חברות רבות, אם אלה בחברות הייטק, פרסום או חברות למתן שירותים שונים, מבינות בשנים האחרונות שהעיצוב לא פחות חשוב מההנעה לעבודה ומתפוקה. בין שמדובר במשרד שבו העובדים מבלים את מרבית שעות היום או במשרד שמארח לקוחות מהחוץ, העיצוב משחק תפקיד שלא תמיד כולנו מודעים אליו. בין השאר, הוא עשוי לשקף את מהות ואופי המשרד והעובדים, להשרות אווירה ביתית, להנעים את השהות במקום ואפילו להניע לפעולה. עיצוב נכון יגביר את המודעות של העובד ואת הרצון שלו להשקיע במקום העבודה, יעשה לו טוב על הנשמה ויגרום לו להרגיש רצוי ומוערך יותר. למעשה, העיצוב הוא חלק בלתי נפרד מהתגמול שהעובד מקבל במקום עבודתו.
מתברר שכדי להפוך את סביבת העבודה לנעימה ופורייה, אפשר לעצב משרד בעלות לא מוגזמת ולקבל תוצאות נפלאות. כדי להמחיש את הרעיון, הבאנו לפניכם שבעה משרדים שעיצובם עלה בממוצע 585 שקלים למ"ר. לזה הוספנו טיפים ועצות לחיסכון בתקציב של המעצבים וצילומים שמוכיחים שעם קצת רצון הכל אפשרי. תייקו ושמרו.
עוד באתר לעיצוב הבית:
צבע ועניין באווירה בלתי פורמלית
"חברת הפרסום באינטרנט חיפשה לצאת מהשיממון העיצובי שלה וכן למצוא מקום לשיעורי פילאטיס שמועברים לעובדים מדי שבוע", מסבירה מעצבת הפנים טלי פז, "דרישה זו מיד חייבה שימוש כפול בחדר הישיבות ובחירה בריהוט קל ונייד שיאפשר הזזה הצדה לטובת פריסת מזרנים".
סגנון עיצובי: "בחרתי בתחושה של בית משולבת עם הומור וכן בקריצה לסדרה 'מד מן' העוסקת אף היא בפרסום. בחרתי בספות וכורסאות בלתי פורמאליות ואת חדר הישיבות ריהטתי ממש כמו סלון ביתי שממנו כמו יציאה אל מרפסת מדומה שבה קו הנוף התל אביבי ממוסגר בתוך תמונה. כדי לסתור את אווירת ההיי טק, בחרתי דווקא בחומרים פשוטים, בפריטים במראה תעשייתי ובצבעים ומרקמים מגוונים".
עמידה בתקציב: "העיצוב כלל שבירת קירות, בינוי, הנחת פרקט, ריהוט ואבזור החללים, גופי תאורה, חידוש עמדת כניסה ודקורציה.
טיפים: לא תמיד חייבים להחליף הכל. במקרה של עמדת הקבלה בכניסה, העמדה נצבעה בצורה מעניינת, הוספו לה ידיות חדשות והיא שינתה פניה לחלוטין. כמו כן, נעשה שימוש בכוחות פנימיים לצורך חיסכון בעלויות, וכך כל הגרפיקה שתלויה על הקירות נעשתה בשיתוף מלא של הגרפיקאיות במשרד – הן תכננו, יצרו והפיקו פוסטרים שהותאמו לרוח החברה ולעיצוב המחודש של המשרד".
ממחסן מלוכלך למרכז שירות מטופח
"מנכ"לית משרדי חברת 'שירות פלוס' לשירותים תיקונים והתקנות מוצרי חשמל פשוט נתנה לי יד חופשית לתכנן מרכז נכון ורלוונטי", אומרת גלית פנינה אבינעם, בעלת משרד לאדריכלות ועיצוב פנים, "המקום, שהיה מחסן ללא גימור וללא כל תשתיות, נועד לשמש כמעבדת תיקונים, מחסן חלפים, משרדים וכל-סנטר".
סגנון עיצובי: "כדי שהעובדים יוכלו להתמודד ביתר קלות עם פניות הלקוחות הרבות והמתישות, בחרתי לעצב חלל ויטאלי, תומך, מחבק ומלא באנרגיה רכה. הרעיון המרכזי הוא שהעובדים ירגישו טוב וכך יטפלו בצורה איכותית יותר בלקוחות. לשם כך בחרתי בחלון עגול וגדול המחבר בין החלל המרכזי לכל-סנטר שמשמש כלב החברה, וכן בטפט בגוונים עדינים ובפרקט בגון אגוז. כדי להוסיף לאווירה הקלילה בחרתי לרהט את מבואת המשרד בריהוט קש ובמבוק".
עמידה בתקציב: "התכנון כלל פרוגראמה, תשתיות, חלוקת חללים, תיאום בין המחלקות ותכנון כל החללים עד רמת הפרט הקטן ביותר".
טיפים: "גרפיקה יכולה להשיג תוצאה נהדרת וחזקה כשהיא מודפסת על שטח גדול. נחמד לבחור קיר דומיננטי ולתכנן עליו טפט יצירתי פרי דמיונכם. כמו כן, שווה להתאים את המשרדים לאופי העובדים. במשרד מנהל השיווק, שנתון בלחצים ובעל אישיות אנרגטית וסוערת, בחרתי בתמונת נוף ענקית. במשרד של מנהל משמרת, שצריך לעמוד ביעדים, בחרתי בתמונה של סולם העולה כלפי מעלה על רקע טורקיז מרגיע וענן רך".
המשרד לניירות ערך
בניין מורשת, הבניין המיתולוגי וההיסטורי ששימש את הבורסה לניירות ערך משנת 1983, הפך למתחם עבודה שיתופי ואורבני עבור קהילת העצמאיים והעסקים הקטנים, כל מי שרוצים לעבוד באווירה שיתופית וגמישה ובתנאים אופטימליים. על העיצוב אחראים STUDIO MU.
סגנון עיצובי: "הסגנון העיצובי של בניין מיינדספייס החדש צפוי להמשיך את הקו הקיים של החללים בשדרות רוטשילד, עיצוב אורבני עם דגש על הפרטים הקטנים. קירות המשרדים עשויים זכוכית על מנת לאפשר אינטראקציה והפריה הדדית בין החברים, ואזורי הלאונג'ים מאובזרים בפריטים שנאספו בקפידה מהארץ והעולם. הריהוט האלגנטי שנאסף מרחבי העולם מייצר סטנדרט חדש לסביבת העבודה כפי שאנחנו מכירים אותה היום".
עמידה בתקציב: "במקום סביבות העבודה האטומות והסגורות, קירות הזכוכית של משרדי מיינדספייס משדרים אווירת פתיחות ושקיפות המאפיינת את דור ה-y. כמעט כל משרד זוכה לתאורה טבעית וחלופת אוויר צח - שמשפר את סביבת העבודה הפיזית ומשפר את איכות החיים של העובדים.
טיפים: "חשוב להפריד בין אזורי עבודה מקצועיים ושקטים לבין אזורי פנאי ואווירה תוססים על מנת לייצר סביבת עבודה יעילה ונוחה. לכן במיינדספייס כל חברה מקבלת משרד מקצועי, שבו נמצאים רק עמדות העבודה. מסביב וברחבי הבניין יהיה אפשר למצוא עשרות מקומות ישיבה נוחים, ספות, כורסאות עור, שולחנות קפה, תאי ישיבה פרטיים, תאי טלפון ועוד".
משנות ה-50 ועד ימינו
"סטודיו 'בהיר' לעיצוב גרפי ממוקם במבנה אבן משנות ה-50 בקיבוץ בצפון", מספרת מעצבת הפנים והמוצר תמי פמפנל שנקר, "העניין העיצובי נוצר למעשה דווקא מתוך הניגודיות שבין ההיסטוריה של המבנה הישן, שמחבר שלוש דירות חדר, לבין עיצוב הפנים החדש".
סגנון עיצובי: "בהתאם לשם הסטודיו, הוחלט על בהירות צורנית וצבעונית. הכוונה היתה לשלב מינימליזם מודרני עם פריטי וינטג' ואלמנטים אורגניים כמו בולי עץ וצמחייה".
עמידה בתקציב: "מה שהתחיל בשבירת קיר אחד לטובת תחושה של שטח מרווח ונעים המשיך בתוספת חדר ישיבות, הנחת פרקט, סטיילינג, מיתוג ושיפוץ רהיטים. רוב התקציב התנקז בשבירה, צביעה, פרקט וחיווט עבור מערכת מחשבים חדשה. שאר ההלבשה היתה בעיקר אלתור מהקיים ומשאבים הקיימים בקיבוץ. נגר הקיבוץ יצר שולחנות 'מרחפים', שולחן אקריליק לקחנו מהמפעל המקומי, בולי עץ ממחלקת הנוי וטפט הכנו בעצמנו. בשל האילוץ להיצמד לתקציב, חלק מהשיפוץ נשמר להזדמנות אחרת".
טיפים: "תמיד כדאי להסתכל מקרוב ולבחון אילו פריטים כבר קיימים בסביבה ובמה אפשר להשתמש עם דמיון ויצירתיות בשחזור, שדרוג ושיפוץ. אני תמיד ממליצה לא לפחד מריהוט ישן, ואפילו להפוך רהיט סטנדרטי לרהיט מלהיב באמצעות ריפוד מחדש או צבע. תמיד טוב ונחמד לשלב גם אלמנטים אורגניים כמו בולי עץ, ענפים ועציצים, ובכך להכניס חיים למשרד".
עיצוב שתואם את מהות המשרד
"את משרדי חברת 'וריבו', העוסקת בניהול מוניטין אונליין, עיצבתי בהתאם לרוח ואופי השירות שהיא נותנת", מסבירה מעצבת הפנים שני רינג. "כחברה שמעניקה שירותים אקסקלוסיביים ודיסקרטיים, בחרתי באווירה רכה ונעימה שתשדר אינטימיות ורוגע ותתאים ללקוחות שמגיעים למשרד".
סגנון עיצובי: "על מנת ליצור את האווירה המתאימה בחרתי שלא ללכת בכיוון הנושק למראה משרדי חברות הייטק ויותר לכיוון של משרדי עורכי דין. עשיתי שימוש בסקאלת גוונים חמה, ברצפת פרקט, בקיר אבני סיליקט, בקרניזים, בריהוט עץ ועור, בשילוב ריהוט ישן וחדש ובתאורה נעימה שתקנה תחושה עוטפת וחמה".
עמידה בתקציב: "כיוון שמדובר במשרדים שכורים, ובשל התקציב המוגבל למדי, הוחלט להישאר בתוואי חלוקת החדרים הקיים ולרהט אותם מחדש. את זאת עשיתי באמצעות שימוש בגוונים נכונים, בשילוב גופי תאורה חדשים ובבחירת רהיטים שיחד יצרו מראה כולל ושלם. אמנם עמדתי בתקציב, אבל נאלצנו לוותר על פריטים נוספים כמו החלפת הווילונות בכל המשרד".
טיפים: "אחד האלמנטים שהשפיעו באופן ניכר על עיצוב לובי המשרדים וחדר הישיבות היה השימוש בפרופילי שירן ליצירת מסגרות ופס הפרדה על גבי הקיר. המראה שדרג את החללים וחיזק את האופי שביקשתי לתת למשרדים".
גמישות בחלל בהתאם לצרכים משתנים
"מיד עם מיפוי צורכי חברת ההייטק הצעירה הבנתי שהמאפיין הבולט ביותר בחברה הוא המרכזיות של עבודת הצוות", מציינת מעצבת הפנים חן שרף שדמי, "משם כבר היה קל יותר לאפיין חללי עבודת צוות לעומת חלקים הדורשים ריכוז ופרטיות, וכן חדר ישיבות לעומת פינות שקטות. השטחים חולקו בהתאם לכך שסביבת העבודה בחברה נתונה לשינויים תכופים ודורשת משרד גמיש עם אפשרות להשתנות מתמדת - הוחלט על חלל ישיבה פתוח ועוד כמה חדרים פרטיים. את הגמישות השגנו באמצעות שולחנות מתגלגלים, רשת חשמל ותקשורת חשופה ומיקום דינמי של פריטים בחלל".
סגנון עיצובי: "אנשי החברה ביקשו סביבת עבודה חמה, תומכת וביתית. לכן תוכננו אזורים בחלל בדומה להליך תכנון של בית מגורים. בין השאר, תוכנן אזור מנוחה לאנשי הצוות שעובדים מסביב לשעון, ושולבו פריטים ביתיים ורכים כמו גופי תאורה, טקסטיל וגוני קיר עזים".
עמידה בתקציב: "התקציב היה צנוע יחסית ולכן שילבנו בין תכנון ריהוט אצל נגר לבין קניית ריהוט באיקאה. כמו כן, בחרנו בפרקט למינציה, ואת אווירת החום השגנו באמצעות צבע, שהוא חומר גלם זול. למעשה הרסנו את כל החלל ובנינו אותו מחדש בהתאם לצורכי הלקוח. השיפוץ היסודי כלל חלוקה מחדש של השטח, שדרוג תשתית החשמל, התקשורת, האינסטלציה והמיזוג, בחירת חומרי גמר, רהיטים וגופי תאורה".
טיפים: "חשוב שהמשרד יהיה פונקציונלי ושהריהוט, ובעיקר שולחנות וכיסאות העובדים, יהיה ארגונומי ומושקע. צריך לדעת היכן ואיך לשלב פריטים ורהיטים שאינם יקרים, למשל בפינות הישיבה ובקפטריה. שימוש בצבעי קירות באזורים הנכונים שאינם מפריעים למהלך התקין של העבודה יכול לשדרג כל משרד".
חלל משתנה בהתאם לצרכים
"את המשרד - Workspace - אני חולקת עם טלי מנשס, מאיירת ומעצבת גרפית, ויחד החלטנו לעצב אותו בהתאם לצרכים המשתנים שלו", מסבירה מעצבת הפנים מיה מוסיוב, המומחית גם במיתוג חזותי, "כך, ביומיום אנחנו עובדות בו או שלוקחות יום לעבודה מהבית כשמישהו מעוניין לשכור את המקום לישיבות צוות, הרצאות, סדנאות וכדומה".
סגנון עיצובי: "בחרנו בסגנון נקי ואינטימי ובחומרים המשרים אווירה חמימה ונעימה. את המקום קיבלנו כשהוא מחולק לשני חללים קטנים, אבל בחרנו לשבור את הקיר כדי ליצור חלל אחד מרווח ופתוח. הכנסנו עזרים נוספים כך שיתאים להשכרה לשימושים שונים. היה לנו חשוב ליצור חלל שיכול להשתנות בקלות ממצב של עבודה פרטנית מול שולחנות למצב של ישיבה סביב שולחן גדול אחד. עם זאת, לא ויתרנו על אלמנטים מתחומי העבודה של שתינו, כמו קיר גירי מאויר על ידי טלי, פריטים הקשורים לתחום עיצוב החנויות ומדף ספרים עם תוכן משני העולמות. הוספנו פינת אירוח ופינת קפה וחילקנו את החלל כך שכשלאחת יש פגישת עבודה, השנייה יכולה להמשיך לעבוד ללא הפרעה".
עמידה בתקציב: "יצרנו חלל קסום ואינטימי בהשקעה נמוכה יחסית. כרהיט מרכזי וחשוב בחלל רכשנו שני שולחנות מרשימים שהיו בתקציב יחסית גבוה, אבל אליהם התאמנו פריטים זולים יחסית. השקענו בטלוויזיה גדולה, בכיסאות עבודה נוחים ויפים, בתאורת שולחן מעוצבת, בכיסאות נערמים ובאבזור פינת הקפה. נוסף לכך, בחרנו בתאורה צמודת קיר כך שלא תפריע כשהחלל משנה ייעוד. למרות שנעזרנו בשיפוצניק, הרבה עבודות עשינו בעצמנו, ובהן קדיחות, צביעה ואפילו עבודות חשמל קטנות".
טיפים: "חשוב ליצור סדר עדיפויות וכך לשלב בין אלמנטים יקרים וזולים. רכשנו לוחות מגנט באיקאה וצבענו אותם, מה ששדרג אותם פלאים. את צבע לוח הגיר השחור שאיתו צבענו את חצי העמוד העגול הכנו בעצמנו מאבקת רובה וצבע אקרילי שחור - מאוד פשוט וזול".
המחסן הישן הפך למשרד צעיר ודינמי
"את משרדי חברת Rumbel, שמייצרת פלטפורמה דינמית לניהול חכם של עולם המובייל, התבקשנו לעצב כך שיהיו שני חללים פתוחים, שני חדרי ישיבות, שלוש פינות ישיבה לא פורמליות, שני חדרי מנהלים, עמדת מנהל בקשר ישיר עם החלל, מטבח וחדר אוכל ואזור פנאי", מפרטים המעצבים אבי בן סימון, נדב גן ושחר יעקבי, השותפים לסטודיו Hu.be, "החברה רצתה לייצר תחושת מרחב ואווירה נעימה וחופשית".
סגנון עיצובי: "הסגנון מושפע בעיקר מאופי החלל והעובדים, ושילבנו בו מודרניות עם low-tech. המיקום שנבחר, מחסן לשעבר בעל תקרות גבוהות וקירות מחוספסים, התאים בדיוק למשרד סטארט-אפ. שילוב בין הניקיון בתכנון לאופי הלופט של החלל הביא אותנו ליצירת חלל נקי, ועליו הלבשנו פריטים בהתאמה אישית שמייצרים אווירה צעירה ודינמית, מפרה ויצירתית. שקיפות והפרדה יצרנו באמצעות מחיצות זכוכית שמסגרנו בכחול – הגוון של מיתוג החברה. לאיזון החמימות עשינו שימוש בעץ כחומר גלם לשולחנות ולחלק מהריהוט שיצרנו בעצמנו בהתאמה למקום".
עמידה בתקציב: "כדי לעמוד בתקציב נדרשנו לפתרונות יצירתיים בחלוקת החלל ובבחירת וייצור הריהוט והאובייקטים הממותגים. את מרבית העיצוב השקענו באזורים האסטרטגיים יותר. את העמודים התומכים החשופים שהיו בחלל ניצלנו לתיחום השטח. את גופי התאורה יצרנו מפריטים קיימים, ובשולחנות העבודה שילבנו גם משטח וגם כונניות ליצירת שניים באחד. על מנת לייצר מטבח שקט שאינו מפריע לאזור העבודה ובאותו זמן נגיש לכל העובדים היה צורך בהתאמה קלה של הקירות. באזור המטבח נאלצנו להתמודד עם רצפה בעלת שיפועים רציניים, ונבנתה במת עץ המחפה על השיפוע ומייצרת תיחום בעל אווירה צעירה וחמה למטבח במשרד. מערכת המיזוג הוחלפה בהתאם לפונקציות ולאופי החדש שנוצר בחלל. בתוכנית החשמל נעשו שינויים קלים".
טיפים: "כל חיסרון הוא יתרון בזווית ההסתכלות הנכונה. עיצוב ותכנון נכון של אובייקט בתכנון אישי בחלל יאפשר השקעה ממוקדת עם השפעה רחבה. על ידי חלוקת התקציב באופן אסטרטגי בין אזורי המשרד, ניתן לייצר עיצוב המשפיע בצורה האופטימלית על החלל".