ערב הסעודית כבר החלה בבנייתה של עיר ליניארית חדשנית לאורך 170 ק"מ בצפון-מערב המדינה, כך אמר טארק קדומי, מנהל התכנון העירוני של ניאום, בריאיון לאתר העיצוב design boom. העיר, ששמה הוא "הליין" (THE LINE), היא חלק מניאום, פרויקט חסר תקדים המתוכנן באזור וכלל גם נמל, אזור תעשייה ועוד. עלות הקמתה של הליין מוערכת בטריליון דולר. 

 

>> לכל הכתבות בערוץ living 

>> חולמים על פרקט? אל תעשו את הטעות הזו

>> ת"א: אחרי 3 סטרט-אפים ופרס אמי, היזם בנה וילה משגעת

העיר, שנחשפה בסוף יולי ב"וול סטריט ג'ורנל", אמורה להיבנות כפס מחופה זכוכית שרוחבו 200 מטר וגובהה יגיע כמעט ל-500 מטר מעל פני הים. אוכלוסייתה אמורה להגיע ל-9 מיליון איש. לדברי קדומי, בניית הפרויקט כבר החלה: "ב-2021 התחלנו בבניית עמוד השדרה, שהוא מסדרון התשתיות העובר לכל אורך הליין", ובאפריל השנה החלה הנחת היסודות ליחידות הראשונות. לדבריו, ב-2030 כבר יתגוררו בעיר מספר משמעותי של אנשים.

 יותר צפופה ממנהטן - וזה יתרון

הפרויקט מבוסס על הפרדה ברורה בין העיר הצפופה ובין המדבר הפראי המקיף אותה. זו "המצאה מחדש של העירוניות במטרה לסלק את הזיהום, הרעש וההתפשטות של החיים בעיר לטובת אוטופיה יעילה במיוחד", נכתב ב-Design Boom. לדברי המתכננים, כל האנרגיה הדרושה להפעלת הפרויקט תגיע ממקורות מתחדשים, והוא לא יפלוט פחמן דו-חמצני (net-zero, נייטרליות פליטת פחמן).

לדברי קדומי, טביעת הרגל של העיר החדשה תהיה כ-2 אחוזים מזו של עיר רגילה עם אוכלוסייה בגודל דומה. כך, למשל, שטחה של לונדון כיום הוא כ-1,600 קמ"ר, ואילו שטחה של הליין אמור להיות 34 קמ"ר בלבד. "זוהי חלופה בת-קיימא להשתלטות ההדרגתית והשיטתית" על שטחי טבע, הוא אומר. אבל דווקא בזכות המבנה הצר והגבוה של העיר, כל התושבים ייהנו הן מתצפית לנוף הפראי, והן מגישה לטבע משני צדי המבנה, ובנוסף מפארקים רבים בתוכו. לתושבים אף תהיה גישה לחופי הים האדום שבקצהו הדרומי של הפרויקט.

חזית הזכוכית תאפשר לאור השמש לחדור גם לצדי המבנה, בנוסף לאור המגיע מלמעלה. "יש לנו מזל שאנחנו חיים באזור שיש בו שפע של אור, ולכן האתגר יהיה ליצור את השילוב הנכון של אור וצל", אמר קדומי. המים של העיר יופקו באמצעות מערכת התפלה מתקדמת, כולל שימוש במלח המופק בתהליך כדי שלא להחזיר לים ולשנות את מליחות המים.

הצפיפות בעיר תהיה גבוהה במיוחד, אך לדברי קדומי זהו יתרון המאפשר אינטראקציות חברתיות וחילופי תרבויות. הצפיפות הגבוהה תושג בזכות גובהה של העיר. במנהטן, למשל, הצפיפות היא 25 אלף איש במרחק של 5 דקות הליכה, ואילו בעיר החדשה אמורה הצפיפות להגיע ל-80 אלף איש באותו מרחק.  

על פי התוכניות, לא תותר בעיר תנועה של רכב פרטי, ותהיה בה תחבורה ציבורית מהירה שתאפשר להגיע מקצה לקצה – כאמור, 170 ק"מ – ב-20 דקות. התנועה בעיר תהיה מבוססת על הליכה ורכיבה על אופניים, כולל תנועה בין המפלסים. למרחקים של עד 10 ק"מ יהיו במפלסים הגבוהים שאטלים פרטיים או שיתופיים. למרחקים ארוכים יותר מתוכננת מערכת הסעת המונים מהירה שתפעל במפלס הקרקע.