כמי שמגיע מעולם המוזיקה ונושא גנים סלוניקאים, יוסי עזר יודע לזהות היטב הרמוניה טובה כשהוא נתקל בה. עזר, מוזיקאי ומפיק מוזיקלי, בעברו בסיסט בלהקת "פורטרט", וכיום מבעלי מותג הריהוט היוקרתי "פנטהאוז רהיטים", חבר לאדריכל נסטור סנדבנק לפרויקט אישי במיוחד – תכנון ועיצוב ביתו שבהרצליה. "נסטור הוא אח", אומר יוסי, "וזה לגמרי בא לידי ביטוי בתהליך שהיה אינטואיטיבי, מהיר מאוד וזורם". השניים הכירו לפני כ-15 שנה, כשעבדו יחד על ביתה של רונית יודקביץ, ומאז הפכו לחברי נפש ושיתפו פעולה בפרויקטים נוספים. תוך שנה וקצת, שקדמו לה "שבע דקות תכנון", כפי שמתחייב עזר, העמידו את הבית המיוחד - ממגרש מיותם ועד לרמת המגבת בשירותי האורחים.
אז לא ברור מי כאן בתפקיד אפרודיטה ומי בתפקיד ארס - הוריה של הרמוניה במיתולוגיה היוונית - אבל ההרמוניה בין עבודת האדריכלות לעיצוב הפנים, ובין הנפשות הפועלות שהיו מעורבות בפרויקט – בהחלט הייתה שחקנית מרכזית בסיפור. כשעזר מספר על תהליך התכנון והביצוע הוא מרבה להשתמש בשם התואר המפתיע "קל", על כל הטיותיו, וזוקף הרבה מכך לעובדה שבעלי המקצוע שאיתם עבד הם משפחה וחברים שכבר שנים רבות מלווים אותו בפרויקטים שהוא עושה.
עוד בערוץ עיצוב הבית:
הקונספט: חופשה מתמשכת
אל הבית בהרצליה ב' עבר עזר מהיישוב קדימה, לאחר שמצא מגרש ששטחו 280 מ"ר. הבית בנוי משלוש קומות, שטח כל אחת מהן 80 מ"ר. הפרוגרמה התבססה על מושג החופש. עזר ביקש לעצמו ולמשפחתו בית "זרוק במידה" ו"לא מחייב" שיעניק תחושה של חופשה מתמשכת. סנדבנק, מצדו, התבקש לתרגם את החזון לבית המתאים למשפחה עם שלושה ילדים. "הגאונות של נסטור היא היכולת שלו להבין את השטח ולתרגם אותו, במהירות שקשה להסביר, ל-layout שנותן פתרונות מדהימים, מנצל כל מ"ר וממקם את החללים בצורה מושלמת", אומר עזר.
בקומה העליונה סוויטת הורים ושלושה חדרי ילדים, בקומת הכניסה – סלון בהיר ואוורירי, בגוונים טיפוסיים של כחול ולבן, וממנו יציאה אל מרפסת ששטחה 80 מ"ר. המרפסת הפורחת מקורה בפרגולת מפרש (כיאה לסביבת החופים), במרכזה שולחן איטלקי, העשוי אבן לבה ומעוטר בלימונים הסיציליאניים הטיפוסיים. ריהוט החוץ, כמו מרבית הריהוט בבית, הגיע מספקים שאיתם עזר עובד – מספרד, מאינדונזיה ומתאילנד. במטבח המודרני שולבה דלת אסם כבדה ששוברת את הלבן הנקי ומוסיפה חום וטאצ' מחוספס. במקור היא הייתה פלטת שולחן שעשתה את דרכה אל המטבח הביתי היישר ממחסני החברה. בדומה לכך, מיטת ברזל מקולקצייה קודמת הוסבה למתלה כלים התלוי מעל האי ומציג לראווה כלי אמייל – כחולים, כמובן.
אני רוצה אותך כמו סלע
הבוזוקי על הקיר, ליד פינת האוכל, מחבר בין שתי האהבות של המשפחה – מוזיקה ויוון, והוא רק רמז קטן לדבר האמיתי המתגלה בקומת המרתף, המחולקת לפינת משפחה ולאולפן הקלטות פעיל. על הקיר, בדרך לאולפן, תלויות גיטרות בס שלא משאירות ספק לגבי מקומה של המוזיקה בחיי היום יום של המשפחה. "הבן על תופים, הבת על בס, והקטנה בדרך ובינתיים עושה ביטבוקס", אומר עזר. עיצוב המרתף חורג מהקו היווני והוא יותר תעשייתי באופיו, עם טיח על הקירות, תקרת בטון חשופה ושטיחים גדולים הממלאים גם תפקיד פונקציונלי בבידוד האקוסטי הנדרש.
עזר הגיע מגובש מאוד לפרויקט, כשהחומרים ברורים לו, כמו גם זהותם של השותפים לדרך – הספקים ואנשי המקצוע. האבן הטבעית, המקומית, אבן בזלת "מאזור מגדל", מקפיד עזר לדייק, נוכחת בכל הבית. קיר הכוח המרכזי הבנוי מהאבנים נישא לגובה שמונה מטרים, ומחבר בין שלוש הקומות. על הרקע שלו ניצבים שני גרמי המדרגות המובילים מקומת המרתף עד לקומה העליונה. אבני הלבה הפראיות נחתכו באופן ששכבתן החיצונית נותרה שלמה, מה שתורם למראה של דופן מערה בלב הבית. בין האבנים שולבו ידיות פליז המוארות בלד נסתר ויוצרות אפקט של תאורת up and down. התחושה המתקבלת היא של קרני אור טבעי המבצבות דרך החריצים בסלע. גם בחצר נעשה שימוש בפרוסות ענק של בזלת, בעובי שבעה ס"מ, שהופקו מתוך בולדרים ענקיים והשתלבו בבטון הלבן של ריצוף החוץ. את שברי הבזלת שנותרו ניצל עזר לשימושים שונים – גופי תאורה קטנים צמודי קיר, ספסל במקלחת ההורים, מזרקה, אדנית ענקית לאורך הגינה ואדן חלון במטבח.
בחוץ: קווים עגולים ורכים
קירות הבית תוכננו בעובי משמעותי - 30 ס"מ, בגימור גס ובקווים רכים ועגולים. עבודת טיח (ידנית בלבד!) ביקשה לשוות לבית את התחושה של תלת ממד וחוסר שלמות, של הזמן והעומק הניכרים בבתים היווניים, הודות לשכבות אינסופיות של סיד וטיח. "שכבות של צבע וסיד על טיח ערבי גס זה הנשמה של הבית", אומר עזר שמעיד על כך שהפועלים בבית התקשו לרדת לסוף דעתו בתחילת העבודה, אבל הצדיעו לו עם סיומה. העובי של הקירות אפשר יצירה של גומחות עגולות בקיר, שבהן שולבה נקודת אור ורק פסל המדונה חסר בתוכן...
הקווים העגולים והרכים בולטים בחוץ, בעיקר במעקות המרפסת המקיפה את הקומה השנייה ("הברקה של נסטור" מפרגן עזר). הם משתלבים נהדר עם המראה החם של תריסי העץ העשויים טיק מיושן (weathered teak), שהזמין עזר מהמפעלים המייצרים עבורו שולחנות.
"היתרון המשמעותי שלנו כצמד", אומר נסטור בשיחה מאוחרת יותר, "מעבר לחיבור ולזרימה הטבעית שמאוד מייעלים את העבודה, הוא שבבית הזה בעצם פיצחנו את הנוסחה לתכנון וביצוע פרויקט מא' ועד ת' בעלויות שיכולות להגיע ל-25-30 אחוז פחות מהעלות המקובלת. אנשים רואים את התוצאה ומתחברים לרעיון, ועכשיו אנחנו כבר משכפלים את מודל העבודה שיצרנו בפרויקט של בית פרטי גדול באירופה, ובקרוב גם במלון בוטיק כאן בארץ. בעצם, היופי הוא שאנחנו מדלגים על המון בעלי מקצוע בדרך. אין קבלנים, אין מפקחים, אני על הפן האדריכלי ויוסי עושה את כל ההתקשרות מול הספקים בארץ ובחו"ל באופן ישיר. הלקוחות משאירים לנו את ההחלטות העיצוביות והאחריות שלהם נגמרת במציאת המגרש".