המעצב הרב תחומי הישראלי מיכאל אזולאי עוסק בתחום כבר יותר מ-25 שנה. אף שמעולם לא למד אדריכלות או עיצוב פנים באופן פורמלי, הוא אחד המעצבים המצליחים והעסוקים בארץ, ועומד בראש סטודיו מיכאל אזולאי, משרד לעיצוב ואדריכלות פנים שבו צוות מעצבים ואדריכלים המתמחה בתכנון ועיצוב חללים מסחריים ומלונות בארץ ובעולם – כרגע, למשל, עובדים שם על מלון יוקרה גדול בפראג. בין הפרויקטים הבולטים שעיצב תמצאו את מלון אינדיגו במתחם הבורסה ברמת גן, מלון אלברטו בתל אביב והרשימה עוד ארוכה.
בכל בוקר מטייל אזולאי על שפת הים. שם הוא שואב שקט, ומהשקט מגיעה ההשראה למגוון הפרויקטים שבאמתחתו. למשל זה שהוא עובד עליו בימים אלה, שלשמו התכנסנו – מוזיאון של עולם הים במרכז ברלין, Ocean Berlin, בעיצוב דן שחר. הפרויקט צמוד לאחת מתחנות הרכבת המרכזיות בעיר, תחנה המאפשרת גישה נוחה למבקרים שעתידים להגיע ובסמוך לאגם.
"זה פרויקט גרנדיוזי נפלא ועוצמתי", הוא מספר בריאיון שמתבצע, איך לא, במהלך טיול הבוקר שלו על שפת הים, "ממש בימים אלה חזרתי מביקור בברלין ופתאום הבנתי את העוצמה של הפרויקט".
אז איך נוצר החיבור על בעל המקום? "מפקח בשם ירון, שעשיתי איתו פרויקט בעבר, ניהל את הפרויקט הנוכחי מטעם המזמין, בנג'מין קאהן", מספר אזולאי, "הוא זכר אותי לטובה. התקשרו אליי מטעם החברה, אמרו לי תגיע היום לעשות פרזנטציה ולהציג תיק עבודות. באותו יום הבן שלי היה חולה, הגעתי יחד איתו, עם טרנינג ירוק, חולצת פסים צהובה, ילקוט של ילד תלוי על כתפי וביד השנייה ילד חולה. איך שהגעתי לחדר ישיבות עם כל הבוחנים, האיש קריאייטיב הראשי אמר 'That's the guy', זה הבחור שאני רוצה, בלי לבחון או לבדוק את הפורטפוליו שלי. עד היום אנחנו צוחקים על המפגש בינינו. הוא מאושר מהבחירה. קאהן, הבעלים של חברת עורק בישראל, שקודם כל ועוד לפני היותו איש עסקים, הוא איש שהים זורם בעורקיו, הוא חי ונושם את הים עוד מימי ילדותו בזכות אביו הצוללן, שממשיך לצלול אפילו היום, בגיל 95. ובנג'מין קאהן, בשל אהבתו העצומה לאוקיינוס, בנה מספר רב של אקווריומים בעולם, בין היתר באילת, בפלמה דה מיורקה ובהוואי".
זהו הפרויקט הראשון של אזולאי בברלין. בתחילתו היה אמור רק כמה חללים ציבוריים, בהם הלובי והמסעדה, אך לאור השתלשלות העניינים, קיבל הסטודיו את הפרויקט כולו, כולל ה-30 אלף מ"ר תצוגה. הפרויקט נמצא באמצעו, ואזולאי מעריך שייפתח לקהל הרחב בעוד כשנה ושמונה חודשים.
מה היעד הסופי? איך ייראה המקום?
"היעד הסופי הוא ליצור חוויה, לצד העלאת המודעות לים. כל זה, תוך מסע מרהיב בין יבשות ומדבריות ואוקיינוסים, שבמהלכו אני מביא בחשבון לא רק את הילד, אלא גם את המבוגר. מבחינתי אחת המטרות היא לגרום למבקר להגיע יום אחר יום אחר יום. בדרך עוצמתית ומיוחדת אנחנו מלמדים את הצופה שנמצא במרכז עיר סופר אורבנית, רחוקה מהים, עד כמה חשוב לשמור על הים, כך שלא ייכחד יחד עם מגוון עצום של זנים שהולכים ונעלמים מהעולם, מקום שאפשר לצאת ממנו עם תובנות על שמירת הים כמשאב חשוב שאנחנו הולכים ומפנים לו עורף . לתת תחושה אמיתית של טבע, בדיוק כמו 'הטרופיקל איילנד' שממוקם בברלין - בלון ענק שמדמה באופן מושלם את חוויית הקיץ עם חוף ים - זאת החוויה. לשזור אמנות, לארגן במקום תצוגות אופנה של המותגים הנחשבים בעולם ועוד כמה רעיונות הכי מחוץ לקופסה. אני מביא את המשהו האחר. אני מביא את השמחה בעשייה".
"אפשר לפרש את הים במובנים רבים"
המוזיאון, מספר אזולאי, מחולק לפי אזורים, למשל הקניון האדום, או המדבר, ובהם גם תערוכות מתחלפות בנושאים שונים, שלא בהכרח קשורים לעולם הים באופן ישיר. "לדוגמה, יש אזור במוזיאון של האבוריג'ינים, מאוסטרליה, שם הילידים היו שטים עם משוטים מיוחדים. הצעתי לתת משוט לאמנים ידועים בעולם, וכל אחד יעצב אותו עם הפרשנות שלו, כך שהמשוט הופך לפריט אופנתי שיוצג במוזיאון".
לדבריו, באקווריומים מכלים ענקיים המתנשאים לגובה של בניין בן ארבע קומות, מסכי לד ענקיים שמעבירים את התחושה האמיתית של הים, גג ענקי המתוכנן בסגנון טרופי ועוד. הכל מדבר בשפת הים, תוך אינטרפרטציה עיצובית של הסטודיו. "המטרה שלי היתה להסביר שהים אינו רק מקום כחול, שאפשר לפרש אותו במובנים רבים", הוא אומר.
איך ניגשים לפרויקט כזה? מאיפה מתחילים?
"ראשית באהבה ועניין, כמו פרויקטים אחרים שלא נגעתי בהם מעולם. הקרבה הפיזית והרגשית שלי לים, השחייה שלי בבקרים, אני מבין ואוהב את הים. עבורי זהו חיבור קוסמי לכל הדבר הזה. לא באתי מעולם הלימוד, וברגע שאתה בא טבולה ראסה, יוצאים הרעיונות הטובים".
אזולאי מספר כי אחת המחמאות היפות שקיבל מהאחראי על תוכן המוזיאון היא שדווקא בזכות זה שהוא בא ממקום שהוא לא לימודי או חינוכי, אלא כמעצב, הוא הצליח ליצור עבור הצופה עולמות חדשים, עם תובנות עיצוביות שונות, ולעורר חוויה אחרת.
תהליך העיצוב, הוא אומר, זהה לתהליכים בפרויקטים אחרים, "אין פה סודות או תהליכי עבודה שונים", הוא אומר, "בונים קונספט, בונים שפה עיצובית, חוקרים לעומק את הפרויקט. העבודה בברלין נפלאה. אני עובד עם צוות ברמה מאוד גבוהה, המעצב דן שחר, יוצרי התוכן המדהימים סיימון וויקטוריה, כיף לי לעבוד איתם".
מאיפה הגיעה ההשראה?
"מאלוהים. מהים. הכי קל, הכי מדויק. פרויקט שהוא קל עבורי, כי כל הדבר הזה הוא השראה שלמה ומלאה. היתה לי פרזנטציה לפני שבועיים, אחרי השחייה בים, וכל מה שראיתי בקרקעית הים, זה מה שהצגתי בצהריים. לפעמים אין צורך להכניס צבע, הוא כבר שם. התמכרתי לים, לסרטי טבע ולתוכניות דוקו שעוסקות בעולם הים".