תושבת חוץ מאנגליה חיפשה בית קרוב לים בתל אביב, ורכשה דירה בקומה ה-22 בפרויקט White City Tower שבין מגדל שלום למסגד חסן בק, ברחוב שעתיד להפוך לשדרה מוצלת עם מדרכות רחבות ושבילי אופניים. גודל הדירה 125 מ"ר ועוד 20 מ"ר מרפסת. על שיפוץ הדירה היה אחראי אדריכל אושיר אסבן, והוא מספר שהדיירת רצתה בית עם אווירה מתוחכמת, שילובים נועזים והמון מקום לאירוח. השיפוץ נמשך חמישה חודשים.
בשלב תכנון הפנים הקפיד אסבן ליצור ליצור חלוקה המאפשרת לראות את הים מכל החללים, הציבוריים והפרטיים כאחד. "האתגר היה להציב את כל חללי הבית מול הים, מחלל המאסטר וחדר האורחים דרך העמדת הריהוט בסלון ועד המטבח", הוא מספר. מהכניסה לבית אפשר לראות את הים לאורך חזית הזכוכית השקופה. זוהי אחת מארבע הצלעות התוחמות את החלל הציבורי – הכולל את הסלון, המטבח ופינת האוכל – שכל אחת מהן עשויה מחומר אחר: זכוכית, אלומיניום, בטון וברזל. בחלונות הרבים בבית הותקנו צלונים חשמליים מרשת שחורה שיורדים ועולים כמו מסכים וחושפים בהדרגה את הים והשמש התל אביבית.
מימין לכניסה, במקביל לחזית זכוכית – ניצב מטבח המחופה אלומיניום אנודייז בגוון אפרפר ירקרק ייחודי (בולטהאופ). "כל חוויית הבישול והאירוח תוכננה להתקיים מול הים", מסביר אסבן. חזית המטבח משקפת את האור הטבעי המשתנה במהלך היום. המטבח בנוי בשני קווים מקבילים – קו ארונות ליד הקיר ואי עם כיריים וסביבו מקומות ישיבה.
שולחן האוכל עומד ליד קיר הזכוכית שבו יש דלת המובילה למרפסת. "לפינת האוכל תכננתי שולחן מאבן אמרלד ירקרקה מברזיל שהתאימה במיוחד לאווירה האדג'ית של הבית. השולחן המרובע, שבו הישיבה היא של זוג אל מול זוג, משקף בצורתו את החלל התוחם אותו", הוא אומר. הקיר הסמוך הוא קיר בטון חשוף ועליו מנורות של המעצב האמריקאי לי ברום. היצירה שעל הקיר, כמו כל הציירות בבית היא של אביב גרינברג. במרפסת ניצבות מיטות שתוכננו במיוחד ומוצבות זו אל מול זו כדי לאפשר שיחה וחוויית אירוח אינטימית.
במקביל לקיר הבטון נמצא קיר ברזל בעיבוד טבעי וחשוף התוחם את הסלון. בקיר קבועים טלוויזיה ומדפים. "החשיבה היתה להציב זו מול זו את חזיתות החלל הציבורי הפתוח וליצור בחומריות שלהן מעין מערכת יחסים, לשלב בין חומרים תעשייתים שיש להם חספוס טבעי, אבל לעבד ולעדן אותם. יחד עם פרטים כמו מדפי הברזל הדקים בספרייה והדלתות הסמויות נוצר בבית וייב פאנקי ומתוחכם". אומר אסבן, "רציתי לתת תחושה של חלל רחב ידיים ופתוח ללא קיטועים. הטיפול המסיבי בקירות החלל הציבורי מקצה לקצה ומרצפה עד תקרה יוצר מסה ורצף ותורם לתחושת הגודל של החלל והעוצמה שלו. בעיניי הבית הזה מדבר על מושג החוויה. כל החללים והפרטים שבו נועדו למקסם את חוויית המגורים ומעניקים משמעות חדשה לפעילויות יומיומיות, אם זו חויוית הבישול במטבח מאובזר שעונה על כל דרישות הלקוחה לאירוח, או בחוויית הנוף והחיים אל מול הגלים".
>> רוצים עוד? עשו לייק ל-living בפייסבוק
דלת סמויה בקיר הבטון ליד שולחן האוכל מובילה לחדר השינה של בעלת הבית. מיד ככשנכנסים לחלל רואים אמבטיה פרי-סטנדינג שניצבת מול הים. "בעלת הבית רצתה חדר רחצה מפנק במיוחד, לכן הוחלט על לפצל את חדר הרחצה", מסביר אסבן. בעוד האמבטיה ניצבת מול הנוף, כחלק חדר השינה המרכזי, המקלחת, חדר האדים והסאונה נמצאים בחדר הרחצה הנפרד. קירות חדר הרחצה מחופים מהרצפה עד התקרה באבן סטאטואריו לבנה עם גידים אפורים שהונחה בשיטת book match. מאותה אבן עשויים גם הספסל במקלחון, משטח הכיור וידית המקלחון.
הכניסה אל חדר האורחים היא דרך דלת סמויה בקיר הברזל, ליד הספרייה. בחדר, שגם ממנו נשקף הים, יש ספה עמוקה שתוכננה במיוחד. חדר הרחצה הצמוד כהה ודרמטי מחופה אבן מדזנוטה ואבן בזלת/
תכנון: אדריכל אושיר אסבן
.