"הדירה שנבנתה בשנות ה-50 מעולם לא שופצה, ותכנונה, שבוצע ברוח התקופה דאז, חשף חלל חשוך ומיושן. הול קטן הוביל לשלושה חדרים נפרדים מוקפים מרפסות סגורות בתריסים, המטבח היה חלל סגור וחדר הרחצה היה פצפון", אומרת אדריכלית הפנים פנינית שרת-אזולאי, על פרויקט עיצובה המחודש של הדירה, שהופקד בידיה. בתוך כך, על מנת להתאים את הדירה לצרכי בעליה החדשים, זוג צעיר עם ילד קטן, נדרשה שרת לבצע בה שיפוץ יסודי, כאשר שטחה הקטן (יחסית) העמיד בפניה אתגר תכנוני וחייב הגדרת צרכים מדויקת וניתוח מעמיק של מבנה החלל על מנת להגיע לתוצאה מיטבית.
מסירים מחיצות
למעט עמודים וקורות קונסטרוקטיביות, נוקתה הדירה מכל מחיצות הפנים המקוריות, פתחיה הורחבו לממדים נדיבים על מנת להאיר ולאוורר את החלל החשוך והותקנו מסגרות אלומיניום בלגי בהירות, וחלוקת השטח החדשה שבוצעה בהתאם לפרוגרמה המקדימה יצרה בה 3.5 חדרים. "מאחר ומדובר בדירה עורפית הפונה לגינה ציבורית טובלת בירוק, אך מתבקש היה למקם את החללים הציבוריים בעומק השטח, כך שניתן יהיה ליהנות מהנוף הנחשף ממנו, ועובדה זו הכתיבה במידה רבה את זרימת החלל כולו", מספרת שרת-אזולאי על המרחב המחודש, אשר הכניסה אליו נעשית דרך מסדרון קצר הנפתח למבואה רחבה שמהווה צומת מרכזי, ובה ממוקמת גם ספרייה.
מהמבואה ישנו מעבר ליחידת ההורים ולחדר רחצה הכולל מרפסת צמודה, ובהמשך לה נקבע מיקומם של החללים הציבוריים, כאשר דרך הפתחים הגדולים שנקבעו לכל רוחבם נשקפת הגינה ציבורית וכבר מהכניסה נגלית תמונת הנוף הירוקה. חדרו של הילד מוקם בסמוך לסלון ותוכנן כחלל גדול שיוכל לשמש בעתיד שני ילדים, וחדר העבודה מוקם ממש בכניסה, להשגת פרטיות מקסימלית לאב המשפחה, שעבודתו נעשית מהבית.
גודלה של הדירה היה הגורם המרכזי ממנו נגזרו כל מרכיבי עיצוב הפנים, כשילוב החומרים והצבעים, תכנון התאורה ובחירת הריהוט, והמטרה, לדברי שרת-אזולאי, הייתה לטשטש ככל שניתן את ממדיה הצנועים ולהדגיש את יתרונותיה הבולטים: האור שבגלגולה הנוכחי חודר דרך הפתחים שהורחבו, המראה הירוק שנשקף דרכם, וחלל גבוה מהמקובל, המתנשא לגובה של 293 ס"מ. שרת: "בנוסף, היות ומדובר בחלל קטן, אחד המרכיבים המשמעותיים של התכנון התמקד ביצירת חללי אחסון רבים ככל שניתן, תוך ניצול מקסימלי של כל פינה אפשרית לצורך חיוני זה. כך, למשל, אפילו המסדרון בכניסה גויס לטובת צרכי אחסון ובשטחו תוכננו ארון מלתחה פתוח וארון סגור לאחסון כללי".
לריצוף נבחר פרקט אלון כהה ומעט גס למראה, אשר נוכחותו החמימה מודגשת במיוחד על רקע שפת עיצוב בהירה בעיקרה, דלתות הפנים שהינן גבוהות מהרגיל בשל גובהו היחסי של החלל, בוצעו בהזמנה מיוחדת, ודגש רב ניתן לתכנון התאורה: תאורה כללית סמויה שהוטמעה בהיקף החלל ליצירת תחושת מרחב ופתיחות, ולצדה גופים מעודנים בטעם של פעם, ששובצו במינון מדוד ומדויק באזורים השונים - במסדרון הכניסה, בפינת האוכל, וביחידת ההורים.
חלקת קיר פונקציונאלית
חלל המגורים כולל סלון ומטבח, המופרדים זה מזה חלקית באמצעות חלקת קיר שהתקבלה על ידי עיבוי והרחבת עמוד קונסטרוקטיבי שנותר בשטח, וכאן בחלל היא משרתת את שני האזורים: באזור הסלון היא מכילה את מערך הבידור ועליה מותקן מסך הטלוויזיה, ובמטבח היא מהווה סוג של משענת לשולחן פינת האוכל המשפחתית שהוצמד אליה.
סגנון העיצוב מאופיין ברכות סנטימנטלית משהו, המבקשת לחיבור לאותנטיות תל אביבית, כשהוא משלב פריטי וינטאג' שלוקטו בשווקים, פריטים ברוח שאבי שיק מעודן שעוצבו על ידי שרת-אזולאי ובוצעו בעבודת נגרות, פריטים חדשים שנבחרו בקפידה, ופריטי טקסטיל בצבעוניות רכה. בחלל המבואה, למשל, ניצב ספסל צבאי ישן ששופץ; שולחן הקפה בסלון הינו, למעשה, ארגז תחמושת ישן שעבר שיפוץ, ארגזי עץ שנצבעו וחוברו להם יחדיו תוך שילוב גלגלים לניוד קל משמשים כשידת מדיה; ואת העין שובה בחנה המיוחד ארונית פח צבעונית עליה ניצב פטיפון של בעלת הבית, כאשר אוסף תקליטים מגוון המגיע עמו יוצק לחלל תוכן נוסטלגי-ייחודי.
המטבח, שאף הוא תוכנן על ידי שרת ובוצע בעבודת נגרות אמן, כולל שפע של מקום אחסון (הרבה מעבר למקובל בדירות קטנות), ועיצובו המוקפד לפרטי פרטים מדבר באותה שפה נוסטלגית רכה – החל מהחזיתות המעוטרות, דרך הכיור המונח במראה של פעם, ועד לגימור קנט השיש.
הקפדה על כל פרט, המוטיבים הרכים והחשיבה הפונקציונאלית המקבלת יתר משמעות בחלל קטן, מאפיינים גם את חללי הבית האחרים, דוגמת חדר הרחצה המשותף לו הקצה התכנון חלל גדול על מנת לכלול בו את כלל הפונקציות בנוחות וברווחה: אמבטיה רחבה ויחידת ארון כיור רחבת מידות שתוכננה לאחסון מקסימלי. היחידה תוכננה בסגנון וינטג'י ונצבעה בגוון שחור מט, לריצוף נבחרו כאן אריחי פסיפס כוורת לבן ולחיפוי הקירות אריחים פרוסים בתצורת בריקים, כאשר את החזות הרומנטית-קלאסית משלימים מראה ענקית במסגרת שחורה, גופי תאורה המשתלשלים משני עבריה, וכיור רחב עם ברזים בעיטורי אמייל.
חדר הרחצה שביחידת ההורים מופרד ממנו באמצעות דלת זכוכית ומתנאה במקלחון גדול ומפנק בו שולב גם ספסל בנוי מעץ, ובשם האחסון הנדרש-מבוקש נבנה בחלל החדר בוידעם גדול ונוח. את התוצאה שהתקבלה עם תום תהליך השיפוץ מסכמת שרת-אזולאי: "לכל חלל וחלל ללא יוצא מן הכלל, הוקדשה חשיבה רבה על מנת לוודא תכנון מיטבי שינצלו באורח מושכל, וכך, עם דגש על כל פרט קטן כגדול, והרבה אהבה, הדירה החדשה שהתקבלה מדברת בעד עצמה".
תכנון: פנינית שרת-אזולאי, אדריכלית פנים
הכתבה פורסמה במגזין "בית ונוי"