בין שפע הטרנדים לניקוי הבית שהשתלטו על הרשת ושוברים שיאים של ויראליות, מתבלט בשנים האחרונות טרנד הסרטונים הביתיים שדווקא לא מציעים טיפים מפתיעים או עצות מקצועיות של מומחים, אלא רק מתמקדים ברוטינת הניקיון של אנשים. כך, מיליוני גולשים ברחבי העולם יושבים מהופנטים מול סרטונים של אנשים שעושים ספונג'ה במטבח, משפשפים את המקלחון בחדר רחצה, מחליפים מצעים או מסדרים מגירות וארונות, סרטון אחרי סרטון בלופ. יש המגדירים כבר את התופעה כהתמכרות, למה זה קורה?
>> לכל הכתבות בערוץ living
>> הוד השרון: בנה על הגג של חברתו גינה חלומית ב-6,500 שקלים
>> 141 אלף עוקבים: בדירה הטרנדית של קרן שחם בת"א
מומחים כבר הבינו שהשילוב של רעשים עדינים, תנועות שחוזרות על עצמן והמעברים מלכלוך לניקיון שובות את הצופים בסרטונים ומעוררות עונג פסיכולוגי. קצת בדומה לפתרונות שמציעות אושיות כמו מארי קונדו ודומיה, אבל בתוספת מסר אטרקטיבי במיוחד: כל אחד יכול לעשות את זה. כן, גם אנחנו. המטפלת קרוליין גיבן אמרה לאתר bustle שעבור אנשים מוצפים רגשית, שנמצאים בלחץ או אפילו מתמודדים עם דיכאון, מדובר במסר מושך במיוחד: "לראות מישהו סופסוף זורק את הג'אנק שצבר ומעביר הלאה ערימות של בגדים מעניק גישה ויזואלית לריפוי פנימי שמתחיל להתרחש, וזה מעורר השראה". סרטוני טיקטוק רבים עם הכיתוב "מנקה את חדר הדיכאון שלי" הפכו לוויראליים, לא רק בגלל שהם גורמים לצופים בהם לשמוח עבור יוצרי הסרטון שעושים שינוי חיובי, אלא בגלל שהשינוי הזה יכול להיות מדבק. גיבן מסבירה: "ברמה הבסיסית, ניקוי הוא הפעלה התנהגותית, טכניקה טיפולית שתועדה היטב לשיפור תסמיני דיכאון וכרוכה בהשלמה של משימות ספציפיות וניתנות למדידה לבניית מומנטום וביטחון".
יוטיוב עשו את זה קודם
רונדה קייסן, בעלת טור בניו יורק טיימס ואחת ממחברות של ספר לענייני עיצוב וארגון הבית, הסבירה שבתחילת מגפת הקורונה הניקיון והארגון הפכו חשובים עוד יותר לאנשים: "הבית היה המקום הבטוח היחיד ובעולם החיצון היה מסוכן לגעת, הדחף לסדר הוא כל כך מספק". לדברי קייסן, העניין הבסיסי במערב בסוג זה של תוכן והתנהגות נעוץ בצרכנות: "אנחנו ציידים ולקטים, ניזונים מהקפיטליזם, תקועים במעגל אינסופי של שיש לנו יותר מדי, ואז נותנים את זה והמחזור הזה מספק".
@homewithfarah My Saturday Cleaning #cleaning #home #learnontiktok #tiktokpartner ♬ original sound - Farah Merhi
סרטוני ניקוי היו פופולריים ברשת במשך שנים, ביוטיוב. מאז הם כבשו גם את הרשתות החברתיות, ובטיקטוק כבר יש תת-קבוצה של צופים תחת הכותרת "CleanTok", שם סרטונים של אנשים מנקים את בתיהם צברו במשותף למעלה ממיליארד צפיות. הסרטונים הרבים מציגים ניקיון של חדרי רחצה, מרצפות, כיורים, מטבחים ועוד. טרנד משנה חביב במיוחד שצמח מהתופעה הוא "נוהל סוף משמרת" – סרטונים של אנשים שמסדרים את הבית כך שיהיה מוכן ליום הבא, ממש בווייב של סיום משמרת במסעדה לקראת סגירה.
סוויש סוויש: החושים נרגעים
גם באתר deseret התייחסו לתופעה, תוך התמקדות באפקט מרכזי שלה – סרטוני ASMR (קיצור של Autonomous Sensory Meridian Response). הסרטונים האלה מפעילים את החושים באופן שגורם לנו עונג ורוגע באמצעות קולות שונים, ואם נתייחס ספציפית לסרטוני הניקוי – סאונד של מטלית ספוגה במים, שואב אבק על פרקט, שפריץ של מיכל ריסוס, משק מגב ברצפה או שפשוף סמרטוט על האריחים ועוד מיני חריקות, ערבולים וציוצים של מכשירים חשמליים. למרות שיש הסכמה בקרב לא מעט מומחים שסרטוני ה-ASMR מעוררים תגובות מרגיעות, הם לא ממהרים להציע אותם כאמצעי טיפול בחרדה ודיכאון. סטיבן סמית', פרופסור לפסיכולוגיה באוניברסיטת וויניפג, חקר את הקשרים העצביים שמעורר ה-ASMR אמר: "זה יכול לעזור לאנשים מסוימים בתור סוג של 'תוסף' לטיפול אמיתי, אבל אין להשתמש בו במקום להתייעץ עם איש מקצוע מיומן". הספרייה הלאומית לרפואה בארה"ב פרסמה מחקר שכלל 1,037 משתתפים בין הגילאים 18-66. הם מילאו שאלון מקוון שבחן את חומרת תסמיני נדודי השינה והדיכאון של כל משתתף, ואחריו שאלונים על רמות מצב הרוח הנוכחיות שלהם והגירוי לפני ואחרי הצפייה בסרטון ASMR. כל המשתתפים במחקר הראו עלייה ברמות ההרפיה והנינוחות לאחר צפייה בסרטון. ממצאי המחקר הראו שלסרטוני ASMR יש פוטנציאל לשמש לשיפור מצב הרוח, עם השלכות להקלה על סימפטומים של נדודי שינה ודיכאון.
הסרטון הזה, למשל, צבר יותר מ-42 מיליון צפיות של גולשים שהוקסמו מספונג'ה:
@nessaronii_ A literal workout #mopping #moppingfloors #moppingasmr #cleaning #deepclean #deepcleaningvideos #sundayreset #sundaydeepclean #cleantok #cleantiktok #cleaningtok #mop #cleaningasmr #cleaningszn #cleaningasmr #mopmyfloors #moppingvideos #mopwithmeasmr #mopwithme #homecleaning #deepcleaning #deepcleaningtiktok ♬ original sound - Vanessa Mendoza
עוד כמה סרטונים מהפנטים:
View this post on Instagram
@mayrarubianeris #CleanTok #asmrsounds #asmr #fy #satisfatorio #limpezadecasa #limpieza #satisfying #organization #organizacao #asmrvideo #tiktok ♬ som original - Mayra Rúbia
@cleanwithnessa Clean shower hits different #cleantok #cleaning #asmr #asmrsounds #asmrcleaning #cleaning ♬ original sound - kpmixes
קייסן הדגישה שלמרות שסוג זה של תוכן עשוי להיות מבדר ומהנה לצפייה, ההשפעות שלו אינן מתמשכות - בדיוק באותו אופן שבו ניקיון הבית שלנו לא מחזיק מעמד לאורך זמן. "צרכנות עוסקת בנטישה", היא הסבירה, "זה מרגיש טוב לקבל דברים חדשים, אבל אז דברים גורמים לך להרגיש חסר שליטה כי אין לך איפה לשים אותם, אז אתה מחזיר את השליטה על ידי ניקוי וארגון והמחזוריות נמשכת".
לסיום, אם סרטוני ASMR עושים את זה גם לכם, קבלו שעה ברצף של מדיטציה צרופה: