חג המולד הוא אמנם לא חג של כולנו, אבל הוא בהחלט מספק הזדמנות ללמוד ולספוג השראה לגבי עיצוב משובח. למרות שהוא נופל על העונה הקרה בשנה, הוא מזמין את כולם להתלבש חם, לצאת החוצה וליהנות ממופעי עיצוב מרשימים חינם אין כסף. תושבים או תיירים, הערים הגדולות בעולם לוקחות על עצמן לקשט ולהתקשט בשלל עיטורים ואורות זרחניים, וגם החנויות מיישרות קו לתצוגה מרוממת ושמחה של חלונות ראווה יפהפיים ומעוררי השתאות.
מובילות בתחום מנהג קישוט חלונות הראווה הן חנויות הכולבו הגדולות והוותיקות, שמסוף נובמבר ועד תחילת ינואר אחראיות על בידורם של אלפי הולכי רגל אקראיים וכאלה שבאים במיוחד כדי לחזות בפלאות הגדולים. החנויות הגדולות מתכוננות לעתים אפילו שנה שלמה מראש במטרה למצוא את הנושא הנכון והמלהיב ביותר, את האמן או החברה שיוכלו לייצר ולהמחיש את הנושא בפועל ואת מיטב חומרי הגלם הנדרשים לצורך ההפקה. נושא החלונות נשמר בסוד כמוס, ונחשף לעיני הקהל הסקרן בטקס מרשים בתאריך שנקבע מראש.
עוד באתר לעיצוב הבית:
הראשונה
חנות הכולבו Selfridges בלונדון הייתה הראשונה בעולם השנה לחשוף את 12 חלונות חג המולד, והיא עשתה זאת כבר בסוף אוקטובר. בכל אחד מחלונותיה מופיע מזל אחר מתוך גלגל המזלות. תכנון וביצוע החלונות ארך לא פחות משנה שלמה. "אנחנו בני מזל שיש לנו שטח כל כך רחב לניצול", אמר דובר הכולבו, והוסיף שעם השנים קישוט חלונות החג הופך למיצב אמנותי שמושך אליו יותר ויותר סקרנים בני כל הגילים. להקמת החלונות נדרשו בין השאר לא פחות מעשרת אלפים עלים חתוכים בלייזר, 450 מטר של תאורת ניאון, שני טונות נצנצים, כמעט מאה עובדים ושמונה ימי הצבה. באחד החלונות תמצאו מסכה שעוצבה על ידי האמנית Maiko Takeda, האחראית על המסכות של הזמרת ביורק.
ימי הולדת
בחנות הפריזאית Printemps ניצלו גם את חגיגות 150 שנות היווסדותה וקישטו את כל 11 החלונות הפונים אל הרחוב לפי אגדות החג בשיתוף עם מותגי על כמו לנקום, ברברי, לובוטין וסוניה ריקל. כדי להעצים את החוויה, בשניים מהחלונות מתקיימים מופעים אינטראקטיביים עם הקהל, ופיית ענק בתלת ממד מנופפת במטה הקסמים שלה מחזית הבניין ומעוררת את העוברים ושבים לצפות במופע אורות מחזורי בן 15 דקות.
הכולבו הניו יורקי הוותיק Bergdorf Goodman החליט על חגיגה כפולה כשיחד עם חברת סברובסקי יצרו חלונות מקושטי קריסטל לכבוד החג ולכבוד יום ההולדת ה-120 של החנות. הנושא שבחרו השנה היה "זוהר", כהוקרה לחידוש מחלקת התכשיטים בקומת הקרקע של החנות. התוצאה היא מבחר נושאים הקשורים לנצנוץ כמו כדור קריסטל, תכשיטי הכתר ותיבת אוצר שקושטו בשלל גוונים ואלמנטים מנצנצים באמצעות מיליוני חלקיקי קריסטל שהודבקו זה לזה.
חגיגה נוספת חגגו במלבורן אוסטרליה כשחנות Myer חשפה זו הפעם ה-60 את חלונות החג שעוסקים באגדה מקומית כאילו התקיימה לפני 60 שנה. בעיצוב החלונות, שחושפים אתרים איקוניים של העיר ושבהם 132 דמויות ייחודיות זזות, השתתפו עשרות חוקרים, פסלים, ציירים, אמני תאורה ואנשים טכניים, שהשקיעו אלפי שעות כדי לעורר את הסיפור לחיים.
דיסקו ופריזר ענק
החנות Harvey Nichols הלונדונית חשפה חלונות ראווה ססגוניים בנושא מעט תמוה של מועדוני הלילה של שנות ה-70. "מטרת הנושא הנבחר היא לעורר את השובבות והעליצות של עונת החג", אמרה ג'נט ווארדלי, ראשת התצוגה הוויזואלית של החנות. לצורך כך עשו המעצבים שימוש במיליון פתיתים מנצנצים, 300 אלף פייטים, 15 אלף קופסאות מתנה, 620 כדורי מראות ו-30 אלף סיכות כדי לייצר מסיבת דיסקו זרחנית.
חנות הכולבו Barneys בניו יורק בחרה בנושא המרכזי של "מרגוע" לחלונותיה. באחד מהם לקחה החנות סיכון מחושב ושיתפה חברה המומחית להקמת מבני ענק עשויים קרח. כך הפך אחד החלונות לפריזר ענק הדורש תחזוקה מתמדת ושומר על קור קבוע של 3-12 מעלות ובו טירת קרח עצומה מוארת בתאורה אמנותית. בחלונות האחרים מופיע מסלול מירוצים עשוי קריסטלים, מיצב של אמן הזכוכית הידוע דייל צ'יולי ומיצב נוסף שהפך גם הוא לפריזר ענקי ובו גולפו בקרח פינגווינים, כלבים, ארנבים ויצורי שלג אחרים.
אמנות ואמנים
בית Bloomingdales בניו יורק בחר דווקא בחמשת החושים והזמין את Jeff Leatham, אמן הפרחים הנודע, לעורר את הרעיון לחיים. ליטהאם השתמש ב-80 אלף פרחים מלאכותיים. כך נוצרו חלונות עשירים בחומרים ובגוונים. בחלון אחד עץ חג מולד מקושט שכמו מדיף ניחוח אורנים, בחלון אחר אייל מקושט פעמונים המסמל את חוש השמיעה וכך הלאה. כמו כן הוקדשו כמה חלונות לסרט "מלחמת הכוכבים".
כולבו Rinascente, הפונה לכיכר הדואומו המפורסמת במילאנו, בחר השנה במיצב אמנותי שהוזמן מהאמן השוויצרי John Armleder. המיצב "תנו לזה לזהור, זה חג המולד שוב" מורכב משילוב של ציור, מיצב ומוזיקה ומשתלב עם המבנה העתיק ועם רעיונות של קישוטיות, אבסטרקט, אמנות וצרכנות.
יופי מהסרטים
באחד מבתי הכולבו הגדולים בפריז, הלוא הוא הגאלרי לאפאייט, בחרו בתצוגה קוסמית הלקוחה מתוך הסרט החדש של וולט דיסני "מלחמת הכוכבים – הכוח מתעורר". "התנועה בין נגישות ליוקרה היא חלק מהדנ"א של החנות", אמר נציג החנות, "לכן, דיסני היא שותף טבעי בדיוק כמו ויטון וגוצ'י". החלק המרכזי של החלונות מוקדש לנושא "חג המולד מכוכב אחר", ובו נראה קוסמוס בין-גלקטי המספר סיפורים שבמרכזם רובוט קטן וידידותי בשם ליאון, משפחתו וחבריו.
גם בכולבו Macy's בניו יורק בחרו להתמקד בסרט חדש – "סנופי וצ'רלי בראון פינאטס", והם מציגים שישה רגעי מפתח קלאסיים של סנופי וחבריו. "השנה תרגמנו את איורי סנופי לתלת ממד וניסינו שלא לאבד מתכונותיו, אופיו והאסתטיקה המקורית שלו, ודאגנו לשמור על הבעות הפנים המדויקות שלהם", אומרים במייסיס. החלון האטרקטיבי ביותר הוא זה של סצנת הנגינה בפסנתר, שם יכול הקהל להשתתף באופן אינטראקטיבי בנגינה על ידי נגיעה בזגוגית החלון.
וגם מסורת
ב-Lord and Taylor הניו יורקי בחרו בנושא מסורתי ועיצבו את החלונות לפי "כמה מהדברים החביבים עלינו ביותר" - סצנות של ממלכת עוגיות הג'ינג'ר, הספירה החגיגית לאחור, שעוני קוקייה ועוד. לפי פרסומי החנות, החלונות נבנו במקום אחר, אוחסנו במרתפי החנות ורק אז הועלו למפלס הרחוב באמצעות מערכת הידראולית שנבנתה במיוחד.
גם חנות הכולבו הלונדונית Harrods בחרה בנושא החג המסורתי לקישוט חלונותיה ומציגה סצנות תיאטרליות שונות שיוצרות יחד סיפור. "המטרה שלנו השנה הייתה לייצר תנועתיות קסומה וכך ליצור קשר עם המשפחות וילדיהם", אומרים בחנות. בין השאר תמצאו שם חלונות שבהם דובי תומס של ברברי ואמן קרקס של בלנסיאגה.