שבוע העיצוב במילאנו הוא רגע השיא של כל מותגי העל: קולקציות חדשות, שיתופי פעולה, השקות נוצצות, ושמות גדולים של מעצבים שהם לא פחות מכוכבי רוק עבור כל מי שאמר פעם את המילה "דיזיין". חלק מהדברים שעליהם נספר לכם התרחשו בביתני התערוכה שאין סיכוי, גם אם ממש תרצו, לבקר בכולם, וחלק אחר התרחש ברחובות העיר הראשיים, ברובע בררה ובחלקים נוספים של העיר. וקבלו טיפ: אם אתם מתכננים להגיע בשנה הבאה לשבוע העיצוב – בואו מוכנים. תכננו מראש את כל מה שתרצו לראות, כי אם תנסו לזרום בעיר שאליה מגיעים מאות אלפים מכל העולם לשבוע אחד קצר – לא תספיקו לראות את כל מה שתכננתם. מניסיון, ובאחריות.
עוד בערוץ עיצוב הבית:
כל ההתחלות קשות
אבל רגע לפני שנתחיל את המרתון הגדול של השמות והתצוגות שבלטו בסלונה דל מובילה בפעם ה-56 לקיומו, אנחנו רוצים לספר לכם על החלק שיכול להיות שהוא הכי חשוב בשבוע העיצוב: בקצה העיר הזמנית שמכילה אלפי דגמים של כיסאות, ספות, גופי תאורה ואקססוריז נמצא סלון סטליטה (Salone Satellite) - מתחם המעצבים הצעירים. מעצבים מתחילים ונרגשים מרחבי העולם ממלאים את הביתנים הקטנים, ומציגים את החידושים שעשויים להיות הדבר הבא בעולם העיצוב בשנה הבאה. אין לדעת מי יעבור מול הדגם החדש של המעצב שאך זה סיים את פרויקט חייו, ומה יצפון המפגש הזה.
ובין כל הטרי והחדש הזה, הביתן שמשך לא מעט תשומת לב היה זה של סטודיו אדמונד וונג מהונג קונג (Edmond Wong Studio). וונג עיצב רהיטים דו שימושיים, שהם עניין לוהט בעולם כרגע, אך ייחודם של אלו שלו טמון בהיותם מכשירי כושר לכל דבר ועניין: מנורה שהיא משקולת ואחרת שהיא בעצם כדור פילאטיס, שולחן שמתפקד כמו מתח ועוד. לחדר הכושר שלו קורא וונג "fit-niture", שילוב של fitness ו-furniture, שזה בדיוק מה שעושים הרהיטים החכמים שלו. יש לנו תחושה שעוד נשמע עליו.
צבע, טבע וצורה
אחת מזריקות הצבע המרעננות בין ביתני התערוכה הייתה זו של הסטודיו הברזילאי A Lot Of Brasil, הנציגות היחידה של ברזיל בשבוע העיצוב במילאנו. מעצבים מברזיל, איטליה, צ'כיה, בלגיה ואפילו שיתוף פעולה עם קארים ראשיד הולידו ביתן שמח וחצוף שכולו אווירה של קרנבל. גם הסטודיו האיטלקי אדרנלינה הציג כורסאות עזות מבע וצבע, בזוויות חדות ובא-סימטריה לא קונבנציונלית.
אגרטלי הקרמיקה שעיצבה המעצבת האיטלקייה אלנה סלמיסטררו עבור BOSA הם פרשנות עכשווית לכדרות רומאית עתיקה שמוסיפה חינניות לקשר הבלתי ניתן להתקה בין האדם לקוף. שיתוף הפעולה בין בוסה לבין סלמיסטררו, בוגרת הפוליטכניקו במילאנו, החל ב-2015, והוא מתקיים זו השנה השלישית.
ואלס עם כיסא וינאי
המותג הווינאי גברודר טונט Gebrüder Thonet Vienna הציג שילוב מרהיב של איפוק ותעוזה, מוטיבים מעוגלים של כיסא טונט שנמתחו לכדי ספה בשילוב קליעה, וגם הקטיפה נתנה פייט צבעוני לקלאסיקה העיצובית. את מתלה הוואלס המופלא שלהם כבר גילינו לכם לפני כמה חודשים, ושמחנו מאוד לפגוש אותו שוב, בסביבתו הנכונה והטבעית.
חם? זה חיימה
המעצב חיימה חיון הוא האיט בוי של עולם העיצוב. הספרדי, ששורשיו יהודיים, נולד ב-1974 ומאז 2004 הוא מנהל קריירה עצמאית שנמצאת בנסיקה. השנה שיתף חיון פעולה עם אבן קיסר, ויצר עבור החברה מיצג שעשוי 48 גוונים של אבן קיסר, מתכת וזכוכית, בטכניקות מסורתיות של שיבוץ אבן וזכוכית בפרזול מתכת. "האנשים של עידן האבן", זהו שמו של המיצג, הוצג ב-Palazzo Serbelloni (פאלאצו סרבלוני), ארמון מהמאה ה-18 שהפך מפורסם לאחר שהתגוררו בו נפוליאון וג'וזפין. חיון עיצב גם סדרת כיסאות עבור המותג אלטה (ALETA) ושמו התנוסס על עוד ביתנים של מותגים שלהם תרם מכישרונו. ויש כאלה הרבה.
טום דיקסון ואיקאה האקס
מעצב העל הבריטי טום דיקסון הציג את "מולטיפלקס", פרויקט שאפתני שבו הפך Teatro Manzoni למוזיאון פופ אפ, ובו שיתופי פעולה עם מעצבים צעירים וגם עם ענקית הריהוט השבדית איקאה. תחת הכותרת "אתמול, היום, מחר", ונוסף על הקולקציות שלו, חדשות ומעודכנות, הציג דיקסון את הספה שעיצב עבור איקאה "בקוד פתוח": מסגרת אלומיניום נזירית עם רגליים המסתיימות בדיסק עגול, שהכריות שלה מעניקות לה אופי משתנה, והיא עצמה ניתנת לשינוי בתוספות שונות. הספה, אם אהבתם, תגיע ארצה ככל הנראה בשנה הקרובה.
עוד הציג דיקסון את האופנוע שעיצב עבור מוטו גוצי, והוא עונה לשם הצפוי "Tomoto". במסגרת המעצבים הצעירים שהציגו עם דיקסון הייתה, איך לא, נקודה ישראלית: IOTA, פרויקט שכולו חוטים של תקווה למי שאינו יכול לצאת מביתו כדי לעבוד. היזמית שולה מוזס והארט דיירקטורית טל צור עובדות עם נשים בדואיות שמקבלות עד פתח ביתן את החומרים והמסרגות ומחזירות פרטי טקסטיל לבית, והן שואפות להרחיב את המיזם ולהגיע לאוכלוסיות נוספות.
מוי כיף
על שטח של כמעט שני דונמים השתרעה התצוגה של מוי, המותג ההולנדי שמנהיג מעצב העל מרסל וונדרס. עם המוטו "A Life Extra Ordinary" נחו בנונשלנט על הקירות חרקי ענק שצילם לבון ביס, על הרצפה שטיחים צבעוניים פרחוניים או בדוגמאות גיאומטריות, מן התקרה השתלשלו נברשות ענק ובצד האולם, באלגנטיות שובבה התנדנדו עיגולי ה"O" החדשים שעיצב וונדרס. עייפים מכמה ימים ארוכים של שיטוטים התיישבנו לנוח וקמנו רק בקושי. נתראה בשנה הבאה.