לרובנו המושג קניון, פירושו מתחם בילוי וקניות הכולל שלל חנויות מותגים, קומת אוכל פלוס ג'ימבורי לילדים - במבנה שיש בעיצוב מפונפן. אבל אם תשאלו את תושבי בלומינגטון, במינסוטה, הקניון הפופולרי שהם מכירים הוא הרבה יותר ממתחם שופינג ממוצע.
"הקניון של אמריקה" (Mall of America), שהיה בעברו איצטדיון בייסבול ופוטבול ענק, נבנה ב-1992 מחדש כמרכז קניות עצום שמתפרש על פני שבעה קילומטרים. מעטפת המבנה עשויה ברובה זכוכית, המכניסה את קרני השמש ומאירה את המתחם בתאורה טבעית בשעות היום. במקום, רכבת הרים שמתפתלת מרצפה לתקרה, מאות חנויות, אולמות קולנוע ותיאטרון, אקווריום ואף אולם אירועים יוקרתי. לא בכדי זכה הקניון לכינוי: "עיר בתוך עיר".
להתחתן בקניון: מתחת לרכבת ההרים
בלב הקניון שמושך אליו כ-40 מיליון מבקרים בשנה, תוכנן פארק שעשועים לכל דבר המכיל 25 מתקנים, ואקווריום ענק ומרשים, אשר במימיו שוחים כרישים ושאר חיות ימיות חביבות. 520 חנויות ו-50 מסעדות וברים מפוזרים ברחבי המתחם, בו פועלים 12 אלף עובדים. אגב, למרות גודלו המכובד, יש הטוענים שהקניון הגדול ביותר בארה"ב הוא "מלך פרוסיה" שבפילדפיה. לנו זה לא ממש משנה.
עלות בנייתו של הקניון המפלצתי מוערך ב- 650 מיליון דולר. כמו כן, כ-70 מהתאורה המאירה את מרחביו מגיעה מאור השמש. 30 אלף זנים של צמחיה ו-300 עצים שנועדו לקשט את המקום, פועלים גם כמטהרי אוויר טבעיים והטמפרטורה הקבועה בחללים המרכזים עומדת על 21 מעלות. לפי דיווחי הנהלת הקניון, כ- 32 אלף טונות של אשפה אף ממוחזרות מדי שנה. והכי חשוב: הקונים פטורים ממס בחנויות הקניון, אבל כדאי לקחת בחשבון שאם הייתם רוצים להספיק לבקר בכל חנות כ-10 דקות בממוצע, הייתם צריכים 86 שעות פנויות לפחות.
לא רק שופינג: איך הכל התחיל?
בשנת 1982, שטח האיצטדיון המדובר, אשר ממוקם במרחק של 1.5 ק"מ משדה התעופה של מיניאפוליס, הוצע למכירה. שלוש שנים לאחר מכן, רשות הנמלים של בלומינגטון רכשה אותו ושקלה ארבע אפשרויות שונות לניצולו, כשביניהן ההצעה לבנות מרכז בידור וחנויות ענק.
לבסוף הצעה זו גם התקבלה, ובשנת 1986 האחים גרמציאן (Ghermezian) חתמו על הסכם היסטורי עם רשות הנמלים בעיר לפתח את הקומפלקס הגדול לבידור ולקניות. כיום ברור לכל, כי זו הייתה ההחלטה הכי נבונה. כשהמטרה הייתה ליצור מוקד למשיכת תיירים ובניית קניון שופינג בלתי רגיל במראהו.
לפי כמות הביקורים האסטרונומית בקניון, אין ספק שהאחים גרמציאן התעלו על עצמם עם הפרוייקט השאפתני. הקניון, שזכה לכינוי "עיר בתוך עיר", מכניס כשני ביליון דולר בשנה והצליח לשים את מדינת מינסוטה על המפה.
האיש שבנה לונה פארק מטורף בחצר המסעדה
הפארק התת קרקעי בניו יורק