במזכרת בתיה, בדירת גן בבית דו קומתי מדגם דו משפחתי, מתגורר יזם וקבלן שחי את פרק ב' בחייו לסירוגין עם שלושת ילדיו: הבן הגדול התגייס לאחרונה, האמצעי תלמיד תיכון והקטנטונת ביסודי. הדירה, אחת מתוך מקבץ בתים שבנה ויזם בעל הבית, הייתה בתחילת השיפוץ חדשה לגמרי אך ללא אופי שמתאים לבעליה. שטח הדירה כ-180 מ"ר, ובה חמישה חדרי שינה.
בעל הבית ביקש דירה חמה ונעימה, כזו שלכלל המשפחה יהיה כיף להתכנס בה, עם אווירה נעימה של בית. לבעל הבית יש טעם טוב, מוקפד ומשובח והוא היה שותף פעיל בקבלת ההחלטות והבחירות בכל נקודה בבית. תהליך השיפוץ, כולל הנגרות, נמשך כחצי שנה ועלותו כ-500 אלף שקלים. המחיר כולל את עלות התכנון והביצוע, תשתיות מיזוג, גבס, חשמל, תאורה, קרמיקה ושדרוג המקלחות, עבודות זכוכית, פרזול ברזל ונגרות.
עוד בערוץ עיצוב הבית:
חלל מדרגות הוא סיבה למסיבה
"הגעתי לראשונה לבית שהיה חדש - בית קבלני נקי מכל", מספרת האדריכלית שמרית משען אברמוביץ. "היו מעט מאוד שבירות ושינויי קירות שנעשו בבית מאחר שהבית תוכנן מלכתחילה טוב. השינויים היחידים שעשינו הם שבירת קיר הפרדה במטבח והפיכת המיקומים של כל הסידור הפנימי של המטבח. שינוי זה יצר פתיחות וקשר עיין בין המטבח לבין הסלון והכניסה שמאוד חשוב לזרימה ולפתיחות בבית.
"נקודה נוספת שבה נגענו היא חלל המדרגות שנפתח על מנת ליצור קומה כפולה ושוב לחדד את הקשר בין שתי הקומות. בתפיסה שלי חלל מדרגות הוא סיבה למסיבה ולא רק עצם פונקציונלי באמצע הבית. כאדריכלית ומעצבת אני חושבת שאם כבר יש גוף שתופס שטח של כמעט חדר מן הראוי לתת לו את כל הכבוד. למעט הסלון, פינת האוכל, הפסנתר ומכונת התפירה כל הנגרות בבית תוכננה מחדש והותאמה לצורכי דיירי הבית. קיבלתי יד חופשית לתכנן את הבית כאוות נפשי, והוא עוצב כמעט כמו שהייתי רוצה שייראה ביתי שלי".
להנחות את הסקרנות והמבט
"באחת השיחות הראשונות עם בעל הבית הבנתי שהוא ממוצא מצרי – בדיוק כמוני. הוא סיפר לי על ילדותו בבית סבתא, בית חם, אוהב, מחבק, אבל בעיקר כזה שיודע לבשל ויודע להוציא מתוכו בשלנים אמיתיים, שיודעים בדיוק כמה לבזוק מכל תבלין. הזיכרון הזה מאוד התחבר לרצון ולשאיפה שלו ליצור בית חדש למשפחתו עם אותה הרגשה חמימה, מוארת ומחבקת. היה לי קל להזדהות עם הצד המצרי וליצור מחווה לבית סבתא בנגיעות קטנות".
"הבית תוכנן לאפשר טיול הדרגתי לעין. שילוב של מודרני עם איפוק קלאסי, מארג מאוד עדין של שניהם. בית גברי עם יד נשית. בפתח הבית גרם המדרגות המוביל לקומת החדרים העליונה, שמתחתיו יש ארון נגרות יפהפה דמוי מגירות שמכיל את כל הפיצ'פקעס של הבית. הארון מאוד בולט, דומיננטי ומניח את המבט הראשוני עליו. האפשרות שלי כאדריכלית להנחות את הסקרנות והמבט, לחשוף את החלל בקצב שאני רוצה, מאוד חשובה לי ומאוד קשורה לשליטה החללית שיש לי בבית".
לצאת מדפוס התכנון הקבלני
פתיחת הרצפה בין שתי הקומות בגרם המדרגות הפכה אותו לאלמנט קישוטי בבית, חיברה ואיחדה את שתי הקומות לאלמנט אחד שחוויה של מבטים עוברת לכל אורכו. מהמעקה המסוגנן באיפוק רב לתפיסה של תמונות דלת מרוקאית ענקית שנמתחת על פני שתי הקומות אל שלישיית מנורות שמתחילות מתקרת הקומה העליונה ומקשטות את ארון המגירות שבקומה התחתונה ואל פסיפס של תמונות מתוך אתר בנייה שמרמזות על עיסוק בעל הבית.
בהמשך קומת הקרקע סלון פתוח ומרווח המאפשר יציאה לגינה מטופחת ומארח בתוכו אלמנטים קלאסיים דוגמת הפסנתר הישן ומכונת תפירה זינגר מקורית שמשווים מראה קלאסי. השטיח הארוג נותן נקודת צבע שמגדירה מאוד את החלל. "במטבח הפכתי את ההעמדה והסידור של האלמנטים כך שנוצרה פתיחות מרבית וקשר עין בינו לבין הסלון", מסבירה משען אברמוביץ. המטבח תוכנן בסגנון קלאסי נקי ונצבע בצבע שמפניה עדין, ומשולבים בו אלמנטים גסים יותר: שולחן האוכל העשוי פלטת עץ אלון ורגלי מתכת מפורזלות, ושידת תפעול שתוכננה בסגנון וינטג' נקי מגדירה את עמדת הקפה.
"בקומה השנייה בחדר השינה רציתי לצאת מדפוס התכנון הקבלני של אזור שינה עם דלת לחדר ארונות ודלת לחדר רחצה", ממשיכה משען אברמוביץ לתאר, "לכן הקיר של חדר הארונות נשבר ובמקומו הותקנה זכוכית מודפסת שעליה ציור מ-1828, 'נערה קוראת ספר' של גוסטב אדולף הנינג. מיקום הנערה הביישנית המודפסת כמעט בגודל טבעי בחדר השינה כשהיא מליטה את פניה לתוך הספר יוצר הן מתח והן שעשוע עם המתבונן. כשהחדר חשוך ומדליקים את האור בתוך חדר הארונות כל האלמנט הזה הופך לקופסת אור, מעין מנורת לילה ענקית - למעשה תכנון אדריכלי שהפך למוצר. הבית כולו קיבל תפנית או כיוון מזרחי, מעין קו עדין ארוג בין הפרטים ויוצר סיפור שלם. זו לא הייתה בחירה (לפחות לא במילים) של הלקוח, זו הדרך שבה אני כאדריכלית פירשתי את הלקוח שלי - הומאז' לשורשים האום כלתומיים שלו".
זו לא המתמטיקה, אלו האנשים
"כשהתחלתי את לימודי האדריכלות המתמטיקה שבה סקרנה אותי - השאיפה לפתור את הבית כך שכל החללים יהיו מנוצלים, שיהיו מספיק מקומות אפסון ועדיין שתכנית תהיה פשוטה ונהירה לכל", מסכמת משען אברמוביץ. "במשך השנים הבנתי שזה החלק הפשוט, וגיליתי את הקסם האמיתי שאינו קשור לשרטוטים ואינו קשור לסקיצות רעיוניות, לפלטות צבעים או לשטחים מרובעים - הוא פשוט קשור באנשים. המקצוע שלי, שמזמן אלי מפגשים עם אנשים שונים, הוא זה שמאתגר אותי, הוא זה שמוסיף את הפלפל והעניין. הרצון להבין ולהכיר לעומק את הפרטנרים או הבעלים של כל פרויקט הוא האתגר האמיתי. לחדד יחד איתם את המחשבה, לשאול יחד את השאלות שאף פעם לא שאלו את עצמם גורמת לפרויקט להתאים להם כמו כפפה אלי יד בתפירה אישית.
"הבעלים של הבית הזה הגיע אלי אחרי שראה פרויקט אחר שלי. כבר בפגישה הראשונה הוא אמר: 'אני רוצה בדיוק בית כזה, עם אותה פלטת צבעים, עם אותו מטבח'. בחיוך עניתי שלא יכול להיות אותו בית ובאותו רגע הבנתי שאני הולכת לצלול לתוך העולם שלו כדי להבין מי הוא ואז להבין מה יהיה הבית שלו".
תכנון ועיצוב פנים: אדר' שמרית משען אברמוביץ