שבוע העיצוב בירושלים, שייפתח ב-19 במאי, מתקיים כבר שש שנים. "כרגע הוא שבוע העיצוב היחיד בארץ", מספרת לנו המנהלת האמנותית ענת ספרן, "והדבר המשמעותי ביותר בשבוע העיצוב בירושלים 2016 הוא עצם קיומו. יש כאן מהלך חדש ומשמעותי לייצר שבוע מגוון ואינטנסיבי, ולהפוך אותו לאירוע העיצוב המשמעותי בארץ".

אין תמונה
עבודה של שני הלוי

אין תמונה
עבודה של שיר סניור

עוד בערוץ עיצוב הבית:

וילה נטושה פותחת דלתותיה

"הסיבות לקיומו של שבוע כזה דווקא בירושלים הן רבות (ריבוי האקדמיות לעיצוב הנמצאות בעיר, נכונות אמיתית של העירייה להשקיע בתחום ועוד). אך בעיקר עניין אותנו לגלות את האתרים המרתקים, ההיסטוריה והסיפורים שהם אוצרים בתוכם. באיזה מקום אחר בארץ (או בעולם) אפשר לקיים רצף תערוכות המתחילות במבנה עתיק ששימש בית חולים למצורעים וממשיכות ממש מעבר לכביש בווילת פאר מודרניסטית נטושה?" ספרן מתכוונת לווילה שרובר, שהייתה נטושה וסגורה שנים ארוכות. בשבוע העיצוב יפתחו דלתותיה לקהל הרחב, ויתקיימו בה תערוכות של מעצבים ישראלים.

אין תמונה
עבודה של נירית בנימיני
אין תמונה
עבודה של דנא שפירא

אין תמונה
מאור אהרון, סדנה לייצור שרפרפים

שבוע העיצוב גדל השנה: ישתתפו בו יותר מ-50 מעצבים ולראשונה יציגו בו שבעה יוצרים בינלאומיים; היקף האירועים והפעילויות המוצעות התרחב, ויתפרש על פני כמה מוקדים ויכלול תערוכות, מפגשים, הופעות וסדנאות בשיתופי פעולה עם גורמים שונים בירושלים ומחוצה לה. הנושא המוביל את אירועי שבוע העיצוב השנה הוא combination, וגם הרכב המעצבים בהתאמה: צעירים, מבוגרים, מוכרים (יובל סער, אלכס פדוואה, דב גנשרוא) יותר או פחות, ומגיעים מתחומי עיצוב שונים.

"אפשר לציין את סטודיו אסמבל מלונדון, קולקטיב של 15 מעצבים אשר זכו השנה בפרס טרנר היוקרתי, ובמרכז פעילותם אדריכלות חברתית. שתי חברות הקבוצה יגיעו לכנס להציג את פעילותם. Mécaniques Discursive מבריסל ייצרו עבודה חדשה תלוית מקום בחדר ההיסטורי בבית הנסן בשילוב של הדפסי נייר ווידאו מפינג. סטודיו Micsher'Traxler הווינאים יציגו מכונה אינטראקטיבית לייצור קערות אשר נכנסת לפעולה רק כאשר יש קהל המתבונן בה", מתארת ספרן.

אין תמונה
עבודה של יונתן אסולין גרמו
וילה שרובר (צילום: דוד רובינגר)
וילה שרובר. תארח מעצבים ישראלים | צילום: דוד רובינגר
וילה שרובר (צילום: דוד רובינגר)
צילום: דוד רובינגר

רוני לוית
עבודה של רוני לוית

"המעצבים מחזיקים עבודה נוספת"

ספרן מוכרת כמי שהביאה ארצה מיפן את ערבי ה"פצ'ה קוצ'ה", אך טוענת שאין קשר בינם לבין מה שיקרה השנה בשבוע העיצוב הירושלמי. "הדבר היחיד שמשותף הוא הראייה התרבותית הרחבה ומתיחת גבולות הגדרת התחום. יהיו לא מעט פרויקטים בשבוע העיצוב הממוקמים על קו התפר בין עיצוב ומדע, טכנולוגיה, אמנות, אקולוגיה וקולינריה.

"תחום העיצוב בארץ, למרות מחסור בתמיכות, משאבים, חללי תצוגה וכו', מתפתח ומשגשג. בתערוכה בווילה שרובר החלטנו להעמיד את המעצבים במרכז ולדבר על החיים שלהם כמעצבים בישראל. לכולם, למשל, יש עבודות נוספות, לעיתים בתחום העיצוב ולעיתים בתחומים אחרים לגמרי. הם לומדים תוך כדי תנועה, מנסים ומתנסים, טועים וגם מצליחים. חשבנו שיהיה מעניין לדבר לא רק על מוצרים מוגמרים אלא גם על הקונטקסט הכללי שבו הם נעשו. למרות שהמוצגים בתערוכה מאוד שונים, הסיפורים שמאחוריהם מגלים לא מעט קווי דמיון בין המעצבים".

בין המוצגים המעניינים יותר בשבוע העיצוב נמצאת מכונת רוב גולדברג קהילתית (מכונת סיבה ותוצאה). "במשך כמה חודשים עבדו מנטורים מקולקטיב המעצבים הירושלמי עם קבוצות של תלמידי תיכון מבתי ספר שונים בירושלים, וכל קבוצה תכננה מכונה משלה. בשבוע שעבר הגיעו כל התלמידים והמנטורים למתחם התחנה וחיברו בשטח את המכונות למכונה אחת ענקית של רצף פעולות מפתיעות ומרהיבות", מספרת ספרן. מפעולת המכונה יהיה אפשר להתרשם במהלך כל שבוע העיצוב.

anatsafran (צילום: איתן ויתקון )
ענת ספרן. "הדבר המשמעותי ביותר בשבוע העיצוב הוא עצם קיומו" | צילום: איתן ויתקון

שבוע העיצוב בירושלים, בבית הנסן וברחבי העיר. פרטים נוספים כאן

איראן כבר כאן: תערוכת הכרזות "אות מאיראן"

ואם אתם כבר בירושלים, במוזיאון לאמנות האסלאם מוצגת התערוכה "אות מאיראן": 60 כרזות שיצרו 27 מטובי האמנים והמעצבים האיראנים הפועלים בטהרן ומחוצה לה. הכרזות – פרסומות מסחריות, מודעות לפסטיבלים או לתאטרון ועוד – נוצרו כולן תחת מגבלות ואיסורי השלטונות האיראנים. האמנים והמעצבים, שכ-50 אחוזים מהם נשים, פיתחו אלמנטים חזותיים שונים כדי להתגבר על המגבלות, והכרזות משקפות היסטוריה פרסית, תרבות, קליגרפיה עתיקה וטכניקות יצירה מסורתיות עם זרמים אמנותיים מודרניים וגופנים דיגיטליים חדשים.

כרזה לתערוכת ציורים של אתנה עלי מוחמדי
מתוך "אות מאיראן". כרזה לתערוכת ציורים של אתנה עלי מוחמדי. הומא דלווראי, 2008
תערוכת כרזות של משתתפי הסדנה (צילום: מתוך אוסף הגלריה המוראבית. ברנו צכיה)
מהדי פאתהי. אלפ-פא. תערוכת כרזות של משתתפי הסדנה לעיצוב כרזות | צילום: מתוך אוסף הגלריה המוראבית. ברנו צכיה
כרזת דיוקן עצמי מספר 1 (צילום: אוסף הגלריה המוראבית. ברנו. צכיה)
דברים שלא סופרו - כרזת דיוקן עצמי מספר אחת. שאדיי רזאי, 2009. | צילום: אוסף הגלריה המוראבית. ברנו. צכיה
קובאד שיווה (צילום: אוסף הגלריה המוראבית . ברנו. צכיה)
סקי על האש. קובאד שיווה, 1977 | צילום: אוסף הגלריה המוראבית . ברנו. צכיה
התצלומים המובנים של מהדי מוגימנגאד (צילום: באדיבות הגלריה המוראבית. צכיה)
ראמבוד ואלא. התצלומים המובנים של מהדי מוגימנגאד. מהסדרה verisimilt | צילום: באדיבות הגלריה המוראבית. צכיה
_OBJ

_OBJ

"אות מאיראן", 19 במאי-19 בנובמבר. לפרטים נוספים