כשפוסעים לאורכו של הרחוב הנמתח על החזית הימית של אזור מוידה Muide הפונה אל המזח ולנמל הישן בעיר ג'נט בבלגיה, קשה להתעלם מצורתו הגיאודזית של הגג המודרני החדש של המבנה הפינתי, הבולט בין הבתים המסורתיים הסמוכים אליו. אין מדובר במבנה מגורים חדש לגמרי, אלא בבית משנת 1840, אשר עבר שיפוץ שנועד להפכו לבית מגורים של משפחה אחת.
על קו התפר: בין הישן לחדש
אדריכלי המבנה, ממשרד האדריכלים GRAUX&BAEYENS, רצו ליצור סימביוזה בין סגנון החיים בבית מגורים עכשווי לבין הקסם הייחודי של הבנייה מתקופת המאה ה-19 המייחדת את העיר, הממוקמת באזור הפלמי של בלגיה, בירתו של מחוז מזרח פלנדריה והעיר הגדולה ביותר בו. העיר בעלת ההיסטוריה המפוארת, אשר בימי הביניים הפכה לאחת הערים הגדולות והעשירות של צפון אירופה, נהנית היום מחיי אוניברסיטאיים עשירים המחיים את סמטאותיה, יש בה אין ספור יוזמות לחידוש פניה, וברחובותיה ניתן להיתקל בדוגמאות מרתקות של חידוש מבנים ישנים.
הבית הפינתי הישן היה במקור מבנה בעל שלושה מפלסים, חזית קלאסית וחלונות מעוטרים בכרכובים, ומטרתו של השיפוץ הכולל הייתה לבטא את הפרדה בין מעטפת המבנה הישן לבין אדריכלות הפנים המחודשת. במסגרת זו בוצע התכנון תוך הפשטה של מאפייניו הצורניים, כל המחיצות הפנימיות בכלל הקומות הוסרו, והחלוקה הפנימית תוכננה מחדש בגבולות המעטפת הישנה.
"תכנון החללים הפנימיים התבצע בדומה ליצירת ערימת מנסרות המונחות זו על גבי זו, כאשר הן מוכנסות מחדש אל תוך המעטפת החיצונית כפסל לבן המוכנס אל המארז הקיים." מספרים האדריכלים.
שטחו הכולל של הבית בעל שלושת המפלסים משתרע על 154 מ"ר, ובקומת המרתף של המבנה קיים מחסן בגודל 25 מ"ר. חלוקת החללים הציבוריים והפרטיים מנוגדת לכל בית קונבנציונאלי ולתפיסות מקובלות רווחות: חדרי השינה נמצאים בקומת הקרקע, ואילו חדר האירוח ממוקם בקומה הראשונה. בקומה העליונה, המהווה את קומת הגג, ממוקמים המטבח ופינת אוכל הפונים אל מרפסת חיצונית שנפערה בחלל הגג, בתוך המעטפת הפנימית.
הכניסה לבית ממפלס הרחוב נעשית מחזיתו המערבית, ועוברת דרך מסדרון שבצדו האחד ממוקם חדר השינה הכולל מלתחה גדולה וחדר שירותים; מעברו השני נמצא חדר שינה לילדים; ובקצה המסדרון ישנו גרם מדרגות המוביל לקומה העליונה ולחלל אירוח מרווח הפונה אל הנוף המרהיב. כמו כן נכללים בקומה זו חדר שירותי אורחים וחדר אמבטיה המשרת את כלל הבית. המטבח שבמפלס השלישי ממוקם בחלל מרשים, תחת מסבך הגג המעניק תחושה של עליית גג.
ההפרדה בין ישן וחדש, ובין פנים לחוץ מומחשת באמצעות ביטוי ויזואלי בצבע, מסה וטקסטורה, ולבני קירות מעטפת המבנה, הן בצידה הפנימי והן בצידה החיצוני נצבעו בשחור. חלל הפנים עוצב על בסיס הצבע הלבן, כאשר לובנם של הקירות והריהוט הבוהק יוצרים קונטרסט חד עם קירות המעטפת, הניכר בכל פינה בפרויקט. הבחירה בשחור ולבן אינה מקרית. היא באה לבטא את הניגוד ואף להדגיש ולחדד את האיכויות הארכיטקטוניות המאפיינות, הן את הבנייה החדשה לצד זו הישנה. "אדריכלות מסוג זה נותנת פרשנות חדשה למעטפת המבנה, לא רק מתוך גישה בלתי מתפשרת של שימור היסטורי, אלא דווקא מתוך הדגשת איכויותיה האדריכליות." אומרים האדריכלים.
הבית והחוץ נגלים תוך כדי תנועה
כדי להבין את מהותו התכנונית של הבית יש לחוות אותו תוך כדי תנועה בה נחשפים ומתגלים חללים ומבטים שונים אל החוץ. במקומם של החלונות הקלאסיים שאפיינו את החזית ההיסטורית מוסגרו הפתחים מחדש בחלונות בעלי מסגרות שחורות חדות וברורות בצורתם הגיאומטרית.
בנוסף, החלוקה והגדרה ברורה של כל חלל ופתח נעשו באופן גיאומטרי, היוצר המשכיות והאחדה ויזואליים בין שלושת הקומות תוך חיבורן לכדי מקשה צורנית ותחושתית אחת. זו מודגשת אף באמצעות טיפול קפדני במחברים העיקריים המהווים נקודות מפגש בין קיר לרצפה ובין קיר לתקרה, תוך יצירת קו תפר שבין פנים וחוץ.
הבית בכללו מרוהט בפשטות ובמינימליזם בפריטי ריהוט מודרניים לצד פריטי וינטאג'. בפינת האוכל כסאות צ'ארלס איימס על בסיס רגליים מסוג אייפל המקיפים את שולחן האוכל. מקומות אחסון נסתרים נמצאים בכל מקום ברחבי הבית, כולל המטבח הממוקם בקומת הגג שבו כל המכשירים מוסתרים מאחורי ארונות לבנים ופשוטים בצורתם הגיאומטרית.
הגג נוטל כעת חלק משמעותי בעיצוב ובאווירה של המטבח: השיפוע החד של מסבך קורות העץ מדגיש את התחושה של הימצאות בעליית גג בבית אפוף מסתורין והיסטוריה מחד, כאשר נוכחותן של קורות העץ שנצבעו וחוזקו, כמו גם צורתן הגושית, מקנה אווירה חמה של בקתת עץ ברוח מודרנית. החלל פונה אל מרפסת המוקפת בקירות מעטפת המבנה הצבועים בשחור, ודרך פתחים שנפרצו בהם נשקף הנוף המרשים של החזית הימית כולה.
והפעם בארץ: דירה לשימור בבניין באוהאוס בתל אביב
לפורטל עיצוב ואדריכלות - מגזין בית ונוי