כשהסביבה שלנו אסתטית, נעימה ומעוצבת ומתוכננת היטב אנחנו מתפקדים טוב יותר. זה נותן לנו אנרגיות ומשפיע באופן ניכר על מצב הרוח שלנו. מדי יום אנחנו מבלים שעות ארוכות בעבודה, חלקנו אפילו נמצאים במשרד יותר שעות מאשר בבית (בלי לחשב את שעות השינה, כמובן). כשהמשרד מעוצב, השעות יכולות בכיף ובנינוחות ואנחנו יכולים לתפקד בצורה יעילה יותר. בנוסף, תכנון איכותי מתייחס גם לרמות האקוסטיקה, הרעש והבידוד בחלל, מספק לנו עמדות עבודה ארגונומיות ומקפיד לייצר גם פינות ישיבה נעימות באווירה בלתי פורמלית, לעידוד מפגשים חברתיים ושיחות בין חברי הצוות. מהמשרדים של רשת AMPM בתל אביב, דרך החלל של משרד פרסום דיגיטלי במצפה רמון ועד למשרד הצבעוני של חברה העוסקת בהחזרי מס - אלה המשרדים הכי שווים שתוכננו בתקופה האחרונה בארץ, ויש אפילו אחד בארצות הברית.
עוד בערוץ עיצוב הבית:
- לכל הכתבות בערוץ living
- מסי מי? הצצה לווילה של הכדורגלן הטוב בעולם
- באר שבע: דירת 120 מ"ר מהממת ב-1.5 מיליון שקל
הייטק מדברי
סוכנות הפרסום הדיגיטלית מקאן ואלי - שלוחה של משרד הפרסום התל אביבי מקאן אריקסון - הוקמה במצפה רמון לפני ארבע שנים. המבנה הארעי שבו התחילו השתדרג לאחרונה בהשקעה של קק"ל בריטניה למבנה חדש, גודלו כאלף מ"ר, שנמצא באזור התעשייה הישן של מצפה רמון. הוא תוכנן על ידי אוהד אלחנני, יעקב פישר ואנה ברוורמן ממשרד פישר אלחנני אדריכלים, ואת עיצוב הפנים עשתה ליאור דנצינג. "התעסקנו עם שני נושאים עיקריים, הראשון הוא שמירה על האופי התעשייתי של המבנה והשני הוא הרעיון של הייטק מדברי", מסביר פישר. מעטפת המבנה נשארה כמעט לחלוטין כפי שהייתה, על מנת להפתיע את המבקרים שנכנסים פנימה, אל העיצוב החדש. מהעיצוב הישן שומרו אלמנטים כמו הדלתות הצהובות, חלונות המתכת שפורקו, שופצו והורכבו חזרה, ורצפת הבטון שחודשה וחופתה במיקרוטופינג. חיפוי לבני סיליקט, המאפיין מבנים תעשייתיים אירופיים, הוסיף חום לחלל ולקח אותו לכיוון אקלקטי ורבגוני יותר.
אלמנטים שמקורם בסביבה המדברית בכלל ובמכתש בפרט שולבו בעיצוב, כמו שכבות, נקיקים וחריצים שנראים באלמנטים שונים בחלל. את השכבות יצרו האדריכלים בעזרת חיפוי עץ, שמנוגד לחיפוי הבטון ולאלמנטים המתכתיים בחלל. המטבח וחדר האוכל עוצבו כמו סלע שנפל, חלקו בפנים וחלקו מחוץ למבנה. במקום מסדרון מרכזי עם משרדים בשני צדדיו, תוכננו חלונות גדולים הפונים לחצר פנימית הנמצאת בחלקו האחורי של המבנה ולאורכם מסדרון, שהאדריכלים מכנים "נקיק", שמצד אחד פונה החוצה ומצד שני אל חדרי המשרד. כדי לשמור על אווירת ההאנגר שאפיינה את המבנה, תוכננה קומת גלריה ומחיצות המתכת והזכוכית אינן מגיעות עד התקרה.
תל אביבי אמיתי
בבניין קטן בלב תל אביב תכננו ועיצבו לוסי ויקנין וליטל רוזנשטיין מחברת "המעצבות" את המשרדים החדשים של רשת AMPM. המשרדים מחולקים לשתי קומות - בקומה הראשונה נצאים משרדי הצוות, דלפק הקבלה, המטבח, השירותים ואזור ההמתנה, ובקומה השנייה נמצאים מטבח שירות נוסף, חדר ישיבות גדול ואזור אירוח. לפי המעצבות, הקונספט היה מאוד פשוט - "העיר תל אביב שהרשת מאוד מזוהה איתה. ממש כמו העיר, גם הרשת תוססת 24/7 וזה בדיוק הקו שהנחה אותנו", הן מסבירות.
בין החדרים מפרידות מחיצות זכוכית עם מדבקות מאוירות של תל אביב, מספקות פרטיות לעובדים ומספרות את הסיפור של העיר. על רצפת הבטון הוטבע שביל אופניים. בהתאם ללוגו של הרשת, שולטים בחלל גוני כחול. בחדר הישיבות בוצעה צביעה דקורטיבית היוצרת חלל דינמי וצעיר ומטשטשת את המבנה האלכסוני של הקירות. במטבחון תוכנן אי ומעליו גוף תאורה שתכננו המעצבות, המאפשר לעובדים להתכנס יחד לארוחות משותפות.
בתי עץ קטנים
מתחם העבודה השיתופי AYEKA בתל אביב נמצא בין פלורנטין ונווה צדק, ואדריכל מיכי סתר ביקש לשלב בעיצוב את האווירה הייחודית של המקום כדי לבדל אותו מהמתחרים. "במקום המתכת השחורה והזכוכיות שמאפיינות את כל חללי המשרדים, השתמשנו בשילוב של עץ וזכוכית המייצר חלל חם ומיוחד יותר. תכננו מעין רחוב ראשי עם גופי תאורה מיוחדים, משני צדדיו ממוקמים המשרדים, שמעוצבים כבתי עץ קטנים", מספר סתר.
בנוסף לחדרי ישיבות ומשרדים, המתחם, ששטחו 2,000 מ"ר, כולל גם פאטיו, אולפן צילום וטלוויזיה, חדר הקרנה, חדר כושר ובריכת שחייה שממוקמת על הגג ומשקיפה על רחובות פלורנטין. כדי להכניס כמה שיותר אור טבעי פנימה, נפתחו חלונות גדולים, הפונים מצד אחד לרחוב ומצד שני לפטיו. כמו כן, נעשה מאמץ לעצב אזורים המעודדים מפגשים שיתופיים ובלתי פורמליים, כמו קפיטריות, פינות ישיבה קטנות וגם חדרי ישיבות המעוצבים כמעין סלונים קטנים ונעימים.
במשרד של מעצבת פנים
אחרי כמה שנים של עבודה ממשרד ביתי החליטה מעצבת פנים סיון קונוולינה להוציא את המשרד מהבית. כמה חודשים של חיפושים הובילו אותה למשרד בשכונת נווה שאנן בחיפה, חלל ישן ומוזנח שהיה זקוק לשיפוץ רציני. השיפוץ עצמו ארך חודשיים ואחריו התחילה קונוולינה להלביש את החלל בסגנון אקלקטי. לפינת ההמתנה בחרה בכורסאות וינטג' שרופדו מחדש, את חלק מהקירות חיפתה בטפטים צבעוניים ואת שולחן הישיבות העבירה איתה מהסטודיו הביתי שלה. היא הוסיפה מטבחון קטנטן, עמדת עבודה נוספת שניתנת להשכרה לפי שעה, יחידת אחסון מעץ וברזל שתכננה ועל הקירות תלתה לוחות מחוררים לכלי כתיבה, דוגמאות של חומרים וצבעים ועוד.
תחום אפור
לעומת חברות הייטק, המזוהות עם משרדים מעוצבים, קיימים ענפי תעסוקה רבים שרובנו עדיין מדמיינים את משרדיהם כאפרוריים למדי, עם תאורת ניאון וללא חן או אופי. המשרד הזה, שעוסק בהחזרי מס, היה יכול להיות בדיוק כזה, אך בזכות מעצבת הפנים תמר רוזן-נעים, בעלת סטודיו Tamaros Design, התוצאה הפוכה לגמרי. "האתגר היה לייצר עבור משרד שעוסק בתחום 'אפור' של החזרי מס חללים צבעוניים ומלאי השראה. לקחתי את מוטיב החשבונייה וטיילתי איתו בחלל באמצעות פסי מתכת, מחברים מודפסים במדפסת תלת מימד וטבעות צבעוניות", היא מפרטת. בנוסף, מדובר בסניף של חברה בינלאומית עם מיתוג מוקפד בהשראת הטבע וקו הרקיע, שהיה עליה לשלב גם בעיצוב המקומי, לצורך כך היא עיצבה טפטים מעניינים ויצירתיים ששולבו ברחבי המשרד.
>> רוצים עוד? עשו לייק ל-living בפייסבוק
הכל מהכל
Be All היא רשת מתחמי עבודה חדשה שמשרד הדגל שלה ממוקם במגדל אלון בתל אביב ומשתרע על שטח של כ-14 אלף מ"ר, הפרושים על פני שבע קומות וכוללים יותר מ-2,300 עמדות עבודה. עיצוב המתחם, בראשותה של ורד גינדי, עונה על צרכים של קהילתיות, נגישות וסביבת עבודה אופטימלית ומשלב בידוד אקוסטי מתקדם לשמירה על שקט ופרטיות בעמדות העבודה. בנוסף, הובאו בחשבון שיקולים אקולוגיים כדי להביא לחיסכון בצריכת האנרגיה.
למתחם נבחרו חומרים גולמיים כמו בטון, ברזל ועץ. בחדרי הישיבות תלויות עבודות גרפיקה של סטודיו לוקה ובהן איורים של דמויות מובילות בתחומן, כשבכל קומה דמויות מנושא אחר - חדשנות, ספרות, מוזיקה, אקולוגיה ועוד. בנוסף עוטר המתחם ביצירות גרפיטי של האמן אדגר רפאל, המשלבות מוטיבים יומיומיים ומוכרים לצד האבסורד והמופרך ומוסיפות קריצה והומור לחלל. אם כל זה לא שכנע אתכם, אז כנראה שהמרפסת הגדולה, שעוצבה על ידי דורון צור אדריכלי נוף כגג אורבני בהשראת ה-High Line הניו יורקי, תעשה את העבודה.
משרד בוטיק
המטה המרכזי של רשת מלונות פתאל עוצב על ידי מעצב הפנים ארי שאלתיאל ואלון דרעי, שהיה אחראי על עבודת המיתוג. השניים בקונספט של מלון בוטיק המייצר חוויה אישית ומוקפדת. בעיצוב החלל שולבו מוטיבים מעולם המלונאות, למשל בדלפק הקבלה המעוטר בכיתוב Reception ועליו הונח פעמון באווירה של פעם. להמשרדים ממוספרים, כמו חדרי מלון, מה שגם מקל על ההתמצאות. החדרים השונים, שעוצבו בסגנון מודרני ונקי, מחופים בטפטים גדולים שעוצבו במיוחד, אביזרים מעולם המלונאות וארונות גדולים שבהם מוצגים אקססוריז, ספרים ופסלים בהשראת אזורים שונים בעולם.
ההשראה בכל מקום
משרדיה של חברת תשתיות גדולה נמצאים באור יהודה ושטחם כ-700 מ"ר. מעצבת פנים שלומית אבירם הופקדה על מלאכת התכנון והעיצוב של החלל ובחרה בפלטת חומרים וצבעים ניטרלית שבבסיסה חומרים המשתלבים יחד ליצירת טקסטורה חמימה ואקלקטית וסביבת עבודה המשלבת בין תחושה ביתית ונעימה לבין מראה מהוקצע ומוקפד.
"אני שואבת השראה מכל מקום שגורם לי לרצות להישאר בו - ביסטרו פריזאי מזמין, לופט ניו יורקי או בית קפה ליד הים", אומרת אבירם. "ההשראה היא בכל מקום. אני משלבת חומרים היוצרים איזון, מקרקעים ויוצרים תחושת חיבור לטבע - עץ, בטון, ברזל חשוף, צמחייה חיה ושפע של אור טבעי חוברים יחד לחללי עבודה נקיים ומוארים בהם אפשר לנשום, לפרוח ולממש את מלוא הפוטנציאל. העיצוב שלי משמש כגורם מעצים, הן לחברה והן לעובדים בה, הוא ממתג את החברה, ומגשר בין בעלי תפקידים שונים וגילים שונים".