתוך וסביב שולחנות צד ושידות לילה, בארון, על ווים ומתלים, במדפים פתוחים, מתחת למיטה ומסביבה, בספסלי אחסון, בכל מקום שבו נערמים בגדים.

מה לחפש? אשפה, ניירת, ספרים ומגזינים, כוסות וספלים, שלטים ומכשירי אלקטרוניקה, מטענים וכבלים, מצעים, קולבים, איפור, תכשיטים, בגדים, גרביים, נעליים, תיקים ואקססוריז.

שקלו להוסיף ארגוניות, קופסאות ומתלים שיעזרו ליצור הרגלי סדר טובים ויקלו עליכם להחזיר פריטים למקום. 

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Carrie Greynolds (@thestagingfairy)

  

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Histórias de Casa (@historiasdecasa)

  

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Histórias de Casa (@historiasdecasa)

יום 9: להיפטר מהבלגן הסנטימנטלי

למשימה הקשה מכולן הזעיקו באתר מסדרת בשיטת קון מארי, אמי לואי שמה, והיא מבקשת מאיתנו להתעכב על כמה דגשים:

דעו את הסיבה – חשוב להבין למה אתם מסדרים את הבלגן הסנטימנטלי. האם אתם מצטמצמים, צריכים את החלל, או שזה יוצר מתח? הבנת הסיבה תעזור לכם להתפקס במהלך התהליך הרגשי הזה.

זהו את החזון שלכם – אולי לארגן ולאחסן את ההיסטוריה המשפחתית, להציג את התמונות שאתם אוהבים, או לשים הכול על כונן USB כדי שתוכלו לטייל בעולם, ואולי זה האופן שבו אתם רוצים להיזכר או מה שאתה רוצה להעביר לילדים.

אספו וסווגו – חברו את כל הפריטים הדומים כדי שתוכלו לראות את הנפח האמיתי של מה שבבעלותם ואם יש כפילויות. קטגוריות נפוצות הן תצלומים, חפצי ילדות (כמו חיות פרווה), ניירת (כגון יומנים או כרטיסים), ירושה משפחתית ופריטי תרבות. נוסף לסיווג לפי סוג פריט, אפשר לסווג לפי מסגרת זמן או מיקום, כמו טיולים או מקומות שביקרתם בהם.

בחרו – התחילו לאצור את הפריטים על פי החזון שלכם, זכרו: "אם הכול מיוחד, שום דבר לא מיוחד". זהו מה משרת אתכם עכשיו ומה אתם רוצים להיות ולא מי שהייתם קודם.

השליכו – כידוע בשיטת קון מארי, כשאתם מחליטים לשחרר פריטים, הקפידו להודות להם, זה מקל על שחרורם. על פי השיטה מומלץ לעטוף תמונות בנייר יפה לפני שמכניסים אותן לפח.

אחסנו – את הפריטים שהחלטתם לשמור אחסנו בצורה מכבדת. למשל, הציגו אותם על מדף או צרו קולאז' מהתמונות ותלו אותו על הקיר.

משום שזאת משימה כה קשה רגשית, שקלו להפוך את הטיהור לאירוע – כינוס של בני משפחה או חברים קרובים יקל עליכם. 

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Apartment Therapy (@apartmenttherapy)

  

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Breath of life △ (@opheliesz)

יום 10: האזור הבעייתי בבית – ואיך לארגן אותו

כולנו סובלים מזה, אותו אזור מבולגן שבו אנחנו תוקעים את כל הדברים שאין להם בית אחר או שעדיין לא הספקנו לסדר. ובכן, ראשית צריך לזהות את האזור הבעייתי – בדקו על גבי שידות ושולחנות, ווים או מדפים, ליד הארון או מאחורי הדלת.

כעת קחו לפחות שלושה פריטים עיקריים מהאזור הזה – ובנוהל, החליטו אם לזרוק, לתרום או למכור אותם. או שתצטרכו למצוא עבורם מקום אחר בבית, שלא ייראה עמוס מדי.

שימו לעצמכם תזכורת בלוח השנה למועד הבא שבו תנקו שלושה דברים נוספים באזור הזה, וחזרו על כך לפי הצורך, עד שהעומס במקום יופחת לתמיד. טיפ נוסף הוא למצוא פתרונות אחסון נכונים יותר. למשל, קופסת כבלים. 

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Catherine Viriya (@catherineviriya)

  

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Plot 104_The_Aire (@the_aire_plot104)

יום 11: סדר מהיר בחדר הרחצה

חדר רחצה מבולגן יכול להוביל לבקרים כאוטיים, כך שבהחלט חשוב לעבוד נכון עם המרחב שיש ולמקסם אותו, טוען טיילר מור, הידוע כ"האב המסודר". המשימה היום אם כך היא פינוי וארגון חדר הרחצה בתוך 20 דקות.

איפה לחפש: על השיש, בארון התרופות, בתיק האיפור, במגירות, מתחת לכיור, בתוך המקלחת, על המדפים.

מה לחפש: תרופות שפג תוקפן, איפור, קרם הגנה וקרמים, מוצרים ריקים או כמעט ריקים (הוציאו את השרידים והיפטרו מהם), גומיות וסיכות לא בשימוש, מוצרי טואלטיקה ודוגמיות ללא שימוש, לקים לא טובים או כפולים, מברשות שיניים ישנות ששמרתם "לניקוי", אך לא השתמשתם בהן, כל הערכות (כמו הלבנת שיניים) שמעולם לא השתמשתם בהן, כלי עיצוב שיער ישנים, שבורים או לא בשימוש, פריטים כפולים כמו מברשות, פינצטה, קוצץ ציפורניים, מסלסל ריסים, כל מה שאתם שומרים "לנסיעה" אבל אף פעם לא באמת אורזים, אביזרים לכלים שאין לכם יותר, כמו מטענים וראשי מברשת שיניים חלופיים, אביזרי שיער ותכשיטים שלא ענדתם יותר משנה, חומרי ניקוי ששייכים למקום אחר.

הכילו: "כדי למקסם את המרחב במלוא הפוטנציאל, צריך לחשוב איך אתם מתכוונים להכיל אותו", אומר מור. כלומר אילו פריטים אתם רוצים להציג (נניח במיכלים שקופים) ואילו פריטים אתם רוצים להסתיר.

צרו אזורים: בייחוד אם אתם חולקים חדר רחצה. ודאו שלכולם יש מקום במרחב, כך שאפשר להשתמש בו באותו זמן. עוד משהו שצריך לקחת בחשבון? אם מישהו מכם לא הכי טוב מסודר, כדאי להקצות לו אזור שבו אף אחד לא רואה את הדברים שלו, כמו מתחת לכיור.

תמדדו: בחדר הרחצה כל מילימטר קובע, ולכן עשו מדידות מדויקות של פתרונות האחסון והארגון. 

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Tyler - Tidy Dad: Tidying, Organizing & Cleaning (@tidydad)

  

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Tyler - Tidy Dad: Tidying, Organizing & Cleaning (@tidydad)

יום 12: הדרך הפשוטה להיפטר מהפריטים שאתם לא החלטיים לגביהם

הגענו לשלב קשה במיוחד – התמודדות עם תיבת ה"אולי" שלכם. בהנחה שהיא מלאה כרגע, סגרו אותה ועזבו אותה למשך שישה שבועות שלמים. אם בזמן הזה תצטרכו משהו ממנה – הוציאו אותו ואל תחזירו אותו אליה. כל מה שלא נגעתם בו במשך הזמן הזה מגורש. כן כן, אם לא הייתם זקוקים לחפצים הללו במשך שישה שבועות, כבר לא תצטרכו אותם. אל תצטערו, אלה חפצים שמכבידים עליכם במקום להעשיר את חייכם.

מעבר דירה, ארגזים (צילום:  MorphoBio, shutterstock)
צילום: MorphoBio, shutterstock

יום 13: למכור או לתרום

הגיע הזמן להיפרד מהפריטים בתיבות ה"תרומה" וה"מכירה". עד כמה שקשה לשחרר משהו שעדיין טוב, מציעים פה לחשוב על אז כך: לפריט הזה תהיה הזדמנות לשפר חיים של מישהו אחר. הזבל של מישהו הוא אוצר של אדם אחר, אתם יודעים. בקיצור דמיינו את השמחה שלהם, ותחשבו חיובי במקום שלילי. באמת שזה עוזר.

בפניכם שלל אופציות: מהמרקטפלייס בפייסבוק ויד 2 ועד הביגודית של ויצו, קבוצות קח/תן שכונתיות וספסלי נתינה המפוזרים ביישובים שונים.  

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by ספסל נתינה (@safsalnettina)

  

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by ביגודית ויצו סניף קינג ג׳ורג׳ (@bigudit_queen_george)

יום 14: לחגוג את ההצלחה

לבית מעוצב, מסודר ונעים יש שלל יתרונות, ואחד הגדולים שבהם הוא תחושת הסיפוק שאנחנו חשים מלשתף בו את החברים ובני המשפחה. כלומר, לארח. לפיכך, המטלה הסופית, שמטיל עלינו מארגן הפרויקט מקסוול ריאן, פשוטה ביותר: הזמינו חבר או שניים לדרינק או דינר בשבוע הבא, כך תוכלו להשוויץ בעבודה שעשיתם בבית וליהנות ממנה בחברה. דרך השיתוף אנו מגלים את עצמנו באופן מלא בעולם, וזה גם מטעין אותנו לקראת הפרויקט הבא. 

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Histórias de Casa (@historiasdecasa)

מסקנות ותובנות

תמיד נחמד לשאוב קצת מוטיבציה מפרויקטים כאלה, ואפילו לגלול במורד עמודי האינסטגרם של  מקצועני הסידור כבר מדרבן להשליך חפצים ולארגן היטב את אלה שנשארים. אבל למען האמת, לא נמצאו כאן עצות פורצות דרך או דרכי סידור משנות חיים, לפחות לא בשבילי. גם שיטת הסטופר שבה מסדרים במשך 20-15 דקות בלי הסחות דעת קצת פחות עובדת עם תינוקת בת ארבעה חודשים, כתבות חגים לערוך ומטלות בית שגרתיות מלוא החופן. בואו נתחיל מזה שאצליח להכין לי קפה וגם לשתות אותו לפני שהוא מתקרר. לפעמים, כשמתאפשר, כיף להישאב לשעות ארוכות של סידור, ולפעמים מספיק רק להעיף פריט לא שימושי אחד. מישהו צריך שידה?