יובל נח הררי הוא כנראה ההיסטוריון היחיד בארץ שיש לו חברה שגודלה דורש להחזיק משרדים ששטחם 500 מ"ר. ולא סתם משרדים – חברת Sapienship של הררי ובן זוגו איציק יהב עברה לאחרונה למשרדים משופצים בקומה ה-22 במגדל דיזנגוף סנטר האיקוני במרכז תל אביב, עם נוף פנורמי של העיר, מקום מרכזי לספרות, מחקר ומדע, ועיצוב שנע בין שבטי לעתידני. למי שהצליח לפספס את אחד מרבי המכר הגדולים של השנים האחרונות, נזכיר שב-2011 פרסם הררי את ספרו "קיצור תולדות האנושות". הספר הפך לאחד מרבי המכר הגדולים בישראל, ולמרות זאת, מספר יהב, שהוא גם שותפו ומנהלו האישי של הררי, "לקח לי שלוש שנים למצוא מו"ל שיוציא את 'קיצור תולדות האנושות' באנגלית, בדרך הספקתי לפטר אי אילו סוכנים ולריב עם כל העולם", הוא צוחק.
אבל מהרגע שהספר תורגם לאנגלית ב-2014, הוא הפך לרב מכר ולהצלחה בינלאומית. מאז הוא תורגם לעשרות שפות וגם בהן הפך לרב מכר, קיבל המלצות מביל גייטס וממארק צוקרברג ועורר עניין רב ברחבי העולם. בהמשך הגיעו גם הספרים "ההיסטוריה של המחר" ו"21 מחשבות על המאה ה-21" והפכו לרבי מכר שעמדו בראש טבלאות הספרים כמעט בכל שפה שבה פורסמו.
כך, משנת 2014 לערך מצא את עצמו יהב מנסה להשתלט על כמות אדירות של פניות שהגיעו מכל רחבי העולם ובהן שאלות, בקשות להרצאות וראיונות, הצעות למפגשים עם מנהיגים ולשיתופי פעולה ברחבי העולם, ועוד. "מצאתי את עצמי יושב כל לילה, חמישה ימים בשבוע, ומשיב ל-200 מיילים ביום באנגלית, ובוא נגיד שבאותה התקופה האנגלית שלי לא הייתה וואו", הוא מספר בחיוך. היקף העבודה הביא את יהב להחלטה שהוא צריך לגייס עובדים נוספים שיעזרו לו להתמודד עם כמות הפניות ויפנו לו זמן לקדם את הרעיונות המשותפים שלו ושל הררי. הצוות אמנם גדל, אבל העבודה נמשכה מהדירה של בני הזוג בתל אביב (השניים מתגוררים ביישוב כרמי יוסף – ב"ב). "הזזנו את כל הרהיטים ואני והעובדים חלקנו אופן ספייס שממנו התבצעה כל העבודה", אומר יהב. "העבודה בחלל המשותף הייתה על הפנים - אי אפשר להתרכז, מפריעים אחד לשני כל הזמן, זה לא מתאים, זה צפוף מדי, בטח אם אתה רוצה לייצר תוכן איכותי ועמוק ואתה צריך השראה".
בלי אופן ספייס, עם חלונות שאפשר לפתוח
ב-2019 הקימו יהב והררי את Sapienship, המוגדרת כ"חברה להשפעה חברתית" (Social Impact Company), ושמה מורכב מהמילים Sapiens – "תבוני", שם המין שאליו משתייך האדם המודרני וגם שם ספרו של הררי באנגלית, ו-Friendship – "חברות". "כדי לקדם רעיונות גדולים צריך גוף הרבה יותר גדול, לדבר גם עם ממשלות אבל לא פחות חשוב גם עם אנשים", אומר יהב. בחברה עובדים כיום אנשי תוכן, מדיה ושיווק וכן משפטנים, ומטרתה העיקרית היא למקד את הדיון הציבורי באתגרים החשובים ביותר העומדים בפני האנושות כיום. יהב והצוות הצליחו לזכך מתוך ספריו של הררי את שלושת האתגרים העומדים בפני האנושות – התמודדות עם שואה אקולוגית, שואה גרעינית וטכנולוגיות משבשות ("הקורונה המחישה לנו מצוין כמה טכנולוגיות ה-AI המתקדמות יכולות לפגוע בפרטיות של כולנו"), ועכשיו הם מקדמים את ההתמודדות עם אתגרים אלו באמצעות פיתוח תוכניות לימוד ותוכן לרשתות החברתיות, בנוסף לתקשורת עם אנשים כמו אנגלה מרקל, מארק צוקרברג מפייסבוק והנהלת גוגל. בשביל לעמוד באתגרים האלה היה ברור שהחברה צריכה בית חדש, וכך הוחלט על מעבר למשרדים במגדל דיזנגוף סנטר.
על תרגום תפיסת העולם של החברה לחלל עבודה היו אחראיות אדריכלית עילית גרינברג ומעצבת הפנים קרן גנס. "אחד העקרונות שהונחו לפנינו ותורגמו לעיצוב המשרד הוא רעיון פתיחת השיח והפיכתו לכמה שיותר משתף", מספרת גרינברג. "כשיש בעיה גלובלית כלשהי צריך לפתוח את השיח לכמה שיותר אנשים כדי להגיע לפתרון, פתרון שבא לידי ביטוי בספרים של יובל. אנחנו הגדרנו את זה כ'מדורת שבט' שהפכה להיות הלב של המשרד ובעצם מקיימת את כל העקרונות שהחברה הגדירה: ההתכנסות, השיתוף והרעיון מאגד סביבו את הכל. מהיום הראשון איציק הבהיר שלא תהיה כאן עבודה באופן ספייס. עם זאת ברגע הכניסה למשרד אפשר להבין מה קורה, בבת אחת להתמצא במרחב. יש לזה השלכה מאוד גדולה על העובדים ועל המבקרים. אנחנו יושבים כאן באמצע אך יש גם אפשרות של הסתרה ואינטימיות".
"כשנכנסים למשרד הפרספקטיבה משתנה", מוסיפה מעצבת הפנים גנס, שעבדה על הפרויקט בשיתוף מלא עם גרינברג. "לא קולטים את זה מההתחלה, אבל גורם להסתכל על הדברים בפרספקטיבה אחרת, קצת יותר מרחוק, לראות את מכלול הדברים. יש כאן משרדים שאפשר לסגור קיר, להתחבא מאחורי דלת. לא להיות לגמרי חשוף בכל שנייה. יש עוד חדר שאפשר יהיה לחלק בעתיד לשני חדרים. החלל המשותף מתוכנן כך שאם תגדל כמות העובדים - נוכל להגדיל ולחלק אותו".
העבודה על משרדי Sapienship הייתה פרויקט מורכב במיוחד שהתפתח עם הזמן. בתחילה נרכש רק משרד אחד, ואחר כך נרכשו גם השניים הסמוכים אליו והתקבל שטח של כ-500 מ"ר. אחד האתגרים המרכזיים בתכנון המשרדים היה, למרבה ההפתעה, לאפשר לנמצאים בו לראות את הנוף מהקומה הגבוהה. כאמור, המשרדים נמצאים במגדל דיזנגוף סנטר שתכנן אדריכל מרדכי בן-חורין. המגדל, שהוקם ב-1986 כמגדל מגורים, אמנם בולט במבנהו העגול, אבל העיצוב המקורי כלל שורת מזגנים סבוכה שהסתירה את מרבית החלון. "כל המיזוג של הבניין הוא מערכת אחת, והמשמעות היא שיש צינורות של מים חמים שעוברים בין הקומות ועם מאוורר שמגיע לכל משרד. כל נגיעה משפיעה על כל המשרדים בבניין", מסבירה גנס. למרות המורכבות, בסופו של דבר בוצע הפרויקט על ידי חברת מיזוג והתשתיות הורמו מקו החלון. יתרה מכך, בניגוד למשרדים רבים בארץ, יהב התעקש שמשרדים של Sapienship יתאפשר לפתוח את החלונות - גם על הציר אך גם פתיחה מלאה ("אני לא יכול לעבוד במשרדים בלי אוויר"). לא מפתיע אם כך שעלות העבודה על הפרויקט, שהוערכה בתחילה ב-1.5. מיליון שקלים הגיעה בעקבות גדילת השטח והרחבת עבודת התשתית לכ-4 מיליון שקלים.
דווקא להררי אין חדר קבוע במשרדים
הפגישה עם יהב, גרינברג וגנס התקיימה בחלל המרכזי של המשרדים - חדר ישיבות שקוף שמוקף בחללים נוספים, כולם מוקפים בקירות שקופים בחלקים ואטומים בחלקם. החלל משמש גם כאולפן שידור שבו הררי מתראיין ומקליט תכנים (במקום יש גם חדר בקרה משוכלל), ובמרכזו ניצבת ספריית עץ ענקית. הספרייה, המכונה "הקיר המונוליטי" מכיוון שזו חידת עץ ענקית אחת באורך של יותר מ-12 מטר, ואפשר למצוא בה עותקים מספריו של הררי (ביותר מ-60 שפות) וספרים נוספים שיהב, הררי, המנכ"לית נעמה אביטל, ומנהלת השיווק נעמה ורטנבורג שואבים מהם השראה.
היות ומדובר במטה של חברה בינלאומית, במרכז הספרייה נמצא גם מסך מחשב משוכלל שמשמש גם לפגישות עם עובדי החברה ברחבי העולם: "היה לנו חשוב שהצוות שמצטרף לפגישות וידיאו מהעולם ירגיש שהוא יושב כאן ולהיפך", מסבירות גנס וגרינברג. דווקא להררי אין משרד קבוע ב-Sapienship. "אחד הדברים שדחפו אותי להקמת החברה הוא שמאז שיובל הוציא את הספר, קשה לו למצוא זמן לחקור דברים חדשים. שוב ושוב מזמינים אותו לדבר ולהרצות ולהתראיין, וכחוקר הוא חייב להיות פנוי", אומר יהב. "הוא תמיד מעורב, הוא תמיד רלוונטי מאוד. הוא מתעניין בדברים, אך כפילוסוף הוא חייב זמן פנוי כדי לחקור דברים שהוא לא מכיר. אם תיכנס אלינו הביתה, תמצא על השולחן שלו מיליון דברים - מספרות יפה, דרך אובמה ועוד דברים לא קשורים", מספר יהב.
"יובל לא צריך להיות מעורב בעבודה השוטפת שלנו אלא לעשות את שלו: הוא אדם חושב ומבריק", מספרת המנכ"לית אביטל. "אנחנו עובדים עכשיו על מספר רב של פרויקטים מאוד מעניינים, למשל קמפיין סושיאל שקורא למצוא נושאים שיעוררו שיחות פתוחות בין אנשים מרחבי העולם, בשונה מנושאים שמובילים אותנו הרבה פעמים לשיחות סגורות שלא מעודדות שיח". במקביל, רעיונותיו של הררי ממשכים להתפשט, ובימים אלה מעובדים ספריו לסדרה ולסרט בהפקה הוליוודית וגם לתערוכת VR הצפויה להיפתח במהלך השנה.
>> רוצים עוד? עשו לייק ל-living בפייסבוק
עיצוב לוגו SAPIENSHIP: משרד המיתוג AWESOME TEL AVIV
ציורי הקיר במשרדים: צמד האמנים AIFO
עיצוב תאורה: אסף ויינברום
ריהוט בית הקפה ודלפק הקבלה: פינלן אירועים
נגרות: דני לוי