אנחנו חיים בתוך חללים שונים, המסודרים על מנת לשרת אותנו. יודעים היטב כיצד נראה חדר שינה, סלון, משרדו של רופא שיניים, כיצד נראית מכולת וכיתת לימוד. בעבודת אומנות מפתיעה ומרתקת הצליח הצלם הגרמני הידוע מנו איידן לקחת את אותם מקומות מוכרים וליצור בהם כזו הזרה, עד כדי כך שקשה לזהות אותם.
איידן לא עשה דבר פרט לשינוי נקודת המבט: הוא פשוט צילם את כל החללים מלמעלה, זווית בה אנו לא מורגלים, ויצר עבודה מעוררת מחשבה.
תופעת האח הגדול
איידן, צלם ברלינאי, בחר חללים מוכרים ככל הניתן, ועמד על כך שהדבר הבלתי-רגיל היחידי יהיה מיקום המצלמה, הפרספקטיבה השונה, המביטה פנימה מהתקרה ויוצרת גרפיקה דו ממדית אבסטרקטית, כמו גם תחושת מציצנות מפתיעה. "הזווית יוצרת צילומים שמזכירים מעט מצלמות אבטחה סודיות", אומר האמן. "החברה שלנו היא חברה עם יצר מציצני עצום, במסווה של צורך וקדמה. מציצנות היתה פעם דבר שבשוליים, הכרוך בבושה, והיום היא נטועה בתרבות הפופולרית ובמיינסטרים. המבט על הזה מתייחס מאוד לכל תופעות האח הגדול הללו".
איידן התקין מצלמות בתקרות החללים שבחר לצלם, וצילם אותם, בניגוד לנושא ההשגחה והריאליטי עליו הוא מדבר, כשהם שוממים, ללא נפש חיה. מעריציו הרבים טוענים שהוא מתכתב בסדרת התמונות עם גורסקי, "אודיסאה בחלל" ועוד שלל השראות, ובעיקר ברור כי קשה מאוד להתעלם מהדימויים האסתטיים והגיאומטריים האלה הבוחנים מלמעלה, כמו שמביטים בשיירת נמלים, את הדרך בה אנו, בני האדם, בוחרים למלא את החדרים שלנו ולחיות בהם את חיינו.
מבט מלמעלה: מגדל מים שהפך למבנה מגורים
סיור חדרים: וילה עם אופי
סקרנים לדעת איך נראה החדר שלכם מלמעלה? שתפו חברים