אי אפשר לומר שכל אזור סאות'וורק (Southwark) הלונדוני זקוק לעבודת אמנות כדי שמישהו ישים לב אליו. אחרי הכל, שם הוקם התיאטרון הראשון של לונדון, ומחזותיו של שייקספיר זכו לבכורה על בימת הגלוב, ששמו מוכר גם היום. אך למרות שהגדה הדרומית של התמזה כוללת שלל גלריות ואת מוזיאון הטייט מודרן, יש בה לא מעט בניינים ישנים, שאינם זוכים למבט שני. אז איך מחזירים בניינים מרכזיים למוקד תשומת הלב של העוברים ושבים ברחוב? האמן אלכס צ'ינק (Alex Chinneck) בן ה-29 בחר להפוך את אחד המבנים הוותיקים ליצירת אמנות. וכשאנחנו אומרים הפוך, אנחנו מתכוונים לזה.
"קסמם הנצחי של המבנים היגעים"
העבודה, "כורה על הירח" (Miner on the moon), שהופקה לרגל פסטיבל האמנות Merge 2013, הוקמה במבנה מ-1780, אשר שימש כאורוות וכמקום להשכרת כרכרות. הפינה הימנית של הבניין שימשה למעבר בקר מהחצר האחורית אל אזור המסחר על גדות הנהר.
"מה שעניין אותי היה האופן שבו הסילואט האדריכלי של הבניין נוצר ביחס לשימוש שלו, וביקשתי לייצר קונספט שיגיב ויתכתב עם הצורה ועם ההיסטוריה״, מספר צ'ינק. על מנת לעשות זאת, צ׳ינק ביצע מחווה למורשת האדריכלית של סאות'וורק, תוך שמירה על מה שהוא מכנה "קסמם הנצחי של המבנים היגעים הפזורים בו".
הפסל שלו נבנה על גבי המבנה הקיים באמצעות פיגום שהוברג לחזית המקורית, ועליו הותקנה רשת מ-800 מטר של עץ, שחופתה בין היתר בלוחות OSB ולוחות עשויים חלקיקי בטון. על כל אלו הותקנו לוחות קלקר ולבנים. את החלונות ההפוכים בנה האמן מלמינציה של דיקט ופוליקרבונייט שהודבקו בדבק עמיד למים, והקשתות המחלידות עשויות אף הן דיקט שטופל בשרף מעורבב עם נסורת ברזל.
כחלק מהרצון ליצור מבנה אותנטי ככל הניתן, צ'ינק תלה שלט של חברת W. H. Willcox & Co, שפעלה באזור בין השנים 1876-1986. ״כשמצאתי את שלט האמייל במגרש גרוטאות בווילס קיבלתי חיווי לכיוון של העבודה״, סיפר.
בניגוד לאמנות המוצגת בגלריה, פיסול במרחב הציבורי מאלץ את העוברים והשבים להתבונן בו ומקיים עימות תמידי בין הצופה ליצירה. בחירתו של צ'ינק בפסל המהווה מפגן עדין, שיכול באותה מידה להיטמע בסביבה האורגנית, מצביעה על רצון למשוך את תשומת הלב בלי להטריד.
מה נשפך מהקומה החמישית של הבניין בבלגיה?
ציורי הקיר המתעתעים של אמני האשליות