את סיפורה שלAll I Own House , דירת 45 מ״ר בבית דו משפחתי בשכונה מרוחקת בצפון מדריד, אפשר להבין כבר מהכותרת. מערכת היחסים שאנחנו יוצרים לאורך השנים עם החפצים שבבעלותנו באה לידי ביטוי במיוחד בעיצוב הפנים של בתינו, אם אנחנו מבחינים בכך ואם לאו. אגירתם, אחסונם והצגתם של אובייקטים - כאלו שרכשנו, אחרים שקיבלנו או מצאנו - מהווים חלק בלתי נפרד מכל דירה שאנו חיים בה ומספרים את הסיפור שלנו. במקרה הזה מדובר בסיפור של יולנדה ר. פילה (Yolanda R. Pila), מעצבת ובעלת סטודיו ERREPILA ללימוד עיצוב גרפי ותקשורת, שרצתה לעבור לגור ולעבוד בבית בו חיה בעבר סבתה.
:
עוד עוד באתר לעיצוב הבית:
- 12 רעיונות לשדרוגים יפים בבית
- מנורות עשויות לחם ועוד הפתעות. החמישייה
- הספה הישראלית המפתיעה שכבשה את הרשת
מחול מתוזמן
״כשיולנדה פנתה אלינו היא רצתה שהחלל ישרת שתי מטרות: מגורים ומשרד״, מספר כרמלו רודריגז ממשרד האדריכלים PKMN, ״האתגר היה להפוך את השטח הקיים למשרד, לא רק כחלל מתאים לעבודה, אלא כמרחב שמתאים לקיום פגישות עם לקוחות. הדרישות הללו גבוהות מאוד ביחס ל-45 מ"ר. רצינו לייצר מצב שבו ניתן יהיה לנהל את השטח הקטן בלי לאבד דבר מאיכות החיים. באמצעות המערכת שבנינו, יולנדה יכולה ליהנות ממטבח גדול וחדר רחצה נהדר - אך לא באותו הזמן. אחד האתגרים הכי גדולים בתכנון בית זה לאפשר שימושים שונים במקביל״. לדברי רודריגז, עלות השיפוץ של הבית המיוחד הזה גבוהה ב-15 אחוז מעלות שיפוץ דירה רגילה במדריד, אם כי החישוב אינו כולל רכישת רהיטים - סעיף כלכלי שנחסך בדירה הנוכחית.
הרהיטים בדירה, כמו פילה עצמה, לעולם אינם עומדים במקום ונעים עמה במחול מתוזמן היטב לפי הצרכים השונים של שעות היום: בשעות הבוקר המוקדמות מתעוררים הספרים יחד איתה, אך נבלעים עם הבגדים והמיטה כדי לפנות מקום לקפה של הבוקר ולמקלחת. באמצע היום, כשהיא עורכת פגישות עבודה, תכולת המטבח מסודרת בקפידה ומסתתרת, והספרים חוזרים להיראות בגלוי לעיני כל.
חלל בתנועה מתמדת
תכנון הרהיטים נעשה בהזמנה אישית, והם מבוססים על עבודת נגרות ומערכת שינוע תעשייתית פשוטה למדי. החלל בדירה מאורגן באמצעות שלושה מכלי עץ ניידים, אשר כל הזזה של אחד מהם או שלושתם משנה את תכליתו ושימושו של החלל.
החומרים נבחרו בראש ובראשונה - אבל לא רק - משיקולים תקציביים. ״בחרנו בלוחות OSB איכותיים, והשילוב בינם לבין חומרי האיטום מעניק עמידות וביצועים טובים יותר, אם למטבח, לחדר ההלבשה, לסטודיו או לחדר השינה. אנחנו מאוד אוהבים את המראה והמרקם שהם מכניסים לבית כחומר עיקרי של רהיט או ריצוף. הצבעוניות של לוחות ה-OSB יוצרת ניגוד לקירות ולקרמיקות הלבנות״, מסביר רודריגז.
ההשראה לעיצוב הגיעה ממקורות שונים, אחת מהן ״מערכות אחסון תעשייתיות, ואיך ניתן לשפר אותן לטובת חיים בדירות קומפקטיות״. בריאיון מדגיש רודריגז גם את חשיבות תצוגת החפצים האישיים של פילה, שמעניקים לבית מגע אישי ומקומי.
כלב עם שני ראשים
״החלק הכי קשה בפרויקט היה לשנות את אופן החשיבה, בעיקר בהתחשב באופן שבו יולנדה מאמינה שאנשים צריכים לחיות. הבית הזה הוא כמעין ניסוי, ואני חושב שכל אחד צריך לקבל עליו אתגרים כאלה. הפרויקט כולו היה כיפי. עיצבנו את הכל במשותף עם יולנדה. אנחנו חושבים שכל מעצבי הבתים צריכים לעצב כך - הלקוח הופך לאדריכל והאדריכל ללקוח, כמו כלב עם שני ראשים!״.
עם זאת, בסופו של יום, מי שצריכה להתגורר בבית הזה ולחוות עליו את דעתה היא פילה עצמה, ולכן שוחחנו גם איתה. ״כש-PKMN הציגו בפני את התוכנית לדירה, תהיתי ביני לבין עצמי איך הפרויקט הזה יתאים לסגנון החיים שלי, ואם אני בעצמי אבלע ואיעלם בתוכו. בסוף החלטתי להסתכן, לצאת מהקופסה ולתת לי ולדירה הזדמנות. אני עדיין לומדת ומכירה את הבית לאט לאט, בודקת את מגוון האפשרויות ומגלה את הדרכים הרבות שאני יכולה להיות בהן אני בתוך החלל״.
אנחנו אולי מתרשמים מעיצוב הדירה, אבל החלק האהוב עליה ביותר היא דווקא הגינה. ״עכשיו, אחרי סיום העבודות, הגינה נפתחת לתוך הבית ואני יכולה ליהנות מהנוף בעת הכנת ארוחת הבוקר, בשעת העבודה ואפילו מהמקלחת. אני אוהבת את העובדה שאני יכולה לתקשר עם המרחב, ולעשות שימוש בבית בדרכים שונות ולעיתים לא שגרתיות״, סיפרה.
צילום: Javier de Paz García; וידאו: KMN [pacman] + Daniel Meré